Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 2 Oktober 2009

Rokok Oh Rokok !




Tengok tajuk pun aku rasa korang mesti tau isu apa yang aku nak keutarakan ini...Aku bukan saja nak membangkitkan isu ini tapi ini yang aku lihat dan aku rasa pagi tadi...

Sewaktu aku dalam perjalanan ke opis selepas turun dari lrt , aku melalui sekumpulan lelaki dan perempuan...yang perempuan ni jalan depan...ok la..yang lelaki lelaki ni jalan belakang..sambil merokok ! ..Fine ..dia nak merokok lantak dia la kan...bukan masalah aku ..yang menjadi masalah kepada aku...asap yang dia lepaskan ! cuba buang asap tu kat atas...cam style keretapi wap tu..haa...kan senang..ni main hembus cam tu jek..orang yang lalu lepas tu sahih akan bau...termasuk aku !! busuk gile bau dia...aku tak kata aku ni wangi la..tapi hidung aku yang bau...otak aku memproses bau tu pun tak sempat nak abis ! sempat 1% je dah hang...

Aku bukan benci sangat orang yang merokok ni....hisap la...tapi g la tempat yang takde orang...yang mana takkan merosakkan org lain..Tak dinafikan ramai kawan-kawan aku merokok..tapi ada yg berhati perut..melepaskan asap ke atas bukan menghembus begitu saja ke muka kawan..

Masa zaman remaja , berapa ramai kawan-kawan aku yang bersekolah kaki merokok...nape aku tak join diorng ? walaupun ada yang kutuk aku kata tak cool , tak macho , tak jantan tapi bagi aku, semua tu bukan diukur dengan merokok..Bagi aku , merokok time tu adalah keje bodoh..duit dah takde..nak makan pun tak cukup..nak bayar duit tambang bas mini ( masa tu guna bas mini lagi ) , dah la mahal...duit lak , maka bapak bagi..diorng susah susah keje cari duit , pastu dibakar begitu saja ?

Aku nak nasihatkan diorng pun, sapa la aku ..tapi yang aku tau , setiap kali diorng bakar je rokok tu , aku blah dari tempat tu..dari kena tangkap tak pasal pasal atau dari aku menghirup udara yang sebijik baunya dari loji penapis najis ada baiknya aku g lepak mana mana..sorang pun sorang la...

Bila aku bekerja pun begitu..aku penah la jadi guru sandaran tidak terlatih di salah sebuah sekolah di KL ..guru-guru yang senantiasa mengajar anak-anak muridnya ( terutama lelaki la..perempuan , aku tengok baik je...tu yang aku nampak..tak nampak tak tau la ) selalu berpesan jgn merokok , tapi bila lepak kat kantin , hisap rokok cam kejap lagi nak mati dah...bertali arus menghisap..abis sebatang , jap lagi tambah lagi...

Sampai dah tahap kronik , batuk kering la...berdarah tekak , baru la nak insaf..tu pun sekejap..bila dah ok , jadi anak jin balik...aku pelik betul la...kalau diorang kata merokok tu best...aku terus terang , ada sekali tu masa aku baru abis spm...kitorang ( budak budak kelas aku tingkatan 5 ) g cherating ..diorng ajak aku merokok..aku cam biasa...caci maki barang 4-5 kali kat diorng ni..pastu aku tanya diorng..best ke merokok ni ? diorng cakap best...masa tu ada bermacam jenis rokok yang ada...aku kata..meh semua...setiap jenis tu aku nak rasa...so satu satu aku bakar..n aku hisap....sekali sedut je...Hasilnya ? keje bodoh !!!

Fatwa dah mengatakan rokok ni haram..Merbahaya...tapi pelik , still gak isap...kalau la diorng kata susah la nak berenti merokok , aku kata mengarut ! nak ngan tak nak je !! ada gak yang kata , nak kurus dengan merokok...kurangkan selera makan ...tak ke bangang...aku tak merokok pun leh gak kurus..padahal dulu badan berisi..g la bersenam atau berdiet la...apa susah..yang merokok tu wat pe...dah la mulut bau busuk ....badan pun berbau..pelik betul ar...apa pun laa..lantak korang..cumaaa...bila menghisap tu , ingat la org kat kiri kanan..nak mati pun, mati la sorang sorang..ni tidak...dibaginya penyakit kat orang lain...haihhh..insaf laa weh....nak cita lebih lebih pun tak guna...korang pun aku rasa dah baca mcm mcm artikel n iklan..nak suh tepuk dada tanya selera pun tak guna..kang tepuk dada , kuar asap lak..hahahaha...kalau ada yang terasa tu , mohon ampun..saya cuma berkata apa yang saya rasa...

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI