Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 15 Disember 2009

MENCARI CINTA SEJATI - zaman belia

Bila disebut 'belia' ni , kategori belia ada yang menjangkau 40 tahun...pun tergedik nak kata belia ...aku pun pelik gak ...ni suka la kan..semua tu angka je...yang penting hati..tu orang kata ..aku kata lain lak...angka ke hati je , kalau dah nak 'season' tu terima je la...manusia kan...tak kira tua muda , sampai ajal , kembali juga pada Penciptanya..tak yah kalut kalut...cuma yang dok kalut ni , spesis takut mati..tak puas enjoy lagi ..adehh...no komen...jgn kata aku tak tego sudah ...aku tak kata la aku ni baik orangnya tapi sekurangnya aku jalankan tugas aku gak...tak banyak , satu pun ok laa..tak yah la tunggu sampai ada 'tauliah' baru nak tegur orang..rasanya kalau orang tu buat salah n kita tau dia buat salah , maka tegur la...kan kan...nak ikut ke tak nak , lantak la...ok tutup bab tu..

Cinta di zaman belia ...hurm...kalau di zaman aku ni , dah mula popular dah INTERNET ..zaman ni top dengan IRC , ICQ ngan YM...boleh tahan la gak pengaruhnya sampai kan aku nak g main bola pun leh kensel disebabkan giler dek chatting ni..

Zaman ayah aku dulu ( dolo dolo ) aku tak tau la camana kan...cuma zaman belia aku tu , bercinta dah dalam internet...penat gak la berinternet masa tu..dok guna dial-up modem...adeh...kalau tengah malam tu , nak online , sah sah kena dial up dulu...pergh..bunyi modem tu abis satu umah dengar...haaa...menjeerit mak aku ! hahahaha..tak keje ke esok ??? waaaa...

Tu yang bercinta melalui chatting..yang dalam ipt lak ? haa...yang ni pun satu kes gak...kononnya bercinta masa belajar boleh memberi semangat..huhuh..malaysia boleh !! ..tengah 'sedap' ye laa...bila gaduh ???? perghhh..hilang semua semangat...muka cam cencurut cari roti basi ! ..muncung memanjang...takde mood..kalau exam lama lagi tak pe la..ni kalau dah dekat..ha..studi ke mana bercinta ke mana...kalau yang ok tu , mmg la ok..berkepit 24 jam...erm...kalau korang nak tanya aku ok ke tak bercinta pada belajar ,jawapan aku ialah baik abiskan belajar dulu..nun lepas belajar , terbentang luas dunia baru ...masa tu jgn ternganga sudah la...yang laki lakinyer penuh begaya..yang perempuannya penuh kematangan ...haaa...masa ni baru pakat nak gaduh , nak cemburu...adehh...sendiri mau ingat laaa..dah terlambat nak nyesal..

Tapi jgn ingat bila yang dah bekerja ni lak matang senantiasa...ada gak yang kebudak-budakkan...huhu...gaya je lebih tapi akai ? cam budak tadika...tak kira laki ke perempuan ..

Cuma bila dah bekerja ni , ada la duit sikit...malam malam leh la kuar lepak sana sini...usha awek /balak ( aku tak tau term skang apa...ni term zaman tok kadok ) kot kot leh dapat sorang dua ...wat teman masa boring ..kan kan ...ermmm...ni yang silapnya...nak cari teman kat kedai makan atau pub/disko ? ermmm...pastu bila putus cinta atau teman diorg curang baru nak salahkan jantina tu ? yang g cari teman hidup kat sana sapa suruh ???

Pernah ada orang bertanya pada aku , kat mana sesuai nak cari teman hidup ? dikatanya orang sekarang ni tak boleh dipercayai ! dia kata cam tu sebab dia sendiri tak percayakan dirinya sendiri..bila tak percaya pada diri sendiri maka semua orang tidak dipercayainya..apa pun dia kena tanamkan kepercayaan pada diri dia...bagi ku la...nak cari teman hidup , tengok latarbelakang dia...sejahat mana pun dia , pasti ada kebaikkannya...kita tak sempurna...

Pada usia beginilah kena banyak mencuba...cuba mendapatkan yang terbaik..terbaik untuk diri kita sendiri...Ada beza bercinta di zaman ni...ada yang berlandaskan nafsu...ada yang menepati garis panduan...ermmm..pada yang terbabas tu , tak terlambat kembali padaNya...selagi tak mati selagi tu boleh bertaubat... ;)

Kesimpulan aku untuk mencari cinta sejati di zaman belia ni , carilah bakal yang membawa ke jalan Allah...mudah je....camana nak cari ? camana nak kenal ? cari di mana ada Islam..disitu ada 'dia' ..insyaAllah...erk..bukan yang nama ada ISLAM tau..cam MOHAMMAD ISLAM..bukan tuu maksud aku..adehhh....

Anda pula bagaimana ? Cinta di zaman belia anda bagaimana ? Taknak berkongsi pengalaman ke ?

MENCARI CINTA SEJATI ..zaman remaja

Zaman sekarang ni zaman ilmu...zaman teknologi ..dan juga zaman kemusnahan...tetapi bukan kamarulzaman atau zamani ....hehehe..tapi aku tak nak bicara tentang zaman...tu lain kali...kalau ada masa n ada info ..aku nak bicara tentang cinta..aku tak nak petik kata kata dari sapa sapa pun...ini adalah dari pendapat dan pengalaman aku sendiri mengenai cinta..samada aku mengalaminya atau orang yang berhampiran dengan aku..

Cinta hidup dalam diri masing-masing.Tak kira dari zaman apa,bangsa ,agama mahupun warna kulit..selagi bernafas selagi tu ada 'cinta' ...haaa..mesti korang nak kata..abis tu , tumbuhan,binatang tu ? ..haa..bakteria...virus..ada cinta gak ke ? adehh...aku tak tau la tu..kalau sebut cinta , sah sah la manusia ! binatang tu aku tak buat kajian lagi..nanti balik ni aku try tanya kucing aku...aku tengok banyak kucing jantan depan umah aku tu..dok 'terlalak' panggil kucing betina aku...hehe...masa untuk mengawan la kot...nak mengawan pun kena ada rasa 'cinta' gak..hahaha..dah dah..mengarut la tu..

Cinta ada banyak edisi..banyak versi..dari kecik sampai la nak 'tutup buku' ..tak abis abis cinta...aku taknak bicara lagi tentang cinta pada Allah ,Rasul dan juga agama Islam..sebab aku tak layak bab tu ...yang aku nak bicara ni cinta sesama manusia..lelaki dengan perempuan ye..bukan lelaki dengan lelaki mahupun perempuan dengan perempuan...tu salah tajuk...hehe..

Mula dari sekolah...diorg panggil ' cinta monyet' ..aku tak pasti la dari mana datangnya cinta monyet ni..tah mana kaitannya pun aku tak tau..maybe zaman ni hanya mampu bergayut kat telefon la kot ...huhu...sah sah bil telepon beratus ratus ( cakap kat org konon..aku pun sama !! ) ..zaman skang ni leh antar sms , berchatting di internet bagi melepaskan rindu .. rindu la konon ..sekolah pun tak abis lagi..makan pun mak dok suap.. tapi zaman aku dulu , aku sempat merasa 'pos -mengepos ' surat...hahaha..ada dua ..satu melalui setem..satu lagi melalui posmen tak bertauliah...hahaha...lawak lawak...melalui setem ni sah sah melalui posmen la kan...ke pos...tapi yang posmen tak bertauliah ni ..

haaaa...ni 'bercinta' jarak dekat ni..kira selang satu dua umah...kalau kentut pun leh dengar la...aku tak tau la ada lagi tak zaman skang ...tapi mmg best sebab ada 'bukti' tanda persahabatan..cewahh..nak kata cinta , tak gak...sebab bila bagi surat , sah sah tanya...'awak dah solat ? ..camana pembelajaran kat asrama ? spm dah hampir , dh mula ulangkaji ? ' ..pastu mesti ada letak bedak ..dapat perfume kakak punya ke..abang punya ke..spray la skit...hahahaha..bila ku rinduuuuu ..ku cium surat muuuu...nak lagi best ? lukis bunga kat surat tu ( yang ni aku buat ) atau bakar kat tepi tepi surat tu..hahahhaa..lawakkkkk...kira kreatif la...

Bila dah siap surat...nak pos...kena usha posmen dulu...hahahah...posmen ni samada adik atau jiran sebelah...haa...kalau nampak je...cepat cepat panggil..sengih cam kerang skit skit pastu pass ..petang atau malam karang tunggu je balasannya..kalau tak balas , nampak sangat tepuk sebelah tangan..hahahaha..malu beb bab ni ( nasib baik tak penah berlaku kat aku ) ..

Yang menggunakan perkhidmatan pos lak..mak aihhh..siap g kedai buku...cari 'kertas kajang' pink color lagi...ada bunga-bunga..render render..hhahaha..tu tak termasuk sampul surat tu..pergh..kos tinggi ....kalau dalam KL je ok la..kene luar daerah ? haa..mahal lak setemnyer..yela, zaman sekolah...mak bagi duit banjeer pun cukup cukup makan je...nak menoreh getah , mana ada pokok getah kat kl kan..kalau luar bandar tu , ada la cara nak cari duit poket..

Bila dah ada kertas kajang , masa nak menulis lak..haaa..puas la buat demo kat buku kosong dulu...berpusing pusing huruf tu..hahahaha...nak lagi teror , g CENTRAL MARKET , tengok otai otai tulis kat souvenir @ cenderahati ..tiru...hehhee..cari idea bak kata orang..aku ?? hehehe...tulisan aku ngan tulisan doktor cam adik-beradik ...takde seni langsung ! tapi kandungan ayat ? aku rasa korang mesti tau la..hahahhaha...

Settle tulis..bab mengepos lak..huhu..siap kira ari..kalau dalam KL , paling lewat pun 3 hari..tu pun kalau posmen tak sakit perut...kalau lewat ? sah sah balasannya minggu depan..huhu..jenuh menunggu...kalau luar daerah ? tawakal je laaaa...

Bila dah pos...settle satu bab..satu bab lagi...pantang nampak posmen..bab menunggu...asal nampak posmen , cepat cepat berlari g kat peti surat...tengok..ada tak surat ? huhu..kalau ada , tak larat nak senyum..terus masuk bilik tuuu...kalau takde ? g sambung main ngan kawan kawan semula ..

Aku rasa ramai yang melalui kenangan gini...kan kan ? ..skang ni versi dia lain...dunia IT..banyak cara...hehehe...

SOMBONGKAH AKU ??

Warghhhh...ngantuuuukk...dari pagi tadi dok bantai menguap...mana taknyer dah dua hari bangun awal..tido lewat lak tu..terpaksa bangun awal..sebab nak g keje awal...

Malam Sabtu ari tu , balik dari makan malam kat umah mak aku..heheh (kot..tak ingat la...adeh..banyak makan semut aku rupanya..) aku dapat ada dua orang jiran aku dok baeeekkk punya berborak depan umah diorng...hehehe..

Bila aku melalui mereka , aku tak berani nak pandang mereka sebab perlu memberikan perhatian pada jalan raya..takut mana tau ada budak berlari atau main basikal kat situ..

Tiba-tiba isteri aku tegur aku..." Abang tak balas ke senyuman diorng ? "

Erk..aku terpinga-pinga...diorng senyum ke ??? Bukannya aku tak nak balas senyuman diorng tapi aku tak nampak..maklumlaaahhh..al kerabunan yang teramat lebih lebih lagi waktu malam..Lepas parking kereta tu , aku turun dari kereta...aku pandang ke arah dua orang lelaki yang merupakan jiran aku tu...baru sekali dua je berborak dengan diorng..aku tengok jam , baru jam 9 malam ..hurmm...

Aku lemparkan senyuman pada mereka lalu mengangkat tangan ..aku masukkan barang barang dalam rumah dulu kemudian aku pergi ke arah mereka...join da club..hehehe...

Apa apa , bagi salam dulu...kita kan saudara seagama...kena la doakan kesejahteraan mereka..Selepas bersalaman , kitorang berborak..macam macam topik..tiba-tiba aku teringat sesuatu..

" Ha , bang...sebelum saya terlupa..ni saya nak bagitau ni...kalaulah saya lalu dan waktu tu abang ada kat sini ngan cikgu ( sorang lagi tu..yang abang ni ASP Polis Marin ) , dan senyum ke arah saya..saya terus terang ni...saya tak balas senyuman punya ...sebab saya tak nampak ! ..rabun lebih lebih lagi malam..kalau dekat tu ok la..kalau jauh , mmg tak nampak..."

" Oooo..patut laa selama ni aku senyum , bini kau je yang balas ...rabun rupenye.." jawab abang tu...

Aku gelak jer...sah sah diorang ingat selama ni aku sombong sebab tak balas senyuman diorng...

Malam tu , aku borak ngan diorng sampai kul 1.30 pagi..bermacam macam topik..politik,kewangan, kerja ..dan yang paling best abang ni minat tanam pokok bonsai..kalau korang tengok balik gambar dalam entri BANGLA OH BANGLA 2 tu , haa..tu rumah dia la..semua pokok pokok tu milik dia..siap semai sendiri tu...perghhh..

Aku terus terang kat dia yang aku jeles je tengok pokok-pokok dia menghijau...aku baru tanam ulam raja pun mati..hahahaha...camana nak tanam bonsai...

Masa tu tak de...penuh je memanjang...cewahh..ye la..ngan gym lagi..ngan blog lagi...haa...

Aku rasa selepas aku g lepak ngan diorg sampai lebih 1 pagi tu , pasni mesti diorng tak pk dah aku sombong malah terlebih ramah la pulak sebab aku tak berenti bercakap..ada je menda aku nak tanya..hahahah....insaf dah diorng nak borak ngan aku..huhu..baru tau sapa aku..hehehe...orang kalau tak kenal aku , mesti ingat aku sombong..bila dh kenal , menyesal lak kenal..hahahahaha..sah sah diorng nampak aku balik pakat lari masuk dalam umah masing masing..takut nak berborak ngan aku..silap silap mau sampai ke subuh !

Kang tak update blog , ada gak yang tertanya tanya ....dah tamat ke kisah hidup Ben Ashaari ??
Haahahhahaha.....tamaat dah pungggg
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI