Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 20 Disember 2009

RISIKO BERBLOGGING !

Berblog mmg best ...sambil meluahkan rasahati anda juga boleh mendapat wang sampingan ... rezeki ada di mana mana ..bak kata orang tua , negara kita ni umpama lombong emas...kena pandai mengalinya sahaja....usaha tangga kejayaan ...

Ada banyak jenis blog ..antaranya untuk menyampaikan ilmu ..menyampaikan maklumat..ada juga tempat dijadikan 'diari harian' ..macam macam lagi la ...termasuk dikategorikan blog 'syok sendiri' ..apa saja pun terpulang la..hak individu...mereka yang berblog ini , dikategorikan orang yang berani ...berani menulis secara terbuka...mereka meluahkan apa yang mereka rasa....rasa suka dan duka...apa salahnya berkongsi dengan orang lain kan..sekurangnya ada yang tau , 'rupa rupanya ada yang senasib dengan aku'...atau ...'bertuah betul orang ni kan'....malah , 'hek elehh....syok sendiri tul budak ni ' ...

Jadi anda bersedia dengan apa jua komen yang akan datang ... kecuali anda membuat blog dengan mengambil isi isi dari orang lain , memberi pujian pujian atau bercerita tentang yang bagus bagus sahaja...play safe...asalkan ada hits ...wowww..

Kepada blogger yang yang berjihad ke jalan Allah, saya tau ramai yang komen pedas pedas pada anda ..hehe..lumrah manusia...suka makan sedap sedap..manis manis..bila kena kencing manis , kena pantang..makan ubat..baru nak menyesal..kalau menyesal tak pe..ni siap melenting..marah kan doktor lak...camana tu ?

Apa pun , semoga berjaya pada semua blogger di malaysia ini...tak kira apa jua kandungan blog anda , semoga sukses dalam dunia blogging...

JUMPA KAWAN..LUPA SEMUA !!

Isnin ari tu , aku turun Bionic Gym...aku ternampak satu kad undangan kawin kat white board..aku baca ar..MOHD SHAFIZAN ..

Aku tanya kat Aie ( owner gym ) ..." sapa shafizan ? "

"Panjang laa" ..

Panjang mana pulak ..getus aku...setau aku dalam gym ni semua panjang..takde yang pendek pendek..iskh...

"Panjang mana ??? " aku tanya Aie...

" laaa..si Nas tuu..yang tinggi tinggi..selalu dok borak ngan kau tu haa.." Aie jawab sambil belek kamera aku..ready nak amik gambar budak budak gym..

"oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo..." baru aku hengat...lama tak nampak dia kat gym..dok bz meniaga kat downtown , cheras ..

Aku kena g majlis dia ni..sebab masa aku kawin dulu , dia turun..hehe..lagi pun kawan kan..

Seperti yang tertera dalam kad kawin nya...maka hari ni aku g la ...ngan parents aku...manakala wife aku , g teman mak dia ( yang kebetulan pula ada di KL...)...kira berpecah la...takde sapa nak terasa kan..bijak tak aku ? hehehe..

Dari Putrajaya , aku bertolak dalam jam 12.40 tghari...nak kena sampai sebelum kul 1 tghari...ermm..tak pe la..bawak jap laju jap pelan..hehehe...keselamatan..bawak kereta orang ni ! ..kena hati hati...

Nak masuk Bandar Tasik Selatan ...entah dari mana sebijik FERRARI lalu..pergh...menderu laju...aku hanya mampu telan air liur tengok...sapa laaa yang bawak tu...perghh...

Sampai Cheras , dlm kul 1 lebih gitu...lepak jap dalam bilik..on laptop...connection ...adeh..terus giler....solat sat...pastu aku ajak parents aku g majlis kawin tu...


Majlis tu tak jauh dari rumah mak aku ha...kira kalau jalan kaki , cuma 5 minit je..tapi jalan laju laju la...



Tengah sedap amik gambar..nampak geng geng gym..haa..smart masing masing..makin ketat baju nampak...hahahaha...aku gak kena pakai longgar...hahahaha..

Maka operasi bergambar dimulakannnnnn.......dengan comey nyerrr...

Tu diaaa ...pasangan pengantin..hehehe..

Gambar...gambar..cepattt...sementara rombongan belum tiba...

Sempat jugak mamat ni main handphone..hehe..bukan pe..ada sorang kawan tu mintak no tel...



Tadi aku ada cerita kan pasal kereta Ferrari tu ? yang buat aku telan air liur.....sekaaaalliiii haaa...amik kau...dia datang majlis ni ha...bos pada member aku tuuu...perghh......mmg benar benar buat aku telan air liur...hahahahha..pe lagi...amik je la gambar..nak beli ...lom mampu..hahaha...lom mampu tuuuu...kira satu hari mampu la ekkk ?? hahaha..apa apa pun mesti ada angan angan kannn...lalalalala

Selesai bergambar ..berborak...parents aku settle makan...ajak balik ...haaaaaaaaaaa???? aku tak makan lagi ????? huwaaaaaaaaaaaaaaa....nasib baik aku dh brekafast tadi !!! hhahahah

Renungkan

10 hari lagi ,2009 akan meninggalkan kita..Mari kita fikir sejenak apa yang telah berlaku sepanjang tahun ini pada kita ...
1. Apakah yang telah aku sumbangkan pada diri aku ?

2. Apakah yang telah aku sumbangkan pada keluarga aku ?

3. Apakah yang telah aku sumbangkan pada majikan aku ?

4. Apakah yang telah aku sumbangkan pada negara aku ?

5. Apakah yang telah aku sumbangkan pada agama yang aku cintai ini ?

6. Apakah kejayaan terbesar aku ?
Dan ....mari kita renungkan sejenak ..

1. Apakah keburukkan aku yang paling teruk penah aku buat ?

2. Pada siapakah aku selalu menyakitkan hatinya ?

3. Adakah aku menjaga hati kedua ibubapa ku ?

4. Adakah aku seorang yang pentingkan diri sendiri ?

5. Bongkakkah aku dengan jawatan / perkerjaan / kelayakkan pendidikan yang aku ada sekarang ?

6. Cukupkah ibadat aku sebagai seorang hamba Allah ?

7. Adakah aku senantiasa bersyukur ?

8. Adakah aku berbuat dosa besar padaNya ?

9. Sudahkah aku memaafkan mereka yang bersalah pada aku ?

10. Apakah aku sudah insaf ?


Hurm....itu yang aku terfikirkan sekarang ....mungkin banyak lagi...camana ? kita masih ada 10 hari lagi untuk mengubah keadaan diri kita sebelum masuk tahun baru...Yang penting , perlu ada kesedaran ....sama sama la kita mengubahnya... ;)

p/s : tak kisah la kalender islam atau kalender omputih sekali pun....yang pasti masa tetap bergerak

ENTAHLAH

Kekadang aku tertanya ..
mana satu aku ..
dahulu kehidupan yang terumbang ambing ..
tidak pasti mana arah tujuan ...
mengharapkan belas kasih manusia ..

Kekadang aku tertanya pada diri ini ..
kehidupan bagaimana aku inginkan ..
bila mana rezeki melimpah ruah ..
aku terlupa seketika masa hadapan ..
dan pabila ditarik semula
aku terduduk...
menyesal tiada guna ..

Kekadang aku tertanya ..
sampai bila semua ini ..
perlukah aku mencari jalan mudah ..
atau jalan yang diredhaiNya ..

Kekadang aku tertanya ..
mengapa hidup mereka senang ..
sedangkan aku disini lintang pukang..
siang dan malam ..

Baru aku sedar...
betapa Allah menyayangiku..
betapa aku disayangiNya..
Dia mengujiku..
Agar aku tidak lupa padaNya..

Baru aku sedar..
apa yang aku alami cumalah sementara ..
sementara di dunia ini...
nun di sana nanti lebih besar lagi..

Baru aku sedar ....
biarlah begini...
biarlah halal dari haram...
biarlah kecil dari besar..
asal hidup diberkatiNya

Kini aku sedar ...
Dan berharap terus sedar...
Ya Allah , jgnlah Kau lalaikan hamba mu ini lagi...

AURAT ATAU FESYEN ?

Terlebih dahulu aku mohon maaf kerana topik yang aku nak cakap ( yelah ..tau ...bukan cakap tapi taip ) ni lebih berkisarkan bab menutup aurat wanita ...aku tau aku bukan ustaz atau orang bijak pandai agama..cuma aku tak nak bangsa lain yang seagama dengan aku memandang 'senget ' terhadap bangsa aku yang beragama Islam...

Kedua , aku bukan nk bicara tentang wanita yang tidak menutup aurat....tu kes lain ...yang aku nak bicara ni , yang menutup aurat tapi 'tak tutup' ...aku rasa ramai faham ni...

Adakah zaman skang ni memakai tudung salah satu dari fesyen ? Mesti ada yang kata , apa salahnya bertudung mengikut fesyen atau bertudung tak semestinya tak leh bergaya...Boleh ke tak , mestilah ada batasannya..kalau nak bertudung , buat la betul betul ..kalau sekadar nak berfesyen , kena sedar bahawa anda adalah penganut Islam...dosa pahala bukan hak aku untuk memperkatakannya ...cuma aku sebagai saudara seagama segan bila kawan aku yang bukan beragama Islam hairan apa tujuannya menutup aurat...

Fesyen bertudung skang ni ....atas bertudung manakala baju n seluar lak ketat ! Adakah itu menepati kehendak Islam ? Cuma aku nak tanya je la...tak ke segan dengan orang bukan Islam bila melihatnya ? Apa bezanya dengan mereka yang tidak mengenakan tudung atau tidak menutup aurat ?

Aku tau , mesti ada yang tak puashati..mesti dia kata hak masing masing...hak mmg hak..tapi bila melibatkan agama , kena la berdisiplin....skang ni , majoriti yang buat cam tu , melayu beragama Islam...satu bangsa satu agama dengan aku...takkan aku nak butakan mata je ? nak tegur terus , sapa la aku kan...so aku gunakan blog untuk menyampaikan suara aku...nak ikut atau tidak , terpulang la...yang penting , bahagian aku dah lepas ...

Mmg aku tak nafikan kadang kadang ada dikalangan keluarga terdekat aku termasuk isteri aku 'terlupa' bab ni...aku tetap menegur mereka ...mcm aku kata tadi , bahagian aku dah lepas...nak ikut atau tidak , tu akhirat nanti jawab...


Aku tau risiko aku ..aku akan hilang ramai pembaca blog aku..tapi nak wat camana kan...aku gunakan blog aku ni untuk berhibur dan juga berjihad...takkan aku nak kumpul dosa je kan... ;)

Sekali lagi aku mohon ampun dan maaf sekiranya ada yang terasa ..bukan niat aku nak perli , sindir cuma nak bagitau ...org kafir mentertawakan orang melayu beragama Islam...tidak cukupkah kita bergaduh di arena politik sesama sendiri ? perkara paling mudah , pun kita jadikan satu permainan..satu gurauan...mereka pasti kata , 'CAKAP JE CINTAKAN AGAMA..BERKORBAN DEMI AGAMA...TENGOK PAKAIAN MEREKA TU...TU KE CARANYA ? "


Firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31: (maksudnya) “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan mereka, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya”.

Allah Lebih Mengetahui
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI