Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 25 Januari 2010

BELUM TIBA MASANYA !

Hurm ..pedih bila orang bertanya...bila nak dapat anak ? isteri dah berisi ke ? atau dah berapa org anak ?

Tu antara persoalan persoalan yang sering dikeutarakan bila terjumpa kawan kawan lama atau sedara mara yang tinggal berjauhan...Kalau soalannya bertapis , tu dah kira ok...kalau ada yang tanya dengan sinis ? mau gak makan sandal diadora aku yang 5 bulan tak basuh tu...

Aku yang baru masuk setahun dalam alam rumahtangga pon terjebak ngan isu isu panas begini...ni baru setahun..ada yang sampai bertahun tahun lamanya , camana ? Aku tak marah org tanya soalan soalan gini sebab bagi aku semua ni rezeki Allah...kalau DIA tak bagi yang ni , DIA bagi yang lain tu dulu..kita bukan tau semua tu...sekurangnya kita kena la bersyukur sbb kita tak merempat tepi jalan , pegang tongkat...atau terbaring di tepi jalanan meminta sedekah..

Ada yang berbangga sebab boleh mengandung ...hurm..tahniah..bagus la..tapi tolong jgn riak..aku cakap ni bukan sebab aku cemburu..tidak ..sama sekali tidak...aku cakap sebab nak ingatkan , semua ini pinjaman dari Allah..jgn riak...sekejap je DIA boleh tarik balik...doakanlah sahabat yang lain tu agar dikurniakan waris jugak..bukan tersenyum sinis...

Pada yang dah ada anak tu , aku tau ..bukan mudah nak jaga anak..penuh kesabaran..aku kagumi pada korang yang dah mendewasakan anak masing masing menjadi manusia..Tahniah..

Hujung minggu lepas , aku dan wife aku menolong adiknya menjaga anak sulung dia sbb dia nak g basuh umah barunya di Sg. Buloh..Baru sehari menjaganya , aku dapat rasa betapa penatnya menjaga bayi kecil lebih lebih lagi bila dalam keadaan tidak sihat...Seronok main ngan baby ni ..tapi bila dia buat 'peel' dia..haaa...masa ni perlukan kesabaran yang tinggi...huhu..tahniah pada ibu ibu di luar sana tu kerana berjaya mengharunginya dengan tabah...

Kawan kawan aku di Facebook ( BEN ASHAARI II , BEN ASHAARI ) , ramai jugak yang dah bertahun kawin tetapi masih tidak punya anak...aku tau camana korang rasa...bersabarlah...bykkan doa ...Ramai yang menceritakan pada aku tentang masalah mereka tu...seringkali menangis bila tengok anak anak orang lain...teringankan anak...mendukung anak sendiri...ermmm...Ada sebab DIA tak nak beri lagi tu..jgn pk bukan bukan...

Berapa ramai pasangan di luar sana ( termasuk aku ) inginkan anak sendiri tetapi kenapa ? kenapa yang ada anak ini tidak tau menjaganya dengan penuh kasih sayang ? Adakah terlalu mudah dapat , maka tidak perlulah menjaga sepenuh hati...atau dah terlalu ramai ? Malah ada yang kecewa melahirkan anak tersebut ! Ibarat satu badi terhadap dirinya..hurmmm..

Sahabat ku sekalian....berilah kata kata semangat dan bukannya kata kata sinis yang menambahkan lagi hirisan di hati mereka yang inginkan anak ini...JANGAN LUPA...KITA SEMUA INI SEMENTARA DI DUNIA INI...

5 komen :

mama_ieta berkata... [Reply to comment]

Ben...apa org nk kata nk tnya jgn ambil peduli...just jwb belum ada rezeki...Allah s.w.t sentiasa bg yg terbaik utk umatnya..ben & isteri perlu berusaha dan terus berdoa,Insyallah 1 ms akan termakbul jugak...ini semua ketentuanNYA...rezeki anak tiada tp rezeki lain ada....

bloodyredrossysmile berkata... [Reply to comment]

jgn risau..sy pn xterkecuali ngan soklan2 mcm 2...wlpn baru je 2 bulan kawen...mcm2 org duk usik, siap ngan mngate mcm2...tp just relax..sbb mcm sy, bkn xnk rezeki..kalo ada..dgn rela hati kami terima..kalo blm ada lg hanya sy & suami je yg tau..sbb bg kami, utk melahirkan & m;bsarkan seorg anak bkn kerja mudah kalo blm lg bersedia dr segi mental & fizikal...ingat, anak bkn dinilai dr segi kuantiti tp dari segi kualiti hasil dr didikan kita..btl kan ape yg kurang dlu sblm mendidik kelahiran yg akan dtg...yg penting usaha & tawakal...

joegrimjow berkata... [Reply to comment]

smoge huh kekal berpanjangan

lana leopard berkata... [Reply to comment]

Saoalan camni bukan utk org yg xde anak je. Aku pun terbabit sama. Sbb anak aku sorang dn dah besar. (9 tahun). Soalan yg dh x larat nak jwb... Nape x tambah lg? Merancang ke? Mmg tak nak tambah ke? Yg kesian anak aku pun jd mangsa soalan2 panas ni. Noan x nak adik lg ke? Sampai naik letih aku dn dia jawab.
Jwpn aku dh tentu lah xde rezeki lg... tp jwpn anak aku lah yg plg best...
" Noan bukan x nak adik, tp mama tu yg dh terlambat dh nak dpt adik lg. Klu Noan mintak pun bukan mama boleh keluar kan". Huhuhu sadis tul jwpn anak aku ni.

Itulah yang di namakan kehidupan. Tak boleh lari dari semua ni. Apapun aku bersyukur aku di kurniakan anak wlu seorg. Dn x pernah putus2 doa agar aku dapat lagi anak. Andai kata ada yg nak bagi aku bela anak angkat pun aku terima. Dan aku tak faham kenapa ada manusia yg kejam, tak berhati perut, yg sanggup buang anak. Yg pasti aku tak kan putus berdoa....

dbalkis berkata... [Reply to comment]

ye betul saya sokong...yg penting jaga anak elok2..bukan saja2 je nak ada anak..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI