Aku giler blogging ?

by - Selasa, Mac 30, 2010

Giler kah aku atau aku yang giler ? Kalau orang yang kenal aku tengok aku memanjang dengan laptop ..tak berenggang dengan laptop , maka mereka akan kata , aku gile berblog .. Atau kawan kawan yang di FB tengok aku asik dok update status dengan dok beritahu ' blog dah update' atau ' update sudah blog ku ' pasti mereka akan mengelengkan kepala .. " Mamat ni giler blog betullah ' ! .. Kan kan ?

Aku dulu begitu .. Kenapa ? Sbbnya aku tak tau apa itu BLOG ? Blog bukanlah batu belah batu bertangkup malah jauh sekali bukan batu blok ! Takde kena mengena itu semua .. Menurut wikipedia.com , blog ialah ... korang boleh google dan cari sendiri makna blog ! Lebih banyak kajian korang buat lebih bijak jadinya korang .. kan kan ... Biar aku terangkan makna blog pada pandangan mata kasar aku ... Kalau mata halus , aku tak nampak apa dah ... nampak katil ngan bantal jek ..

Blog merupakan singkatan dari "web log" adalah bentuk aplikasi web yang menyerupai tulisan-tulisan (yang dimuat sebagai posting) pada sebuah halaman web umum. Tulisan-tulisan ini seringkali dimuat dalam urut terbalik (isi terbaru dahulu baru kemudian diikuti isi yang lebih lama), meskipun tidak selamanya demikian. Laman web seperti ini biasanya dapat diakses oleh semua pengguna sesuai dengan topik dan tujuan dari si pengguna blog tersebut.
sumber > wikipedia.org

Tu kata wikipedia .. Kata aku lak ??

Hehehe .. kata aku tak penting tapi pemahaman aku terhadap blog ni penting ... Blog ni bagi aku satu medan (bukan Medan , Indonesia yer ) pengantara luahan hati , pengajaran dan penyampai sesuatu maklumat dengan pantas dan yang paling penting sekali , tiada suntingan ! Sebab itulah pembaca blog ini terlebih dahulu perlu memproses setiap maklumat yang diperolehi di dalam blog dengan membuat kajian terperinci sebelum menerimanya. Amat penting sekali jgn menerima bulat bulat lalu menyebarnya . Pastikan kesahihan maklumat tersebut .. Yang ini adalah untuk blog blog hiburan , politik atau gossip .. amat bahaya jika menyebarnya tanpa dalil dalil yang sahih ...

Bagi blog blog yang kandungannya lebih kepada 'diari harian' , pembaca boleh anggap ianya satu medan luahan perasaan di mana mereka sendiri boleh memberi pandangan atau komen .. Ada jugak pengomen memberi komentar yang pedas dan sadis .. Belum tahap kejam ala zionis tu .. kalau ada pengomen sebegitu , mereka ibarat pengebom berani mati laaa .. sebab tu gemar menggunakan nama anonymous atau che nony .. Ada yang gemar membaca blog blog sebegini . Secara tidak langsung boleh belajar mengetahui emosi seseorang dan cara cara nak mengawalnya .

Ok ...aku bagi dua contoh tu dah la... bosan nak baca panjang panjang kan ... Skang aku terus ke point sebenar aku ...

Di opis , rumah atau di mana mana .. aku senantiasa usung laptop .. aku tau ramai cam tu dah skang ... Tapi aku usung bukan untuk buat kerja atau bermain FARMVILLE ... aku lebih nak mengupdate blog ... KENAPA gile sangat budak ni nak update blog ??

Maklumat yang senantiasa hadir didepan mata aku harus sama sekali aku kongsi dengan orang lain yang berada 24jam di rangkaian INTERNET ... Sekarang , blog aku dimasuki lebih dari 1000 orang sehari ! ... Ini bermakna hampir seribu orang membacanya seterusnya akan menyebarkan kepada yang lain .. Bayangkan jika ianya sesuatu yang amat berinfo seperti , er...seperti apa ek ?? banyak la..cam JUALAN MURAH , LRT rosak , traffic jammed , Siti Nurhaliza lalu depan rumah dan lain lain lagi ..

Bayangkan aku tak de blog .. camana aku nak cerita ? Aku nak luahkan di FACEBOOK ? sah sah orang benci nak baca .. malah di hentam abis abisan ... Tu belum lagi yang hide status aku .. Terang terang tak suka nak baca status aku ... hahahahha..lantak la .. aku tak rugi.. dia yang rugi ..kot kot ada maklumat best ke... sapa tau kan ?

Ok .. pada yang tak tau .. blog boleh menghasilkan $$$ .. FACEBOOK ?? Bolehkah ??? Asik dok bergossip dan main game , apa dapat ? Ya .. FACEBOOK boleh juga menghasilkan pulangan jika pandai mengeksplotasikannya .. Haaa... perghh..ayat tak hengat ... Jgn asik main game atau bergossip dan mengutuk orang dalam Facebook .. Tak berbaloi ... Aku gunakan Facebook sebagai medan pengiklanan blog aku ... Cara paling pantas dan mujarab ... mujarab beb ! ..

Kesimpulannya , blog amat berguna pada yang reti menggunakannya .. Yang tak reti , maka baca je ... banyak maklumat di dalamnya .. Kalau tak nak baca pasal orang , maka baca tentang IT atau MASAKAN ... haa..blog tentang masakan ada beribu ribu lemon dalam internet neh .. Yang penting , CARI ... dan jangan buang masa dengan main game atau chatting jer .. ni baru buang masa ... BLOG , buang masakah ?? TIDAK SAMA SEKALI BAGI AKU ... kenapa tak ? SEBABNYA ANDA SEDANG MEMBACA TULISAN AKU !!! Aku dpt pahala sebab ada ilmu dalam tulisan aku ni ... tak banyak , skit pun jadi laa....lalalalalala

P/s : Beri aku 5 minit , aku akan dapat post 1 entri !

You May Also Like

8 comments

  1. woah..setuju setuju setuju..

    banyak nk taip sebenarnya..tp tu jelah dulu :P

    BalasPadam
  2. salam....kau mmg masukkan dadah ke setiap entry..

    tang fb tu..ayu mmg setuju..nasib ayu tak layan games dlm fb..kalau tak yakin ayu tak berajak dr notebook..

    mmg berblog nie banyak manfaatnya. dengan bloglah ayu dapat kenal mat gebu, cikali, abg eqbal(yang lain2 ayu lum jengah lagi...)

    terima kasih pinjamkan mata dan hati kat ayu( ayat tak boleh blah..)sebab ben lah..ayu tertarik nak berblog....

    chaiyok2x...hah apa lagi mai jengah blog ayu tu...(blog yang ala2x syok sendiri).lalalala

    BalasPadam
  3. fina : setuju aja yeee .. hehehe

    ayu : dadah kasi pengsan gajah punya ben taruk..hahaha..bagus bagus .. teruskan berblog.. nanti ben singgah .ada entri lagi nak post nih

    BalasPadam
  4. seperti anda juga..daku pun jadi gila blog sekrang.tdk update, ku terjah.tdk terjah, ku edit gmbr utk update.hehh

    BalasPadam
  5. Lagi bagus dari melepak tak tentu hala...pak tua pun jadi ter"gila" berblog..lepas tu duit aku pun habis kerana blog...mana taknya godaan barang2 antik sungguh mengiurkan...tak bley tahannn!!!!

    BalasPadam
  6. Salam Ben,

    Baik abaikan jek kan.. kalo org2 dok sebut giler blogging tuh. Ibarat syntax error gitu. Kan? :D

    Bagus per berblog gini.. bukan kaco orang pon. Buat orang gelak lagik ada.. sebab unsur2 dan ayat2 pandir gitu sambil sebarkan informasi atopon pandangan. Chaiyok! :)

    BalasPadam
  7. Salam Ben,mnng tak buang masa berblog ni...bnyk info terkini yg kita tahu...akak pun skrng dah syok berblog..sekurang2nya berkongsi ilmu masakan dan lain2...teruskan tugas murnimu...

    BalasPadam
  8. dah lama dah kena 'dadah' blog ni...dah jadi penagih tegar pula

    BalasPadam