Dimanakah Wanita Di Dalam Otak Lelaki ?

by - Selasa, Mac 02, 2010

Murid - murid ...ini ialah otak manusia yang matang dan masih hidup..Kalau kamu semua perhatikan , otak manusia ni ....tergendala sebentar ..

"Ahmad Idham ..sila duduk...kenapa kamu angkat tangan ?? " ..aku bertanya

"Cikgu , mak saya kata otak boleh makan ek ? " ..anak murid ku bertanya..

" Erk...mana boleh...haram .." ..Aku jawab dengan pantas..

" Tu otak otak boleh jeee " ..Lagi pantas si Ahmad membalasnya...Lalu aku membaling kerusi guru tepat pada otak Ahmad Idham..Hehehe....tu sekadar khayalan aku..hehehe..

Ok sambung..apa itu otak ? Aku pasti sangat zaman sekarang ni ramai tak guna otak ...Semua guna tangan dan kaki...Meh aku terangkan....menurut wikipedia.com ( aku copy paste je la ek )

Otak merupakan organ pemproses maklumat pusat badan. Ia terkandung dalam kepala melalui saraf kranial, dan berhubung dengan saraf tunjang, yang menduduki badan melalui saraf belakang (spinal nerve). Gentian saraf menghantar isyarat dari otak dikenali sebagai gentian efferent. Gentian yang menghantar isyarat kepada otak dikenali sebagai gentian afferent (atau deria). Safar boleh jadi afferent, efferent atau campuran (contoh. mengandungi kedua jenis gentian).

Otak merupakan pusat akal dan minda, yang merangkumi komponen seperti kognition, perception, attention, ingatan dan emosi. Otak juga bertanggungjawab bagi mengawal postur dan pergerakan. Ia membolehkan kognitif, pergerakan dan bentuk lain pembelajaran. Otak mampu melaksanakan beberapa fungsi secara automatik, tanpa memerlukan kesedaran, seperti menyelaras sistem deria (contoh. sensory gating dan pengabungan pelbagai deria), berjalan, dan fungsi badan homeostasis seperti tekanan darah, kawalan seimbangan cecair, dan suhu badan.

Serebelum mengawal keseimbangan dan pergerakan. Tanpanya, pergerakan tidak dapat diselaraskan.

Kebanyakan fungsi dikawal oleh aktiviti penyelarasan otak dan saraf tunjang. Tambahan lagi, sesetengah tingkah-laku seperti tindak reflex dan pergerakan asas, boleh dilakukan di bawah kawalan saraf tunjang (spinal cord) semata-mata.

Otak melalui peralihan dari sedar kepada tidur (dan subjenis bagi keadaan ini). Peralihan keadaan amat penting bagi fungsi otak yang betul. (Sebagai contoh, ia dipercayai bahawa tidur penting bagi penyelarasan pengetahuan, kerana neuron kelihatannya mengatur stimuli siang hari semasa nyenyak tidur dengan menembak secara rawak lalauan neuron yang terkini digunakan; tambahan lagi, tanpa tidur, subjek normal dipantau menunjukkan simptom menyerupai kecacatan mental, malah mendengar bunyi khayalan). Setiap keadaan otak dikaitkan dengan ciri-ciri gelombang otak.

Neuron adalah aktiviti sel otak yang memproses maklimat, sementara sel Glial melakukan fungsi sokongan. Sebagai tambahan kepada aktif secara eletrik, neuron sentiasa menghasilkan pemancar neuron (neurotransmitters). Neuron mengubahsuai ciri-cirinya (berpandu gambaran gen) di bawah pengaruh isyarat input mereka. Kemudahleturan ini menggaris dasar pembelajaran dan penerimaan. Ia penting bagi mengetahui bahawa sesetengah laluan neuron yang tidak digunakan (binaan yang menjadi terasing secara fizikal dari sel lain) mampu terus wujud lama selepas ingatan hilang dari kesedaran, kemungkinannya berkembang sebagai luar kesedaran (subconscious).

Kajian mengenai otak dikenali sebagai neurosains, biadang biologi bertujuan memahami fungsi otak pada semua tahap, daipada molekul sehingga psychologi. Terdapat juga cabang psychologi yang menumpu pada anatomi dan fisiologi otak, dikenali sebagai biological psychology. Kajian bidang ini menumpu pada setiap bahagian individu otak dan bagaimana ia mempengaruhi tingkah-laku.

Haaa..baca dah ??? ehehe..aku tau korang skip kan...sebab korang rasa dah pandai ...dulu belajar dah kat sekolah..elelelelele...masa korang belajar dulu korang memain ...ok ok..

Mengikut rajah diatas ...skit punya besar la kan otak tu..ada terbahagi kepada

Anatomi Otak Manusia

Batang otak terletak di bagian bawah otak berfungsi untuk sistem kendali tubuh seperti bernapas, denyut jantung, tidur dan tekanan darah.

Serebelum merupakan bagian kedua terbesar yang berfungsi untuk mengkoordinasi pergerakan otot dan mengontrol keseimbangan.Serebrum adalah bagian terbesar dari otak yang berfungsi untuk berpikir, berbicara, mengingat, menerima sensor dan pergerakan. serebrum di bagi atas empat bagian yang masing-masing mempunyai tugas khusus.

Frontal lobe terletak di belakang kepala berfungsi untuk berpikir, belajar, emosi dan pergerakan.

Occipital lobe berfungsi untuk memproses objek atau untuk penglihatan

Pariental lobe terletak di bagian atas otak yang berfungsi untuk merasakan sensai pada tubuh seperti sentuhan, temperatur dan rasa sakit.

Temporal lobe berfungsi untuk memproses suara yang masuk dan juga daya ingat.

Left hemisphere (hemisfer kiri) atau lebih di kenal dengan otak kiri berfungsi untuk berhitung, analisa dan bahasa.

Right hemisphere (otak kanan) berfungsi untuk menghailkan pikiran-pikiran kreatif.


Haaa...panjang benar aku nak jelas kat korang kan..Fushhh....dasat ....Ok berbalik pada persoalannya....Dimanakah wanita dalam pemikiran lelaki ? Wanita ni ada banyak...rujuk pada rajah...Aku guna bahasa pasar je la ek..senang citer..

Yang color purple tu .. Masa nak mengayat perempuan tu bahagian yang digunakan

Yang warna hijau tu la... tu masa dah dapat ayat dah..kira dah jadi awek laa

Yang warna cyan tu .. tu masa jadi isteri ..mula mula kawin ...

Yang warna biru tu .. tu kedudukan isteri , tiap tiap malam..haaa..biru jeee pala laki kan..hahaha

Yang warna merah tu...bila dah dapat anak...makin menurun lak kan..manakala warna purple tu akan dipenuhi dengan masalah-masalah dunia ..

Yang hijau muda tu kan...tu la pemikiran lelaki tentang nak kawin lebih dari 1 ..

Yang hijau tua tu..haaa...pk pasal nak mati ...


Haaaa..gitu la secara ringkasnya apa yang ada dlm otak lelaki..jadi aku harap terjawab la segala persoalan wanita apa laaa yang ada dalam otak lelaki ni kan...hahahahhaha

Aku guwau je la wehhhhhhhhhhhhhhhhhh....

You May Also Like

5 comments

  1. Ooooooo.....pi makan panadol kejap...pening!!

    BalasPadam
  2. hahaha.
    cmne tau org skip??
    ade spy ek??

    BalasPadam
  3. adakah entry ini menjawab persoalan sy semlm????heheheh

    BalasPadam
  4. Ohh yeaa...lupa nak kata, n3 ni juga menjawab persoalan dalam N3 ben yg terdahulu tuu --->"Kadang2 Aku Terlupa"....

    BalasPadam