Bila direnung renung ..

by - Isnin, Ogos 16, 2010

gambar hiasan


Cuba perhatikan wajah anak kecil ... bila mereka bermain , mereka seolah olah dalam dunia sendiri.. berlari ketawa riang .. tidak perlu berfikir apa .. walaupun didepannya duri tajam , mereka berlari seolah duri itu tidak membawa sebarang makna ...

Si ibu pula menjerit memarahi anak mereka .. sedaya upaya melindungi anak kesayangan mereka dari mendapat kecederaan .. Wajarkah anak kecik ini dicubit, dipukul sedangkan mereka tidak mengetahui apa apa langsung !

Dibelikan pistol mainan.. mereka tidak tau apa apa hanyalah menekan bagi mengeluarkan bunyi.Itu sudah cukup mengembirakan mereka padahal tak tau apa pun fungsi semua itu .. Adakah mereka perlukan mainan atau sebenarnya mereka perlukan perhatian ibu bapa mereka ?

Cuba renungkan muka mereka ketika tidur.. betapa nyenyaknya mereka ... betapa mereka sedar mereka dilindungi oleh ibu dan ayah mereka disisi mereka .. sedangkan ayah dan ibu mereka mengeluh kerana penat menjaga mereka ..

Cuba tanya pada mereka ... apakah yang mereka paling takuti ?? Sudah pastinya mereka tidak mahu kehilangan kedua ibubapa mereka yang amat dikasihi .. Perlukah anak kecil ini dipukul ? Walaupun atas alasan ingin mengajar , cuba renungkan kembali ... saat saat anda masih kecil .. apakah perasaan anda sewaktu dipukul ?

Mereka tidak tau apa apa ... Ajarkan ..berikan didikan dengan penuh kasih sayang .. bukan manjaan mereka minta tapi kasih sayang .. ajarkan dengan penuh kelembutan bukan makian.. Kita dulu semasa kecil , berapa kali kita merajuk dengan kedua orang tua kita ? Perlukah kita ulangi semula semua itu ?

Renungkan anak kecil anda yang masih tidur itu ... usapkan rambutnya .. kita belum tentu hari esok akan bernafas untuk mengulangi semua itu .. Mereka perlukan kasih sayang dan perhatian sebenarnya ..

You May Also Like

2 comments

  1. Bennn....waaaa....ishhh...hmmm....ehemm..ehemmm....erkkk....sifat2 bapa mithali sudah muncul...saya suka N3 anda yang ni....

    BalasPadam
  2. bila n3 ben yang ni... teringatkan anak saya..rindunya saya padanya walaupun saya tengah berkerja nie..

    BalasPadam