Isu sekolah hamil di Melaka

by - Rabu, Ogos 04, 2010

Anak anda yang masih bersekolah lagi bernikah , adakah anda benarkan ? Katanya dah terlalu sayangkan kekasihnya tu ... camana ?

Jika dah terlanjur , bagaimana pulak ? nak benarkankah ? Apakah tindakan yang ingin anda amik sekiranya anda berada di situasi tersebut ?

Hujah di TV9 malam ni KM Melaka , menerangkan sebab sebabnya .. Sekolah Hamil atau sebenarnya Sekolah Majlis Agama Islam Melaka akan membenarkan mereka yang bernikah bawah umur untuk bersekolah di situ ..

Erm.. aku setuju juga bila mana beliau mengatakan dari mereka melakukan zina dan membuang bayi , lebih baik ada pihak tertentu mengambil berat terhadap mereka . Ini kerana sudah pastinya keluarga dan masyarakat membuang mereka ..

Tapi ini bukanlah satu lesen bagi mereka yang bawah umur untuk berzina atau nak bercinta ketika belajar .. Ada syarat syarat juga bagi mereka yang bawah umur ni untuk bernikah ... bukan semudah itu jer .. tapi ini antara jalan penyelesaian yang mereka nampak .. Alhamdulillah .. Dari mencela , baik cari jalan keluar yang lebih sempurna ..

Boleh ke budak bawah umur ni berkawin ? Kalau kita perhatikan mak bapak kita dulu dulu .. atuk nenek kita , boleh je ?? Kalau kita guna alasan , cikgu dulu dulu lempang anak murid , mak bapak tak kisah , alasan yang sama gak... Mak bapak dulu dulu tak kisah pon anak mereka bawah umur kawin muda ... kan kan ?

Apa pendapat anda ?

You May Also Like

6 comments

  1. biasalah, setiap benda ada pro & kontra kan?. Baik di pihak A maka tidak elok di pihak B. Jika di perhatikan golongan mana yang lebih ramai terjebak? Kalau berbalik ke landasan asal seperti tuntutan agama, rasanya masalah boleh di atasi dengan mudah. Cuma percaturan karenah politik yang tidak memungkinkan.

    BalasPadam
  2. mmg ada baek buruknya..dan memang ada golongan yang dah tak sabar nak kawen ketika masih sekolah lagi.jadi tak salah la nak tubuhkan sekolah tu.. antara langkah menghindarkan anak kureng halal

    BalasPadam
  3. lepas kawin , sapa nak bagi makan?silap2 tak cukup duit, buang anak gak nanti.tidak ke semakin bertambah masalah perceraian.terlalu muda utk mengemudi bahtera...

    BalasPadam
  4. better kawen bawah umur daripada terlanjur..

    sayyib2 di luar sana, please jujur.. adeii.. kadi2 di luar sana pening dengan kes2 sayyib [anak gadis bukan dara] yang dok tipu kat borang kawen. please jujur je. karang takut nikah tak sah, anak2 kemudian hari bermasalah..

    BalasPadam
  5. tak salah kawin mude..
    tapi ade pro n kontra..
    kne kaji dalam2..tp lebih byk keburukan je..

    BalasPadam
  6. ada baik jgk...sbb saya jgk salah seorang yg kahwin bwh umor..masa tu saya baru berumur 15thn...dan alhamdullilah perkahwinan kekal smpai skrg....sentiasa bahagia..

    BalasPadam