Bila si kakak pukul adiknya ..

by - Rabu, September 15, 2010

image

Si kakak dilahirkan dahulu .. bermain la seorang diri .. kesian si ibu melihatnya .. dikhabarkan pada ayah ..

Setahun kemudian , dapatlah si kakak tadi tu adik .. comel budaknya .. Si kakak terpinggir .. Walaupun berusaha bersikap adil namun si kakak terasa hati bila adiknya dimanjakan di hadapannya ..

Memberontaklah si kakak .. cuba mencuri perhatian ibu bapanya.. manakala adiknya itu berusaha bermanja dengan kakaknya .. dia cuma ada kakaknya saja ... kakak yang sedarah sedaging ...

Hari berlalu .. tahun berganti .. masing masing membesar .. bertelagah dan berselisih faham ... sudah tentunya .. air dicincang tidak akan putus namun perasaan tidak puashati tetap berada di hati.. Bukan kerana benci tetapi kerana dia dipinggirkan .. segala permintaan adiknya ditunaikan .. terluka di hatinya sapa yang tau ?

Geram ... geram .. sengaja mencari pasal .. apa saja kata yang keluar dari mulut adiknya pasti di putar belitnya .. dia puashati bila adiknya dimarahi oleh ayahnya ..

Pergi sekolah bersama .. balik bersama.. ayah menghantar mereka berdua .. Namun hari itu , kakak bertengkar dengan adik lalu dia pulang bersama rakannya .. Ditinggalkan seorang diri si adik .. Adik termenung keseorangan ..

Adik bermain menghiburkan hati .. Berlari ke sana ke sini .. tidak perasan kereta menghampiri lalu dilanggar lari .. Adik ke terbaring sendirian .. Merintih kesakitan memanggil nama kakak ..

Segalanya sudah terlambat .. adik terbaring kaku di ruang tamu ditutupi kain batik .. kakak meraung sekuat hati .. adik pergi mengadap Ilahi ..

Adakalanya perkara kecil boleh di selesaikan.. apatah lagi melibatkan persaudaraan atau perhubungan persahabatan .. Kita tidak tau bila ajal kita .. Tanamkan sifat pengampun dan sering memaafkan kerana kita tidak pasti apa yang ada di hadapan kita ..

Bayangkan sekelip mata kita akan kehilangan orang yang tersayang !

You May Also Like

5 comments

  1. uh, sedeyhnye ntry kali ni abg ben :(
    kebanyakkan, org yg ade kaka/ adek ta hargai sesamae sendiri. erm, yg shara plak, anak tunggal je. rase cam nak adek bradek :(

    BalasPadam
  2. susah nak maafkan orang yg pernah melukakan hati kita

    BalasPadam
  3. antara semua benda, kasih syg adalah yg terbesar sekali.. tanpa kasih syg, semua tak bermakna. Dunia akn jd seperti neraka..

    BalasPadam
  4. sy ada 7 beradik .. anak ke 6 .. slalu la jugak berlaga sesama sendiri .. tp betul la air di cincang x kan putus .. x kan gaduh lame :)

    BalasPadam
  5. Sedih ar entry nih , nak nges je ..

    BalasPadam