Ada juga yang tak puashati yer ??

by - Ahad, Oktober 03, 2010

 

Terkejut tapi tak hairan ... mmg fitrahnya manusia ni tak dapat lari dari satu jenis penyakit .. Sbb itu kita digalakkan berpuasa agar dapat menjaga hati dan jiwa kita .. Berjayakah ?? Periksa hati masing masing .. termasuk aku yer..

Ada yang tak puashati blogger tunjuk trafik dan income .. kononnya nak berlagak yer ? Hehe .. Segalanya nawaitu yer ? Hurm.. Mmg pon segalanya bermula dari nawaitu.. kalau tak , tak bergerak la kita ,kan ?

Aku terasa ?  Mungkin .. sebab aku antara mereka yang gemar tunjuk trafik .. Hurm .. kenapa ? Tak boleh ke ? Sbb ada nanti yang cemburu ? Persoalannya , kenapa nak cemburu atau irihati ?

Perhatikan semula pada blogger tu .. Blogger tu bukan artis .. bukan personaliti .. tapi trafik boleh dapat banyak .. Camana dia boleh dapat ? Kalau dia boleh dapat , ini bermakna semua orang mampu dapat ! Kan ?

Adakah blogger tu makan sorang ? Dapat trafik pastu kecoh namun tak mengajar pada blogger lain ? Kalau jenis tu la .. hurm... tak tau nak kata apa la kan ..

Dulu , trafik blog aku sehari , tak sampai 100 UV pon .. berusaha keras memerah otak bagi menaikkan lagi trafik .. Bila trafik naik , semangat pon lebih bukan ? Baru best kan ?

Akan ada yang kata , ala bukan bukan semua berblog nak $$ .. hurm... ada tak letak iklan kat blog ? Tu untuk apa ? Saja saja ?? Kalau saja saja , jgn letak langsung .. letak je widget ikan berenang .. lagi cantik ... kan ?

Tapi kalau dah letak iklan ( nuffnang ataupon sewaktu dengannya ) , sah sah nak $$ kan ? Mmg la tak banyak , tapi kalau dah boleh dapat banyak , apa salahnya kan ? Sapu je la ..

Suka suka dan nak duit sama je level .. di tempat pertama .. kedua baru hobi atau yang lain lain .. kan ? Sbb bila ada yang cerita blog boleh jana duit , maka ramai tertarik.. Ada yang berjaya .. ada yang tidak .. sama seperti kita belajar di sekolah.. Ada yang berjaya masuk ke universiti dan ada yang tidak .. Takkan nak cemburu atau nak irihati ? Segalanya adalah rezeki dari Allah ..

Aku bukan nak pertahankan perbuatan aku tu cuma nak bagitau .. Setiap entri yang blogger tu buat ada maksud tersirat .. Fikirkan positif ..  " Kalau dia boleh , aku lagi la boleh " .. Kalau tak , takkan dia nak buat entri kan ? Setiap entri , mengambil masa .. dari dok mengarut kosong , baik dia tidur je kan ? Ke g shopping je .. kan ?

Akhir kata ... buang perasaan dengki dan irihati yang ada dalam hati kita ni .. Parah kalau tak buat gitu ... Makin sakit jiwa kita ..

Tepuk dada , tanya nawaitau ? Allah Maha Mengetahui .. Kita boleh tipu hati kita .. kita boleh tipu jiran kita .. kita boleh tipu kawan kita ... Boleh ke kita tipu Allah ?

Suka suka berblog mmg best tapi kalau dah boleh menghasilkan pendapatan , apa salahnya jadikan serius , bukan ?

Ampun dan Maaf  , jika ada yang terasa .. Niat aku cuma nak berkongsi.. sbb aku dulu pon sama je macam mereka yang baru berblog .. Hanya masa , rajin , kreatif menjadi perbezaan antara blogger .. Konsep yang sama di mana mana jua kita berada ...

You May Also Like

16 comments

  1. dni rasa macam tu.. sebab bagi dni biarla diorang nak buat tutorial ke.. tayang ke.. sebab dia ada follower blog dia sendiri. follower tu ibarat kawan kita. kita bebas nak cakap apa pun dengan kawan-kawan kita. contohnya kita selalu dapat anugerah dekan, pastu tetiba kawan kita yang kadang-kadang dapat kadang2 tak cakap dia dapat dekan, kita tak sudi dengar. mentang2 kita selalu da[at dah. benda tu memang macam biasa bagi kita. tapi kalau kawan2 kepada kawan kita tu belum tahu, apa salahnya dia nak gtau dia dapat dekan? kan? at least... tu pencapaian yang membanggakan dalam hidup dia.... hmmm.. umpamanya macam tu la kot. kalau salah silap harap ampun maaf pada semua.. huhu...

    BalasPadam
  2. saya berpegang pada prinsip sharing is power, tahu sikit share le ngan org lain

    Segmen Kenali Blogger

    BalasPadam
  3. baik2 ben, kan ada yg buat jahat kat ko...ko tau la dunia skrg...

    BalasPadam
  4. alamak.. banyak typo ;p


    **** edited
    dni pun rasa macam tu.. sebab bagi dni biarla diorang nak buat tutorial ke.. tayang ke.. sebab dia ada follower blog dia sendiri. follower tu ibarat kawan kita. kita bebas nak cakap apa pun dengan kawan-kawan kita. contohnya kita selalu dapat anugerah dekan, pastu tetiba kawan kita yang kadang-kadang dapat je dapat dekan nak cakap dia dapat dekan, kita tak sudi dengar. mentang2 kita selalu dapat dah. benda tu memang macam biasa bagi kita. tapi kalau kawan2 kepada kawan kita tu belum tahu, apa salahnya dia nak gtau dia dapat dekan kat kawan2 dia? kan? at least... tu pencapaian yang membanggakan dalam hidup dia.... hmmm.. umpamanya macam tu la kot. kalau salah silap harap ampun maaf pada semua.. huhu...

    BalasPadam
  5. apaka kita melihat sesuatu dari sudut yang positif.. betul x ben????

    BalasPadam
  6. Biasala...tak sume suke orang bhgia..
    dunia ni kan mmg macmtu..tak semua bhgia tgk kita bhgia....:)

    BalasPadam
  7. salam..
    saya pun setuju en Ben..tepuk dada tanyalah selera sendiri. sikap PHD ni mmg xpenah lupus dan hilang di dunia...minta dijauhkan dr segala PHD ini..jika berblog dpt menjana pendapatan..anggaplah sbg bonus..syukur alhamdullilah

    BalasPadam
  8. org kita slalu fikir negatif saje . sepatutkan nye fikir positif

    BalasPadam
  9. bukan mudah nak puaskan hati semua orang..biasalaaa..teruskan berblog..dan yg penting..nawaitu..

    BalasPadam
  10. PELIK KAN DALAM ALAM MAYA BEGINI PUN NK DENGKI2...TU YG SUSAH NK MAJU TU...BILA DAH KETINGGALAN NK SALAHKN ORG LAIN BUKANNYA BERUSAHA TANYA ORG..XPELA.. YG PTG I HEPI WALAUPUN BLUM JANA PDPTN DR BERBLOG..NANTILAH NK TANYA GAK BEN NI NK WAT CAMANA...

    BalasPadam
  11. Salam bro. .bior je sape yg dengki tu. .suka hati lah kan? Blog sendiri. .huhuhu. .

    BalasPadam
  12. Mat Gebu ada juga tayang traffic, tapi dulu tak pernah (sebab tak ambik kesah pun). Bukan apa, saja nak membuktikan bahawa bekerjasama antara blogger juga akan menghasilkan sesuatu, memang ada yang kata, mat, u tak join venture dengan Ben pun traffic u dah ok..hahaha, tapi dah join lagi ok.kan Ben?...Jadi jangan ada perasaan dengki, baik kita melakukan sessi suai kenal dan jika serasi buat lah sesuatu yang menghasilkan keuntungan..

    BalasPadam
  13. Hahah...sapa kata setuju?...memandai2 jee..tapi HEBAT tuu pak tua memang setuju sangat2..

    BalasPadam
  14. RaSanya yg dengki2 tu patt di tegur..

    BalasPadam