Aisey .. BEN tukar lagi .. bubar lagi bloglistnya ..

by - Ahad, Oktober 03, 2010

Bubar lagi ? Belum sampai masanya lagi .. Mesti ada yang tanya kan kenapa dan mengapa aku berbuat demikian ?

Majoriti dalam bloglist aku adalah blog blog baru .. Lagi 3-4 bulan , blog blog ni boleh dikatakan boleh berdiri sendiri dan sudah pastinya mempunyai komuniti tersendiri.. Tak caya ?? Tanya mereka yang pernah berada dalam blog list ni ..

Aku bukanlah berkata kalau berada dalam blog list BEN ASHAARI ni confirm popular , tapi sebenarnya blogger tu sendiri kena bijak mencuri peluang ini .. Bayangkan , aku hanya buka peluang ini untuk blogger blogger baru saja ( kadang kadang blogger lama ) .. Kenapa ?? Agar blogger blogger lama tau akan kewujudan mereka dan mengambil peluang untuk berkenalan sesama sendiri .. Mereka akan saling kunjung mengunjungi ..

Aku hanya kumpulkan blog blog baru .. Kalau mereka kata aku nak kutip trafik secara keji , berapa sangatlah trafik yang ada ?? Bayangkan ada blog baru ada 2 followers .. Berapa tinggi trafik dia ? Aku ke keji atau yang mengata tu keji sbb tak sanggup nak letak blog baru dalam list mereka ?

Dan , adakah aku meletakkan syarat , jika nak berada dalam blog list aku ni WAJIB letak link blog BEN ASHAARI dalam blog list mereka ? Takde kan ?? Atau , wajib jadi follower .. Takde kan ? Aku buat hanya untuk kumpulkan blog blog baru di dunia maya ini ..

Lagi kenapa aku buat 3-4 bulan sekali pembersihan bloglist ? Bayangkan yer .. blog A baru buat semalam dan join segmen bloglist ini .. Setelah 4 bulan , berapa ramaikah pembaca dia ? 100 ? 200 ? Takkan dia nak maintain banyak tu jer ? Jika aku buat segmen ini , 100 pembaca tu akan masuk ke sini dan lihat blog blog yang wujud samada baru atau lama .. Begitu juga blog blog lain yang menyertai segmen bloglist ini .. Ini dipanggil pertukaran pembaca secara tidak langsung ! Win win situation .. Dan blog aku ini sebagai platform saja.. Jadi pengantara .. Berapa ramai blogger yang sanggup kemaskini bloglist mereka dan kemudian buat promosi untuk tarik blog blog baru ?

Untuk pengetahuan , sebelum ini aku ada 4 bloglist .. dan setiap satunya ada hampir 300-400 blog ! Blog aku sendiri yang jadi lembab..

Maaf la yer .. aku bukan tidak berminat dengan blog blog lama ... Blog blog lama kurang berminat dengan segmen blog list ini .. Sbb segmen ni mungkin tiada tarikan atau memberi faedah untuk jangka panjang atau mungkin segmen ini memberi faedah pada aku sahaja.. Hurm... Ada ke blogger lama nak buat entri begini ? Entri yang tiada info langsung ni ? Cuba lihat kiri dan kanan .. Entri ini tiada SEO atau keyword yang boleh menangkap trafik .. Sekadar papan iklan ...

Akhir kata .. YER... blog list di blog aku ini pasti akan seringkali aku bubarkan .. Hanya mereka yang berminat saja akan menyertainya .. Apa salahnya bukan , hanya satu entri saja... simple ... satu entri untuk 3-4 bulan .. hurm...

Dan akhirnya .. aku mmg suka pada blog blog baru .. mereka segar dari ladang .. penuh dengan idea ... hehe .. blog lama? sudah pastinya mereka ini kenalan aku .. Singgah sudah pasti ..

BA : Aku bukannya baik dan bukannya suci .. Tapi aku juga bukan keji.. Aku tahu bagaimana rasanya di bawah dan aku tak nak rasa itu hilang kerana perasaan itu membuatkan aku senantiasa sedar diri !

You May Also Like

23 comments

  1. i think what you are doing is good, bagus ler support bloggers baru, baru ler they all smangat nak trus berblogging

    BalasPadam
  2. sy sokong tindakan EN BEN tu.
    apa yang EN BEN buat baik kepada blogger2 baru macam sy.
    terima kasih EN. BEN. =)

    BalasPadam
  3. tq encik ben sbb sudi letak blog saya kat sini.
    really appreciate it :)

    BalasPadam
  4. Saya pun blogger baru...sudi ke letak kat blog list Inche Ben?..hehe..HEBAT!!

    BalasPadam
  5. saya pun baru, budak br belajar,,,minta tunjukkan yer...tunjuk jln y betul.....

    BalasPadam
  6. bro.saya sokong bro. sebab bloggers baru mcam saya ni. pon tak delah ramai sgt visitor. hmm pernah ada dalam bloglist bro.memang banyak membantu. keep it up.


    hmm semua orang ada cara masing-masing kan. so orang di luar sana tak perlula orang lain nak komdem orang lain. rite bro?

    BalasPadam
  7. oh..saya blogger lama.
    tapi rajin je ke sini dan memang nak je masuk list ben.
    buleh ke tak buleh eh?
    huhu~

    BalasPadam
  8. errrr...encik ben saya blog lama tapi reader maintain under 200...macam mana tu..tak reti dah cara nak upkan reader

    BalasPadam
  9. salam Mr BEN...boleh ke kite join...

    BalasPadam
  10. tq gak en ben byk mmbntu blogger baru mcm sy :) dan tq gak sudi komen kat entry sy :)

    BalasPadam
  11. Salam Ben,
    Saya suka singgah blog Ben...Ben kenal saya tak? Bagus tu sentiasa tolong blog2 baru dan lama...

    BalasPadam
  12. @Yatie
    wsalam kak yatie.. amboi..mesti la kenal .. hehe... terima kasihhh sbb sudi singgah blog ben ni ... hehe

    BalasPadam
  13. jangan bubarkan blog saya dari blog list ben yer.....saya amat2 memerlukannya...terima kasih kerana masih mengekalkannya....tq tq tq tq....peace...!!

    BalasPadam
  14. salam..
    scra peribadi..blogger mcm en ben ni la yg bnyk mmbntu blogger baru..tak kisah la.en ben tlg kita..kita pun tlg en ben juga..win2 situation..
    klau bole jgn la bubarkan bloglist ni..

    BalasPadam
  15. wujudnya blogger mcm nie yg bg semangat kat org baru...
    tahniah atas usaha incik Ben Ashaari~

    BalasPadam
  16. mamat pun blogger baru...
    abg ben memang terbaik laa....
    idea2 abg semua nya power2...he3

    BalasPadam