Bermain dengan api ??

by - Khamis, Oktober 14, 2010

 image

Jatuh hati walaupun dah berpunya ? Wow .. menarik nih !

Korang penah jatuh hati tak dengan seseorang yang korang minat dalam diam tapi pada masa yang sama , korang dah berpunya .. samada dah terikat , diikat atau mengikat ...

Dimana dan bila ? Masa belajar ... di tempat kerja .. internet .. Semua itu boleh menjadi punca kepada kecurangan secara tidak langsung .. Mungkin kita akan anggap , sekadar menghiburkan hati .. atau cuci mata .. atau paling tidak , berkawan .. Persoalannya , adakah teman anda itu tahu ??

Bermula dari situ nanti , kita akan mula beza membezakan antara dia , dan pasangan kita .. Dan kita akan ternampak perbezaan .. Samada yang baik atau tidak .. Apakah yang akan berlaku kelak ?

Jika berlaku perselisihan faham dengan pasangan kita , kita akan ambil mudah .. malas nak layan ! Kenapa ? Kita akan mengalihkan 'pandangan' kita pada orang yang kita minat secara diam tu ... Masalah utama tak selesai tapi mengundang masalah kedua yang bakal menjadi masalah besar kelak !

Bagaimana jika mula berkenalan ? Dah mula berbual ? Aku amik contoh jika masih belajar atau bekerja di satu pejabat .. Berkawan .. keluar sama sama.. tapi dalam hati ada perasaan ..mungkin suka , tergoda mahupun tertarik .. Bila dah 'bersama' senantiasa , ibarat sudah dapat lampu hijau .. Kan ?

Maka hati akan mula berbelah bagi .. Si dia , kekasih lama.. dah bertahun .. Dan si dia pula memiliki personaliti yang menarik hati.. Jiwa dah mula kacau ..Bayangan kekasih dah mula pudar.. diganti dek si dia yang baru muncul ..

Hurm... bagaimana ? Apa yang patut dibuat ? Cari pasal dengan kekasih dengan harapan dia akan putuskan hubungan dan dengan itu segala kesalahan bukan di kepala anda ? Bijak bukan ? Anda tidak perlu rasa bersalah sangat sebab bukan anda yang minta hubungan diputuskan dan yang pasti , anda sudah ada pengganti ..

Bagaimana jika , si dia yang baru anda kenali tu rupa rupanya menganggap anda sebagai kawan biasa ? Atau sekadar menjadikan anda tempat menghabiskan masa saja ? Yang dikendong dah tercicir.. yang dikejar ???

Hurm.. sungguhpon kalau si dia tu nak menjalinkan hubungan dengan anda , fikirkan .. jika dia mampu buat demikian dengan kekasihnya .. bayangkan jika dia sambung belajar atau bekerja di tempat lain nanti ? Begitu mudah hatinya berubah .. itukah kekasih yang nk dijadikan pasangan hidup ???

Ok.. bagaimana nak hindari ? Elak dari menghabiskan masa bersama .. Cukuplah bertegur sapa .. Jangan cerita masalah peribadi .. Dan paling penting , senantiasalah ingat kenangan terindah bersama .. Terpenting sekali , senantiasa menadah tangan , berdoa agar Allah memberikan yang terbaik buat anda ..

Ingat , yang di depan mata belum tentu terbaik dan yang didalam hati belum tentu cinta abadi ...

You May Also Like

11 comments

  1. emmmmm apa pun.. jangan dimulakan benda yang tak elok.. tak suka cakap tak suka... apa pun jaga diri memasing.. tepuk dada tanya diri.. ok :D

    BalasPadam
  2. kena ambil pengajaran semua ni..sebab kita tak tau apa akan jadi akan datang,..

    BalasPadam
  3. kadang2 ada orang suka kejar dan sangat taksub kepada sesuatu yang pasti...

    BalasPadam
  4. jgn main dengan api...bahaya tu....

    BalasPadam
  5. terkena direct batang idoung fatin... tp fatin x tau nak buat macam mana.. berbelah bahagi dan sampai sekarang, masih ada dua-dua... mintak maaf sangat2, tapi seroiusly, tak tau la apa nak buat. rasa macam nak tinggal ja dua-dua. satu penyelesaian selamat

    BalasPadam
  6. bersyukur dengan apa yg kita miliki...jgn yg dikejar xdapat, yg dikendong berciciran...

    BalasPadam
  7. suka yg ni

    Terpenting sekali , senantiasa menadah tangan , berdoa agar Allah memberikan yang terbaik buat anda ..

    Ingat , yang di depan mata belum tentu terbaik dan yang didalam hati belum tentu cinta abadi ...

    BalasPadam
  8. suka entri nie
    pernah rasa camni . hehee

    BalasPadam
  9. BA: Mcm yg BA ckp jgn citer mslh peribadi.....nk tbh sikit ayat je.....he3.....jgn citer mslh peribadi kpd org yg bukan satu jantina dgn kita! BAHAYA!!!

    BalasPadam