Bersatukah blogger di Malaysia ini ?

by - Isnin, Oktober 18, 2010

 

Hehe.. tak mungkin boleh bersatu .. kan ? Masing masing ada 'agenda'nya sendiri .. Akan wujud politik blogger.. hehehe..

Tapi takkan tak boleh bersatu kot ? Bukan susah pon nak bersatu ? Hurm .. Blogger ni terdiri dari orang cerdik pandai .. Tak kira la dari blog mana pon dia , sah sah dia pandai .. Pandai dan peka ! Jadi , sudah tentu banyak 'kepala' ..

Bagaimana nak satukan blogger dibawah satu bumbung ? Hehe... satu usaha yang amat payah jika ingin menjadikannya satu realiti walaupun sekadar fantasi ..

Tak susah .. segalanya terletak pada blogger itu sendiri .. Kerjasama amat diperlukan disini .. Kesilapan blogger sekarang ini ialah , mengejar populariti .. Bila popular dirasakan $$ akan masuk , kan ? Tapi sebenarnya , tak guna popular jika blog tak memberi manfaat pada orang lain terutama pembaca blog ..

Kebanyakkan blogger , nak naik dengan cepat .. Teringin jadi 'artis popular' ... Buangkan niat itu ... Lagi cepat kita naik , lagi cepat orang lupakan kita .. Apa kata , masa 'naik' tu , taburkan 'benih kekacang' di kiri kanan kita .. Satu hari nanti , benih itu akan berguna buat mereka yang ingin mendaki di laluan yang sama .. Sudah pastinya benih itu boleh dijadikan sumber bagi mereka ,kan ?

Bagaimana nak mewujudkan blogger yang bekerjasama antara satu sama lain tanpa ada rasa perbezaan peringkat ? Aku ada idea tapi sudah pastinya mereka tidak ingin sama turut menjayakannya..

Kepada blogger blogger baru , jangan mengejar populariti .. Biarlah dia datang sendiri .. Jangan risau .. jika anda rajin , anda akan berada diatas ... jika malas , jangan risau .. anda akan berada di takuk itu sahaja..  ;)

Bagi aku , lebih ramai blogger , lagi best ! Rezeki yang ada di dunia internet ni terlalu banyak untuk diagih agihkan ... Jangan tamak dan haloba.. takkan abis kita makan seorang ..

Biar mereka bercerita tentang blog .. dan pastinya akan menarik minat mereka untuk memiliki satu.. Tunggu apa lagi ? Bantulah mreka.. bantulah agar mereka berada di kemuncak bersama sama kita..

You May Also Like

15 comments

  1. bersatu tu penting.
    tapi saling membantu lagi penting kan??.
    :)

    maknanya kena give ang take lah.

    p/s: kamu tak pernah komen blog saya pun. bila nak bantu blogger kecil macam i ni?. hehe.

    BalasPadam
  2. wah.. entry yang menarik en. ben.. terima kasih sudi share infonye :)

    last post:
    visitor macam mana nak kira?
    8 tips mengatur blog

    BalasPadam
  3. yup..
    btol tu..
    skang pon ad rmai gak kwn syu yg dh minat nk wat blog sndri...

    BalasPadam
  4. Terima kasih Ben,atas pendapat dan tips tu.Saya blogger baru,dulu masa buat blog saja je nak bebel dan luah pendapat.Bila dalam sebulan ni aktif dan dah pandai sikit2,rasa syok nak kongsi sesuatu ngan teman2,dan alhamdulillah,teman2 blogger yang dah berjaya pun ramai bantu saya yang tak berapa pandai ni...Bila ada yang bagi award..suka sgt hari tu..hehehe.

    BalasPadam
  5. yee..
    idea yang menarik untuk blogger baru yang kerdil macam saya ni. Tapi bila dah ada orang mula kondem kite yang baru ni, malas jadinya nak teruskan menjadi blogger yang berjaya. hurm..

    BalasPadam
  6. Sekarang ni pak tua rasa blogger mudah naik, zaman pak tua dan sebelumnya, adalah zaman yang kena berusaha sendiri...lagi2 macam blog pak tua tu...sapa sudi singgah selain makcik2, cikgu2 sains rumah tangga dan mereka2 yang baru melangkah ke alam perkahwinan...tapi aku tetap disitu....

    BalasPadam
  7. semua nak duk atas saper nak duk bwh ?

    BalasPadam
  8. bagus kalau boleh bersatu ye ben... bersahabat sampai bila2..
    jangan je masa nak minta tolong je kononnye nak bersatu...dah dapat ilmu...'i kenal u ke??"..

    aduh...minta dijauhkan...

    BalasPadam
  9. " Kesilapan blogger sekarang ini ialah , mengejar populariti .. Bila popular dirasakan $$ akan masuk , kan ? Tapi sebenarnya , tak guna popular jika blog tak memberi manfaat pada orang lain terutama pembaca blog "

    saya sokong statement nih
    dan semua yang bro ben kate sume btul
    tukar niat.kalau nak kejar populariti buat ape..kalau mcam saya sudah berblog lame..ats sbb minat berblog..taw nuff pun baru je bape bulan yang lalu..

    yup2..mari bersatu..:)

    BalasPadam
  10. suke sgt entry ni... saya berblog sbb suke, tu jer.. tak terpikir nak kejar glamor..huhu

    BalasPadam
  11. setuju.
    blogger baru dengan gaya baru. sy juga masih baru.

    BalasPadam
  12. nina pun pernah terpikir, bole ke klau globber2 digabungkan... aisshh...
    entah laa.... ~

    BalasPadam
  13. menuju puncak..gemilang cahaya..err..dah tak ingat dah pastu..hehehe..

    sememangnya, ape yang penting..kerjasama!! dan saling bantu-membantu..

    BalasPadam
  14. hmm.. rasenye boley kot..
    mcm yg Abg ben buat kt fb tu kn.. hehe
    yg bg promote blog tu..
    tu pn kire bersatu dah ;)

    BalasPadam