Dulu kan ... masih aku ingat ..

by - Jumaat, Oktober 15, 2010

 

Dulu kan .... masih aku ingat kan ... kan ...

image

keluarkan kereta buatan tempatan

image

dan buat ..

image

dan

image

dan

image

ada mulut mulut nakal mengatakan ..

image

Bayangkan kesemua itu tiada ...

Kita di sini menggunakan kereta kereta buatan luar negara ..

Penduduk dan pelancong di Pulau Pinang terpaksa beratur panjang untuk naik feri ..

Tiada mercu tanda.. bila kita ke negara orang, kita takjub dengan kecantikkan bangunan mereka .. tapi bila mereka ke sini ? Atau , bila di sebut MALAYSIA , apa yang ada dalam kepala mereka ?

dan bayangkan bangunan bangunan kerajaan yang masih bersepah sana sini .. bukan setempat seperti yang sedang diusahakan oleh kerajaan agar semua kementerian dan jabatan berada di satu kawasan saja ..

Andaikata , semua wang wang itu diberikan kepada org org miskin , pastinya mereka akan menggunakan dengan sebaiknya ..Tapi jika dilaburkan serta diberi juga pada yang memerlukan (walaupun jumlahnya sedikit ) tapi untuk jangka panjang , mungkin dapat menjana ekonomi negara , secara tidak langsung ..

Bayangkan ... diberi RM10 pada seorang fakir , lalu dibelinya makanan .. habis.. esok pula bagaimana ? Jika wang yang sepatutnya diberi pada fakir itu , dibuat perniagaan , lalu diambil si fakir itu bekerja , bukankah lebih baik ?

Kita tak nampak apa yang mereka cuba lakukan kerana kita hanya dapat lihat secara kasar sedangkan mereka telah melakukan kajian secara terperinci . Yang pentingnya , mereka cuba membangunkan negara hari ini untuk esok , sedangkan ada dikalangan kita cuba membangunkan negara untuk hari ini sahaja !

Terima Kasih buat Perdana Menteri Malaysia , dari dulu sehingga sekarang .. Aku tak perlu berlari ke sana sini utk mengelak dari ditembak musuh ! Aku tak perlu memakai topeng untuk menjerit membusukkan sesebuah negara lain bagi mendapatkan sesuap nasi ..

Walaupun aku cuma kais pagi makan pagi , namun aku tetap bersyukur , sekurangnya makanan yang aku dapat itu mengenyangkan perut serta berkhasiat.

Apa yang mereka buat dibelakang kita , itu antara mereka dengan Allah . Sebagai rakyat , kita ada amanah kita sendiri .. Adakah kita sendiri menunaikan amanah yang diletakkan dibahu kita itu ?

Wallahualam... sekadar pendapat amatur ..

You May Also Like

9 comments

  1. setuju sangat2 ngan abg ben..huhuhu...semoga MALAYSIA ni terus aman.. :)

    BalasPadam
  2. betul tu..kerana yg akan dihisab nnt adalah tanggungjawab dan amal kita..bahagian mereka, kita serah pada Allah mengadilinya..

    BalasPadam
  3. agree..syukur kita di bumi malaysia..hee

    BalasPadam
  4. BA; sy bangga jd rakyat Malaysia yg aman dan makmur. yg penting kita mainkan peranan memasing

    BalasPadam
  5. setuju sangat abg ben...
    lagi2 hari tu akma g tgk teater mantan Pm kita.. memang rasa berbangga sangat kita hidup dalam harmoni... tanpa perlu nk dijajah2..

    kita sepatutnya, perlu lebih menghargai setiap apa yang telah diusahakan... tidak perlulah untuk kita memperkecilkan n cuba mencari kesilapan...

    hanya pendapat saya sebgai remaja... =)

    BalasPadam
  6. You speak my mind.. every single words. thanks..

    BalasPadam
  7. tiba-tiba minda aku "terbangun"

    BalasPadam