Jangan hiraukan mereka ..

by - Jumaat, Oktober 29, 2010

 

Sebagai blogger , korang pasti akan menerima pelbagai kritikan membina , membunuh dan membinasa ... Yang memuji ni , aku kurang pasti nak kata mereka ikhlas atau sekadar nak membodek.. Wallahualam.. tu kena tanya mereka sendiri .. Bagi aku , apa saja mereka tulis aku terima..

Tapi jika mereka mengkritik untuk 'membunuh' semangat seseorang blogger itu , aku tak boleh terima .. Dalam dunia blogging ini , semua orang ada hak untuk 'bersuara' .. cuma perlu guna cara yang betul dan tertib.. Jangan main sedap je bersuara .. Nak mengajar kena guna psikologi .. bukan terus bagi hukuman ..

Blogger baru biasanya akan dikritik tanpa tanpa mengira latar belakang oleh mereka yang biasanya berlagak pandai atau sememangnya terlebih pandai .. Ada blogger mampu tahan dan ada yang tidak .. Kena tabah hadapi semua ini ..

Blogger juga ada cara tersendiri untuk menarik minat pembaca mereka .. Bagi aku , blogger seperti jurukamera .. ke mana mana usung kameranya .. setiap apa yang dipandangnya adalah objek yang boleh dijadikan gambar yang menarik jika pandai bermain angle .. Kadang kadang kita nampak objek itu biasa je tapi tidak pada mereka ! Itulah yang perlu ada pada seseorang blogger .. Sesuatu isu itu kadang kadang nampak biasa tapi cuba berikannya pada sudut pandangan anda dengan cara yang berbeza tapi membina ... Siapa tau , pandangan blogger diambil kira satu hari nanti ??

Mata blogger sama seperti lensa kamera .. bezanya blogger ada hati dan perasaan .. bijak menentukan mana yang patut disiarkan dan mana yang patut di pendam ..

You May Also Like

20 comments

  1. Haa..
    betul tu abg ben..ceq setuju,..
    ni tak tak kenal kita..
    tba-tiba mai kutuk..
    apa kes...

    BalasPadam
  2. Saling tegur menegur utk kebaikan ok je..
    Kdg2 sk jugak minta opinion dr blogger2 ni..
    Mcm smlm..
    Hehe..

    BalasPadam
  3. fuhh..suka cara en ben smpaikan pndapat..ayat smua gaya kita snang fhm, xde muke-muke..,setuju sgt, org bule terima kalu tgur cara baek..

    BalasPadam
  4. dah 3 entry kene kritik kaw2 punye..huaaaa! tapi tetap semangt berblog..lantak2! heeeeee

    BalasPadam
  5. setuju sangat .
    apa salahnya beri dorongan kan ?
    kalau silap , tegur cara baik :)

    BalasPadam
  6. yg puji tu sbb nk bodek?..hehe ape yg dibodek kan tu?

    BalasPadam
  7. Puji tak semestinya suka.Kritik bukan maksud benci.

    BalasPadam
  8. well said ben... aku belasah jer kat blog aku tu.. tapi within reason la ehehhe kritik tetap dikritik..
    kuman "shout?.." Entry

    BalasPadam
  9. hanya luahkan rasa hati.. tp kalau kondem org mmg xbaik.

    BalasPadam
  10. Saya selalu kene macam tu. Dulu mula2 rasa DOWN jugak tapi lama2...diorang jealous!boley? Kalau diikutkan sgt kita yg akan jadi GILA.

    BalasPadam
  11. Betul tuh hencek Ben...
    setuju 100%

    BalasPadam
  12. biaq p la depa nk ckp apa. tpi saya lbh suka kalau org blh tegur dgn berhemah.

    BalasPadam
  13. betul tue en.ben!
    hahh!! kdg2 ada yg dengki, dorg jd stalker. pastu tak puas ati kt kita, dorg comment yang kaw2 dgn niat nk jatuhkan kita....

    sume tu adat berblogging. kan..kan...so, bg org yg mcm itu, kita balas dengan puji-pujian jer..huhuu...

    mulut org ni, masa je blh tentukan.

    BalasPadam
  14. setuju banget sbb sy pernah kritik. T_____T

    BalasPadam
  15. blog den slalu kene kutuk :(
    harhar ..

    BalasPadam
  16. yup sgt setuju. bila dah masuk dunia blogging ni, baru saya tahu mental dan emosi perlu lebih kental dr sebelum ni. baru beberapa mingu lepas ada org tinggal kan msg lucah di blog sy. sabar jer lah

    BalasPadam
  17. ahaks..pernah mood terusik kejap sebab ade orang undi gua keluar dari contest yg dijoin..iskhh..iskhh..sib baik tersedar dari lamunan yg join contest tu utk suka2 je, so biar le org nak undi keluar pon..

    BalasPadam