Mencari kesempurnaan kekasih ?

by - Sabtu, Oktober 30, 2010

 

Waalaahh .. aku pasti ramai akan berkata , " hurm.. cinta pada Allah .. cinta pada Rasul ... cinta pada Islam .. cinta pada keluarganya .. tetapi pada kekasihnya ?? " .. ARghhh.. persetankan kekasih semua itu .. Belum tentu mereka itu sempurna.. jauh sekali mereka itu setia ..

Cinta pada ALLAH ? RasulNYA ? ISLAM ? Erk.. cakap boleh .. tapi tang perbuatan ? Sebelum kita nak mencintai Allah , cintailah RasulNYA , MUHAMMAD s.a.w ...

Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(QS. Ali 'Imraan, 3:31)

 

Ok .. ni cerita aku yer.. malas la nak berkias kias .. cerita aku berdasarkan pengalaman aku .. hehe ..

Perempuan dan lelaki .. dua dua ni manusia la kan .. perangai pon cam adik beradik je.. bezanya , korang tau la sendiri .. Bukan pe , nanti ada yang bagi komen , ala manusia.. ala nama pun perempuan .. ala itu ala ini .. tu semua dah umum.. satu dunia termasuk makhluk kat marikh pon tau manusia ni gitu ..

" Kalau kau nak cari bakal kekasih atau suami , camana pilihan kau ?? " 

Treettt... koman punya jawapan ..

  1. Beriman pada Allah dan mampu membimbing keluarga ke jalan yang diredhaiNya ...
  2. Kaya ? Ala .. tak kaya pon ok .. janji berduit ..

Selebihnya , macam macam laa...

Persoalan aku cuma yang no 1 ... Tak kira perempuan atau lelaki , pastinya mereka mencari calon ada no 1 tu.. AGAMA !! Betul ?? Yearghh.. tepat sekali ... Perempuan akan terpaku bila mendengar lelaki berceramah bab agama , kehidupan .. dan mengaji Al-Quran .. Maka di dalam hatinya , Subhanallah .. itulah ciri ciri lelaki yang ku cari .. betul ??

Ramai la perempuan nak gitu .. tapi kan ... mereka sendiri bagaimana ?? Alasan mereka .. mereka sendiri dah jauh tersasar , sekurangnya bila ada suami gitu , mampu membimbing mereka ke jalan yang benar .. Hurm..

Nak  tanya satu soalan , boleh ? Nak cari kat mana yer lelaki lelaki yang soleh gitu ? Universiti ? Masjid ? Majlis majlis ilmu ? Uptown ? Downtown ? Hard Rock Cafe ? KLCC ?

Sebenarnya kan , bagi aku .. Allah dah beri hidayah pada mereka iaitu agar mencari jalan keluar dari kehidupan mereka itu .. cuma mereka yang tidak mahu bergerak .. Hanya tunggu tangan dipimpin keluar dari situ ..  Kalau si buta tak keluar rumah , sapa tau dia tu buta ? Kalau dia keluar walaupun bertongkat , InsyaAllah .. akan ada yang memimpinya dengan ikhlas tanpa mengira siapa dia itu ..

Tak kira lelaki atau perempuan , jangan tunggu 'dia' datang ... carilah .. cari .. Cari tu bukan di disko... kedai mamak ... shopping complex .. Carilah yang sememangnya 'dia' itu akan habiskan masa di situ .. Jodoh mmg ditentukan tapi tak salah jika mencari bukan ? Bak kata orang , rezeki dan jodoh , Allah tentukan .. tapi kalau duduk dalam bilik siang malam tidur , ada ke rezeki nak masuk ??

Kalau mahukan yang terbaik , cari ditempat yang terbaik ... Fikir fikirkan wahai si bujang ...

You May Also Like

8 comments

  1. renung2kan.. dan selamat beramal..

    kita cari yang 'sempurna' tapi, mana ada yang sempurna lagi di dunia ini. Hamba Allah yang maksum itu telah lama wafat..

    BalasPadam
  2. Cinta ??saya setuju dgn abg ben.tapi jangan lupa,buat sahabat2 yang lain, tiada cinta yang di halalkan dlm islam selain mempunyai ikatan yang sah di sisi agama.
    thanks abg ben

    BalasPadam
  3. sokong ^^

    nak y smpurna..kena usya diri sndiri sama..life is give & take..xleh nk hrp seblah pihak ja kan ...

    BalasPadam
  4. betul tu. mmg jodoh dan rezeki datang dari Allah. Tapi kalo tak diusahakan, sampai bila2 pon jodoh & rezeki tu takde. boleh berserah, tapi usaha jangan dilupakan. :)

    BalasPadam
  5. AlQuran ad memesan: perempuan yg baik adalah utk lelaki yg baik. perempuan yg sebalikny adalah utk lelaki yg sebalikny juga

    i believe in that strongly

    doa doa dan doa..cari cari..bawa diri ke jalan yg betul, i'Allah akn jumpe org yg betul juga

    BalasPadam
  6. Yup..tepat sekali
    Kalau dberi pilihan smua org akn ckp nk yg baik2 je tp adkh kita sdh ckup baik utk mdpt org yg baik...


    "Lelaki2 yg baik utk perempuan2 yg baik"

    BalasPadam
  7. adeiii.. Ben ketak ceta jiwang2 plk ahaksss..
    tgh p k ni laa ni dekkk..
    juga fikirkan wahai si "kembali bujang" ki333

    BalasPadam