Filem kita wajah kita budaya kita ..

by - Jumaat, November 05, 2010

 

Pernah dengan ayat tu ?? Pernah kan ? Cuba kita tengok balik filem filem kita kebelakangan ini .. Cuba bandingkan dengan filem filem luar ..

Bila kita cuba buat perubahan maka pelbagai cerita timbul .. Maka di manakah taraf filem kita ? Bila kita nak buktikan kita boleh maju dalam filem animasi , maka dikatakan .. hehe.. korang tau la kan .. Dulu KRU penah buat filem animasi Lagenda ... pon ada isu gak .. Skang UPIN dan IPIN ..

Dulu arwah Yasmin buat filem biasa biasa tapi 'sinis' pon orang kata .. Dah tu ? Apakah kita hanya layak layan cerita cerita ..ermm .. yang ada UNDI UNDI atau .. apa ek... ke layak tengok cerita orang lain je ?

Sampai bila kita nak maju ? Kalau maju dan berjaya sekali pon akan timbul isu .. Mulut manusia .. senantiasa cari salah walaupun terang terang ada kebenaran disebaliknya .. Dibutakan mata untuk lihat kelebihan itu untuk melihat kekurangan yang sengaja diciptakan ..

Nak kata apa dah kan ? Layan je la .... kan ... Yang penting , yang berjaya akan terus naik .. yang penuh hasad tu ,duduk je la kat takok tu ...

You May Also Like

11 comments

  1. ade something yg lack dlm filem kite bro,
    xtau la hape bendenye. tp kurg x-factor.
    bkn sume xbest, ade yg mmg superb, adnan sempit, jgn pandang belakang n yg lain, tp ade filem y mmg menduka citakan.
    org kadang nk jgk cube membantu industri filem malaysia, tp bile 2-3 kali dikecewakan??of coz dorg da malas menaruh harapah:)

    BalasPadam
  2. Dah kata, Filem kita wajah kita budaya kita. Sebab tu skrg banyak filem pasal rempit, kereta lumba, p pub, ape lagi lah yg sosial melampau. Itu semua budaya kita ke? Macam mana nak sokong kadang kadang filem negara kita. Haiyak.

    BalasPadam
  3. setuju ;)
    sy mmg kaki movie, (bukan kaki wayang tau, lain maksudnya!)
    and bila tengok filem melayu nih rase..........
    paham2 je laa..
    boleh kalau nak bawa perubahan..
    tapi perlu selari dengan budaya dan pemikiran serta penerimaan masyarakat kita juga..

    BalasPadam
  4. tapi nak crita pasal animasi ni, rasanya Malaysia ada bnyk perubahan..skrg dah ada animasi 3D (even gaya mulut dgn butir perkataan tak sama....gunakan teknik ulang2 je), tapi that's lots of improvement dgn bajet pembikinan filem mcm mcm tu (compared dgn animasi luar yg beratus jota)...dan kritikan itu perlu utk meninkatkan mutu, tapi kritikan yg membina la...bukan setakat kritikan ikut sedap mulut, tak de fakta dan hnya ikot perasaan

    BalasPadam
  5. hey,
    saya rase filem ni dipengaruhi oleh budaya. tepuk dada tanya selera. :)

    BalasPadam
  6. BA: Filem kita seharusnya selari dgn budaya kita yg diterima pakai sebagaimana adanya skrg.....:)

    BalasPadam
  7. dah memang orang kita sebati ngan budaya kata mengata. yang penting ia berbalik kepada penilaian rasional kita sendiri. Kalau memang sudah ada phd benda yang baik pun akn dikondem. Tapi mmg ada jugak filem yg SS..hee

    entri terbaru:
    pesanan untuk diri sendiri

    BalasPadam
  8. y ada PHD memang gitu.... xp Allah maha berkuasa...

    BalasPadam
  9. tak komen apa sebab lately ni jarang tengok movie melayu..oppss..bukan sombong oke..tapi mostly rubbish. Terutama kat production yang buat 3-4 movies dalam masa setahun, boringgg...tu pendapat sy laa

    ..dan tetiba sedih pulak teringatkan dokumentari P.Ramlee yang tgk ahad lepas.. sedih ...Al-Fatihah..

    BalasPadam
  10. filem kita aku suka kalau ia berbeza dari filem2 kita sebelum nie..so,memang takde lar.Ada,tapi jangan harap kutipan tiket sampai tokei panggung xcukup peti nak simpan duit..

    BalasPadam