Aku suka copy n paste ...

by - Sabtu, Disember 11, 2010

 

Whoopss.. sabaq sabaq .. baca dulu baru komen tapi lom tentu aku balas .. hehehe ..

Aku antara mereka yang suka copy paste berita dari mdia online atau artikal dari web/blog para cerdik pandai ..  Kenapa aku copy paste ? Kenapa aku tak buat ulasan ?

Hurm.. seperti yang kita tau , ada perkara yang boleh kita buat ulasan kita sendiri dan ada yang tidak .. Bagi aku la kan .. sesuatu yang boleh kita buat ulasan ialah sesuatu perkara atau isu yang kita terlibat sama .. Contoh satu kemalangan yang kita lihat sendiri ... Tapi kalau kita petik dari media kemudian kita buat ulasan sendiri , rasanya tak perlu la .. sama je .. kita ulas atau copy.. Cukuplah bagi aku letak nota kaki atau intro jer .. Ada selamatnya kita copy paste agar pembaca kita tak perlu susah susah nak klik ke web/blog mereka sbb faham faham je la .. nak loading pun satu hal lagi kan ?

Cuma peraturan dalam copy paste ni perlulah ada kredit .. letak kredit dan linkkan ke artikal tersebut .. Ini kerana jika ada pembaca yang tidak pasti akan kesahihan berita atau rencana tersebut , mereka boleh rujuk ke sana terus...

Ingat... jangan memandai menokok tambah di dalam entri tersebut .. Boleh memberi masalah pada korang nanti ..

Ops.. terlupa .. Jangan ingat semua pembaca blog baca cerita yang sama ... Contoh kat blog aku .. Kalau aku tak paparkan berita terkini , apakah semua pembaca aku tau tentang berita tersebut ? Mungkin ada yang tau sbb mereka dah baca di blog lain .. Tapi yang tak tau tu ? Dalam 10 orang , pastinya 1 tak tau.. tapi bila aku paparkan... dalam 10 orang tu .. semua tau dah .. kan kan ?

You May Also Like

14 comments

  1. yup..setuju dgn abg ben..,hehe..tunang sy isu2 semasa bkn die tau dr paper atau berita..tp dr blog...lagi2 dr blog abg ben nie..hehe..

    BalasPadam
  2. sy x tao n x suka bca brita.
    tapi bila kat blog incix ben
    sy suka baca plak .
    haihh
    baru la tao apa yg berlaku kt mesia nih.
    heheh

    BalasPadam
  3. betui3
    sebab.. klu kita sendiri ulas. tau3 jelah, akan menambah segala rasa sendiri. penuh emosi katakan. ^^

    BalasPadam
  4. Owh tq BA..kadang2 LM lupa nak tulis sumber..huhu.

    BalasPadam
  5. Teramat setuju dengan bro... Tak semua kerja copy paste ni teruk... Dalam 100 org, tak semestinya 100 org tu tau pasal berita ni... Yeahh!... Dulu pernah jugak aku x suka dgn org copy paste berita ni.. lepas baca entri bro, terus berubah pendapat... :)

    BalasPadam
  6. salam.. setuju dgn abg Ben.. Kalau dh copy tu sepatutnya letakkan link.. jgn la pulak berangan yg entry tuh dia yg buat

    BalasPadam
  7. setuju..nak copy pun biarlah bijak dan tahu berterima kasih..hehe..bersesuaian dgn segmen terima kasih nie..hehe

    BalasPadam
  8. oohh.. Haha. Betoll sesangat. Blog neyh besh laa..

    BalasPadam
  9. stuju 2..
    copy biar pada2..
    jgn wat artikel 2 hak sndiri..
    huhuh

    BalasPadam
  10. betol tu BA.
    kena letak link sumber tu.part tu penting kalau kita copy paste bahan @ karya orang lain.jangan terjadi kes plagiarism udah ler.tak pasal2 naik court.hahaha.

    BalasPadam
  11. suka jugak copy paste...biase ade yg hantar maklumat2 lam email...so leh lah letak kat blog...kdg2 bace buku...n kite buat kanlah satu entry yg menarik ..xgtu bro (tp entry qaseh xmenarik gak )haha ..lari topik lak

    BalasPadam
  12. tu ler.tp kadang2 tuh..main kopipes dr email..x tau mana sumber..
    so ckap je laaa dapat dr email..

    BalasPadam