Kenapa perlu kedekut ?

by - Sabtu, Disember 11, 2010

 

Macam macam .. bila dengar , kita mmg geleng kepala .. Boleh ke suami isteri berkira pasal duit ? Apatah lagi pasal makanan ? Mmg menyedihkan bila dengar begitu ..

Ada suami berkira dengan isterinya yang kononnya kuat membazir tapi si suami tu membazir tak pulak dia perasan ? Ada pula isteri tak nak berkongsi dengan suami.. Katanya duit dia adalah hak dia .. haiyooo.... nape begini ???

Tahukah kita setiap pemberian Allah tu adalah hak bersama ? Kenapalah kita perlu kedekut ? Aku tak nafikan mmg susah nak cari rezeki tapi sedarkah kita , jika ikhlas kita memberi , Allah membalasnya berlipat kali ganda ?

Rezeki kita , Allah beri dalam dalam pelbagai bentuk .. Kita tak sedar ... kita terlupa .. Hidup melarat dengan anak yang ramai dan hidup mewah tapi tiada anak .. Yang mana kita mahu sebenarnya ? Pastinya ada yang ingin hidup mewah dengan anak yang ramai ..

Kalau kita dapat apa yang kita inginkan .. segalanya .. apakah kita mampu berikan segalanya apa yang Allah arahkan ? Belum tentu bukan .. Belum tentu kita dapat jadi hambaNya yang taat sbb sudah tentu kita terleka menguruskan hal duniawi .. Tapi jika begini , pastinya kita senantiasa ingat padaNYA .. Senantiasa menadah tangan .. memohon segala permintaan kepadaNYA ...

Sesungguhnya , kita patut bersyukur dengan kehidupan kita sekarang kerana ramai lagi yang lebih merana dan susah dari kita namun mereka masih tersenyum dan bahagia ..

Inginkan perubahan ? Berusaha dan berdoalah .. Berdoa dan berusahalah ...

You May Also Like

9 comments

  1. belum kawen..tapi bagus nasihat ni..

    BalasPadam
  2. duit dan gaji isteri mmg hak dia sebenarnya. tapi kalau dah berkahwin kena la bertolak ansur, saling bantu-membantu suami... suami tak izin, isteri mana leh suka2 pergi keje. jadinya berkongsila sebagai tanda terima kasih atas keizinan suami tue...

    BalasPadam
  3. Jgn berkira dgn pasangan kita. Nnti dia menyimpan rasa tak puas hati dgn kita, susah!!

    Mari kita jadi tulang belakang yg kuat buat pasangan masing2.

    Eh, pernah tulis n3 tntang ni kat blog dulu. Awat byk sgt persamaan ni Ben?? Haha ..

    BalasPadam
  4. dia boleh kita tak boleh, kita boleh dia tak boleh..sbab tu kot..anyway, dah suami isteri semua mestilah berkongsi..

    BalasPadam
  5. DUIT

    Doa,Usaha,Ikhtiah,Tawakal....

    peace (~_^)v

    amin..

    BalasPadam
  6. owh belum kahwin jugak..tapi nnt kahwin xmo kedekut2..mmg rezeki isteri suami xde hak untuk mengambil..tapi jika seorang isteri itu baik dan solehah..akan memberi dgn seikhlas nya untuk sama2 membina sesebuah perhubungan tu ..insyaAllah :)

    BalasPadam
  7. laki bini kalau berkira memang tak patut.. tq utk nasihat en ben.. walaupun tak kawin lagi akn diingat sampai kawin..

    BalasPadam
  8. tahniah cik ben..
    sbb memahami perasaan seorang perempuan aka isteri..

    BalasPadam
  9. cuba utk kedekut..namun selalu gagal..
    hahhahahaha

    BalasPadam