Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 7 Januari 2010

KISAH ALI DAN MINAH

Seperti terdengar suara berkumandang di luar rumah ...agak tegas bunyinya...
bila Ali memasang telinganya , baru dia tau bahawa pihak perbandaran sedang menyembur racun nyamuk aedes di setiap rumah rumah...

Erk...isteri Ali , Minah sedang sibuk di dapur bagi menyediakan juadah makan malam..lalu Ali menyuruhnya menyimpan makanan tersebut ke dalam peti ais dan microwave. Ini kerana penyembur racun nyamuk aedes tu akan masuk ke dalam rumah nanti...

"kot ye pun , makan la dulu..." pinta Minah...

"Aik....sempat pulak dia suh aku makan ? " ...getus hati Ali

Ali pun makan la....." Eh ..sedap la pulak..." ..lalu Ali tambah lagi satu keping roti...Ali yang baru selesai solat Maghrib terus keluar rumah untuk melihat keadaan jiran tetangganya..Kelihatan semua orang dah mula keluar dan menghidupkan enjin kereta masing masing..

Apasal diorng hidupkan enjin kereta lak ni ? apa kene mengena dengan semburan tu ? Akhirnya Ali membuat kesimpulan bahawa jiran jirannya akan menanti didalam kereta sementara tunggu selesai semuanya...

Sambil menunggu tu , Ali berbual dengan jiran sebelah rumahnya..perbualan lebih berkisar masalah kawasan perumahan tersebut...Lebih kurang 10 minit berbual , Ali berasa pelik...kenapa isterinya , Minah tak keluar keluar dari rumah tu lagi ?

Emm...Ali pun masuk kembali ke dalam rumah..Aikk...kat dapur takde ? ...pelik...."Orang yang menyembur tu dah dekat ni..kang dia masuk umah ni kang..haaaaa....ngan aku aku gak mati..." Ali membebel sorang diri...

Hiskh...ilang pulak Minah ni...dia naik atas..tengok kot kot Minah solat maghrib..Huh...tak de pulak ! Ali mula geram..."Orang suruh keluar , dia ilang lak !" ...Tiba - tiba dia terdengar sesuatu...Huh ! ...

Ali memasang telinganya betul betul...ditolaknya pintu tandas yang tidak tertutup rapat itu...

"waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....boleh pulak awak basuh baju !!!! " Ali menjerit ...
"orang tu kat bawah dah laaaaaaa...adoiii..mana laaa aku tak kena darah tinggi !! ..Orang suh cepat keluar boleh pulak bantai basuh bajuuu ??? huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...aku salah cakap ke bini aku ni pekak ? " Ali terus membebel....Geram giler Ali kat Minah...

Nak kata Minah tak tau , tipu la..sedangkan dia tau sebab dia yang baca memo tentang semburan racun aedes tu sewaktu membuka pintu rumah....Alih alih Minah cakap lain lak..

" Awak tu la bagitau tak betul ! CAkap laaa org tu nak masuk rumah ! Kita ingat orang tu nak sembur kat luar rumah je ... " Minah mula membebel..

" Eh eh..kita pulak disalahkanya ??? Kan kita tadi cakap 2-3 kali..siap suruh kemas lagi barang kat dapur tu..Awak pun siap kata , pinggan mangkuk ni nanti basuh balik .Ini bermakna awak tau yang diorng nak masuk ...Ni skang cakap tak bagitau ! ...Adoi..Ya Allah......Tolonglah hamba mu ini....Dah la aku pening pala...campur ni lagi ..adehh "

Ali terus membebel sehingga depan pintu rumah sambil mengelengkan palanya ..tidak percaya apa yang dilihatnya !

" Kalau solat tu , ok lagi..ni boleh lak membasuh baju ? Aku salah cakap keee?? " ..Ali seolah tak percaya apa yang dilihatnya..

Tidak lama kemudian Minah turun dengan bibirnya menjuih ke depan..terus masuk ke dalam kereta...duduk kat belakang lak tuuuu...

" Kot ye pon duduk la depan tuuuuu..alih keta ni ke belakang ..yang awak tu dok belakang napenya ??? Bila lak kita ada pemandu ? " Geram Ali tak abis lagi..

" Kenapa awak je tak undurkan kereta ni ? " tanya Minah..

" Saya pening " ..dengan selamba Ali jawab...lalalala

Minah keluar dan masuk kembali dan kali ini duduk di tempat pemandu....lalu mengundurkan keretanya ..

5 minit kemudian rumah Ali di sembur sehingga ke bahagian. Selepas itu Ali menutup dan mengunci rumahnya dan terus pergi ke masjid sebab isterinya tak solat maghrib lagi !

Ada ke patut basuh baju dulu ?????

Ayoyoooooo

COVER LINE !

Selasa lepas...waktu , malam...kira yang aku dah sampai stsn erl tu kan...ala ..korang baca HARI INI DALAM SEJARAH AKU tuu...ni kira sambungan dari cita tu la...mesti korang tertanya samada aku berjaya atau tak naik erl tu..ehem..

Tengok orang laaa.....kalau berlari 100m dengan BOLT tu..aku kalah 10 minit dibelakang dia tau ! haa..bukan calang calang aku berlari wooo...hehehe..mesti la berjaya naik ...tapi dalam erl tu aku tercungap cungap la..peluh ?? jgn cita laa...menitis nitiiiss di dahi ku ini..

Sampai di stsn Erl Putrajaya , aku nampak wife aku dah sedia menunggu dalam keta..betul betul parking depan stsn...Awai beno la pulak...tapi bagus la..aku lapaq dah ni..

Bila dah dekat ngan keta , aku tengok keadaan kereta tu cam comot...Haih...kan baru je basuh isnin ari tu..tak sampai sehari kotor dah ?

Aku salah basuh ke ? Adoi ..ke lumpur tu pekat sangat...haih..sah sah nak kena antar dobi kereta ni...hiskhhh...buang masa je aku basuh...

Tapi bila aku semakin menghampiri...aku tengok org dalam kereta tu ...jeng jeng jengg...adalah..jeng jeng jenggg....LELAKI !!!!

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....aku salah keta lagiiiiii..tidakkkkkkkkkkkkkkk..terus aku membelok kiri...seolah olah nak terus ke jalan raya...

Cessss..mana wife aku neeeeeeeeeeehhhh...cepat la..malu dah niii...

Kebetulan wife aku pun baru sampai..aku lak dah berada di tengah jalan..seolah olah nak menyeberang..

Terus aku masuk dalam keta...dengan muka merah..malu !!! hahahahah....adoiii..aku kata dah..malam je aku jadi buta....

P/S : Kejadian ini hampir serupa dengan entri aku sebelum ini..sila klik
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI