Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 22 Februari 2010

Lelaki Boroi Selepas Kawin Bermakna Bahagia ? Benarkah ?

Tajuk ini bukan nak menghina sesiapa cuma aku pelik inilah alasan yang biasa diberikan oleh lelaki lelaki yang dah berkahwin ..er...dah bernikah lantas bersanding..ok ? pahe ?? haa..

Ada ramai kawan kawan aku yang yang aku jumpa semuanya dah ber'pouch bag' kat depan...padahal dulu sikit punya slim dan macho...Tapi skang ? Macho tu , lebih pada wallet diorang...Tapi fizikal ? Ermm..aku tak kata aku ni macho cuma aku nak tau jer ..Benarkah keboroian itu lambang rumahtangga yang bahagia ?

Majoriti lelaki yang baru berkahwin ya...yang baru ..jgn cerita yang lama...yang baru baru ni , pasni akan kelihatan 'mengandung' beberapa bulan ..kira belum sarat lagi la...Kenapakah ini terjadi ? ...perlukah memboroikan diri supaya satu Malaya tau yang korang tu bahagia ?

Ini cuma pendapat aku ...Jangan marah atau terasa ...Bukan menghina tetapi nak berkongsi ..
Bila baru baru bernikah , segalanya best..masakan isteri terutamanya kan..Pada yang baru belajar masak , masa inilah mereka mencuba segala resepi yang ada dalam internet termasuklah dalam blog MAT GEBU yang khasnya untuk wanita yang baru dapat pangkat ' isteri ' ..

Dibantainya masak begitu begini , lalu dihidangkan atas meja makan...Pulanglah suami tercinta dan seterusnya menjadi bahan cubaan..Suami diminta merasa segala makanan yang ada atas meja tersebut...Soalan yang akan dikemukakan oleh para isteri :

" Sedap tak bang ? Ni resepi dari blog MAT GEBU..tengok dia buat semua nampak sedap...ni Ayang amik resepi dari blog dia la..Kawan Ayang yang bagitau pasal blog dia...Dia kata dia buat jadi...So ayang masak spesel untuk abang malam ni..Supaya abang bertenaga malam ni...haaaa."

Pilihan jawapan :

A: SEDAP
B: SEDAP
C: SEDAP
D:SEDAP
E: SEMUA DI ATAS ..

Pada yang berani menjawab selain dari tu , maka anda akan terima jawapan sebegini rupa ;

" Alaaa...pas ni tak nak masak dah la...penat je masak ..Nanti kalau mak abang datang makan kat umah , abang masak ek ...mesti abang pandai masakan...tu MAT GEBU boleh masak , takkan abang tak boleh ??? "

Alasan begini akan membuatkan anda tersepit lebih lebih lagi bila si isteri mengunakan ayat nuklear yang mana anda pasti tidak dapat mengelakkan diri lagi ;

" Abang sayang ayang kan ?? PLS PLSSSSS...Kang malam ni .... " yang seterusnya biarlah warga rumahtangga sahaja yang tau ..

Dengan ayat nuklear sebegini , anda tidak mungkin dapat melarikan diri dan seterusnya anda pasti membuka sekali lagi blog MAT GEBU..Jika ini terjadi , carilah resepi yang paling ringkas yang MAT GEBU ajar...hehhehe..

Jika suami menjawab SEDAP , maka si isteri akan berteriak kegembiraan ...

" Esok boleh la masak resepi yang lain pulak ..kan bang kan ..ada beratus resepi dalam tuuu tauuu ..haaaa..Eeeee...tak sabarnyaaa nak masak esok !! "

Bayangkan , nasi yang seperiuk tu , lauk pauk yang hampir penuh atas meja makan yang mana rasanya kebanyakkan boleh mengundang penyakit darah tinggi atau kencing manis atau paling tidak pun hilang deria rasa , terpaksa anda makan seorng diri !!

Kenapa sorang diri ???? Si isteri akan kata , "bila suami makan , isteri kena layan...inilah peraturan di dalam rumah ini ! " ....haaaaaaa...baru ada akai korang ! ..hehehe..Atau alasannya begini , " Penat masak tadi bang ..dah hirup baunya pun dah kenyang ...heheh "

Maka disebabkan itulah para suami terboroi !! Bukan kehendak diri...OK..tu satu...

Nombor dua lak...Kalau makan kat luar...Ni kes kalau makan luar...Kes makan kat luar ni akan berlaku sekiranya suami isteri dua dua bekerja..isteri tak sempat masak..Bila order makan , abis segala lauk diordernya ...

Ayat kebiasaan isteri , " Abang , ayang teringin la nak makan .... " ..Diorg punya teringin tuuuuuuuuu , secubit jeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....yang lebih lebih cubit tu ?? Sapa teringin lak ??
Sah sah ada " lori sampah'' kat situ akan perabihkannya...Bayangkan lah , tom yam , telur bungkus , ikan siakap masak stim , sambal udang masak petai , kailan ikan masin , lai chi kang..nasi sepinggan ..bila makan , setengah pun tak abis ..

" Kenyang la bang..Tetiba je rasa mual..."Berisi " kot ??? Huh...baru je nikah semalam dah tetiba " berisi " ...Alasan baekkk punyaaa...Mau tak mau , kena la perabih kan ..kalau tak membazir...

Ketiga ...." Abang pas keje ni nanti terus balik ek ...rasa rindu tetiba lak kat abang " ...Hari ni , semalam , esok lusa , begitulah adanya..Bila suaminya nak g bersukan ? Malam ? hehehe...tak mungkin ..Sabtu ahad ? Kalau nak jogging , g la ngan isteri..baru la romantik...Haaa..romantik siutttt..Pas jogging g makan kat kedai mamak....Buang 10 kalori , masuk 100 kalori...Kiamat gitu nak kurus ! ...

So nak tak nak , maka biar je la boroi tu..Asal isteri sayang ...Hek lerrr...Yolah tuuu....Tengok suami boroi kata cute , bila tengok Shah Rukh Khan , Cristiano Ronaldo , John Statham atau vin Diesel bukak baju , terliur tengok ..tu pun simpan dalam hati...tak diluahkan ...kan kan ...

Jadi , benarkah lelaki boroi tanda perkahwinan mereka itu bahagia ? hehehhe sila komen
Hahahaha..apa pun ni sekadar gurauan jek..aku nak tido...

Ujian Percubaan : Lulus


Penat siut...Balik keje , nak g gym lagi..Pk berkali kali..nak ke tak nak..nak ke tak nak..alang alang dah sampai Cheras , g je la..

Lepas lepak jap dalam umah sambil mencari makanan di dapur umah mak aku tu , aku berjaya tak jumpa apa apa...Maka terpaksalah aku amik makanan kegemaran aku yakni 3 in 1 quakers oat..Panaskan air secukup rasa , tunggu sehingga cerek tersebut menjerit seiras suara pontianak jibam jibam .. masukkan dalam cawan...Koyakkan 2 bungkus quakers oat tersebut dan bedal la sampai habis...Mmg terseksa la jap..

Kul 5.50 petang ..lagi 10 minit aku nak berangkat ke gym , tiba tiba....GEDEBUMMMMM.....hujan turun dengan lebatnya....Erk...Hujan ??? Tido best nih...Aku ke dapur...cari payung...Ahhhh...mana mungkin aku akan tido...aku mesti pergi gakkk...kalau nak jadi cam JOHN STATHAM , aku mesti berkorban..

Hujan lebat tidak menjadi penghalang aku untuk terus berjaya..dengan berpayung , aku berjalan kaki ke gym yang jauhnya tak pun sampai 500 meter...Tapi ....aku lencun dek kena hujan...terlalu lebat...

Sampai je gym , mereka terkejut melihat aku kerana mereka sangkakan aku dah resign dalam bidang ini..Mana mungkin aku resign ! Kalau aku resign , ada harapan aku jadi cam BOB KU2..Sangat merbahaya memandangkan aku ada BP..

Akhirnya selesai jugak..aku balik dengan kepala yang pening pening lalat sebab kurang oksigen...huhu..lalu aku beli 100 plus active...lega sket...

Dalam kul 8 , aku balik ke putrajaya ...dan dinner aku adalah red beans dan telur dadar...heehe..sekian..tu jeeee....Aku berjaya lepas gak dugaan MALAS ..

Masih tidak cukup kah ??

Jumaat lepas , selesai workout aku petang tu aku terus balik ke rumah mak aku..Lepas maghrib , aku menghala ke stsn LRT untuk pulang ke Putrajaya..Dalam perjalanan tu , aku rasa sangat selesa sebab baru lepas bersenam..Dalam erti kata lain , rasa tegap dan sasa...Hurm..

Dalam stsn tu , aku duduk ditempat yang disediakan..Sambil melayan pda aku , aku tengok jam dah hampir pukul 8 malam..Tiba tiba aku terdengar bunyi sesuatu yang diseret di lantai...Aku berpaling ke arah bunyi tersebut..

Seorang lelaki berbangsa India sedang menghala ke arah aku..sambil mengheret kakinya yang cacat sebelah kiri...Aku rasa dia pakai kasut boot yang mana tapaknya ada mengandungi besi .
Terus aku menghela nafas panjang...

Sesungguhnya dia itu tidak sempurna tetapi masih mampu mencari rezeki bagi menampung kehidupannya..Berbeza dengan orang orang lain yang tidak sempurna tetapi meminta sedekah dari satu meja ke satu meja dimana kebanyakkan dari mereka itu satu bangsa dengan aku...huh..

Bayangkan gaji lelaki India itu tidak sampai RM500 ? Bayangkan jika dia ada keluarga? Bayangkan apa yang mampu mereka makan seharian ? Bayangkan rumah yang mereka duduki ? Bayangkan dapur mereka...bilik tidur mereka...

Bandingkan dengan keadaan kita ini ...Masih ada yang tak bersyukur .. Hanya kerana cinta , mereka salahkan Allah kerana tidak berlaku adil !! Hanya kerana tidak dapat bonus , mereka salahkan majikan mereka sedangkan mereka terlupa mereka ada pekerjaan ..Hanya kerana baju lusuh sedikit maka ibu bapa dimarahi kerana tidak mahu belikan baju baju .. Hanya kerana muak maka dibiarkan makanan yang dibeli itu dibuang begitu saja sedangkan mereka di sana menyelongkar tong tong sampah mencari sisa sisa makanan yang diulami ulat ulat sampah !

Aku terfikir sejenak...masih tidak cukupkah apa yang aku ada sekarang ini ?

Berpijak Bumi Yang Nyata

Semalam aku ke Alamanda , Putrajaya untuk membeli sehelai dua baju dan seluar. Punya la ramai orang. Tak kira bangsa dan agama.Aku pun mencari la sesuatu yang aku berkenan . Punya la terpusing-pusing mencari baju. Sebelum nak pergi beli , aku dah set otak aku nak cari baju brand Esprit. Selesa gile bila pakai. Tapi bila tengok harga , erm...aku boleh beli banyak baju dengan harga tersebut. So berpusing-pusing la dalam Alamanda tu..kuar masuk kedai kat situ.Tak jugak ada yang berkenan...last last singgah kat butik levi's..beli la sepasang seluar slack jenama dockers..dah berkurun aku nak beli n akhirnya baru dapat..sehelai je ..tu pun dah kira mahal giler.

Baju ? Erm..nk cari yang sesuai yang boleh dikenakan ngan seluar tu..cari punya cari..dapat gak la..jenama sukan malaysia..boleh la.....Dapat la dua helai..tu pun jenuh mencarinya. Kesian kat wife aku dok mengikut je...Part aku selesai ..

Part wife aku lak...dia cari barang dia..huhu..tau la perempuan..apa lagi nak dicarinya ..make up ! adoiyaiii....biaq p la ...Bila dia dah dapat barang dia , teruskan la berjalan jalan..

Sampai la kat carrefour ...Rambang gak mata aku tengok barang tapi wife aku sering mengingatkan aku , ' orang lain nak beli susu anak pun tak mampu ! ' adoi....Banyak benda la aku nak beli tapi tak boleh nak beli disebabkan perintah khas dari wife aku..tak pe la...untuk masa depan gak kan...

So aku pusing-pusing kat situ...Tertiba aku ternampak satu mamat Nepal ni..kecik kecik je orangnya..tersenyum jee kat muka dia..senyuman dia seolah baru dapat bonus 10 bulan gaji !!! aku sendiri tersenyum tengok dia..Aku tengok dia dok memilih kasut . Aku peratikan je la...Dia pilih macam pilih ikan sambil tersenyum..Aku tengok kat papan tanda harga ! RM5 sepasang ! Murah gile tu...adoi....camana dia boleh pakai kasut begitu murah sedangkan aku yang pakai jauh lebih mahal dari tu pun masih lagi sakit kaki ! Aku rasa kesian sangat kat dia. Rasa mcm nak je pergi kat dia dan ajak dia g shopping sekali ngan aku..pilih la apa nak aku bayar ! tapi kalau aku buat begitu aku akan spoilkan dia lak..dia akan sedap pakai kasut mahal n pasni sure nak beli yang mahal je..

Apa yang aku mampu buat , aku hanya mampu bersyukur atas rezeki yang aku terima selama ini..Tak la banyak mana tapi still boleh berbelanja , bersedekah dan beri pada orang tua..Aku sendiri pun beli t-shirt semalam dalam harga rm3.99 sepasang..pakai g gym n duduk umah je..

Ramai yang tak sedar sebenarnya negara kita ni , penuh dengan punca rezeki...nak ngan tak nak je mengalinya...

Entri ini pernah aku keluarkan dulu sewaktu aku mula mula kenal dunia blog..jadi sekali lagi aku ingin keluarkan agar dapat memberi manafaat pada semua termasuk aku.

Tersungkur Aku

Dunia yang fana ini ,
membutakan mata dan hati aku
membuatkan aku sesat nun jauh sekali
jauh sekali dari hidayah Mu ,Ya Allah ..

Dunia yang fana ini ,
telah merubah segala kehidupan ku
dari sehelai kain putih kepada kain yang tidak pasti warnanya
ingin sekali mencuci kotoran itu
berikanlah daku pedoman Mu , Ya Allah ..

Dunia yang fana ini ,
aku tidak pernah sesekali menyalahkanmu ,wahai dunia
keimanan ini terlalu halus...terlalu halus untuk menyekat dugaan
tewas dan terus tewas ketika bertarung

Ya Allah ,
ampuni dosa ku ini
ampuni kesalahan ku ini
aku menyesal ..aku berdosa..
aku terlalu kerdil ,terlalu rapuh

Ya Allah ,
Berilah daku hidayah Mu
Berilah daku petunjuk Mu

Aku ingin kembali ..
Kembali pada Penciptaku ..
Sesuci embun pagi..

Wat kije Giler !

Sejak pindah umah baru , aku dah berenti wat kije gile ni...Dulu aku rajin wat sebab semua depan mata..skang ni susah..leceh...dah tu nak kena kuar awal..kejar Erl..Dulu , dari umah ke stsn Erl , 5 minit...Skang ??? mau mau dekat 10-15 minit...Masuk kije lak kul 8 pagi..Dulu 830 pagi..Tu la..gatai p tukar waktu kije sapa suh..

Kije gile yang aku maksudkan ini ialah , kul 5 dah jaga ..pastu tarik bench..kuarkan dumbell..Mula layang abs , lower back , legs ....pastu baru layan pumping,crunch , biceps dan last sekali traps ( shoulder ) ...nak bergayut tak leh..leceh..nak bukak mangga , pastu grill ..pastu nak tutup balik...hahaha...

Barang barang yang aku kuar kan tadi tu aku biarkan kat ruang tamu sebab malam nanti bila kat umah , sambil tengok tv aku akan layan abs...hehehe..nak dapat abs cam John Statham..So kena la kerja keras..

Dah lama sangat rehat...kena mula balik ni..minggu ni pun nak direct je g gym...Suppliment , tak tau lagi bila nak beli...samada nak cari nitrotech atau nano..huhu...$$ semua tuu..

Wajar atau tidak ?

Halimah Jongang...Aku rasa semua orang penah dengar lagu tu...Dari cerekarama terus jadi siri..Cerita dia mmg best kalau ditonton ..Lawak jugak la..Cuma ...

Wajarkah dijadikan tajuk begitu ?? Jongang ? Aku rasa ada orang yg terasa ..Bayangkan budak budak sekolah yang kecik kecik lagi tu bergigi jongang ? Tak ke diorang akan dipersendakan di sekolah ?

Mr.Os ...aku ingat lagi cerita cerita dia...Tak pulak diorng bagi tajuk cerita tu Mr.Os Jongang !
Meletup jugak cerita tu..Aku ingat lagi zaman sekolah menengah aku...Aku ada kawan..nama dia Azlan...bijak orangnya...Tapi bergigi jongang..dapat la title LAN JONGANG...bila orang panggil dia gitu , dia marah..haaa...sapa tak marah kan ? Seperti mengejek dia lak ..Mmg la satu kurniaan Allah , tapi jgn la diejek gitu rupa..

Bila dah ada cerita gini lak , aku rasa ramai lagi la yang kena perli...Tu belum kuar cerita juling ..senget ke...capik dah ada dah...haih...Kalau nak buat pun , tak perlu la kekurangan tu dijadikan lagu ...atau tajuk cerita ...biar je letak HALIMAH..dah la..

Mmg la satu drama je..kalau kena kat anak kita nanti ? bergigi jongang ? tak ke dia malu nak g sekolah ? Atau bermata juling ? Pastu siap ada lagu lak...kawan kawan dok perli gitu !
Haih...Yang sempurna jadikan yang kurang sempurna satu gurauan lak..

Teringat lagu durian Mr. Os ...
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI