Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 28 Februari 2010

KISAH SERAM - GENGBLOGGER.COM (Admin pun nak bercerita gak )

Zaman kanak kanak aku sangat meriah..Penuh dengan aktiviti aktiviti lasak..Cukup dengan berbekalkan kegeniusan aku , maka berjenis jenis permainan akan dicipta..Tapi yang aku nak cerita ni satu permainan tradisi...MAIN NYOROK NYOROK ..Tapi sebelum itu...aku nak cerita dulu latar belakang kawasan perumahan berhantu aku ni ....

Kawasan perumahan aku dulu tu bekas lombong yang mana terdengar kedongengan purbakala bahawa lombong tersebut telah banyak makan nyawa...Masa mula mula pindah sini dulu pun mmg nampak evil la...

Aku duduk kawasan flat je ...Depan umah aku tu ada hutan belukar..Mmg menyeramkan la..Kalau lepas maghrib tu , sah sah terus masuk umah..Jgn mimpi la nak main kat luar tu..Manakala belakang rumah aku tu lak , ada padang bola dan sebuah bukit kecil .

Aku cukup pelik kalau lalu belakang umah aku tu padahal cuma ada padang bola ..Pelbagai cerita dikaitkan dengan kawasan belakang rumah aku tu antaranya jiran aku pernah ternampak di puncak bukit kecil tu ada budak budak kecil berkepala botak bermain . Tidak berpakaian pulak tu..Menurut jiran aku tu , budak budak tu berlari seolah olah mengelilingi sesuatu.Diamatinya , keranda ! Pada mulanya dia ingat mungkin anak anak jiran blok bersebelahan tetapi bila dia tengok jam , atas tengah malam ....pelik la pulak kan ..tapi dia wat selamba kerana dia dah biasa lalui semua itu..Dia seorang nahkoda kapal..Menurutnya lebih dasyat dari tu pun dia penah jumpa...

Pernah satu ketika , kawan aku yang juga jiran aku menyeberangi kawasan padang tersebut pada waktu malam..kira kira waktu maghrib ...Menurutnya dia dari blok berhampiran nak pulang ke rumahnya..Malam itu dia meracau tak tentu hala..Mukanya mula berbintik bintik merah..Dibawanya ke klinik , doktok tidak dapat mengenalpasti penyakitnya ..Bukan demam campak ... Lalu dibawa berjumpa bomoh .. Bomoh memberitahu bahawa dia terkena kencing pontianak sewaktu melintas kawasannya itu ! Huh...

Mmg penah dengar kewujudan cerita pontianak tu sebab kat blok aku tu ada orang mati mengandung .. Kira kira lepas kematian wanita tu , tangga yang berhampiran dengan rumah arwah tu , seringkali orang terjumpa macam macam.. Ada sekali tu , sorang makcik ni balik dari masjid..Agak lewat juga kerana dia singgah di satu tempat .. Rumahnya pula nun di tingkat 4 .. Sedang dia menaiki tangga .. dia terdengar ada benda berguling guling dari atas... Dia tak syak apa apa pun .. Terus dia menaiki tangga.. Rupa-rupanya , hantu bungkus ...bayangkan la dari atas 'benda' tu berguling sampai depan dia !!! Pengsan terus makcik tu ...Dengar cerita sejak tu dia tak berani dah balik lewat malam..

Berbalik pada permainan nyorok nyorok ni ...Satu hari tu , kitorng asyik punya main laaa....Dari petang tu sampai ke maghrib..Biasanya dengar je azan kitorang terus berenti main...Ari tu terlajak skit jee...Bila kitorang semua dah berenti , kitaorg pastikan semua orang dah keluar dari tempat persembunyian..Cuma seorang je tak de ! .. Kitorang ingat dia dah balik rumah terus..Tak kisah la....Kitorang balik je la rumah..Malam tu , mak dia datang rumah..tanya ada nampak tak anak dia ...Aku terpinga pinga la..Aku kata tak tau ...

Malam tu jugak , mak dia panggil bomoh..sejam gak mencari..last last jumpa kat bawah pokok pisang...tertido kat situ...Menurut bomoh tu , dia disorok dek hantu tetek ... Menurut kawan aku yang kena sorok tu , seingat dia ..dia dioffer mee goreng ...hehehe..korang pk la sendiri apa menda tu !!

Sejak tu , mmg kitorang akan berenti main sebelum maghrib dan takkan main waktu tengahari..hehehe...macam macam pantang ada ..Atok nenek anak cucu tumpang main...huhu..

Ada banyak lagi cerita yang terjadi kat kawasan aku tu ..tapi memandangkan aku ni admin dan aku tengah lapar , ada baiknya aku turun g makan dulu...cerita best best pon bukan aku leh menang..hahahahha..sekadar nak join da club..hehehe....

X-SMDL 89 - 93 : Kembali Bersatu !!

Hehe..cam gempak je kan...tapi ni la realitinya ..aku tak sangka lak semua ' budak budak ' nakal SMDL kembali bersatu dalam group di FACEBOOK...Sorang sorang menjelma ...Kalau pakat semua 'seta-setan' kecil dah ada , bleh la buat reunion ...kasi pecah semua usus usus yang ada ...

Tengahari tadi aku ke Sg.Buloh ..umah adik ipar aku...Otw balik tu , aku lalu Kg. Pandan ..Lari dari kesesakkan kat MRR2 ....Kebetulan lalu depan sekolah lama aku ni...Maka aku berhenti seketika untuk amik gambar kenangan ..Sebab ada sorang kawan aku ni tanya apa dah jadi dengan gerai nyonya tempat diorng selalu port..beli rokok 'bukak ' dengan melantak air paip serta buah yang kebersihannya tak terjamin langsung..hahahha....

Sebelum tu , aku nak flashback gambar kenangan..hehehe..ni la geng geng budak nakal dulu ..
klik >> sini ... Skang ni yang ada dalam group SMDL 1989 - 1993 baru ada 38 orang....ramai lagi ada tapi stok tak main internet neh...Tak pe ..akan dimaklumkan sorang sorang nanti...huhu ..

Wahai 'setan-setan ' kecil SMDL ...cuba korang perhatikan ....ini adalah gambar sekarang..cuma ingat kembali detik detik kemasyuran kawasan ini ..heheh

Tu kuil fofular kat kawasan ni ..

Kalau tak silap aku ...aku pun tak ingat dah apa ada kat sini dulu...haaa..aku ingt dah...ni semua hutan belukar..port budak ponteng...lorong kecik sebelah kiri tu je yang wujud sampai skang..hehe...tu laaa tempat aku berjalan kaki ke sekolah 'giler' tu....Skang dah tak besh..dengar skang melayu dah kurang kat sini..hurmm...Zaman kemasyuran Sultan Mansor Syah dah berlalu..huhu

Haaa..ni la port korang dulu..gerai nyonya tu..dah tinggal kenangan...hanya tapak...dulu punya hutan rimba port korang menghisap rokok dan mengidu gam dah ditebas ...hahahah....baekk punya...nasib baik aku tak join korang...hahahha

Ok la..cukup la cerita tu ...Apa kata kita buat reunion kat Taman Eco apa kejadahnya tu ..ala kat Hulu Langat..siap bleh buat game tu kat sana...boleh la kita main sekeh sekeh cam dulu...huhu...
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI