Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 11 Mac 2010

MATTA 2010

Skang ni di PWTC berlansung MATTA FAIR 2010 ... kepada yang merancang nak pergi melancong dalam masa akan datang ni , boleh la g meng'usha'kan diri kat tempat tu ... hehe ..aku akan berada di sana di sana di sanaaaa ... tu pun kalau rajin laa ... kementerian pelancongan ada buat HARI BERTEMU PELANGGAN di situ bermula esok ( Jumaat ) sehingga Ahad ni ..
Kalau nampak booth kementerian pelancongan tu , singgah singgah la ekk ...ada souvenir menanti anda ..

Pada yang nak membeli pakej , aku harap berhati hati la ek ... ada banyak kes kena tipu dek agen ni ... Ada yang cerita beria ria ..tapi lesen pun takde ... haaa ... aku nasihatkan korang check dulu dengan laman web kementerian pelancongan bagi memastikan ketulinan agen tersebut ... korang bleh masuk ke http://www.motour.gov.my ..

Aku ingat tadi nak amik gambar tempat tu tapi cam malas lak nak keluarkan kamera aku tu ... Dah la lambat nak balik tadi ... nak g gym lagi ... Tengok la kalau aku rajin , aku upload esok ek ... Di samping MATTA FAIR , ada satu lagi events kat situ .... Tapi tak nampak sangat la events apa ... esok aku amik gambar ekk ... jgn marah ekk .. ekk ekkk ... hhaha..giloss..

Atas tutup ..bawah ??

Taraaa.. ni aku ternampak tadi ... Semasa dlm perjalanan ke Stsn Erl Tasik Selatan .. Terpandang la satu awek ni... sopan nampak orangnya...Bertudung kemas ...berbaju kebaya ... tapi ? aku bukan nak cari salah dia .. terpandang ... nama pun terpandang ... Kainnya berbelah ... tinggi lak tu...rasanya atas dari paras betis.. Pada mulanya aku ingat dia pakai stokin ke apa ..tapi takkan nak pakai stokin pastu berkain belah kan ?

Erm... aku tak tau la apa ' pesen ' tu ... ada sapa boleh jawabkan tak ? aku tamo la cari salah sapa ... kot aku ni tertinggalan zaman ... ada yang tertulis di mana mana hadis yang membenarkan berbuat demikian .. aku tamo bicara yang tak pakai tudung ... tu kes lain ..ni kes yang aku sebut tadi... atas tutup tapi bawah bukak ... camana tu ?

Lega Spm dah keluar ..

Aku tak sangka aku lulus dengan cemerlang kali ini ...Padahal aku memain je jawab tu .. Kira aku amik sekadar untuk mengisi masa lapang aku yang terluang di samping berblogging ..

Aku melompak kegirangan melihat keputusan kali ni ..sebelum sebelum ni , aku hanya mampu menangisi kegagalan aku ... Dulu aku belajar rajin giler ...still gagal ... kali ni aku berserah pada YANG ESA ... Apa jua keputusan , aku terima !! Tak kisah dah...

Bila aku tengok kertas keputusan aku tadi , aku hanya mampu tersenyum .. Tiang bola keranjang menjadi saksi ciuman kebanggaan aku itu ...

Sudah 12 kali aku amik ujian SPM ni.. semuanya tidak memberansangkan .. Kali ini ..aku lulus dengan cemerlang. ... Yesss..dapatlah aku melanjutkan pelajaran aku dalam bidang yang aku gemar dari dulu ..

Dulu ...keputusan aku hanyalah 9A ...Aku target 10A ..akhirnya aku berjaya ... Aku akan pergi melanjutkan pelajaran aku ke mana mana universiti yang menawarkan kursus masakan tradisional ... Itulah cita cita ku ini ....huhu

Beradapkah kita kalau ...

Satu peristiwa yang menyayat hati berlaku pada aku ketika aku sedang dalam lrt ketika pulang ke rumah ..Dalam lrt tu penuh .. Sekali terdengar bunyi hp berdering dengan lagu yang meloyakan .. Mamat depan aku ni pun jawab la ... Adoiii ... boleh dia berborak dalam tu dengan suara yang kuat... Cerita pulak tu pasal apa dia buat ... apa si pemanggil tu dok buat ... dengan nada yang mengorat !! Hok alohhhh .... geli siuttt ...Cakap dalam BM lak tu.. satu lrt boleh paham ...



Semalam begitu jugak ...haihhh....dah la dia naik lrt tu dengan keadaan badan berpeluh melekit..pastu langgar langgar orang ...Tak lama tu , dia buat panggilan ..Cerita pasal nak makan apa ngan perempuan ...Camana aku tau ? Dok ber'abang abang ' ... pastu ngan suara yang mengiurkan .. Dok 'ermmm'... 'yeker' ... Ya Allah ....Tolong laaa....ramai ni dalam lrt... tak malu kee ?? tak de adab ? Sah sah semua geli gelaman dok dengan suara dia ... Aku rasa pasal tu kot tekanan darah aku naik ..

Kes kedua ... terjadi tadi ..semasa aku nak g tapau makanan kat cafe ... Semasa beratur tu , depan aku ni ada satu mamat ... bila nampak kawan dia masuk dari pintu utama , terus tegur kawan dia tu ... Kawan dia tu berdiri belakang aku ... Kira diorng ni berborak dengan kuat ...dalam tu ada orang ..ramai lak ..sedang makan n menapau ..Aku yang berdiri di celah celah diorng ni jadi mangsa ... Nak je aku tegor diorng ...

" Bro ...boleh diam tak ..mulut busuk ! "

Tapi memikirkan apa kesan dari teguran tu , aku batalkan hasrat aku tu .. aku terus keluar dari sana ...mmg tak tahann ... tertelan air liur je tengok bihun tadi tuu ..turun bawah ..makan oats jeee... geram tull ....kot nak bercerita pun , sikit skit je la ..ni kalau boleh semua topik perdana nak cerita ...mangkuk tul !

Aku doakan kau mati semasa beranak !

Itulah ungkapan yang dikeluarkan oleh mulut sang suami yang buta hati dek kerana wanita lain ! Sanggup mencaci maki isterinya yang mana telah memberikan zuriat padanya .. Bukan satu malah dua ... Bukan begitu saja , segala perbelanjaan rumah mereka , isterinya yang cari .. Termasuk jugak rokok suaminya itu ! Duit gaji suaminya digunakan untuk membayar kereta yang mana kereta itu diletakkan di rumah ibubapanya ...

Semasa mengandung , setakat penampar hinggap di muka isterinya itu adalah perkara biasa .. Si isteri yang mampu mengadu pada ibubapanya dan juga kawan kawannya. Bila diminta ambil tindakan , si isteri tidak sanggup membiarkan anaknya hidup tanpa ayah .. Bayangkanlah jika anda berada di tempat isteri itu .. Apa sebenarnya yang dikejar oleh si suami durjana itu ? Kata kata terakhir sebelum melahirkan anak ialah " Aku doakan kau mati semasa beranak nanti ! " ..

Hurm ... wanita yang bergelar ibu tunggal itu sanggup membutakan mata kerana menyangka si lelaki tersebut banyak duit sedangkan dia sendiri menumpang kemewahan isterinya dan si jantan tu pula sangka dirinya cukup bagus kerana ramai wanita berebutkannya ...Adalah lumrah lelaki buta hati kerana wanita tetapi dimanakah nilai harga diri seorang wanita yang sanggup melihat wanita lain menderita ??? Bayangkan jika itu berlaku pada anda ...

SPM : Penentu masa depan kah ?

Zaman dolo dolo , kelulusan amat penting bagi melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi ... Gagal dlm MCE ( skang ni dipanggil SPM ) , bermakna hancuslah masa depan .. Tak boleh nak cari kerja yang bagus bagus ..Persoalannya , benarkah kegagalan dalam SPM bermakna tiada lagi masa depan ?

Ermm ... pengalaman aku ..kegagalan dalam SPM belum tentu menjamin kehancuran hidupnya ... Apa yang perlu dia lakukan ialah bangkit semula ..kalau tak nak mengulang semula , amik kursus praktikal seperti mekanikal , mesin pengilangan atau mana mana jer ...

Aku ada sorang rakan yang berjaya membuktikan tanpa SRP , dia mampu berjaya dalam hidupnya ... Setelah 2 kali gagal lalu dia mengambil kursus mekanikal ... Dah berjaya pun sekarang ni ...Seorang lagi rakan aku ... semasa sekolah dulu , Bahasa Inggerisnya teruk giler.. bercampur baur dengan BM setiap kali ujian penulisan ... Lepas SPM , dengar khabar dia bekerja di offshore ... dengan syarikat luar negara ... boleh jugak berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris ... dengar cerita , dah memiliki dua bijik kondominium dan restoran lagi ...

Kepada adik adik yang diluar sana ... jika anda lulus , tahniah ..teruskan perjuangan .. Jika cukup cukup je ..jgn berhenti setakat itu .. Pasti anda menyesal kerana tidak belajar dengan bersungguh sungguh ... jadi , buktikan sekali lagi ... terlalu banyak IPTS di negara kita ini.. Sambung perjuangan anda ..Buktikan anda juga boleh membaiki diri anda itu ...

Kepada yang gagal , hidup anda belum berakhir ... terlalu jauh lagi perjalanan hidup ...gerakkan kaki kanan anda untuk mulakan langkah pertama .. fikirkan kursus yang sesuai dengan anda .. pastikan anda minat .. ok ??

InsyaAllah anda boleh lakukan ...

P/s : kalau tak nak pun , jadi full time blogger.. hahaha....atau buat bisnis online ..hehe

Saman menyaman..

Hehe.. lawak tul zaman skang ni .. Nak kaya dengan mudah ? Tunggu je orang buat silap kat kita ... pastu " Siap ko ...tunggu surat dari lawyer aku ... aku nak saman ko !! "

Memanjaaang je nak saman orang ... Yang saman polis tak sampai rm300 tu pun dah terkial kial nak bayar , ni kan pulak juta juta ?? Aku al felik felik la ngan orang skang ni ... Dah tak bleh nak kompromi ker ?

Dari ahli politik sampai ke orang bijak pandai agama ... kerja diorng menyaman ...Main juta juta lak tu ... Kalau benar pun menang kes , si kena saman tu ada ke duit nak bayar ?? Tak ke membuang masa hakim je ? Kan elok hakim tu selesaikan kes kes yang lebih berfaedah ..

Ada baiknya , cuba berbincang .. kalau takde jalan penyelesaian ... baru bawak ke muka pengadilan ..tapi tak yah la saman ..cukup untuk membuktikan sapa bersalah atau tidak jer ... tu pun belum tentu lagi keadilannya kan .... heheh ...Undang undang manusia ....manusia tentukan sapa benar sapa tidak ...

Renung renungkan ... ada baiknya , saling maaf memaafkan ... terima je la bahawa kita ini menumpang di bumi-NYA dan bila bila boleh kembali kepada-NYA tanpa notis 24 jam ...

Wallahualam ..
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI