Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 21 Mei 2010

Aku Terlupa Rupanya

Baru pas workout .. kalau takat blogwalking takkan leh naik badan .. hahahaha.. Tadi aku cerita kat member aku ni ..budak budak gym la.. Diorg dok buat persediaan untuk KLANG PARADE OPEN CHAMPIONSHIP .. .. Aku ? Tak yah la... duk diam diam je...

Aku cerita kat diorg pasal blog .. Ketawa besar diorg .. Diorg cakap kat aku , nape laaaa aku dok pening pasal blog ni ??? Ni bukan dunia nyata ... sekadar cyber.. kalau diorg main kotor , apa susah .. print , bawak g balai jer .. kawan kat Bukit Aman kat ramai .. Aah ek.. aku terlupa lak bila diorng cakap cam tu .. Kat SKMM , MAMPU , semua ada ... pe susah ? Buat repot.. Mana mana blog yang buat fitnah .. print terus buat repot .. Hurmm... Betul gak ... Dia suh aku berblog je la cam biasa .. Toksah hirau sekeliling .. diorg suka ke tak suka ke lantak diorg .. Jgn sampai ada yang fitnah memfitnah tanpa sebarang bukti dah ... Tu je nasihat dia ..

Erm.. masuk akal gak ... pasal pa aku nak tensen... aku post entri .. aku logout .. dah abis ... lerr.. aku g layan lelebih pasal apa ? Makin layan makin suka la anak beranak iblis tu .. Syaitan kan suka menghasut anak adam supaya senantiasa bergaduh agar diorg ada teman di neraka kelak .. fuh... Nauzubillah ... nasib baik aku tak terikut .. Astagfirullah ...

Dah .. jom solat .. Bawak bawak berdoa agar diterangkan hati tu ... Kalau dok tabur fitnah atau dok bercerita keburukkan orang , toksah solat ... buang masa je .... kan kan ...

JB4.0 : LITTLE AMOI


Mula berblogging pada buan april tahun 2009. mula-mula buat blog ni hanya laa untuk suka-suka. sebab amoi suka bergambar dan berceloteh, so buat laa blog biar orang lain pon boleh baca sama dan berkongsi pendapat mereka. daripada suka-suka menjadi minat pula. hampir setiap minit masa amoi akan di luangkan untuk baca blog blog yang menarik. amoi tak harap blog amoi ni popular ke atau nak dapat earning yang berkepuk-kepuk. tapi cukup lah sekadar ada yang sudi membaca, memberikan pendapat dan mengkritik blog amoi. blog amoi ni baru setahun jagung. amoi banyak cerita .....

Pengumuman Penutupan Jalan Di KL




Senyum Sat ..

Pada suatu malam , isteri Juha telah bermimpi bahawa Juha telah membelikannya beberapa pasang baju yang cantik cantik.Oleh kerana tidak sabar terus dia mengejutkan Juha yang sedang nyenyak tidur lalu menceritakan apa yang telah diberikan oleh Juha dalam mimpinya itu tadi.

Oleh kerana Juha terlalu marah kerana tidurnya di ganggu , maka dia pun terus berkata kepada isterinya : " Ha ! Kalau begitu kamu jaga baik baik semua baju yang aku berikan kepada kamu tadi sebab untuk tahun ini aku tidak akan membelikan baju lagi untuk kamu.Kalau kamu nak juga , tunggulah tahun depan ! "


Ditaip semula oleh aku .. dari buku KISAH KISAH LUCU ABU NAWAS

JB4.0 : I LOVE MY SELF



" Ape yang aku nak ngarut eak.. k, kalu ikotkan name samaran aku dlm dunia maya ini, sangat lah byk.. tp, yg selalu digunakan adelah gadis_kuntum.. tp dlm dunia blogging nie, org lebih kenal dgn name hunny bunny.. Aku start terjebak dengan blog nie lepas aku .. "

YAHOO - Nama Tuhan Yahudi

Tahukah anda bahawa YAHOO ini berasal dari nama TUHAN YAHUDI ? aku pun baru je tau ..

Tuhan bangsa Yahudi yang digelar sebagai TUHAN YAHOO adalah Tuhan Keganasan , Kejahatan , Peperangan dan Zalim . Menurut mereka , Tuhan Yahoo membenarkan mereka melakukan kekejaman terhadap sesiapa sahaja seperti memakan roti bersalut ragi pada hari yang dikhususkan berpuasa. Bagi mereka , sesiapa yang melanggar perintah itu dikira berdosa dan akan dijatuhkan hukuman bunuh .


Hehe.. ada lagi panjang.. tapi nak g solat dulu.. daaa..salam ... SEMOGA ALLAH MERAHMATI ANDA SEMUA ...

Aku Menulis Bukan Kerna Nama ..

Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu


Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan

Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini

Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu

Ramli Sarip & A Romzie

Sekadar Santapan Jiwa

Nabi s.a.w menyebut: “Mahukah kamu aku khabarkan amalan yang lebih tinggi darjatnya daripada puasa dan solat ? Jawab para sahabah: Bahkan. Sabda baginda: “Mendamaikan hubungan, kerana rosaknya hubungan itu adalah pencukur (mencukur agama)” (.Riwayat Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani). Maka Allah dan RasulNya yang menyeru kepada perdamaian.

Firman Allah: (maksudnya) “Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dizalimi, dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan, atau menyembunyikannya, atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Berkuasa”. (Surah al-Nisa: ayat 148-149).

Allah menyebut: (maksudnya): “Ketika kamu menerima berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; dan kamu pula menyangka ianya perkara kecil, pada hal di sisi Allah adalah perkara yang besar dosanya”. (Surah al-Nur )

Tiada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau menyuruh berbuat kebaikan, atau menyuruh perdamaian antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar” (Surah al-Nisa’: ayat 114).

Firman Allah: (maksudnya) “Dan jika dua puak daripada orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah antara keduanya; jika salah satunya berlaku melampau terhadap yang lain, maka perangilah puak yang melampau itu sehingga mereka kembali mematuhi perintah Allah; jika mereka kembali patuh, maka damaikanlah antara keduanya dengan adil, serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat” (Surah al-Hujurat: ayat 9-10).

Firman Allah s.w.t: (maksudnya) ..kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (RasulNya (al-Sunnah) - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. (Surah al-Nisa: ayat 59).


JB4.0 : MATA HATI JIWA



Ok...firstly kena kenalkan diri dulu...orang kenal saya dengan nama DIELA...nama penuh RAHSIA ok...hehe...mula berjinak-jinak (cewah) dengan penulisan blog ni pada tahun lepas...tu pun lepas diajak dan diajar oleh member baik (meq)...ikutkan memang agak malaslah nak ber'blogging' ni...sebab dengan kerjaya sebagai cikgu mungkin membataskan untuk sentiasa meng'hapdet' blog...but i try...ni pun sebenarnya banyak lagi yang saya tak tahu pasal blog ni...tau yang basic jela... :)

JB4.0 : RAY



"blog nie dah lama dah di wujudkan, cuma beberapa bulan sblm nie jew baru aktif balek. sekarang tiap2 hari mesti nak 'online' kadang-kadang tu bila dah buka blog tu, tak tahu nak buat apa ataupun nak tulis apa. tapi tetap nak buka jugak. =) Tapi setakat ni ray berusaha lagi untuk pastikan paling kurang 1 post setiap hari. Kadang-kadang tu post tentang ray punya life, orang laen punya life pown ada, review movie, luahan perasaan pown ada kadang-kadang. hehe.. yealakan.. kat mane lagi nak luahkan kalau bukan dekat blog sendirikan."

Pertanyaan ...

aku sekadar nak bertanya ... Untuk mereka yang dah buat entri JB4.0 ... Korang nak teruskan JB4.0 atau hentikan ? tu jer... Yang tak terlibat , tk yah baca yer ..kalau nak baca sangat , selak entri sebelum ni..g baca artikal agama tu ...

JB4.0 : NOTTI NETTI


" Saya gemarkan kasut...sejak akhir-akhir nie memang saya kerjanya menayang kasut jer
selain nak kasi jeles kepada penggemar2 kasut yang lain....I buat sesaja je nak kasi warna-warni skit blog I...huhuhu....."

Hukum Mengangkat Tangan Ketika Khatib Membaca Doa

Dari FIQH DAN SUNNAH (FACEBOOK)

Berdoa sambil mengangkat tangan merupakan sunnah Nabi s.a.w.. Akan tetapi, diriwayatkan bahawa khatib apabila berdoa di mimbar hendaklah menggunakan jari telunjuknya dan bukannya mengangkat tangan. Malah salah seorang sahabat ('Umranaarah ibn Ru'aibah) telah mengutuk seorang khatib (Bishr ibn Marwan) yang berdo'a sambil mengangkat tangan dan berkata:

قَبَّحَ اللَّهُ هَاتَيْنِ الْيَدَيْنِ لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَزِيدُ عَلَى أَنْ يَقُولَ بِيَدِهِ هَكَذَا وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ الْمُسَبِّحَةِ

"Moga Allah memburukkan kedua-dua tangannya. Aku melihat Rasulullah s.a.w. melainkan tidak lebih dari ini dengan tangannya: dan di mengisyaratkan jari telunjuknya" (Hadith Riwayat Muslim, no. 874 dan Abu Daud, no. 1104)

Berkata Imam al-Nawawi rh didalam mensyarah hadith ini: ini menunjukkan adalah sunnah tidak mengangkat tangan ketika khutbah. Ini pandangan Malik dan sahabatnya dan lain-lain. Didalam kitab Tuhfat al-Ahwadhi menyebut bahawa hadith ini menunjukkan bahawa makruh mengangkat tangan, dan begitulah kepada jemaah yang berimamkan dia.

Berkata Syiekh Abdul Aziz bin Baaz rh:

رفع اليدين غير مشروع في خطبة الجمعة ولا في خطبة العيد لا للإمام ولا للمأمومين ، وإنما المشروع الإنصات للخطيب والتأمين على دعائه بينه وبين نفسه من دون رفع صوت

"Mengangkat tangan tidak disyara'kan semasa khutbah Jumaat atau khutbah Eid, samada Imam atau makmum jemaah tersebut. Malah apa yang disuruh adalah mendengar khutbah dengan baik dan menyebut AMIN semasa Imam berdo'a, tanpa meninggikan suara (cukup untuk diri sendiri mendengar AMIN)." (Majmu' Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi'ah Li Samaahah al-Syeikh Ibn Baaz, 12/339)

Kesimpulannya pandangan yang benar adalah, seseorang itu dibolehkan mengaminkan do'a tanpa meninggikan suara,cukup untuk didengari oleh diri sendiri, dan tidak mengangkat kedua-dua tangan.

Kita rujuk kembali dalil yang menjelaskan larangan kepada Khatib yang sedang berkhutbah mengangkat kedua2 tangannya ketika berdo'a:- dari Imam Muslim (874) dan Abu Daud (1104) telah meriwayatkan:

عَنْ عُمَارَةَ بْنِ رُؤَيْبَةَ أنه رَأَى بِشْرَ بْنَ مَرْوَانَ عَلَى الْمِنْبَرِ رَافِعًا يَدَيْهِ (زاد أبو داود : وَهُوَ يَدْعُو فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ) فَقَالَ: ( قَبَّحَ اللَّهُ هَاتَيْنِ الْيَدَيْنِ لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَزِيدُ عَلَى أَنْ يَقُولَ بِيَدِهِ هَكَذَا وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ الْمُسَبِّحَةِ

"dari 'Umaarah ibn Ru'aibah melihat Bishr ibn Marwaan ketika diatas mimbar mengangkat tangan (Abu Daud menambah: apabila melakukan do'a pada hari Jumaat), dan berkata: 'Semoga Allah menjadikan hodoh kedua-dua tangan. Aku melihat Rasulullah saw tidak menambah apa-apa melainkan seperti ini dengan tangannya' dan mengisyaratkan dengan jari telunjuknya."

Imam Al-Nawawi rh ketika mengulas hadith ini didalam Sharh Muslim menyakatakan bahawa ini menunjukkan bahawa bukanlah menjadi sunnah mengangkat tangan bagi khatib ketika sedang membaca doa didalam khutbah jumaat.

Maksud amalan mengisyaratkan jari telunjuk itu adalah kepada khatib yang sedang membaca do'a ketika menyampaikan khutbah; dimana khatib cuma perlu mengisyaratkan sahaja jarinya tanpa mengangkat kedua2 tangannya. Makmum tidak perlu melakukannya, sekadar meng'Amin'kan dengan suara perlahan.

Syiekh Ibn Utsaimin rh mengatakan bahawa dibolehkan mengangkat tangan jika khatib sedang mendo'akan agar diturunkan hujan (istisqaa') dimana Rasulullah pernah mengangkat tangannya ketika berdo'a kepada Allah meminta hujan semasa khutbah Jumaat, dan dilaporkan bahawa makmum juga turut mengangkat tangan. Menurut beliau, didalam situasi lain tidak disunatkan mengangkat tangan semasa khatib menyampaikan khutbah. [Fataawa Arkaan al-Islam, ms 392].

Umumnya, tidak banyak tempat amalan berdo'a yang disyariatkan beramai2 kecuali didalam beberapa keadaan; semasa Imam membaca Do'a Qunut (Nazilah), didalam do'a istisqaa'. Wallahu a'lam, wassalaam...

JB4.0 : SIMPLE ME


" Nama saya dengan nama samaran saya untuk blog ni sama sahaja iaitu NoorAfzan.
Nama blog saya pula !!Simple Me!!

kenapa pilih nama blog macam tu?
Sebab blog ni memang simple dan mudah.

Saya update tentang apa yang saya tengok, apa yang saya rasa, apa yang saya dengar dan apa yang saya baca dengan ayat-ayat yang mudah difahami.

Maklumlah, sayapun faham yang blogger2 dan reader2 saya bukanlah terdiri daripada pensyarah2 bahasa apatah lagi murid2 sekolah yang sedang belajar Bahasa Melayu iaitu cara2 memahami teks berat2. "

:) lengkap.. hehe .. klik gambar untuk membacanya lagi

JB4.0 : CACAMARBA



" Tak igt bila start dah..hehe..sbb dah start blogging pd zaman2 takde byk blog template,xde nuffnang,xde Adsense. but more to personal blog la..

end of 2008 baru reti blogging+making money. mula la sibuk dgn adsense.. lepas tu,tahu plak pasal nuffnang..tapi masa tu on off sbb masih sibuk keja opis. "

Hurm.... klik gambar tu untuk baca sambungan ...


Yahudi Mengakui Kebenaran Serta Kerasulan Baginda

" Ketika aku sedang berdiri di sisi Rasulullah s.a.w , kemudian datang seorang pendeta Yahudi sambil berkata : salam sejahtera untukmu wahai Muhammad. Kemudian, aku (Thauban ) menolaknya dengan kuat hinggakan dia hampir hampir jatuh ketanah.Lalu Yahudi pun berkata : Mengapa kamu menolakku ? Lantas aku menjawab : Kerana kamu tidak berkata wahai Rasulullah.

Kata Yahudi lagi : Aku memanggilnya dengan nama yang dinamakan oleh kaum kerabatnya.

Rasulullah s.a.w pun berkata : Memang benar namaku Muhammad , iaitu nama yang diberikan oleh kaum kerabatku.

Yahudi berkata : Aku datang untuk bertanya kepadamu.

Jawab Nabi s.a.w : Adakah ia akan memberi manfaat kepadamu jika aku menjawabnya ?

Kata yahudi : Aku akan mendengar dengan kedua dua belah telingaku. Rasulullah diam seketika ( sedang diwahyukan ) .

Kemudian baginda pun berkata : Tanyalah .

Kata yahudi : Dimanakah manusia akan tinggal pada hari diterbalikkan bumi ?

Jawab Rasulullah s.a.w : Mereka berada di dalam kegelapan tanpa sebarang pedoman.

Kata yahudi lagi : Siapakah manusia pertama akan meniti Titian Siratul al Mustaqim ?

Jawab baginda : Golongan fakir miskin yang berhijrah bersamaku.

Soal yahudi lagi : Apakah makanan mereka setelah dimasukkan ke syurga?

Jawab Nabi s.a.w : Di kurniakan makanan paling baik , iaitu hati al-Haut ( ikan paus ) .

Yahudi bertanya lagi : Apakah terdapat makanan selain dari itu ?

Sahut Baginda s.a.w : Mereka akan dikurniakan makanan berupa lembu yang boleh dimakan kesemuanya.

Soal yahudi : Apakah minuman yang diberikan kepada mereka ?

Jawab Nabi s.aw : Satu mata air dinamakan Salsabila ( nama air di dalam telaga Kauthar ) .

Kata pendeta yahudi itu : Engkau memang benar .

Kemudian dia pun berkata lagi : Aku datang untuk bertanya sesuatu kepadamu dan soalan ini tidak diketahui oleh penduduk bumi melainkan dia seorang nabi atau mungkin seorang dua sahaja yang mengetahuinya.

Nabi s.a.w berkata : Adakah ia akan memberi manfaat kepadamu jika aku menjawabnya ?

Kata yahudi : Aku akan mendengar dengan kedua dua belah telingaku. Aku ingin mengetahui tentang bagaimana seorang bayi diciptakan ?

Jawab baginda s.a.w : Air mani lelaki putih dan air mani perempuan kekuningan . Apabila kedua duanya bercantum , jika air mani lelaki lebih banyak daripda perempuan , jadilah anak lelaki dengan izin Allah. Jika air mani perempuan lebih banyak dari lelaki , terciptalah anak perempuan dengan izin Allah .

Kata yahudi : Benar dan tepat sekali. Memang benar engkau adalah seorang nabi.

Kemudian dia pun pulang meninggalkan kami. Apabila aku ( Thauban ) menghampiri Nabi s.a.w , baginda pun bersabda : Sebenarnya , tidak pernah ada seorang pun yang pernah menyoalku dengan soalan seperti itu. Aku sendiri tidak pernah tahu tentangnya. Tetapi , Allah telah mewahyukan pengetahuan tentangnya kepadaku. "

Hadis riwayat Muslim ,bab al Haid,jil 1 ms : 473

Dari buku Yahudi : Menurut Al-Quran , Hadis ,Taurat dan Injil karangan Wan Mohammad Ridzuan Wan Mokhtar ..

Fuh..pagi pagi dah taip panjang panjang .. Buku ni aku sambung membacanya pagi tadi sewaktu menunggu erl dan berada dalam erl ... Dari aku berdiri kosong , aku sambung membacanya .. Tak habis lagi dari ari tu.. hehehe .. Kalau berminat nak tau bab bab sebelum ni ... klik 1 , 2 dan 3 ...

Semoga ilmu ini dapat dikongsi bersama.. InsyaAllah ...
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI