Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 31 Mei 2010

Polis Dunia Penakut !

Satu dunia tau USA dan ISRAEL adik beradik ... bersekongkol dalam apa jua perancangan menghancurkan umat ISLAM ..

Tadi dalam berita , menunjukkan beberapa negara di dunia mengutuk serangan tentera ISRAEL .. Berani sbb tau sukarelawan tidak mempunyai senjata ... huh... Dimana USA ? Hehehe.. dok tersengih kot sambil makan pizza ...

Beberapa pertubuhan dunia dah pakat nak buat mesyuarat ... nak KUTUK SERANGAN ISRAEL .. tu je ke ??? kutuk je ? Mana ada negara berani serang ISRAEL sbb dibelakang ISRAEL tu USA.. yang berani mencabar pun LUBNAN ..tu pun tunggu masa je US nak serang .. haih... negara negara Arab yang lain ? Takut ? Harap negara kerdil seperti Malaysia je ke untuk bersuara ?? Tu pun kalau tengok , sapa dibelakangnya ? hurmmm ...

Blog MAT GEBU Dalam Majalah Jelita ..

Waaaaaaaaaaaaaaaaa... Tumpang bangga aku nehhhh .. hahahaha... tahniah tahniah CMG..

10 minit sebelum kejadian ini..

Aku naik atas .. ada satu sms.. aku bukak .. aku baca .. tengok nama... UMMI ZAIHADI .. erk..dari kak ummi ....berbunyi .. " Salam Ben .. tgk isu panas kat blog akak.. hahaha.. "

Erk... takkan blog kak ummi pun kena serang ... ok la.. aku pun bukak je la ... pasang broadband yang mana line dia cam line adidas tu.. huhu .. terus ke blog kak ummi ... HOME SWEET HOME ...

Terkedu aku bila membacanya .. Huhhuuh.. abis laaaa MAT GEBU pasni .. malatop latop pasni ... jangan pinggan mangkuknya malatop sekali dah la yer ..hahaha...

Aku baca dah.. kalau korang nak baca ... sini

Eeeww.. Tak sedapnyaaa ..

Huh...makanan apakah ini ? nasi goreng apa masin sampai gini sekali ? Ala.. asik asik kari.. kari kari kari ... takde makanan lain ? Apa kata sesekali kita makan makanan ala barat lak ... Kita buat bbq nak hujung minggu ni ? Erk... nape masak banyak sangat ni ? kan dua orang je nak makan ? nanti tak abis nak wat pe ? Ler , takkan nasi ngan ayam je ?? Boring laaa..


Tahukah nun di sesetengah negara di Afrika hanya menggumpalkan tanah kering lalu di berikan pada anak mereka untuk makan dengan menganggap tanah itu sepotong kek ?

Bila Mengejar Pelangi

Cantik tiada tandingan
muncul selepas hujan
sayangnya makin dikejar
semakin jauh ianya pergi


Pelangi oh pelangi
Hadirmu hanya selepas hujan
walaupun hanya seketika
namun kehadiran mu itu
bisa mengukir senyum di bibirku

Bila dikejar pelangi itu
aku semakin sedar
pelangi indah ini dugaan Allah
memberi sejuta pengertian

Sesungguhnya pelangi itu
sekelumit dari ciptaanNYA
kerna nun di sana kelak
keindahan sedang menanti
atau kesengsaraan bakal diperolehi ..

Kawan Atau Lawan ..

Bila melihat kemungkaran di depan mata yang mana dilakukan oleh kawan rapat kita sendiri , adakah patut kita diamkan diri atau tegur ?

Kebelakangan ini aku lihat ramai begitu ... mereka takut nak menegur disebabkan dek diikat oleh tali persahabatan .. Jika menegur , silap silap putus kawan .. kalau tak tegur, dosa menanti ... Ramai sanggup pikul dosa dari hilang kawan ..

Bukan tak nak tegur ,tapi harap satu hari nanti diorg akan berubah sendiri... Erk.. camana diorg nak berubah sendiri kalau takde orang nak tegur ? Apa guna seorang kawan jika membiarkan sahabatnya sendiri bergelumang dengan dosa ? Adakah itu namanya sahabat? Kalau tak nak tegur , aku rasa perli skit skit bagi terasa dah.. kalau dia tak reti nak faham gak , kena bagi faham ...

Kawan semasa gembira ramai ... Bila menangis ? Cari kawankah ? Mmg akan cari kawan .. kawan masa ni akan nasihatkan , sabar je la ..sabar je la ... berapa ramai akan berkorban pada masa ni ? Skit je ... selebihnya , " aku tengah bz ni.. nanti aku call balik .."

Aku ada satu nasihat ... TRUST NO ONE ... KAWAN BAIK ANDA ADALAH MUSUH PALING KETAT ... Berkawan je dengan sapa sapa ... Saling ingat mengingati antara satu sama lain ... Dan yang paling penting , bersahabatlah kerana ALLAH ... Lebih nikmat rasanya ..



Oh kawan jadilah seperti si matahari
Membakar diri demi insan sejagat
Oh kawan jadilah seperti bulan purnama
Menerangi malam yang gelap gelita
Menunjukkan jalan demi umat semesta

-petikan dari lagu kawan (UNIC)

The Great Escape & The Pacific

Dua buah kisah perang yang berlainan zaman tapi membawa satu maksud .. KEBEBASAN .. Bila melihat kedua dua cerita tu , aku rasa amat bersyukur hidup di zaman ini .. Tapi sebenarnya kita sendiri pun sedang berperang .. Peperangan ini lebih dasyat dari dari peperangan menentang penjajah ...

Peperangan yang aku maksudkan ini adalah peperangan menentang nafsu kita sendiri ... Semakin meningkat usia kita , semakin gagal menentang musuh no 1 ini .. Musuh ini amat sukar sekali ditentang ... NAFSU ... aku rasa menentang musuh lagi mudah dari menentang nafsu . Aku takkan mudah menyerah kalah namun jika tidak berhati hati , NAFSU akan menguasai diri .. Bila NAFSU mula menguasai diri , maka itulah yang kita lihat pada muka muka depan suratkhabar hari ini ... itu semua kerana NAFSU ...

Salah siapa bila nafsu menguasai diri ?

Aku ingat baju aku buruk dah ..

Kelmarin .. sewaktu aku nak balik ke Putrajaya .. ada satu keluarga ni tegur aku .. Dia tanya aku samada stesen ini ke Putrajaya atau tidak .. Aku mengiyakan persoalannya sambil tersenyum ..

Aku lihat isterinya mengendong anak kecil yang mula buat perangai .. Dari caranya aku rasa mereka ini dari golongan kasi pagi makan pagi ... Suami perempuan tersebut hanya mengenakan baju MOBIL 1 yang mana aku rasa dapat percuma .. Tu pun dah lusuh .. isterinya pun begitu jugak .. manakala anak yang dikendongnya tu hanya diletakkan dalam kain pelikat yang diikat pada bahunya ...

Tiada langsung haruman wangi pada mereka .. Namun si suami melayan isterinya dengan penuh kelembutan .. begitu juga isterinya ... anaknya yang mula meragam namun tiada kedengaran langsung suara marah keluar dari mulut ibunya itu ... Tidak kelihatan langsung wajah wajah kekesalan kerana kemiskinan mereka .. Begitu jauh sekali mereka menyembunyikan rasa tidak puashati di dalam lubuk hati mereka itu .. Seolah olah bersyukur dengan apa yang mereka ada ...

Tapi aku ? Pantang nampak baju cantik sedikit terus mengatakan baju di dalam almari rumahku itu telah lusuh ....

Manusia Oh Manusia ..

Cerita 1
" Alamak broo... ko tengok mamat tu.. bawak FERRARI tuuu "
" Ala... tu mesti wat kerja haram tu ... Cuba tengok muka dia tu , muka penyangak ! "

Padahal dia tu cuma penjual kereta second hand jer ... tu pun sbb nak bawak keta ke customer . tak pasal pasal dapat pahala ...

Cerita 2
" Weh... ko ada duit tak ? Pinjam RM50 ..esok aku ganti balik ..ala kita kan kawan baik..takkan aku pun ko tak caya .. esok , aku ganti punya .. aku janji ! Ni pun nak pinjam sebab nak bayar duit yuran .. duit aku tertinggal kat rumah "

" Yelah...."

Esoknya ...

" Mat , kata nak bayar balik duit semalam... tu duit mak aku tu.. nak beli buku rujukan "

" Ala... nanti aku bagi la.... macam tak caya lak kat aku... "

Bagi salah , tak bagi salah ... bila dikaitkan dengan perhubungan , tu selalunya jadi masalah ...


Cerita 3

" Minah , apa kau dok berbual lama lama dalam telefon tu ? "

" Ala mak ... kitorang tengah dok bergossip pasal artis ni haaa "

" Tak payah laa bergossip tu ... diorng artis.. dah mmg cam tu.. dah dah.. letak telefon tu "

Petang tu ...

" Mak ... mak tak masak ke ? "

" Jap la.. mak dok berborak ni haaaa .. Biasa laa...ahli mesyuarat tingkap... "

" Mak ni.. tak baik tau dok berborak pasal orang .. berdosa jer .. "

" Eh.. mak cerita kisah benar ni... cerita pasal makcik nun tuh haaa.. anak dia tu.. baru bertunang dengan pegawai bank tau... padahal anak dia tu , tak la cantik.. sekolah pun tak abis SPM ... pon ada orang nak.. ni kitorang pelik ni .. "

" Mak .. soal jodoh tu kan kerja Allah ... Dah rezeki dia gitu ... Biar je la... mak saja saja je kasi pahala kat diorng kan .. Baik gossip pasal artis ..sekurangnya kitorang cerita pasal mekap ... kan kan .. hehehe "

Erk.... pk la sendiri ek..

Aku Ingatkan Kau , Kau Ingatkan Aku

Aku ingatkan kau
bila kau ingatkan aku
kita rasa kita bijak
masih ada lagi bijak dari kita ..

Aku ingatkan kau
bila kau ingatkan aku
kita rasa kita kaya
bila bila boleh miskin semula ..

Aku ingatkan kau
bila kau ingatkan aku
kita rasa kita cantik seksi
akhirat nanti hukuman menanti ..

Aku ingatkan kau
bila kau ingatkan aku
jgn tangguhkan solat
maut tak menanti !

Pelatih pegawai tadbir diplomatik ikuti latihan ‘ala komando’ masuk ICU

Klang: Seorang pelatih Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) tidak sedarkan diri selepas mengikuti latihan di Jugra, Banting dan kini menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) dipercayai mengalami jangkitan paru-paru yang serius.
Mangsa, Norhashimah Wahid, 31, yang mengikuti latihan Modul Jati Diri di Jugra, Banting, dekat sini, Ahad lalu di bawah seliaan Pasukan Khas Udara (Pakau), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

seterusnya ..sini

p/s : berita terkini , pelatih tersebut dah pun meninggal dunia pagi tadi ... Al-Fatihah ..

Ada Yang Terlupa

Ada yang terlupa ..
Aku ingatkan sekarang ..
Aku , engkau dan mereka ..
Tiada beza ...

Ada yang terlupa ..
Seolah olah tiada malaikat maut..
Hidup tiada batasan
Terloncat gembira tiada kesudahan ..

Ada yang terlupa ..
Gila darjat gila pangkat ..
Mencari harta seolah dibawa ke mati ..
Sanggup berbunuhan walaupun sedarah ..

Ada yang terlupa ..
Bila maut datang ..
Nyesal tak sudah ..
Jika sempat , Alhamdulillah ..
JIka tidak , semoga Allah mencucuri rahmat buat mu ..

Takziah Buat Sahabat ..

Sahabat aku , yang mana isterinya adalah kawan baik wife aku , telah kehilangan babynya ketika dalam kandungannya ... Pagi ni akan disimpan di Putrajaya ... Alfatihah..

Pada yang nak mengetahui dengan lebih lanjut dan memberi sokongan moral padanya ..sini

Bila Syaitan Menguasai Diri ..

Salam .. selamat pagi ..

Phew... liat giler nak bangun pagi ni.. yerla, 4 hari cuti pun bangun awal...takde satu hari pun belasah tidur sampai ke tengahari (pas solat la ) .... Semuanya pas subuh , terus berjaga ... huk huk .. Ni mata pun dok rabak lagi ... rasa cam nak sambung je tidur .... tidaaaaaaaaaakkkkk...

Penat aktiviti ari tu pun tak abis bercampur dengan semalam ... minggu ni lak nak g KELANTAN... adeh....8 jam memandu lagi... jauh kan ...huk huk ... Bagi korang yang baru abis belajar tu , dok bersenang senang kat rumah , hargailah masa ni... nanti dah kerja ...tau la korang ... betapa tensennya nak g kerja ... nak g kerja tu tensen tapi kat opis tu tak la tensen... tensen ngan orang je ...

Setiap awal bulan , aku bz ....tengah bulan dan hujung bulan .. kurang ... Aku berblog pun guna broadband... dan aku berblog pun , ayat ciput.. post entri dan sambung wat kije.... 5 minit je.... auto post lagi... kua kua kua ...tapi aku rasa nafsu pada blog dah makin kurang .... dulu 100% .. skang dah 20% .... dah tak beberapa kisah sangat pun .... sekadar blog tempat contengan kertas waktu boring..cam skang ni la..dok tunggu wife siap.. aku lama daaaahh siap... hahaha...
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI