Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 18 Jun 2010

RUMAH KECIL TIANG SERIBU

SAHABAT BLOG @KELAB BLOGGER : RUMAH KECIL TIANG SERIBU

Antara entrinya ialah :

Pagi ni seperti kebiasaan dalam perjalanan ke pejabat aku akan singgah di gerai kegemaran aku untuk membeli kuih, Pada masa yang sama ada seorang perempuan ni pun beli kuih jugak untuk bekalan ke tempat kerjanya. Pagi-pagi ni memang ramai yang akan singgah ke gerai kakak ni untuk beli kuih atau pun mee atau nasi lemak,barangkali cara dia menarik pelangan dengan saiz kuih yang agak 'tembam' dan harga yang masih seringgit untuk 3 keping kuih berbanding gerai-gerai yang lain,Nasi lemak dia jugak banyak kiranya berbaloilah kalau membeli dengannya.

Mengeleupur ...

Sian...Nyaris wife aku nak terlanggar seekor anak kucing kat tengah jalan yang sedang mengelepar.. nak berenti takut dikatakan pulak kita ni punca ... tak pun dikatakan kita yang langgar .. Sempat menjeling kat anak kucing yang mengelupur kat tengah jalan tu seperti baru sangat dilanggar ..

Aku hanya mampu berdoa agar nyawanya cepat ditamatkan ... Sian ... tak tau nak wat pe... Sapa laa manusia yang tak berperikemanusiaan tu .. Kawasan tu mmg suka sangat laa kereta di pandu dengan laju sedangkan bukan ada kereta sangat pun .. Dah tu , yang duduk situ semua jenis berkedudukan dan berpangkat... Apa punya spesis manusia betul laa...

BA : Tak tau camana rasa kalau tengok manusia lak yang ... hurmmm

LIVE.LIFE.ENJOY


SAHABAT BLOG @ KELAB BLOGGER : LIVE.LIFE.ENJOY

Antara entrinya ialah :

Ceritanya begini ....
" Kakak, mama teringin la nak makan dekat SP tpt makan yang dalam jalan-jalan cari makan masa serina pi sana."
" ok mama, kakak balik kita pi sana"
So , bila dah dpt kesempatan nak balik kampung I pun bawak la my mum g makan kat Le Boss ,SP area Lagenda Heights.


HONEY SWEETIES BAKERS

SAHABAT BLOG @ KELAB BLOGGER : HONEY SWEETIES BAKERS

Antara entrinya ialah :


Shopping ngan perempuan perempuan


Mana mana lelaki yang pernah g bershopping ngan perempuan , diulangi .. perempuan perempuan yakni wife n adik perempuannya sendiri , pasti boleh membunuh diri sendiri.. Mana taknya ... perempuan ni kan rambang skit matanya bila dalam shopping complex .. kalau boleh semua menda nak sentuh ! Kalah budak kecik woo..

Mana satu si lelaki ni nak ikut bila si isteri suh suaminya tunggu di satu tempat sementara adik perempuannya pula ke tempat lain untuk mencari barang keperluannya .. Jadi apa yang patut si suami ni buat ? Cuci mata kah ??

Makanan tanpa zat ...

Sedapnyaaa .. kalau dapat kat MAT GEBU habis dia kerjakan ... macam macam aneka lauk dia hidang atas meja nanti ...

Biasa kita makan makanan ni tak kira dh ada zat ,khasiat atau tidak.. asal nampak sedap jeee , balunn.. makan sampai tersandar ... selagi tak kenyang selagi tu makan .. Kalaulah kita boleh nampak setiap khasiat dan zat pada makanan tu , pasti kita memilih kita nak makan apa kan ? Sekarang ni kita tau pun sekadar apa yang diberitahu dek pakar pemakanan ..

Begitulah dengan solat .. solat tanpa keikhlasan dan keimanan , pasti tidak seindah sebenarnya solat kan ... Sekadar 'buat' je ibarat memenatkan diri namun itu tak bermakna tak payah buat.. Kena buat gak ! Dosa tak menunaikan solat lain.. Dosa menunaikan solat ala kadar pun lain .. haaa..kena tau tu..

Walaupun tak nampak sekarang ini 'hikmah bersolat namun Allah menjanjikan rahmat-NYA di sana nanti . Ibarat makanan , walaupun tak nampak khasiatnya sewaktu kita makan namun kita telah membesar dengan sempurna hasil pemakanan yang seimbang . Alhamdulillah ..

BA: Jom ....

Boleh ke kita cuti solat ?


Suatu hari di sebuah pusat membeli belah di sebuah ibu kota ..

Aminah : Mak , mak ... minah nak jalan lagi la..tak puas lagi ni ..

Mak : Haish.. dah ler... mak penat ni .. esok esok la pulak , yer ?

Aminah : Yelah ..ni kita nak solat kat mana mak ? Dah nak nak abis dah waktu zohor ni ..

Mak : Hurm.. ye tak ye gak kan .. Tak pe la.. kita cuti ari ni.. hehehe... nanti kita ganti la balik ..

Aminah : Boleh ke mak ? Berdosa tau ..

Mak : Ala , Nanti masa solat ..mintak ampun la..

Aminah : ooo.. boleh ye mak ? Kira sama la cam mak kan.. Masa g keje pakai tudung.. Kalau kuar rumah ,jalan jalan , tak pakai tudung .. sebab tu masa mak solat , panjang je mak doa yer ? Boleh la minah buat cam tu kan .. atau boleh la minah bohong kat mak .. nanti raya mintak je ampun.. haa..dapat duit raya lagi kan ..

Mak : Erk...

England ? Puhh.. kalah ler ko malam nehhh ...

Nope ! Nope ! Nope ! Untuk perlawanan malam ini , aku takkan sokong England ! Kenapakah ? Sebab dia lawan Algeria ... Algeria kan negara Islam.. jadi , aku mesti la sokong negara yang seagama dengan aku .. Pasal pa lak nak sokong England ? Diorg menang, diorg bantai minum arak..berpesta ... Sekurangnya Algeria menang pun akan bersyukur pada Allah ..

Kedua .. dalam sukan pun tetap ada politik.. mereka ni sekutu Amerika .. apa tindakan mereka amik masa kes Gaza tu ? Sebagai kuasa besar ? Nanti , duk berbincang dulu ... camana pun mereka tu akan ada perasaan tidak suka pada Islam .. walaupun tak banyak , pasti ada ..

Ketiga ... Cukup cukup laaaaaaa diorg jajah kita dulu .. Ni dengan English , dengan undang undang yang masih guna depa punya lagi .. dengan budaya .. haih.. takkan nak sokong lagi kot ? Nenek moyang kita dah cukup berhempas pulas menghalau diorng , kita sebagai cucu cicit diorng , sokong lak ? Adeh .. no no no ...

BA : Aku boikot sekutu Israel !


Mereka sengaja membangkitkan kemarahan umat Islam !

Disini , kita sesama umat dan bangsa berlaga antara satu sama lain atas isu politik dan isu isu mengarut ! ... Mereka di luar sana cuba menghancurkan Islam dengan menyakitkan hati kita , namun berapa ramaikah yang perasan ? ..



Cuba baca...

A 'pork and wine' party, organised on Facebook, has been banned by Paris officials A 'pork and wine' party, organised on Facebook, has been banned by Paris officials. The event, organised on the social networking site, was planned for Friday, when the streets would be teeming with Muslims coming out of mosques.

But police cracked down on the pork-based protest and any other copycat gatherings in the Goutte d'Or area of northern Paris' 18th arrondissement, or district.

Officials stated that the party could cause 'serious risks to public order'. The party was following a growing trend in France to host open-air drinks parties, organised via Facebook.

The original idea for the Paris gathering came from a woman calling herself Sylvie Francois, who said that she no longer felt at home in the neighbourhood where she had lived all her life.

'People of French origin can't have a drink in peace there. If you are a woman you get hostile looks if you're not wearing an (Islamic) veil,' she stated.

Her party, who had nearly 7,000 Facebook attendees, urged users to bring a bottle of wine and a sausage.

The party was then picked up by extremist groups, who published it to other Internet sites as a response to the 'fascist-Islamist offensive in France.'

The street party would have paraded pork and alcohol, forbidden by Islamic law, outside of a mosque on the Rue Myrha.

A 'halal and mint tea' party was set up on Facebook in response to the protest. (...)

Pork-and-wine party' blasted

PARIS - A FRENCH minister of Algerian descent on Tuesday condemned plans for a 'pork sausage and wine' party in a multi-ethnic Paris district, calling them 'hateful, racist and xenophobic.' The event scheduled for Friday in a northern Paris area has been organised by a local resident who said she wanted to make a statement against the 'Islamisation' of her neighbourhood.

The junior minister for urban affairs, Fadela Amara, told reporters that that while she 'enjoys a party,' she found this one 'scandalous.' 'I firmly condemn this type of initiative that is not joyful, but hateful, racist and xenophobic,' she told reporters in the town of Mantes-La-Jolie outside Paris.

Ms Amara, a former activist in the immigrant-heavy Paris suburbs before she joined President Nicolas Sarkozy's government in 2007, said the drinks party was supported 'by groups linked to the far right.' Paris police were to meet with the event's organisers on Tuesday to consider their official request for permission to hold the event, which has been announced on the social networking site Facebook.

Paris Mayor Bertrand Delanoe voiced concern that the drinks party, timed to coincide with the beginning of Friday prayers at the local mosque and just before the England-Algeria World Cub match, could turn violent. 'Everything has been planned in such a way that there could be some excesses, things could get out of control and there could even be violence,' said Mr Delanoe.

Meanwhile, a rival group has set up a 'halal and mint tea' party in response to the Friday event and the head of the main Paris mosque located in another neighbourhood has invited the faithful to attend prayers there to avoid clashes.

Pierre Cassen, one of the organisers of the pork-and-wine party, defended the event, saying he was 'resisting the Islamic-fascist offensive in France.' The tensions come after a government-sponsored debate on national identity held earlier this year revealed anxieties about the integration of France's five to six million Muslims. -- AFP

BA : Mereka bertungkus lumus menaikkan ekonomi bangsa mereka.. kita ?

Perlu ke bila bercakap dengan nada yang tinggi ?

Perlu ke kita menjerit bila bercakap ? Terutama perempuan .. Kalau lelaki tu , mmg terkenal dengan 'ganaz'nya .. Perempuan bila bercakap dengan perempuan... sampai tinggi nada suara .. tu tak ketawa lagi.. kalau ketawa ? Abis seluruh tingkat boleh dengar ..

Dimana terletaknya keanggunan sesorang wanita itu ? Di wajahnya atau perangainya ? Semakin pening dunia skang ni .. Kalut perempuan nak jadi lelaki.. lelaki nak jadi perempuan ..

BA :Sapa ada panadol ..



Jangan terlampau membenci !


Salah satu perasaan negatif yang patut kita hindari atau elakkan ialah sifat benci .. Kita boleh benci pada mereka yang memusuhi agama kita .. Tapi jika membenci sesama kita ? Bagaimana ?

Kenapa perlu benci ? Sukar sangatkah untuk memaafkan ? Hurm... Mmg sukar kadang kala..tapi kenapa sukar ? Ini disebabkan si syaitan membisik di hati kita agar jgn memaafkan.

Ego mengatasi segalanya ? Bagus sangatkah melayan ego tu ? Dalam Islam sendiri melarang kita benci membenci sesama saudara.. Bagaimana nak bersatu jika asik membenci ?

Kalau kes kawan kawan lak.. benci membenci .. Aku hanya boleh nasihatkan , jangan membenci .. Kelak Allah tukarkan perasaan tu .. dari benci jadi sayang , haaa..kena gelak kat orang .. Dulu benci sangat.. sampai jaja ke hulu ke hilir pasal orang tu.. Tup tup , skang jadi kawan baik .. camana tu ? Banyak kali dah terjadi ..

Ada beberapa tips dari pakar motivasi kita ( Dato Dr.Hj Fadzilah Kamsah ) yang sesuai kita gunakan .. boleh rujuk di blog sahabat kita ini : KEMBARA ILMU

BA: Pernah tak sukakan seseorang , tau tau jadi kawan rapat pastu ..
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI