Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 21 Julai 2010

Bukan mudah maintain badan selepas nikah ..

Nikah yer..bukan kawin taw.. nikah baru kawin ... bukan kawin tanpa nikah.. kena jelaskan tu.. hehe.. skang ni , cakap kena theeerhaangg ( terang ) ..

Aku dapat rasakan perubahan pada badan aku.. hehe.. lemak semakin menjadi jadi .. adakah berguna seperti lemak ikan paus ?? hahaha .. berguna gak lemak ni .. ini disebabkan aku makin kurang workout.. penat bangettt .. penat minda .. hehe.. bila penat minda , automatik fizikal jadi penat.. ahaks..suka suka punya teori ..

Bak kata orang yang dah berkeluarga .. dah orang rumah masak sedap sedap .. takkan nak biar je kan .. mmg la makan ala kadar..tapi kalau dah ari ari ... ala kadar jadi nasi kandar .. hahaha ... nasib baik aku ngan wife aku amalkan makan beras perang.. tak la teruk sangat kadar kenaikannya .. haha.. tak pe .. ramadhan semakin hampir .. harap harap ada perubahan ..

Aku jumpa gak tadi sorang kawan aku kat gym ..dia ni dulu antara model yang top gak la... sejak kawin pun dia kata , perut dia naik.. mmg leh nampak la.. hahaha... ok la tu.. aku nak buat size..kasi besar lagi.. hehe... baru gempak.. ala ala wrestler .. hehe .. tapi tetap kena diet gak kan..

Apa pun , kena jaga kesihatan ... tu paling penting .. kan kan ?

BA : suka g gym sbb leh bersosial di sana.. hehe

Kenangan Ramadhan bersama ..TopsyTurvyMum

Puasa tahun 2008 aku ada kat Bandar R sambil tunggu masa nak beranakkan si Hamzah ni...rajin le aku gi bazaar Ramadhan..dah ler tak puasa....gi bazaar tak pernah miss pulak tu!!

sambungan >> TopsyTurvyMum

Geledah Dapur Ramadhan bersama .. Chef Hanieliza

Kuih muih yang sesuai dijamah semasa berbuka ..Aku pilih ni sebab aku suka dua dua kuih ni.. Ada kenangan disebalik kuih ni..huhuh... semasa kecil , mak aku buat dan letak di gerai orang... hehe... aku rembat skit sebelum dia antar..hahaha..

OK... kali ni kita ke blog Chef Hanieliza atau dikenali Kak Liza ...






Kalau nak tau kuih apa ni ? Sila klik pada gambar tu.. Resepi pelbagai jenis juadah semua ada di blog Kak Liza ni.. hehee.. Jommm ...

Pastinya Menarik Ramadhan Kali ini Kerana .. Mak Andak


Uik... Mak Andak .. Tabik hormat 3x .. hehe.dasat blog Mak Andak ek.. hehe..berkenaan soalan Mak Andak tu , aah ...selalu turun Teluk Intan.. Erk..bukan la selalu.. tapi ada la.. abang ipar ada kat sana .. hehe.. Ok..berkenaan dgn segmen terbaru ini , mak andak nak bercerita tentang sesuatu yang menarik ... Apakah itu ?? G la baca sendiri ek... >> MAK ANDAK

BA : Jgn fikirkan yang negatif bila sesuatu yang baik itu muncul .. kerana ianya tak mungkin datang kembali ...

Geledah Dapur Ramadhan Bersama .. IzahDaut

Menurut Izahdaut , resepinya ni adalah dari maknya .. simple , sedap dan membangkitkan selera... betul3 .. tengok pon dah leh telan air liur kan.. hehehe ..

Dan ada pelbagai jenis resepi lagi di dalam blognya yang mana sesuai sekali untuk diselongkar menjelang Ramadhan nanti bagi mencari resepi berbuka nanti .. ahaks.

Tunggu apa lagi ??? g la tengok ... lalala >> Izahdaut


Sampai hati kau !!

Adeh..dalam lrt tadi.. satu budak perempuan melayu ni ..muda lagi nehh..duduk .. sebelah dia ada satu auntie berbangsa cina ni ..baekk punya duduk.. aku pulak , seperti biasa .. berdiri ...huhu..walaupun ada tempat duduk , aku tetap berdiri .. sebab tau nanti kat stsn berikutnya , pasti ramai naik ...

Kat satu stn ni masuk la ramai org... berdirilah seorang perempuan depan budak perempuan ni ... Aku tak perasan memula...tiba tiba berdiri laa auntie tuu.. kasi perempuan melayu tu duduk.. aku tengok perempuan yang duduk tu.. ermm.. mengandung rupanya ... budak perempuan tu wat muka selamba bodoh jer.. haih... boleh gitu ek ?

Tak segan ke ? Dimana keprihatinan dia ? Haih... sampai gitu sekali ek ... hehe.. malu aku tengok ..

BA : Tak semua begitu kan ? Tapi takat ni ... tu yang aku nampak ...

MAT GEBU tukar bidang !!

Tak lama lagi raya.. eh ..puasa.. Mat Gebu antara mereka mereka yang paling bz.. bukan bz menyediakan juadah tetapi.. bz mempertahankan blognya dari diceroboh ! Hahahaha.. ramai dah cilok gambarnya.. Dah la cilok , siap buang watermark .. hehehe.. penat je CMG kita memposingkan mangkuk mangkuk serta biskut rayanyer .. hehee..

Jadi skang , CMG kita sedang membuat rondaan .. mencari mereka mereka yang mencilok gambarnya tanpa kebenaran .. hehe... Tak pe.. aku tau .. CMG kita cuba mempertahankan haknya .. Kalau nak guna pon , sila la letak linknya .. dan jgn la buang watermarknya.. Aku pasti CMG tak kisah nak guna tapi biarlah berprotokol yer..

Jadi bidang yang CMG kita buat skang ialah pegawai penguatkuasaan gambar gambar original ... hahaha... sabar ye mat... beginilah lumrah dunia... sedangkan blog boleh diklon ( cam pernah tengok jeee ) , apa tah lagi gambar kan .. hahaha.. sabar yee...

Ok la...balik time.. penat mengeledah dapur orang ni... hehehe.. terima kasih pada yang sudi menyertai segmen Kenangan dan Geledah ... TQQQ.. luv u all ... ahaks.. cam artis jalanan lak..hahaha ..

BA: nak makan steamboats kat MAEPS ...

Geledah Dapur Ramadhan Bersama .. Aeini

Nama dia pelik skit yer ... WAKA WAKA EAY EAY BUNBOINK .. Sila jgn tanya aku yer.. tanya tuan punya tu ha.. hehehe..cam sedap jer ..

Aeinio Cabonara nama diberi... adeh..nak tergeliat lidah bila sebut tu.. tapi cam sedap kan ? bagi aku cam ni leh buat untuk juadah berbuka... kan kan ?

Kenangan Ramadhan bersama .. Sinar Raudah

Al kisahnya....

cite pasal kenangan ramadhan nie
bagi aku ramadhan tahun lepas
adalah paling bermakna dalam hidup aku
korang jangan salah faham pulak ye
bukan ramadhan sebelum nie x bermakna
tapi kira ramadhan tahun lepas
lebih sikit dari tahun2 sebelumnya...

bersambuungggggggggggg >> SINAR RAUDAH


BA : lapar la pulak ...

Geledah Dapur Ramadha bersama .. Azian

Tauhu Anura

Haa.. mesti pelik kan bila dengar nama dia ... Memula tu aku ingat awek mana laa nama Anura ni.. Ke mmg nama awek ni kak Azian ? Confius nih ?? Untuk menghilangkan kekonfiusan saya ni , akak kena belanja saya tauhu ni nanti ek.. hehe.. jgn lupa jemput saya nanti tau.. hehe..

Ok.. pada yang nak tau apa itu tauhu anura , sila la ke blognya .. >> TAUHU ANURA

Geledah Dapur Ramadhan Bersama .. Mas

Kuih Limas
Yummy... cam sedap jer nampaknya ?? Huarghhhhhhh.. lapaq la pulak... Oh ya , ini adalah resepi pilihan Kak Mas yer... Pilihan aku lak ?? sat nak geledah ..

Marble Cheese Cake

Yum yum... amacam ? nampak sedap tak ?? Sedap nehhh walaupun tak rasa lagi.. huhu...sendat la seluar aku macam ni !

Pastinya menarik Ramadhan kali ini kerana ...


Dan satu lagi segmen dari BEN ASHAARI ... iaitu : PASTINYA MENARIK RAMADHAN KALI INI KERANA ...

Aku rasa ramai tak sabar menunggu Ramadhan kali ini kerana ada sesuatu yang menarik dihatinya .. Apakah itu ? Apa kata kita berkongsi perasaan yang terbuku di hati anda tu ? Mana tau , ada antara kita mempunyai perasaan yang sama kan ?

Jika nak menyertai segmen ni , cam biasa .. sila buat satu entri dan mesti ada :

1 ) header tu , tajuk ( PASTINYA MENARIK RAMADHAN KALI INI KERANA ...) .. dan linkkan ke entri ni ..

2 ) ceritakan perasaan anda tu ... lagi panjang lagi bagus ..

Tu jer .. mudah jeee.. tak yah susah susah pon ... bila dah buat .. sila tinggalkan link anda di ruangan komen blog ni..

Terima Kasih ...

Geledah Dapur Ramadhan Bersama .. Kak Asma

hehe.. aku tak penah rasa lagi jenis ni.. sedapkah ?? Sbb tu aku pilih resepi ni.. bukanlah aku nak buat , tapi kot ada yang rajin nanti.. leh poskan ek.. hehee...

Rendang ayam abah

Kak Asma , awat nama dia gitu ? Abah sapa ? hehehe.. tapi apa pun mmg lazak... Kalau nak tau resepi kedua dua ni silalah ke blog KAK ASMA yer .. >> DARI DAPUR KAKASMA

Kenangan Ramadhan Bersama .. Miss Izah

Begini alkisahnya :

Tanggal 13 September 2008 Ramadhan bersamaan 13 Ramadhan, datuk yg amat aku sayangi telah pergi mengadap Illahi.. aku xsgka sgt cepat btol masa berlalu..

sambungan >> MISS IZAH

Hari ini di minggu lepas..

Huhu..kenangan ... tinggal kenangan ... hari ini yakni Rabu .. jika minggu lepas , aku berada di dalam feri sedang menuju ke Pulau Tioman ..

Teringat kembali waktu tu , aku sedang.. ermmm..tidur kot dalam feri.. haha..boring giler sbb ..semua pakat tidur je.. aku pon tidur memandangkan penat driving dan tak sabar nak jejakkan kaki kat sana ..

Skang wife aku bz lak nak membooking tiket Air Asia .. nak ajak g Langkawi walaupun dah pergi berkali kali.. Tapi sasaran aku adalah Pulau Perhentian atau Pulau Kapas selepas ni.. hehe... amacam ? best sana ? Diorng kata Redang pon cantik kan ? mana satu ek ?

Ada cadangan ?

BA : Duit lagi kan..

Kenangan Ramadhan bersama .. Mak Dara Terdiva

Ceritanya gini ...


daripada zaman kecik2 yang baru nak bertatih2 puasa sampai zaman besar-yg-pesat berkembang ni.. terlalu banyak kenangan ramadhan yg saya lalui..daripada yg indah2...sampailah yg tak berapa nak indah. tu tak termasuk ketika darjah 1 yg tiap kali puasa mesti nak basahkan tuala utk letak kat muka..sebab masa tu sungguh hazab rasanye berpuasa menahan lapar dan menahan air liur melihat tembikai merah dalam peti sejuk!

Sambungan >> MAK DARA TERDIVA

Geledah Dapur Ramadhan Bersama .. Mat Gebu




Ikan pari ala Nyonya

Resepi yang sesuai ketika berbuka puasa ... tengok ikan tu jee.. jgn tengok pinggan mangkuk kat belakang tu.. marah Che Mat Gebu kita nanti.. bukan untuk dijual lagi tu.. hahaha ..

Untuk mengetahui cara cara pembuatannya dan juga resepi , silalah klik gambarnya yer .. hehee.. menarik gitu ... boleh simpan resepi ni...

Pada yang berminat nak sertai segmen ni , sila klik banner diatas ... Jgn risau ! samada anda tak pandai atau bukan seorang chef , pon leh join .. nak risau apa kan ?? Kita sekadar berkongsi resepi je.. jadi atau tidak , tu belakang kira.. yang penting niat untuk berkongsi resepi dengan pembaca yang lain .. betul ?? hehehe..

Kenangan Ramadan Bersama


Masih aku ingat lagi saat saat berpuasa ketika dibangku sekolah menengah dulu .. Tau tau je la masa tu kan ... semua pakat nakal jer .. Puasa pon , pendidikan jasmani tetap on ! Tetap balun main bola ... Bila dah abis waktu , baru terasa dahaga ... huhu ... Baru la masa tu dok jeling menjeling sesama sendiri .. hehehe

Akhirnya .. on projek ... Projek Barcelona masa tu nama dia .. hahaha... Pakat belasah minum air paip kat belakang dewan.. kira cover line dengan nak basuh muka la .. hahaha... kumur kumur .. masuk penuh , kuar setengah.. huhu.. adeh... baru nak nyesal ..

Bila berpuasa tu , ada satu jenis makanan yang aku tak leh tahan bila terbau.. lain lain tu , aku leh tolak tepi.. tapi bila terbau atau ternampak plastik dia je , dah boleh mengoda aku 99% !! Korang rasa apa ?? Tu diaaa... maggie mee kari.. ahahah.. sah kantoi terus ... Aku ingat aku je gitu.. rupanya abang aku pon sama daaaa... aku balik sekolah , sapa sapa takde kat umah.. tengok abang aku dok baekkk punya balum maggie.. aisey....

Tu antara kenangan masih tersirat di benak aku... sekolah menengah mmg senantiasa satu kenangan terindah bagi aku ...

Bagi sapa sapa nak sertai segmen ni , boleh klik banner tu ... ;)

BA:Dah tua dah.. cukup cukup laa.. kan kan

Oh Hujan...

Salam ..

Alhamdulillah ..berjumpa lagi kita pagi ni .. hehe ... lena tidur ? Aku ? Lena wooo ... mana tak nya .. penat fizikal dan minda .. minda sbb terlebih pk .. ahaks... tak pe, tulah tujuan akal diberiNya..

Hujan pagi ni .. membuatkan liat sungguh nak jaga .. Tengok jam , dah pukul 6 pagi... mengeliat sana sini .. naik tingkat atas... workout ala kadar... kasi bakar lemak terkumpul .. hehe.. baru mandi dan solat..

Huarghh... bila keluar je rumah , huhu... tengok hujan masih lagi turun ... rasa cam nak masuk je balik rumah...huhu.. tapi tidur la banyak mana pon , takkan puas... tak pon , sah sah tidur sampai kul 8 .. pastu menyesal tak g keje.. huhu.. kan ? sbb boring la pulak duk umah .. huhu..

Harap harap sampai ke opis on time ... Erk... nak tanya bleh ? Suka ke lelaki muka babyface atau perempuan muka ala ala kebudakkan ??

BA : 21 dah ...
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI