Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 1 Ogos 2010

Kekasih masuk ipta .. adakah itu tanda berakhirnya perhubungan ?

Hehehe... tajuk menarik tak malam ni ? hehehe .. aku ulangi tajuknya ekkk .. Kekasih masuk ipta .. adakah itu tanda berakhirnya perhubungan ?

Bercinta di zaman sekolah dan bersambung selepas abis SPM .. haaa.. pastu kekasih hati dapat masuk IPTA manakala yang hero lak , kerja jer... kekasih hati lak dapat sambung belajar nun jauh di mata walaupun dekat di hati tapi ... heehhe..

Persoalannya ... adakah anda percaya pada kekasih anda itu 100% ?? Atau wujud was was ?? Atau tak kisah pon ?? Erk... berapa ramaikah yang mampu setia bila berjauhan begini ? Hehehe... Dugaan mmg tinggi masa ni kan ? Haih.. kena lak yang cantik manis .. tapi yang paling bahaya , jenis yang comel comel tu...pergh.. yang cun ni jarang lelaki nak kacau .. yang manis manis ni laaa selalu jadi ..ermmm... target lelaki terutama cik abang senior tu.. kan kan ? heheh.. cam ada pengalaman je aku .. hahaha..

OK ok.. sila berikan pendapat wanita ... dan adakah cik abang yang membaca ni , pernah mengalami kekecewaan bila kekasih hatinya ke IPTA ?

Sahabat blog @ KELAB BLOGGER : SHIMA

Sahabat Blog @ Kelab Blogger : SHIMA


Serba sedikit mengenai SHIMA :

ibu muda yg bekerja di dalam bidang perpustakaan. mempunyai seorang anak kecil yg comel.

Antara entrinya hari ini ialah :-

1 ) 15 Punca Marah

2) Kesilapan Pemimpin Pasukan

dan ada banyak lagi ... tunggu apa lagi ? mari ziarah sahabat kita ni ..

Nak complain pasal kekotoran kat tempat pelancongan negara ?

Meh .. kementerian pelancongan dah menyediakan satu laman web khas untuk korang mengomplen termasuk jugak letak gambarnya .. takat komplen guna ayat tanpa bukti , takyah la noo.. hehehe..

Takkan komplen je kot ??? Puji takkan takde ? Adaaaaa.. bagi yang berminat nak puji , boleh laa .. psstt.. untuk blogger ... hehehe.. ni satu cara nak pomot blog korang tu.. ingat tak pasal watermark ? pe lagii ..kasi taruk sekali la situ .. bila orang luar tengok , sah sah dia akan g blog korang .. hehehe.. dan satu lagi.. bila dah puji tu , jgn lupa tinggalkan link korang .. hahaha... sambil nyelam sambil minum air milo bang / akak oii .. hehehe.. bijak tak ?

Bab kebersihan pelancongan ni , aku sedey sebenarnya.. berapa ramai sangat laaa yang prihatin tentang kebersihan ni ? Aku ari tu , kat tioman tu.. haih.. kat kawasan taman laut tu pon diorng boleh buang plastik .. sian laa kat penyu tu.. dia makan plastik tu weeh.. dia ingat tu ubur ubur .. kalau aku dapatt.. usus orang tu aku kasi makan kat penyu ! geram tul ...

Eh lupa lak .. kalau nak g komplen atau puji .. sila lah ke web tourism... aku linkkan ek.. sini

Akhirnya .. sampai jugak ..

Bar counter ( betul ke nama dia ) yang wife aku idamkan selama seminggu , sampai jua akhirnya semalam .. huhu ... harga pada mulanya lebih dari rm1k ... masa beli tu , dia bagi diskaun .. bawah rm700 ... huhu.. murah kan ? kualiti kayu dia pun bagus ... huhu..

Acara pelancongan bulan September 2010 - Kementerian Pelancongan Malaysia

Acara pelancongan bulan September - Oktober 2010 : Kementerian Pelancongan Malaysia ..

LANTERN FESTIVAL
18 Sep • Central Market, Kuala Lumpur
Central Market Sdn. Bhd.
T: 03-2031 0399 • F: 03-2032 2399
Celebrated in the eighth month of the Chinese Lunar
calendar, the Lantern Festival is a delightful event for
visitors of all ages. The highlight will be a lantern procession
where children and adults carry lanterns in various shapes
and sizes. Don’t miss the chance to savour tasty
mooncakes which are baked specially for this occasion.

MALAYSIA OPEN KUALA LUMPUR 2010
25 Sep – 3 Oct • Putra Stadium, Bukit Jalil, Selangor
Ministry of Tourism
T: 03-2693 7111 • F: 03-2691 3358
E: info@motour.gov.my
W: www.motour.gov.my
Visitors can enjoy great action at this tennis tournament.
Catch the slick moves of the players as they vie for the
coveted medal. Make your reservations early to watch it live!


HARI RAYA OPEN HOUSE CELEBRATION *
Sept • Johor
Ministry of Information, Communication and Culture
T: 03-2612 7600 • F: 03-2697 4081
W: www.kpkk.gov.my
Mingle with the locals and enjoy the traditional goodies as
you watch fascinating performances. The Hari Raya Open
House will be a memorable occasion and a great platform to
experience the unity among Malaysians.

OKTOBER

FABULOUS FOOD 1MALAYSIA
• Malaysia International Gourmet Festival
1 – 31 Oct • Kuala Lumpur
Ministry of Tourism
T: 03-2693 7111 • F: 03-2691 3358
E: info@motour.gov.my
W: www.migf.com
Savour delicious culinary creations in this fabulous festival.
Be here in Malaysia as gourmet restaurants and top chefs
whip up a variety of dishes and delicacies using the finest
ingredients from the four corners of the world. Tempt your
taste buds with a myriad of tastes and enjoy the remarkable
culinary journey!


BORNEO BIRD FESTIVAL
15 – 17 Oct • Sandakan, Sabah
Sabah Tourism Board
T: 088-212 121 • F: 088-212 075
E: info@sabahtourism.com
W: www.sabahtourism.com
Held for the very first time, this festival will give an insight
into the 568 species of birds that reside in the state’s
rainforest. Try to spot the different species, including
endemic and rare ones.
SARAWAK BIRD RACE
15 – 17 Oct • Kuching, Sarawak
Ministry of Urban Development and Tourism Sarawak
(MUDT)
T: 082-319 309 / 313 • F: 082-441 277 / 445 311
W: www.mudtour.sarawak.gov.my
Scour the Borneo Highlands Resort in search of unique
species of birds! The race not only gives an opportunity for
visitors to marvel at the exotic varieties of birds, but also the
beautiful rainforest setting.


24th MOUNT KINABALU INTERNATIONAL
Seri Pelancongan Sabah Sdn. Bhd.
23 – 24 Oct • Kundasang, Ranau, Sabah
Sabah Tourism Board
T: 088-212 121 • F: 088-212 075
E: info@sabahtourism.com
W: www.sabahtourism.com
Touted as ‘the World’s Toughest Mountain Race’, this
competition requires participants to battle the challenging
mountain terrain and the cold, harsh mountain air in a quest
to reach the top. The journey normally takes about two days,
but the contestants perform this feat in an incredible
duration of only two hours!


ART EXPO MALAYSIA 2010
28 Oct – 1 Nov
• • MATRADE Exhibition & Convention Centre
(MECC), Kuala Lumpur
Art Expo Malaysia
T: 03-7728 3677 / 012-206 1345
F: 03-7728 5677
E: info@artexpomalaysia.com
W: www.artexpomalaysia.com
Art Expo Malaysia 2010 provides the opportunity for visitors
to admire 2000 pieces of great artworks (including
paintings, sculptures, digital art, installation, photography
and mural art) represented by more than 60 reputable art
galleries from 20 countries at once, under one roof.

Date/venue to be confirmed by the organiser.
For updates on the events, visit
www.tourismmalaysia.gov.my

Aku tak suka hari Ahad !!

Ahad .. bermakna esoknya Isnin .. Kenapa aku tak suka ??? Sbb macam macam kerja kena buat ! Huwaaaa.... Apakah kerja keja itu ??

Basuh kereta ... tak suka tak suka tak suka .. tak suka kenapa ? Adakah aku malas ? Tidak ! Aku bukan malas .. aku tak suka sebab bila aku start basuh kereta , aku susah nak stop.. cuci bersih bersih .. pastu aku pasti main air punya .. main air camana punya ... kang kena leter lak kena leter lak dek mem ... huhu..

Gosok baju .. aku tak sukaaaaaaaaaaaa part ni ... kena iron satu minggu terus ... wife aku tak kasi iron hari hari.. dia kata elektrik mahal .. huh... nak iron baju ngan seluar .. leceh leceh leceh ... aku paling tak suka pakai baju lengan panjang ... susah betul nak buat side tu... haih... ada petua ?

mop rumah .... erk... ni wife aku punya part ...

basuh tandas ... hehee... gilir gilir ..tapi aku pelik nape giliran wife aku lebih dari aku ek ???

Jadi apa yang aku suka ??? Tidoooooooooooooooooooooooooooooooo.... ngan tengok tv.. huh...

Adakah tempat tempat pelancongan kita bersih ?

Adakah tempat tempat pelancongan kita bersih ?
Paparkan untuk membawa perubahan


Sebagai warga negara Malaysia, kita seharusnya merasa bangga dan bersyukur dengan kemakmuran budaya, keharmonian negara dan kekukuhan politik serta ekonomik yang dinikmati oleh rakyat Malaysia. Selain itu, tanah tempat tinggal kita seumpama syurga di bumi, penuh dengan kekayaan alam semula jadi yang luar biasa dan indah. Alam inilah yang telah menjadi kekaguman orang ramai dari seluruh dunia. Malaysia adalah sebuah negara yang amat bertuah.

Kita tidak patut mengambil kesempatan atas kekayaan alam semula jadi negara kita. Sebaliknya, kita mesti memainkan peranan kita sebagai penjaga alam ini, bukan sahaja untuk memberi manfaat kepada seluruh manusia tetapi untuk anak-anak kita dan generasi yang akan datang. Ini bukan hanyalah tanggungjawab seorang individu tetapi inilah masanya untuk kita mengambil tindakan bersama-sama sebagai warga Malaysia, Satu Malaysia.

Paparkan fotograf di dalam forum awam khas yang telah diwujudkan oleh Kementerian Pelancongan khas ini dan bantu kami membawa perubahan. Mari kita bekerjasama dengan satu tujuan dan menjayakan 1Malaysia yang hijau dan bersih. “Ingatlah Pelancongan, Majulah Pelancongan” dan jadikan Malaysia satu destinasi pelancongan utama dunia!


Perutusan Menteri
Y.B. Dato' Sri Dr. Ng Yen Yen

Menteri Pelancongan Malaysia
www.motour.gov.my


Ada gambar gambar yg naik dikongsikan bersama ? samada nak puji atau sebaliknya ? sila muat turun di sini ..

Pelacur, Anjing Dan Kehidupan

PELACUR, ANJING DAN KEHIDUPAN
Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Dalam hadis, Nabi s.a.w bersabda:

“Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia diampunkan disebabkan kejadian itu” (Riwayat al-Bukhari).

Saya merenung panjang setiap kali mengingati hadis ini. Betapa luasnya rahmat Allah kepada hamba-hambaNya. Betapa luas peluang yang diberikan untuk setiap insan mendapat keampunanNya, yang lantas akan memasuki syurga yang tidak tergambar keindahan dan segala kurnia yang ada dalamnya. Betapa Allah itu Pengasih, kadang-kala dengan amal yang sedikit dijadikan sebab untuk diberikan keampunan yang besar.

Namun rahmat Tuhan itu selalu kelihatan hambar disebabkan lidah-lidah sesetengah mereka yang mengaku diri mewakili Tuhan untuk berbicara tentang agamanya. Mereka ini kadang kala yang memakai bahasa, baju dan gelaran agama, seakan mewakili Tuhan dan Nabi. Malangnya, mereka tidak membawa misi rahmat seperti yang diajar oleh Alah kepada NabiNya s.a.w

Mereka itu selalu gambar Allah penuh dengan sifat keras, tanpa ihsan dan kesian, hanya tahu menghukum dan melaknat. Di manakah keindahan rahmat Allah seperti yang digambarkan dalam hadis di atas?! Di manakah imbangan yang terkandung dalam firman Allah:

“Khabarkanlah kepada hamba-hambaKu bahawa Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani, Dan bahawa azabKu, adalah azab yang tidak terperi sakitnya” (Surah al-Hijr 49-50)

HINA DAN MULIA

Perkataan yang digunakan dalam hadis tentang perempuan tersebut ialah mumisah iaitu perempuan yang terkenal dengan perbuatan zina, seperti perempuan lacur. Perempuan seperti itu sentiasa buruk pada nilaian mana-mana masyarakat pun. Ada pun anjing binatang yang dianggap hina dalam kebanyakan masyarakat. Perumpamaan ‘engkau bagaikan anjingkan’ adalah ungkapan buruk dalam berbagai bangsa dan budaya.

Namun, seorang wanita penzina mendapat keampunan Allah S.W.T disebabkan seekor anjing. Siapalah pelacur atau penzina di mata manusia, dan apalah yang ada pada seekor anjing pada penilaian manusia?! Namun, air yang diberikan oleh pelacur atau penzina kepada anjing menyebabkan dia mendapat rahmat dan keampunan. Apatah lagi jika seorang yang baik memberikan bantuan kemanusiaan kepada sesama insan.

APAKAH SYURGA MURAH?

Kita mungkin tertanya-tanya: alangkah murahnya syurga, dosa yang besar seperti kegemaran berzina dapat dipadamkan dengan beberapa teguk air yang diberikan kepada anjing. Apakah ini bererti jika seseorang itu perasuah atau penzalim besar maka dia akan diampunkan dengan membuat jamuan rakyat atau dengan beberapa hidangan yang dihantar ke masjid? Sudah pasti tidak demikian! Jika itulah tafsirannya, hadis ini akan menjadi lesen manusia berbuat berbagai kesalahan, lalu dia diampunkan dengan sedikit bantuan dan sedekah yang dihulurkan. Tidak begitu!

Perkara yang utama yang menentukan nilai dan harga setiap amalan adalah apa yang terkandung dalam jiwa atau jantung hati pengamalnya. Inilah perkara paling sukar hendaklah dicapai dan dijaga. Keikhlasan dan kejujuran. Ia tersimpan dalam jantung hati insan. Allah mengetahuinya. Tiada ruang berpura-pura dalam jiwa. Ia melahir diri yang insaf dan tawaduk kepada Allah.

Amalan yang sama mempunyai nilai berbeza di sisi Allah disebabkan berbezanya keikhlasan dan kekusyukan jiwa pengamal-pengamalnya. Nilai solat dua rakaat setiap kita, mungkin tidak sama di sisi Allah berdasarkan kekusyukan pengamalnya. Bahkan solat dua rakaat yang seseorang lakukan dari masa ke semasa juga tidak sama di sisi Allah disebabkan perbezaan keikhlasan dan kekusyukan ketika mengamalkannya. Maka dua orang yang berada dalam saf solat yang sama, belum tentu mendapat ganjaran yang sama. Boleh jadi beza antara mereka bagaikan langit dan bumi.

Demikianlah amalan baik sesama manusia atau terhadap haiwan dan alam, Allah mengetahui hakikat yang tersimpan dalam jantung hati setiap yang melakukan amalan itu. Perbuatan mungkin kelihatan sama, namun nilai kejujuran dan penyerahan jiwa kepada Allah, tidak semestinya sama. Menderma, berbudi bahasa, tolong menolong dan seumpamanya adalah amalan yang baik pada zahirnya. Nilaian di sisi Allah pada keikhlasan dan keinsafan diri pengamalnya. Sebab setiap pembuat kebaikan itu tidaklah semestinya sama kadar kejujuran yang ada dalam jiwa mereka.

BANYAK DAN SEDIKIT

Bahkan kadang-kala mungkin ada amalan yang sedikit tapi nilaiannya lebih besar dari amalan yang banyak. Ini disebabkan apa yang terkandung dalam jiwa pengamalnya. Seorang miskin yang menderma RM 10, mungkin akan mendapat ganjaran yang lebih dari seorang kaya yang menderma RM1000. Sekalipun nilainya cuma RM10, tetapi itulah kadar yang dia termampu. Kadar itu pula besar bagi dirinya yang hanya bergaji 10 atau 15 ringgit sehari.

Dia mengeluarkan RM 10 dengan penuh erti dan berat, sekalipun mungkin lekeh bagi orang lain. Dia keluarkannya dengan penuh ikhlas dan insaf terhadap kurniaan Allah. Sudah pasti derma seperti itu berbeza di sisi Allah dibandingkan derma RM1000 yang dikeluarkan oleh seorang berharta dengan kesombongan, atau kurang keikhlasan, atau ada tujuan tertentu; tanpa rasa insaf dan mengharap ganjaran Allah. Sekalipun RM10 lebih kecil, tetapi ia lebih bernilai di sisi Allah. Namun, jika kadar yang besar dikeluarkan dengan jiwa yang luhur, pastilah ganjarannya lebih.

TIDAK SAMPAI AJARAN

Demikian juga pelacur tadi, perbuatannya mungkin nampak ringkas iaitu memberi minum kepada seekor anjing, namun mungkin jiwanya penuh dengan insaf dan mengharapkan kurniaan Tuhan kepadanya atas perbuatan baik itu, maka dia pun diampun, dan dibuka jalan kebaikan. Mungkin juga perbuatan lacur yang dilakukan selama ini kerana keadaan yang memaksanya, atau kehidupan yang mendesaknya, atau suasana yang mengheretnya begitu. Allah tahu tentang dirinya, Allah tahu tentang nilai-nilai luhur yang ada dalam jiwanya. Memberi minum kepada anjing yang kehausan itu satu bukti dari nilai baik dalam dirinya itu. Allah ampuninya. Demikian Allah akan ampuni hamba-hambaNya yang baik yang berada dalam suasana yang sama.

Berapa ramai orang-orang bukan muslim yang sangat baik kepada masyarakat manusia, haiwan dan tumbuhan-tumbuhan. Malangnya, umat Islam atas kelemahan dan kegagalan menjadi contoh yang baik menyebabkan Islam tidak sampai kepada mereka dengan cara yang sebenar lagi meyakinkan. Saya percaya Allah akan mengampuni mereka, sekalipun ada kelemahan pada diri mereka. Namun, kebaikan yang mereka tunjukkan, yang dilakukan dengan jiwa yang luhur, ada nilai di sisi Allah. Apatah lagi menyebut:

“Kami tidak akan mengazab, sehinggalah Kami mengutuskan rasul” (Surah al-Isra; ayat 15).

Maksudnya, sehingga ajaran rasul atau utusan Allah itu sampai kepada seseorang, barulah dia dikira bersalah jika enggan mengikutnya. Ajaran Islam yang sebenar gagal disampaikan kepada kebanyakan masyarakat manusia di dunia ini. Selain media Barat yang memburukkan wajah Islam, umat Islam sendiri pun tidak berdakwah dan gagal menjadi contoh yang baik. Ramai manusia hidup atas nilai-nilai kebaikan yang ada dalam jiwa mereka tanpa berpeluang menikmati tauhid yang benar. Semoga Allah mengampuni mereka. Bahkan mungkin mereka lebih mendapati keampunan Allah, dibandingkan kita yang mengetahui ajaran para rasul, tetapi gagal menanamkan nilai-nilai luhur dan jujur dalam jiwa.

INSAFI DIRI

Hadis ini juga mengingatkan kita agar jangan memandang hina kepada orang lain. Ya, perbuatan yang salah memang dihukum salah, dosa tetap dosa. Namun, kedudukan pelakunya di sisi Allah, hanya Allah Yang Maha Tahu. Mungkin satu hari mereka mendapat keampunan melebihi orang lain. Ini semua kerana keikhlasan dan keinsafan jiwa setiap insan tidaklah sama. Mungkin seseorang kelihatan baik kerana lahir dalam suasana yang baik. Seseorang lain mungkin menjadi jahat kerana keadaan hidup yang melingkunginya. Namun, jika pada dalam jantung hatinya keikhlasan, kejujuran dan keinsafan diri, dia akan menemui jalan keampunan Tuhan Yang Maha Adil Lagi Penyayang. Semoga kita semua tawaduk serta insaf terhadap kelemahan diri sendiri dan kelebihan yang mungkin dimiliki oleh orang lain, sehingga dia mungkin disayangi Allah lebih daripada kita! Dengan keinsafan dan perasaan tawaduk itu, diharapkan kita juga mendapat keampunan Allah!

Lelaki muda dengan wanita berumur dan wanita muda dengan lelaki berumur ..

Hehe..jodoh kan .. segalanya jodoh .. tapi di mata kita ? ok tak ? Terima je la kan ... apa nak kisah .. aku sendiri pon tak kisah .. asal bahagia kan ? Tu yang penting ... alhamdulillah ..

Kenapa lelaki muda mudah tertarik pada wanita berumur ? Pada pandangan aku ialah , kematangan caranya .. Jika sekali pandang , wanita berumur ni seperti yang kita tau , tak la semanja wanita muda kan ? Tu bila sekilas pandang .. tapi bila dah kenal , wanita berumur ni , boleh kalah anak dara tau !!! Bukan dari segi fizikal tapi dari segi pemikiran , gaya dan komunikasi .. itu yang membuatkan wanita berumur ni kelihatan lebih manja .. hehe... sbb tu ler kebanyakkan lelaki muda 'tewas' dengan kemanjaan wanita berumur ... jgn marah aa anak dara ..

Bagaimana pula wanita muda leh 'tertewas' dengan lelaki berumur ? Perempuannya bergetah dan cun dan lelakinya , dah beruban tapi masih bergaya... Lelaki muda nampak , mulut terngaga.. hehehe..camana tu ?

Bagi aku , sama cam kes memula tu cuma kali ni aku rasa , ada unsur $$ dalam pemilihan jodoh tu.. Faktor $$ pon pun penting di sini kerana bagi aku , wanita muda ni pentingkan kestabilan ekonomi untuk masa depan .. mana la tau kan.. heheh... kemudian barulah kematangan lelaki berumur dalam berkomunikasi dengan pasangannya ( wanita muda ) menjadi faktor kenapa lelaki berumur menjadi pilihan berbanding lelaki muda ( yang masih 'panas' ) ..

Cuma ada mata yang tak puashati pasti akan mengutuk di dalam hati bila ternampak pasangan pasangan ni .. kan ? Ada yang akan kata , dah tua pon tak sedar diri ... Gatal .. miang ..dan macam macam lagi la si hati tu berkata kata ... Hurm...

Pendapat korang camana ??



Tv Pelancongan - Malaysia Truly Asia Tv

Heheh .. nak tenangkan fikiran hari ni ? Nak g melancong ? Erk... duit tak cukup lagi ? atau tak tau nak g mana bercuti lepas raya nanti ? jom.. apa kata kita rancang percutian kita dulu .. hehe..

Kementerian Pelancongan di laman webnya melancarkan tv pelancongan yang di namakan Malaysia Truly Asia Tv .. Macam macam ada dalam tu ... kiranya kalau nak g melancong secara maya pon ok gak kan .. usha dulu .. kalau menarik .. hehehe... ajak la kawan atau keluarga g jalan jalan .. kan kan ..

Aku sendiri pon nak rancang percutian ke dua nanti ... ke mana ? Perhentian ? Gunung Kinabalu ? atau Kapas ? hehehe... bergantung pada masa dan .. ehem ... $$$ ..



Ok.. nak ke laman web tu tak ?? Ok.. jom ... > Malaysia Truly Asia TV

Adab Berbuka Puasa - Menurut Sunah Rasulullah S.A.W.

ADAB-adab berhubung ibadat mestilah merujuk kepada ajaran yang ditunjuk oleh Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w., iaitu al-Quran dan sunah. Ada sebahagian pihak yang cenderung mencipta adab-adab ibadah tanpa merujuk kepada dua sumber agung itu, misalnya dakwaan yang menyatakan makruh mandi terlalu kerap, atau mandi pada hampir waktu berbuka kerana ia boleh mengurangkan keletihan dan sekali gus menghilangkan kelebihan puasa.

Sedangkan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:

“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”

Dengan itu Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H) menyatakan:

“Tidak mengapa seseorang mencurahkan air ke atas kepalanya (ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga kerana diriwayatkan oleh sebahagian sahabat bahawa mereka melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”

(Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni, 2/18, cetakan Dar al-Fikr, Beirut).

Yang penting di dalam bulan Ramadan ini adalah adab-adab yang kita kaitkan dengan ibadah puasa mestilah mempunyai asas yang boleh dipegang, iaitu al-Quran atau sunah. Antara adab-adab berbuka puasa yang dinyatakan di dalam hadis:

  1. Menyegerakan berbuka apabila masuknya waktu atau disebut ta’jil al-Iftar. Ini berdasarkan hadis-hadis yang menyebut perkara ini, antaranya: Daripada Sahl bin Sa`ad bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

    “Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.”

    (Riwayat Bukhari dan Muslim).

    Hadis ini menerangkan punca kebaikan di dalam agama ialah mengikut sunah Nabi s.a.w., iaitu Baginda menyegerakan berbuka puasa. Ini menolak dakwaan ajaran-ajaran karut yang kononnya melewatkan berbuka menambah pahala. Kata at-Tibi (meninggal 743H):

    “Barangkali sebab Allah menyukai mereka yang bersegera membuka puasa, ialah kerana apabila seseorang berbuka puasa sebelum solat, membolehkannya menunaikan solat dengan dihadirkan hati. Juga ia menyanggahi ahli bidaah yang berpendapat wajib melewatkannya.”

    (at-Tibi, Syarh Miskhat al-Masabih, 4/183, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Berut).

  2. Berbuka puasa dengan rutab, atau tamar atau air. Rutab ialah buah kurma yang telah masak sebelum menjadi tamar kering, ia lembut dan manis. Adapun tamar ialah buah kurma yang sudah kering. (lihat: al-Mu’jam al-Wasit 1/88). Sekarang di negara kita rutab sudah mula dikenali. Ia kurma yang masak dan masih lagi belum kering dan mengecut. Apabila ia mengecut dipanggil tamar. Di dalam hadis daripada Anas katanya:

    “Bahawa Rasulullah s.a.w. berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. Sekiranya tiada rutab, maka dengan beberapa biji tamar, dan sekiranya tiada tamar, maka Baginda minum beberapa teguk air.”

    (Riwayat Imam Ahamd dan Tirmizi, katanya hadis ini hasan) Al-Diya al-Maqdisi (meninggal 643H) telah mensahihkan hadis ini. (lihat: al-Ahadith al-Mukhtarah, 4/411 cetakan: Maktabah al-Nahdah al-Hadithah, Mekah).

    Inilah tertib yang dilakukan oleh Baginda, pilihan pertama ialah rutab, jika tiada tamar dan jika tiada air. Kata al-Mubarakfuri (meninggal 1353H):

    “Hadis ini menjadi dalil disunatkan berbuka puasa dengan rutab, sekiranya tiada, maka dengan tamar, dan sekiranya tiada, maka dengan air. Adapun pendapat yang menyatakan di Mekah disunatkan didahulukan air zam-zam sebelum tamar, atau mencampurkan tamar dengan air zam-zam adalah ditolak. Ini kerana ia menyanggahi sunah. Adapun Nabi telah berpuasa (di Mekah) banyak hari pada tahun pembukaan kota Mekah, namun tidak pernah diriwayatkan baginda menyalahi adat kebiasaannya mendahulukan tamar sebelum air.”

    (al-Mubarakfuri, Tuhfah al-Ahwazi, 3/311, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Beirut). Di samping itu, dakwaan jika tiada tamar, maka dengan buah-buahan yang lain juga tiada sebarang dalil daripada sunah Nabi s.a.w.

  3. Menyegerakan solat Maghrib selepas berbuka dengan tamar atau air, sekiranya makanan belum dihidangkan. Hadis yang kita nyatakan di atas menunjukkan Baginda Nabi s.a.w. berbuka dengan rutab atau tamar atau air sebelum bersolat Maghrib. Maka kita disunatkan juga mengikuti langkah tersebut, iaitu selepas berbuka dengan perkara-perkara tadi, lantas terus menunaikan solat. Ini sekiranya makanan belum dihidangkan. Adapun sekiranya makanan telah dihidangkan di depan mata, maka dimakruhkan meninggalkan makanan untuk menunaikan solat. Ini berdasarkan apa yang dinyatakan dalam hadis-hadis baginda Nabi s.a.w. antaranya: Daripada Anas bin Malik r.a.: Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

    “Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah ia sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah ketika makan malam kamu.”

    (Riwayat Bukhari dan Muslim).

    Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar, Baginda s.a.w. bersabda:

    “Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesa.”

    (Riwayat Bukhari dan Muslim).

    Riwayat di atas juga menambah:

    Bahawa Ibn Umar r.a. apabila dihidangkan untuknya makanan, manakala solat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, sedangkan beliau mendengar bacaan imam. Ini kerana meninggalkan makanan dalam keadaan keinginan yang kuat untuk menjamahnya atau dalam perasaan lapar, boleh menghilangkan khusyuk di dalam solat, disebabkan ingatan terhadap makanan tersebut. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Kata an-Nawawi (meninggal 676H): Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk.

    (An-Nawawi, Syarh Sahih Muslim, 4/208, cetakan: Dar al-Khair, Beirut).

    Sebenarnya bukan pada makan malam atau solat Maghrib sahaja kita disunatkan mendahulukan makanan yang dihidang sebelum solat, bahkan sunah ini meliputi semua solat dan waktu makan kerana dibimbangi menghilangkan khusyuk. Ini sekiranya makanan telah terhidang di depan mata. Al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut:

    “Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga pada solat-solat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya khusyuk.”

    (al-Munawi, Faidh al-Qadir, 1/295, cetakan: al-Maktabah al-Tijariyyah al-Kubra, Mesir).

    Malangnya ada di kalangan yang kurang faham, lalu mereka menyatakan bahawa kalau azan sudah berkumandang, hidangan dan makanan hendaklah ditinggalkan demi mengutamakan solat jemaah. Inilah kedangkalan meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w., lalu mengandaikan agama dengan emosi sendiri.

    Adapun sekiranya makanan belum terhidang atau perasaan keinginan terhadap makanan tiada, maka tidaklah dimakruhkan untuk terus solat. Ini bukanlah bererti kita disuruh mementingkan makanan melebihi solat, sebaliknya tujuan arahan Nabi s.a.w. ini ialah untuk memastikan kesempurnaan solat. Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H):

    “Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah.”

    (Ibn Hajar al-`Asqalani, Fath al-Bari, 2/385, cetakan: dar al-Fikr, Beirut).

  4. Makan dengan kadar yang tidak berlebihan ketika berbuka. Ini bertepatan dengan firman Allah s.w.t. maksudnya:

    Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan.

    (Surah al-`Araf:31).

    Di dalam hadis Baginda s.a.w. menyebut:

    “Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak dapat, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”

    (Riwayat Tirmizi, katanya: hadis ini hasan sahih. Al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani dalam Fath al-Bari menyatakan hadis ini hasan).

    Hadis ini salah difahami oleh sesetengah pihak, lalu mereka menyangka Nabi s.a.w. menyuruh umatnya jika makan, hendaklah satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan. Sebenarnya jika kita teliti hadis ini bukan demikian, pembahagian tersebut ialah had maksimum. Kalau boleh kurang daripada itu. Sebab itu Baginda menyebut jika tidak dapat, maka tidak melebihi pembahagian tadi. Namun yang lebih utama digalakkan sekadar yang dapat memberi tenaga.

  5. Berdoa ketika berbuka. Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w.:

    “Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.”

    (Riwayat Ibn Majah, sanadnya pada nilaian hasan dan ke atas. Ishaq bin ‘Abd Allah al-Madani dithiqahkan oleh Abu Zur’ah dan disebut saduq oleh al-Zahabi dalam al-Kasyif ).

    Maka kita boleh berdoa dengan apa sahaja doa yang kita hajati. Doa orang berpuasa makbul disebabkan jiwa yang telah dibersihkan daripada kotoran dosa dan syahwat. Justeru itu al-Munawi menyebut:

    ”Hadis di atas hanya untuk sesiapa yang telah menunaikan tanggungjawab puasa dengan menjaga lidah, hati dan anggota.”

    (Faidh al-Qadir, 2/500).

    Di sana ada doa yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. ketika berbuka dan disunatkan kita membacanya:

    “Adalah Rasulullah s.a.w. apabila berbuka, Baginda bersabda: Telah hilanglah dahaga, telah basahlah peluh (hilang kekeringan) dan telah tetaplah pahala, insya-Allah.”

    (Riwayat Abu Daud, sanadnya hasan)

    Namun setiap orang yang menunaikan puasa dengan sepenuhnya, hendaklah merebut peluang doa yang makbul ketika dia berbuka.

  6. Berdoa kepada sesiapa yang menjamu kita berbuka, kata Anas r.a.:

    “Baginda s.a.w. pernah datang kepada (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan dan bersabda: Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat.”

    (Riwayat Abu Daud, Diya al-Maqdisi dalam Al-Ahadith al-Mukhtarah menyatakan ia sahih 5/158). Maka berdoalah kepada mereka yang menjamu kita berbuka puasa. Ini adab yang sangat baik.

Demikian senarai adab-adab yang terkandung di dalam sunah Nabi s.a.w. ketika berpuasa. Semoga pengamalan adab-adab ini menambahkan lagi pahala puasa kita.


oleh : DRMAZA


Kahak batalkan puasa?

Assalamualaikum,

Apakah batal puasa seseorang yang tertelan kahak? Perlukan seseorang itu berusaha keras mengeluarkan kahak tersebut walaupun perlu ketahap memuntahkannya?
Harap ustaz dpt perjelaskan.

Jawapan :

Assalamualaikum.

Tertelan kahak yang masih di mulut tidak membatalkan puasa. Tidak perlu juga mengeluarkan kahak tersebut hingga tahap memuntahkannya kerana muntah adalah antara perkara yang membatalkan puasa menurut sebilangan ulama. Walaupun ia bukan sepakat ulama, mengelakkannya adalah lebih baik.

Tetapi jika kewujudan kahak itu mengganggu dan menyebabkan ketidak selesaan, wajarlah ia dikeluarkan sekadar yang mampu. Jika ketika berusaha mengeluarkannya menyebabkan termuntah secara tidak sengaja, ia tidak membatalkan puasa.

Wallahua'lam.
_________________
ustaz Rasyid bin Idris

sumber : al qayyim

Pemain bolasepak Korea buat lawak dalam padang !

Hahahah... ni bukan kes Piala Dunia tapi Piala Dunia Wanita Bawah 20 tahun .. heheh.. betul betul dia buat lawak antarabangsa .. aku tak tau la camana dia nak hadapinya sepanjang hidup dia.. hahaha..

Makin pelik skang ni.. sepatutnya bola sepak ni hanya kaki je terlibat kecuali penjaga gol yang mana boleh guna tangan .. tapi bila pemain pon kecoh nak guna tangan , maka ini antara kesannya .. hahaha

Nak tengok kah ? Kalu nak tengok .. meh sini ... "the world's dumbest penalty ..


Ah sudah !!! Jalan Cari pasal... Cari makan tak pe..

Jangan sesekali cari pasal .. pasal datang takkan bagi salam ... haaa.. kan tak pasal pasal ngandung .. hahahaha... cinta ngan orang lain .. tunang ngan orang lain .. kawin ngan orang lain .. hahaha...

Hahaha... lawak tul la citer ni ...tapi ni la namanya TAKDIR ! ... Rancang la camana pon .. segalanya bukan atas kehendak dan kemahuan kita .. dah ditakdirkan gitu .. maka terima je la ... kan kan ..

Sebuah cerita yang .. penuh teladan dan pengajaran bagi aku .. biasa pada yang biasa .. jika dihayati , cerita ni penuh makna .. i loikee.. hehe..

Walaupun aku pasti ramai perempuan yang tensen dek perangai 'azman' tu tapi tu lah hakikatnya .. lelaki ni , jgn dicabar kemahuannya .. pasti akan buat sungguh sungguh cuma nanti kesungguhan tu takut jadi lain lak .. hehehe ...
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI