Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 18 Ogos 2010

Bila kita di bawah ..

Tersenyum riang bila kita dikhabarkan berita gembira .. terlupa nak bersyukur .. Bila kita ditimpa musibah , disalahkan Tuhan .. hurm... kita ini insan yang lalai .. Sebenarnya setiap masalah yang menimpa adalah satu ujian menentukan keimanan kita .. Setabah manakah kita sebagai hambanya ..

Mengeluh .. menangis... mengeluh dan menangis .. tapi sepatutnya tadahkan doa .. mohon padaNYA .. pintalah.. mengadulah padaNYA .. sesungguhnya DIA MAHA MENDENGAR ..




Lihatlah.. negara yang dahulunya aman damai .. hancur akhirnya .. betapa kita sebenarnya patut bersyukur .. bersyukur walaupun ada malang menimpa namun masih lagi kita mampu tersenyum pahit...

Bulan ini juga kita akan menyambut ulangtahun kemerdekaan negara kita .. sambutan bukan sekadar menjerit merdeka tetapi hayatinya.. lihat negara negara jiran kita .. rusuhan sana sini .. pemerintahan silih berganti .. kita ? yang aman inilah dicari pasal agar porak peranda.. haih ..

Nganga tunggu lalat masuk ..

Sampai dah stesen Putrajaya ..baru call wife ... dia tanya aku kat mana .. aku tanya dia wat per ? dia kata baru nak makan ..ada kat Alamanda lagi .. OK la..tak pe la.. makan la dulu .. aku baru sampai Stesen Bandar Tasik Selatan , saja tipu dia agara dia tak kelam kabut .. kang , dia bawak kereta cam lipas kudung , merbahaya lak... tak pe... laptop ada .. leh teman sat ...

Tak sangka kat stesen Putrajaya ni ada buat terawikh ... siap guna speaker lagi..sampai kat luar dengar ... bagus laa... tapi tu la kan ..masjid dan surau kita ni meriah bila datangnya Ramadhan jer ... tu pon awal awal .. dan nak hujung hujung .. mula semua membzkan diri .. tapi ok la kan.. sekurangnya ada la gak dari takde langsung .. hehe..

Tah ler .. penat nak bicara tentang Ramadhan Melayu ni ... yang sunat cam jadi wajib .. yang wajib dah jadi sunat ... lebih kejarkan sunat dari wajib ... aku tamo la komen lebih sbb aku sendiri pon bukannya betul sangat tapi tu lah yang aku nampak... sekadar peringatan untuk aku jugak ..

Lama lagi nak tunggu wife sampai.. aku kata aku sampai kul 10 .. huhu... ada setengah jam lagi.. nak buat apa ek ? Blogwalking ? nak join terawikh pon dah nak abis tu .. jalan jalan la .. kot ada terjumpa awek cun ke... leh kenyit kenyit mata skit .. lalalala .. alaaa.. guwau je laa... erk.. lapa..boleh tak aku makan badak berendam ni ??


Baju biru.. payung hijau..beg pink..

Tu lah aku malam ni ... dengan baju melayu nun zaman sekolah dulu .. masih muat tuuuu .. sapa kata aku dah boroi ??? habaq maiii .. hahaha..guwau ... pastu dengan payung warna hijau dan beg warna pink gitu yang berisi makanan untuk wife .. hehehhe..

Opss.. wife berbuka dengan kawan opis dia ... ladies night.. kasi can ... aku g gym lak .. ok la kan .. adil dan saksama ... haaa.. ni aku update dalam erl... laju la pulak dia bergerak.. jap je sampai.. kalau siang ???? macam siput .. 100x menguap pun tak sampai sampai lagi !!

Takkan redah lagi ?

Lebat hujan kat luar.. camana aku nak ke lrt neh ? Erm.. tadi aku g gym .. so far semangat aku kembali membara untuk membakar lemak lemak yg ada .. hehe.. tadi ada sorang trainer tu tegor aku.. dia kata badan aku nampak susut .. hilang bentuk dah katanya .. aku hanya mampu senyum ..

Aku mula panaskan 'enjin' ... sikit sikit muscle mula timbul .. dia tengok je aku.. pastu dia kata kat aku tak ilang rupanya .. masih ada ... Aku kata kat dia.. 'original bro .. bukan cucuk punya ' ... Tu beza yang asli dan tiruan .. kalau lama tak main pon , otot tu cuma kecut jer.. tapi bila pump balik.. tu diaaa.. mengelembung.. hahaha ..

Ni satu masalah .. takkan nak redah kot ... ni bawak balik bubur lambuk Kg Baru ngan badak berendam lagi ni .. sanggup neh bawak naik lrt .. mana ada laki nak buat gitu.. hahaha.. acah je..aku tau ramai sanggup ( ye ke ) .. tah le.. tak buat RND lagi ..

Nak tak nak... PAYUNG !! jumpa di erl nanti !!

Salah perhitungan ..


Turun lrt ... tak ujan dah .. ok .. cun ... nak jalan atau naik teksi ??? Tak ujan ? Jalan kaki je la ..Baru 5 minit jalan ... turun laaaa hujan dengan agak lebat ... huhu... takkan nak patah balik ? Tunggu sampai reda ? malaih ! Redah ??? Mabeles ! hahaha .. jalan je la dalam hujan ..

Mmg lencun .. sampai umah .. ada pulak awek BANCI .. suh adik aku layan je la ... aku masuk dalam... kepenatan .. call wife aku .. nak bagi tau dia , hujan sini .. Sambil buat suara penat , aku bagitau dia hujan kat cheras ni .. dia kata tak payah beli la .. YAHOOOOOO ... lalaalala...

Tertipu dia .. hehehe . tak pe.. esok je beli ekkk ... skang ... aku mau pg gym.. suh adik aku je belikan .. tak pe..sian kat wife.. heheh..baik aku kan ?? hahahah..bijak bijak... Ni semua kes cucur badak tu la .. haihh...

Menu berbuka aku nanti neh... simple tapi padat !






Aku nak ratah udang je malam ni.. malas nak makan nasi.. asik nasi je.. berlemak abis aku.. hahaha..

Kalau lapar gak .. balun je roti neh .. hehehe... sedap apa ???

Kalau rasa nak buat sendiri .. korang leh godek kat blog kak YATIE.. banyak lagi resepi dia ...huhu.. selamat berbukaaaaaaaaaaa

Rayu bantu Aliff, Syawal

GEORGETOWN: Dua kanak-kanak yang menghidap penyakit jantung berlubang merayu bantuan kewangan daripada orang ramai bagi menampung kos pembedahan segera di Pusat Perubatan Gleneagles (GMC). Mohamad Aliff Iskandar Rizal, lapan bulan, memerlukan bantuan kewangan kira-kira RM35,000 untuk menjalani pembedahan segera apabila paru-parunya mengalami masalah penafasan agak teruk dan bergantung pada tiub penafasan.


Bapanya, Fizal Saari, 31, seorang pekerja kilang berpendapatan sekitar RM500 sebulan manakala ibunya, Rahayumazni Radzi, 28, seorang suri rumah tidak mampu menampung kos rawatan yang tinggi.


Katanya, jika dilihat keadaan anaknya agak kritikal dan keadaan itu tidak sesuai dengan usianya yang masih kecil dan operasi pembedahan perlu dilakukan segera.


“Sebagai bapa, saya menaruh harapan tinggi melihat anak saya sihat seperti kanak-kanak lain,” katanya.


Seorang lagi kanak-kanak, Muhammad Syawal Zulnasr, dua tahun yang juga menghidap penyakit sama memerlukan pembedahan segera di GMC dan kos pembedahan dianggarkan RM32,000.


Bapanya, Zulhasri Md Isa, 36, pemandu lori memperoleh pendapatan RM1,000 sebulan dan isterinya, Siti Hawa Daud, 30, suri rumah.


Orang ramai yang ingin menderma boleh menghantar cek atau wang pos kepada The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd, Bahagian Kewangan / Tabung Kebajikan NSTP, The New Straits Times Press (M) Berhad, Balai Berita, 31 Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur dengan menulis nama kanak-kanak berkenaan di belakang cek berkenaan.


sumber : HMETRO


BA : :)


Isu bas sekolah ..

Korang perasan tak , kebanyakkan pemandu bas sekolah ni terdiri dari orang yang berumur tak kira lelaki dan perempuan ? Mesti punya kan.. jarang nak ada yang muda .. mana glamer nak buat kerja kerja gini .. Panas , jammed .. nak layan kerenah budak .. bukan senang ..

Dulu , kecoh pasal usia bas sekolah .. isu puspakom .. skang timbul isu lama balik.. isu konduktor bas dan pemandu kedua .. Bagi aku cadangan ni ada bagusnya ... tapi yang tak kenanya ialah bayaran bulanan ..

Kebanyakkan orang nampak , pengusaha bas sekolah ni banyak duit .. yelah kalau satu orang budak dah RM20 (di KL ) , kalau 100 dah berapa kan ? Tapi ramai tak sedar , satu bijik bas sekolah boleh muat berapa orang jer ? sewa bas berapa ? maintenance lagi ? skang , nak amik konduktor dan pemandu kedua ?

Bawak bas sekolah ni lebih kurang cam bawak teksi gak.. cuma teksi ada aircond .. income hari hari ... tolak p tolak mai , tinggal duit makan.. tu belum teksi rosak .. Camtu gak dengan bas .. bezanya bas , sebulan sekali baru dapat .. tu pon ramai tak bayar !!! Bila tanya , bulan depan .. bila sampai bulan depan , tanya lagi ... bulan depan .. jangan tak tau , ada sampai 8 bulan tak bayar ! Kalau sorang anak tak pe.. kalau sampai 4 ?? Alasan , laki tak bagi duit .. Nak tak nak , pengusaha bas sekolah buat amal jariah lak ..

Tambang RM20 untuk sebulan ..pergi dan balik .. diambil depan rumah , dihantar kembali depan rumah .. ibubapa tak perlu risau .... boleh kerja dengan tenang di opis .. tapi ada gak yang berbunyi , RM20 tu mahal !! aiseyy... tu untuk anak la... beli rokok boleh lak ???

Kalaulah diwajibkan guna konduktor bas atau pemandu kedua , pengusaha akan naikkan kadar sewa .. mmg membebankan ..tapi nasib pengusaha camana ? kena ingat , dua bulan dihujung tahun , sekolah akan bercuti .. di situ , pengusaha tidak ada pendapatan ... camana nak bayar sewa ? gaji konduktor ?

Akan ada yang kata , " tu bukan masalah aku " atau " ada aku kesah ? " .. mudah sekali jawapan tu .. anak dia tercicir , sapa yang pening kepala ? Pemandu bas tu gak .. kena g cari sorang sorang .. kena pastikan semua ada , baru jalan .. kalau anak diorng g main kat padang ? bas dh datang tapi diog takde kat tempat sepatutnya , camana ? Perlukah pemandu bas tu kata " lantaklah .. bukan anak aku pon ! " .. RM20 untuk pastikan anak anda pergi dan balik dihantar ! Mahalkah ?

Kalau tak nak ... hantar la sendiri .. awal pagi dah berebut g sekolah.. tengahari , g jemput .. kerja ke mana .. anak kemana .. hurmm...

Dan satu lagi .. nak kawal budak sekolah dalam bas bukan mudah .. cikgu sendiri boleh giler apatah lagi pemandu bas.. Pemandu bas tak perlu belajar psikologi untuk kawal budak budak ni..

Yup.. camana aku tau .. aku ada pengalaman .. hahaha... jgn tak tau ... ada budak kecik berak dalam seluar ketika dalam bas .. sapa nak tanggung ? budak bergaduh dalam bas, sapa nak tanggung ? Parents akan call pemandu bas..tanya ... apa kes ? Kalau nak ada pemandu atau konduktor , sila bayar lebih ... tugas pemandu / pengusaha hanyalah hantar dan amik... lain , tarak !

Tak nampak relevannya ??

Kat dalam PWTC ni ada persidangan apa tah.. UN punya .. malas amik tau la.. jadi ada la pak polisi berkeliaran dalam ni .. termasuklah diorng pasang alat elektronik tu.. ala cam kat airport tu.. untuk periksa alat logam..kot kot sapa ada bawk bom atau pistol ..

Setiap orang nak masuk situ kena lalu kat situ .. maka aku pon lalu laa... cuma yang aku pelik tu... apa relevannya ?? sedangkan orang boleh access masuk ikut pintu parking tu.. adeh.. camana tu ?
Diorng beria check kat depan tu .. tapi pintu belakang .. baekk punya terbukak !

Ke diorng ni buat keje sekadar buat keje jer ?? asal ada je ek ?? hahaha.. lawak la ... mentang mentanglah yang datang tu pegawai pegawai kerajaan je.. heheh... jd buat ala kadar je yer ? Tapi kena ingat .. UN punya ni.. kalau jadi apa apa ? sapa malu ?? aku gakkk .. aku kan rakyat malaysia..

Aku terlupa bila terikut kata ..

Bila lihat mereka berdiri ...
Terasa sungguh gagahnya mereka ..
Ingin juga berdiri sama ..
Tapi siapalah aku ..

Aku cuba mengikuti bayang mereka ..
belajar dari bawah sedaya upaya..
kejar selagi terdaya ..
aku mampu .. aku buktikan ..

Tapi aku terlupa ..
hakikat yang sebenarnya ..
tujuan yang seikhlasnya ..
aku tersasar jauh ..

Kini aku sedaya upaya ..
kembali ke jalan yang sebenar..
pangkat dan darjat bukanlah ukuran sebenar..
rupanya segalanya di hujung jari ..

Aku tahu .. aku sedar ..
aku mampu lakukan ..
tapi biarlah berpada pada ..
Mereka bahagia , aku gembira ..
Mereka bersorak , aku tersenyum..

Kini aku sedar ..
aku dan mereka sama saja ...
cuma cara dan perjalanan saja yg berbeza ..
dan biarlah angin ini membawa aku ..
dengan tenang ..

BA : jgn dikejar agar tidak terkejar .. hari ini naik esok kita turun ..

Jommm Shopping !!

Joommm jommm - RIZ BIZ SHOP

Macam macam lagi adaaa... g la tengok sendiri.. free jee masuk...

Menangis kerana sehelai uban ?


Perempuan ..
terlupa walaupun selalu bercermin ..
yang nampak hanyalah hitam di kepala ..
mekap tebal menutupi muka ..
sedangkan diri semakin tua ..

Lelaki ..
angkuh bila berjalan ..
langkah panjang dada ke depan ..
tangan dihayun kiri dan kanan ..
macho man la katakan ..

Dua dua sama..
rasa seolah hidup selamanya..
berjiwa muda cantik jelita ..
kacak bergaya walau uban berjela ..
kenyit mata tanda gembira ..

Bila jantung terhenti seketika ..
berpeluh dahi ingat harta ..
sapa nak jaga ?
isteri pertama atau kedua ?
atau anak-anak yang dok berjoli sakan ?

Baru berkedut di mata ..
abis pusing satu dunia ..
menjerit meraung ingat diri dah tua ..
sepatutnya ingat dosa pahala ..

Pening .. pening .. pening
Dunia sana berperang tegakkan agama..
dunia sini berperang segak lawa ..
Mereka di sana inginkan syahid ..
disini pula inginkan botox di dahi ..

Arghh.. dunia dunia .. makin lama makin takut mati ..

Ini yang kau kata CINTA ???


CINTA ?
Apa yang kau tahu mengenai cinta ?
Terlalu luas maksudnya?
Terlalu misterikah ?
Atau sebenarnya kau tak tau apa itu CINTA ?

CINTA ?
Mereka kata lahir dari hati ?
Ah.. tipu mereka itu ..
Sebenarnya CINTA manusia ini nafsu semata mata !
Bila memberi pasti inginkan sesuatu !

CINTA ?
Jangan sesekali diucapkan CINTA PADA ALLAH
Jika sunnah Muhammad s.a.w pun kau tak patuhi
mana mungkin kau mampu cinta padaNYA

CINTA ?
Berani kau lafazkan cinta pada anak dara orang ?
Kau berani bersumpah sanggup berkorban demi apa saja untuk mendapatkan cintanya ?
Jangan sesekali kau mengangkat muka untuk menegakkan kata kata kau itu !
Selagi kau tak mampu mencintai kedua ibu bapamu ..

CINTA ?
Kau berani bilang ini cinta ?
atau sebenarnya ini semua nafsu semata mata ?
Mana ada cinta perlukan pengorbanan ??
Mari aku beritahu APA ITU CINTA ..

CINTA memerlukan agama sebagai telunjuk ke jalanNYA
CINTA membawa kita ke syurgaNYA ..
CINTA menjauhkan kita dari nerakaNYA ..
CINTA membuatkan kita mendekatiNYA , 5 kali sehari !
CINTA melafazkan zikir zikir serta selawat pada YANG ESA dan RasulNya
CINTA terlalu agung untuk diperkatakan ...

JANGAN SESEKALI KAU LAFAZKAN CINTA selagi kau belum bersedia ..
Jika kau dapat hayatinya , SESUNGGUHNYA CINTA ITU TERAMAT INDAH ..

Sepi blog tiada pengunjung ?


Sedih lihat blog takde pengunjung ? Hilang semangat ? Putus asa ? Atau tidak dapat seperti yang diharapkan ?

Cuba tanya diri sendiri dengan jujur.. JUJUR bukan IKHLAS yer ..

Tujuan sebenar berblog ?

Suka suka ? Menjana pendapatan sampingan ? Mencari sahabat baru ? Atau menjadikan blog tempat meluahkan perasaan ?

Kalau suka suka .. pengunjung / pembaca bukan masalah besar .. ada atau tidak , tak kisah.. nama pun suka suka kan ?

Kalau menjana pendapatan sampingan ? Yg ni kena kerja keras .. kena bijak mempromosi blog ... gunakan pelbagai jenis cara .. Bila ramai pengunjung , secara automatik , $$ mula bergerak ..

Mencari sahabat baru ? Blog mmg boleh merapatkan lagi tali persaudaraan .. cuma keikhlasan sukar diperolehi sbb segalanya hanya di mata , sedap di hati ..

Blog tempat meluahkan perasaan ? Sebaiknya privatekan .. agar tidak disalahguna oleh pihak tertentu ..

Kelebihan ramai pengunjung ? Dah tentulah seronok kan ? Sbb terasa seperti dihargai tapi adakah mereka tu datang kerana membaca tulisan kita ?

Bila dah ramai pembaca , dah tentu akan ada kekurangannya .. maka akan ada memberi komen komen negatif .. sanggupkah terima ? Kadang kadang bukan saja sekadar komen , malah caci maki pon ada ..

Dan perlu ingat .. untuk mengekalkan keaslian blog , bukannya mudah .. jadi , terpulang pada blogger sendiri , apa yang dikejar sebenarnya ..

Mak aku kata ..


Mak aku kata ..
Dulu bila dia dapat tau yang dia mengandungkan aku ..
dia sangat gembira ..
dia sangat sangat bersyukur kepada Allah..
kerana memberinya anugerah yang tidak ternilai ..

Mak aku kata ..
Dulu sewaktu mengandungkan aku ..
9 bulan itu sangatlah mencabar ..
Namun tidak terdetik dihatinya langsung menyesal
kerana mengandungkan aku ..

Mak aku kata ..
Saat saat paling indah dulu adalah melihat aku dan abang aku lahir ke dunia ini ..
Melihat senyuman terukir di wajah ayah aku ..
detik istimewanya sebagai seorang isteri..

Mak aku kata ..
walaupun dulu kehidupan kami sukar ..
ayah aku tetap membanting 4 kerat tulangnya siang dan malam
mencari rezeki agar kami semua tidak kelaparan ..

Mak aku kata ..
kali pertamanya aku ke sekolah ..
dia mengalirkan air mata ..
kerana tak sanggup berpisah dengan anaknya ..
walaupun seketika ..
kerana itulah kali pertama dia berpisah dengan anaknya ini..

Mak aku kata ..
betapa dia bersyukur aku telah habiskan pelajaran aku ..
kerana selama ini siang dan malam dia berdoa
agar aku menjadi manusia yang mampu berdikari ..

Mak aku kata ..
saat perkahwinan aku itulah yang paling dia nantikan ..
kerana aku telah memberinya seorang lagi anak ..
untuk dia menumpang kasih sayang
bagi menghabiskan sisa sisa umurnya ..

Aku kata pada mak aku ..
Aku bersyukur sangat kepada Allah ..
dia tidak membuang aku di tepi tong sampah ..
atau memberi kepada orang lain ..
membesarkan aku dengan penuh kesabaran ..
menghayunkan buaian dengan penuh kasih sayang ..
menyiapkan bekalan makanan di pagi hari untuk aku bawa ke sekolah ..

Aku berterima kasih kepada mak aku ..
kerana dia sanggup bergolok gadai harta pusakanya
untuk memberi pelajaran kepada aku
agar aku menjadi insan berguna kepada masyarakat ..

Aku bersyukur kepada Allah ..
Kerana memberi aku seorang ibu .. seorang ayah ..
sehingga kini aku masih menagih kasih sayang mereka ..
dan mereka tidak langsung lokek akan kasih sayang mereka ..

Ya Allah .. Ya Tuhanku ..
Kau ampunilah segala dosa dosa kami ..
Kau ampunilah segala dosa dosa ibu dah ayah kami ..

Walaupun aku menjadi manusia kini ..
namun segala jasa kedua ibu bapa ku
aku tidak mampu membayarnya
walaupun berjuta wang ringgi aku hulurkan ..

BA : kali pertama tulis entri dengan mengalir air mata ..

Mimpi menjadi kenyataan ?

Huarghh.. aku baru tidur..tertidur tadi lepas maghrib.. kepenatan sangat .. penat apa pon aku tak tau .. hehe..

Berbuka tadi .. ok la.. tak la mkn banyak .. 2 kali tambah nasi jer .. hahahaha.. tu pon sbb ada lauk pauk yang menarik jiwa ku .. Wife aku lak berjaya dapatkan makanan kegemaran dia .. siap buat entri tuuu .. hahaha. dia teringin benar nak makan badak berendam... nasib baik kuih badak berendam ..kalau mau dimakannya badak ? tak ke aku pening ?

Sedar je dari tidur , terus tengok blog .. maka update la 3 entri .. hehe.. luahan perasaan secara spontan .. Kemudian aku ke dapur .. Tengok ada apa apa yang menarik untuk di makan.. saki baki .. dari rosak begitu aja kan .. hehehe ...

Ternampak la kuih badak berendam ni .. aku pelik laaaa napa wife aku giler sangat kuih ni tapi bila dah beli , tak abis lak dimakan ? .. aku pon rasa la satu .. mak aih..besar la pulak.. rasa cam buah melaka.. ok gak .. ada 5 kalau tak silap aku .. maka aku makan la 4 .. ditinggalkan satu jer .. mana la tau ada orang nak makan .. kan ? kira tinggal orang belakang la tu .. hehe..

Aku masuk bilik.. kejut wife ... suh solat .. dalam mamai .. dia bagitau aku... dia mimpi aku makan kuih badak berendam tu .sampai abis.. geram betul dia.. dia kata dia nk simpan kuih tu untuk makan sahur karang ...

AKU TERGAMAM !!!

Jika kau benar seorang sahabat


Jika kau benar seorang sahabat ,
adakah perlu meminta sahabatnya berkorban masa untuknya ?
adakah perlu menyusahkan sahabatnya ?
sanggupkah menegur keburukkannya ?

Jika kau benar ingin bersahabat ,
sanggupkah kau berkongsi rahsia ?
relakah kau menerima kecacatannya ?
atau perlukah aku mengikut telunjukmu ?

Jika aku ingin bersahabat ,
biarlah Allah menentukan keikhlasan kita
kau hanya perlu memahami .. siapa aku ... siapa kau ...
bergelak tawa bersama ..
tika kepayahan , aku rela keseorangan ..
waktu itu , persahabatan teruji ..


Sahabat ..
hari ini kita bermesraan ..
tidak mustahil esok kita bermusuhan ..
terlalu intim persahabatan
terlalu besar jurang permusuhan ..
maka terlalu hampir perpisahan ..

Salam dihulurkan ..
Senyum diberi ..
Hati gembira tak terperi ..
Pada Allah , aku mensyukuri ..

Sesungguhnya ...
Sahabat tiada tanding taranya ..
Dialah isteri ...
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI