Dapur Tanpa Sempadan...

Isnin, 30 Ogos 2010

Merdekaaaaaaaaa .. Merekaaaaaaaaaaaa itu !

Huih.. masuk tengah malam ni genaplah 34 tahun aku merdeka .. menjadi rakyat yg merdeka .. hehehe ... Sesungguhnya aku amat bersyukur menjadi rakyat Malaysia ini .. ehehe.. kenapa aku bersyukur ek ?? Aku kerja di Kementerian Pelancongan Malaysia di bahagian Malaysia Rumah Ke Dua Ku .. Setiap hari ada saja permohonan warga asing yang berminat untuk mendapatkan visa selama 10 tahun .. Antara alasan mereka nak berada di Malaysia ini adalah keharmonian serta kestabilan politik ... Namun aku pelik , kenapa ada warga Malaysia yang cuba menghancurkan keamanan yang sedang kita kecapi ini dengan menjaja keburukan di luar negara ? Haih... hampa tul aku.. Apa punya spesis manusia pon aku tak tau ..

Tahukah anda betapa mereka ini kecewa sekiranya permohonan mereka ditolak ? Bukan calang calang orang yang memohon tu .. $$ adalah kriteria utama untuk memohon .. Bayangkan mereka nak menghabiskan sisa sisa hidup mereka di sini dengan menikmati keindahan serta kecantikan negara ini sedangkan rakyat kita lak sanggup buang kerakyatan untuk menjadi rakyat negara lain .. perghh .. pastu nyesal ! nak mintak balik .. haa.. baru ada akai ...

Bagi aku , susah senang aku .. biarlah di sini.. tanah tumpah darah aku .. tak pernah terfikir aku untuk menginap di negara luar sana .. biarlah aku buta pengalaman.. biarlah aku cetek pemikiran namun meninggalkan negara ini , tidak sama sekali .. Jika sesiapa cuba merebut keamanan negara ini dari pemiliknya , aku antara mereka yang pastinya menjadi benteng pertahanan negara ! InsyaAllah !!

Merdeka ! Merdeka !! Merdekaaaaa !!!!

Live @ Tesco , Ampang

Baru lepas berbuka kat umah mak aku .. Hurmm.. sian adik perempuan aku sorang nih... anak dia pon gitu gak .. haih .... tak pe la .. ada rezeki lebih nanti aku belikan la anak buah aku ni kasut raya n baju raya dia .. pakcik dia tak de baju raya pon tak kisah , janji budak budak kena ada .. aku dah puas beraya dulu ..

Ramai gak orang kat Tesco ni tapi aku rasa ramai tak berani keluar malam ni sbb takut jalan jammed memandangkan esok cuti umum maka ramai amik kesempatana ni untuk g ke bandar... Takat ni aku tak tersekat lagi kat mana mana .. hehe ..

Tadi g gym .. hurm.. satu pengajaran buat aku .. Kawan aku , owner gym BIONIC baru lepas eksiden .. kereta Hilux dia , orang langgar ... si mabuk todi langgar .. bengong .. Kejadian berlaku sewaktu dia berenti di hadapan lampu isyarat. ..Datang kereta dari arah selekoh kanan , terus bantai kereta dia ..teruk wooo pintu belakang dia.. remuk ! nasik baik kereta dia jenis 4x4 .. kalau jenis kereta ketot cam myvi , kancil ?? Ada gak buat tahlil ... Menurut member aku , kejadian berlaku lewat malam ... Hurm.. jadi pengajaran , jangan keluar lewat malam sbb banyak kejadian malang boleh berlaku pada waktu waktu gini .. Kalau boleh elakkan , elakkan .. maksud aku , kalau tak perlu keluar malam tu , jgnlah keluar.. duduk je umah , layan blog aku ni.. hahaha..guwau jer ..

Dok bz berborak , maka aku pon tak sempat nak berworkout .. terus lepak je kat gym tu .. Dari panas jadi sejuk .. takpe la... rabu ni turun balik ...kasi bakar segala lemak lemak yang ada .. huhu.. ok lah , aku nak g cari aiskim yg aku terliur tgk kat tv ari tu .. huhu... i loikeee.. nak kirim apa apa tak ???

Psst. khas untuk wanita ...SAHAJA !!!


Cantik tak baju ni ? Namanya ialah baju kurung moden IRENE .. kalau nak tengok lagi , sila la ke > Trendy Shawl

Adus.. mmg insaf ...

Erk... aku terpanggil untuk mengklik blog CIK LINN ... sbb nak tau gak apa kes dia nih... maka aku pon masuk laa dengan bangganyaa.. kira siap pakai cermin mata hitam lagi nehhh ..

Bila masuk jeeee .. aku pon terkedu.. terkedu .. dan terus terkedu.. tak bisa berpaling lagi .. terus aku nyanyi lagu Disana menanti dan di sini menunggu yang tak de kene mengena langsung dengan blog evil tu..

Blog yang aku maksudkan evil tu lebih evil dari evil death... haih.... sesuai ditonton sehari sebelum pulang ke kampung halaman masing masing agar lebih berwaspada .. huhu.. serius.. aku insaf dah ni....

Nampak je keras aku ni.. tapi dalam hati ada taman.. dalam taman ada abe rimau ! huhu .. dok main kejar kejar ngan mek rebit..

Raya ? Kahwin ? Tak tau nak pakai apa ?




Ni baru sikit ... ada lagi banyak dlm blognya ... kalau berminat nak tengok .. tengok jer, bukan kena bayar pon ... hehe.. g la jengok ..kot kot leh buat hantaran atau .. ehem.. hadiah ke.. kan kan.. Kain songket yang tidak panas, tidak mengecut, tidak meregang, tidak pecah dan pelbagai masalah lain yang sering didengar dari produk lain di pasaran.

Tokey kedai kata , skang ni ada diskaun .. Jika masuk ke blognya , jadi follower dapat diskaun 15 % !!! Kalau tak jadi follower 10% jer .. Haa ??? Tunggu apa lagi ? g la tengok dulu kat blognya .. bukan kena bayar pon...
mai singgah >> KASHFEE ANGGUN

JPJ baca 'luahan' aku ke ???

Aku tak pasti la orang lain tapi kalau ditanya pendapat tentang SAMAN MENYAMAN dek penguatkuasa ni , ari tu aku ada kuarkan entri yang mana aku ada bagi cadangan secara tidak langsung pada pihak berkuasa ... antaranya ialah SAMAN EKOR 1 dan SAMAN EKOR 2

Patutlah ada je yang dok baca entri ni .. Aku rasa la kan , skang ni pihak berkuasa membuat kajian dengan membaca blog blog orang awam .. dari situ dia boleh tau pandangan orang awam .. Kalau betul lah , bagus sekali ! Aku amat sokong .. Dengan ini aku ke Kelantan nanti pon sah sah berhati hati.. biar lambat , asal selamat !

Aku tak rela kena saman ekor ni ! Baik turunkan tandatangan kan ? Puashati wo kalau gitu.. huhu


JPJ Kelantan tugaskan anggota 24 jam di Jalan Sakaratulmaut

KOTA BAHARU: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kelantan menempatkan 150 anggota penguatkuasanya bertugas 24 jam untuk mengawal dan meronda di kawasan berisiko tinggi kemalangan di sepanjang Jalan Kuala Krai-Gua Musang pada musim perayaan ini.

Pengarahnya, Abdul Ghani Che Kassim berkata, gerakan lebih dua minggu itu diadakan serentak dengan Ops Sikap XX11 yang bermula 4 hingga 19 Sept ini sempena Aidilfitri ini.


Bercakap kepada Bernama pada majlis berbuka puasa di ibu pejabat JPJ Negeri di Panji, semalam beliau berkata, antara kawasan yang menjadi tumpuan gerakan itu ialah di 13 lokasi yang dikenal pasti kerap berlaku kemalangan atau dinamakan "jalan Sakaratulmaut''.


"Kami akan meletakkan anggota penguatkuasa berkawal dan membuat rondaan 24 jam di sepanjang jalan terbabit pada musim perayaan ini," katanya.


Tujuh lokasi terbabit terletak antara jalan Gua Musang-Kuala Krai iaitu di Kilometer (KM) 12; KM13; KM26, KM29; KM51; KM55 dan KM59, manakala enam lokasi lagi ialah jalan Kuala Krai-Gua Musang merangkumi KM64; KM69.3; KM69.3; KM72; KM75 dan KM80.


Abdul Ghani berkata, mengikut statistik polis, sebanyak 21 kes kemalangan maut dilapor berlaku di jalan-jalan yang disifatkan sebagai jalan sakaratulmaut sepanjang tahun lalu.-Bernama

sumber : HMETRO

TERIMA KASIH !!!

Tak yah tunggu bonus ..

Hehe.. dari buang masa dok nganga depan komputer , layan game ... layan gossip .. atau yang sewaktu dengannya , kan best layan ... BLOG ! hehe..

Nape ek ?? Ni kalau nak cerita , kena usha kiri kanan dulu ... kot nanti kena serbu dek .. erk... ala.. tuu .. yang tuuuu ... haaa.. Sebenarnya dunia internet ni adalah dunia $$ yang amat mudah .. Cuma cara tu kena pastikan terlebih dahulu .. samada halal atau haram jer ..

Ada banyak cara nak dptkan $$ melalui internet .. aku tak nak bicara bab yang aku tak tau .. cuma bagi aku , cara paling mudah dan berkesan ialah , BLOG .. September ni , genap setahun aku berblogging .. Dan dah masuk 3 bulan aku dapat $$ melalui blog .. alhamdulillah .. aku tak perlulah nak tunggu 'big boss' umum bonus kerana aku dh simpan sikit skit yang mana jumlahnya lebih dari yang diumumkan .. hehe.. berapa ?? Boleh la skit ... tak la kaya tapi lepas duit poket bulanan... ;)

Masa yang terluang tak kira di opis , rumah , otw g opis atau dimana mana saja , aku akan buka blog dan mengupdate .. Tak kisah la ada org nak baca atau tidak , janji aku boleh 'bercerita' .. Maka hasilnya seperti yang aku nikmati sekarang .. dari aku keluar duit , baik aku jana duit .. kan kan ?

Hukum-Hakam Berbuka Puasa Semasa Musafir

Soalan: Assalamualaikum Dr yang dihormati, saya terlibat dengan tugasan kerja yang boleh dikatakan kebanyakan hari saya ‘out station’ yang membabitkan perjalanan yang jauh. Kadang-kadang keluar negara. Oleh kerana saya musafir, saya solat jamak dan qasar. Saya baca al-Quran (terjemahan) menyatakan orang musafir pun boleh buka puasa. Saya rasa kadang-kadang amat letih dalam tugas, memang rasa nak buka puasa. Cuma ada orang beritahu saya bahawa orang yang kebanyakan hari musafir seperti pilot kapalterbang atau driver bas tidak boleh buka puasa. Ada pula kata tak boleh buka melainkan jika betul ‘dah teruk’. Lepas itu jika buka pun sekali makan sahaja, lepas itu tidak boleh makan lagi kerana menghormati bulan puasa. Betulkah Dr huraikan masalah ini?

Sham, Seremban.

Jawapan Dr MAZA: Wa’alaikumussalam wbt, saudara Shams. Islam adalah agama Allah yang memberikan kemudahan kepada penganutnya. Ia bukan syariat yang membebankan, bahkan ia satu syariat yang penuh rahmah untuk membolehkan penganutnya taatkan Allah dalam kadar yang mereka mampu. Solat jamak dan qasar, begitu juga iftar (berbuka puasa) semasa musafir adalah antara ‘rukhsah’ (kelonggaran) yang Allah berikan untuk hamba-hambaNya. Berhubung dengan hukum berbuka puasa semasa bermusafir maka saya jawab seperti berikut;

1. Keizinan iftar (berbuka puasa) apabila seseorang itu bermusafir adalah dari nas al-Quran dan al-Sunnah, bukan pendapat mana-mana pihak. Maka, tiada siapa yang boleh membatalkan keizinan yang tertinggi ini. Firman Allah (maksudnya):

“..dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka dan ganti) pada hari-hari yang lain. Allah mahu kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran” (Surah al-Baqarah: 185).

Ayat ini memberikan keizanan untuk mereka yang bermusafir berbuka puasa. Maka ia merangkumi setiap yang bermusafir, samada dia sering bermusafir, atau jarang bermusafir, tidak menjadi persoalan. Keizinan diberikan kepada sesiapa yang bergelar musafir. Ertinya, apabila dia boleh mengqasarkan solat kerana musafir, dia juga mendapat kelonggaran berbuka puasa pada bulan Ramadan.

2. Samada dia merasa beban dalam musafirnya ataupun tidak, dia tetap mendapat kelonggaran berbuka. Ini kerana ‘illah (paksi) hukum dalam hal ini adalah safar (permusafiran). Sekalipun mungkin di zaman kini bagi yang menaiki kapalterbang mewah tidak merasai apa-apa beban, namun dia tetap dikira sebagai seorang musafir, maka dia mendapat kelonggaran ini. Apa yang penting, dia wajib menggantikannya pada hari-hari lain.

3. Pada asalnya, kelonggaran bererti dia mempunyai pilihan. Jika dia mahu dia boleh mengambil kelonggaran tersebut dan digantikan puasa pada hari yang lain. Jika dia enggan dia boleh terus berpuasa. Daripada Anas bin Malik r.a, katanya:

“Aku bermusafir bersama Rasulullah s.a.w dalam bulan Ramadan. Orang yang berpuasa tidak mempertikaikan yang berbuka, dan yang berbuka pula tidak mempertikaikan yang berpuasa” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Maka, bagi seseorang yang bermusafir semasa Ramadan dia boleh membuat pilihan yang paling baik untuk dirinya. Hamzah bin ‘Amr al-Aslami bertanya Rasulullah s.a.w:

“Wahai Rasulullah! Aku dapati aku mempunyai kemampuan untuk berpuasa ketika musafir, adakah itu satu kesalahan ke atasku? Jawab Nabi s.a.w: “Ia adalah rukhsah (kelonggaran) daripada Allah, sesiapa yang mengambilnya maka sesuatu yang baik, sesiapa yang suka untuk berpuasa maka tiada salah baginya”. (Riwayat Muslim)

4. Para ulama berbeza pendapat tentang manakah lebih afdal ketika bermusafir; puasa atau berbuka. Masing-masing mempunyai hujah yang tersendiri. Saya bersetuju dengan pendapat bahawa jika puasa tidak menjadi bebanan, maka berpuasa lebih baik. Ini kerana dalam hadis Jabir r.a:

“Bahawa Rasulullah s.a.w keluar ke Mekah pada tahun pembukaan Mekah pada bulan Ramadan. Baginda berpuasa sehingga sampai Kura’ al-Ghanim. Orang ramai turut berpuasa. Lalu diberitahu kepada baginda: “Sesungguhnya puasa telah membebankan orang ramai, mereka sedang menunggu apa yang engkau akan lakukan”. Lalu selepas Asar, baginda meminta sebekas air dan meminumnya” (Riwayat Muslim).

Dalam hadis ini menunjukkan, jika tidak kerana bebanan ke atas para sahabah, tentu baginda terus berpuasa. Dalam riwayat Muslim juga menyebut dalam peristiwa di atas baginda memarahi mereka yang enggan berbuka setelah baginda berbuka. Baginda menyebut: “Mereka itu menderhaka! Mereka itu menderhaka!”.

5. Adapun jika puasa menjadi beban sehingga boleh membawa mudarat, maka seseorang wajib membuka puasanya. Nabi s.a.w melarang para sahabah berpuasa sehingga memudaratkan diri. Ini seperti hadis di atas yang mana Nabi s.a.w menyatakan bahawa mereka yang enggan berbuka puasa sekalipun telah menjadi bebanan kesusahan kepada diri itu sebagai menderhakai arahan atau teladan baginda s.a.w. Dalam riwayat al-Bukhari:

“Rasulullah s.a.w. dalam satu perjalanan lalu mellihat orang ramai berkumpul dan seorang lelaki yang dipayung (kerana terlalu teruk berpuasa). Lalu baginda bertanya: Kenapa?. Mereka menjawab: Dia berpuasa. Baginda bersabda: Bukanlah sesuatu yang baik itu, berpuasa ketika musafir!”.

Maka hendaklah sesiapa yang merasakan dirinya terbeban sehingga memudaratkan kesihatan atau keadaannya, maka dia wajib membuka puasa.

6. Jika Nabi s.a.w menyuruh membuka puasa apabila bimbang mudarat atau bebanan yang terlalu berat untuk dirinya secara individu, sudah pasti dia lebih patut membuka puasa jika memudarat pihak-pihak lain. Ini seperti pemandu kenderaan awam yang jika mereka berpuasa boleh menghilangkan tumpuan mereka dalam perjalanan seterusnya boleh mengundang kemalangan, maka mereka hendaklah berbuka puasa. Jika ia tidak mengganggu tugas dan mengancam keselamatan awam, maka mereka tidak diwajibkan berbuka, namun mempunyai pilihan.

7. Dikiaskan dalam hal ini, mereka yang sakit yang mungkin akan menjadi mudarat jika terus berpuasa, maka mereka wajib berbuka. Jangan ada yang membahayakan diri dengan meninggalkan rawatan dan ubat semata-mata kerana ingin berpuasa pada bulan Ramadan. Allah yang mewajibkan puasa Ramadan itu, Allah itu juga telah mewajibkan berbuka bagi hamba-hambaNya yang dalam mudarat. Maka taatilah Allah dalam kedua arahan tersebut. Apa yang penting, wajib menggantinya apabila mampu, atau membayar fidyah bagi yang terus tidak berkemampuan.

8. Para ulama seterusnya berbeza pendapat mengenai seseorang musafir yang berbuka puasa; apakah dia wajib menahan diri dari makan dan minum apabila sudah sampai ke negeri atau tempat tujunya, sedangkan orang ramai berpuasa. Pendapat yang terpilih; dia tidak wajib menahan diri dari makan dan minum kerana dia tidak berpuasa dan perbuatan itu tidak memberi apa-apa makna kepadanya. Ia bukan suatu puasa yang sah kerana dia telah pun berbuka. Tiada dalil syarak yang mewajibkannya berbuat demikian. Kata Abdullah bin Masud r.a:

“Sesiapa yang makan pada awal hari, maka dia boleh makan pada akhir hari” (Riwayat al-Baihaqi).

Demikian juga bagi wanita haid, nifas dan sakit. Mereka boleh makan tanpa perlu menahan diri pada siang hari pada bulan Ramadan.

9. Namun, hendaklah mereka menyembunyikan perbuatan makan di siang hari tersebut. Sekalipun syarak mengizinkan mereka, namun orang ramai tidak mengetahuinya, maka itu akan menjadi tohmahan dan fitnah. Begitu juga ia boleh menggalakkan perbuatan tidak berpuasa bagi mereka yang tidak layak berbuka pada bulan Ramadan. Islam agama yang berusaha mengelakkan fitnah dan salah sangka dalam kalangan manusia.

10. Maka, seseorang yang mempunyai alasan yang diizinkan syarak untuk berbuka puasa pada bulan Ramadan seperti faktor musafir ini –seperti perbahasan di atas-, maka dia boleh berbuka dan diganti pada hari-hari yang lain.


sumber : DR MAZA.COM

Biskut raya jenama BEN ASHAARI

Waaa... aku maju setapak lagi ... hehe.. dah bukak francais di Sedenak , Johor .. Aku dah masuk ke dalam bidang biskut miskut neh.. tapi bukan aku buat la ... macam tak kenal lagi kan sapa buat ? Sudah semestinya laaaa abe rimau.. eh.. abe MAT GEBU kita ...

Semalam aku dah keluarkan entri pemanas badan mengenai biskut jenama adidas ni.. eh.. jenama aku neh .. iskh.. yelaaaa.. kombinasi aku ngan wife aku.. ok?? puehati ??? Rupa biskut tu dah aku war warkan semalam tapi ramuannya bari pagi ni abe MAT kita keluarkan diblognya ..

Order ? Buat masa skang , biskut tu hanya untuk pasaran domestik je.. yakni sendiri buat sendiri makan .. hehehe .. Tak larat nak buat kata mat memandangkan terlalu banyak tempahan .. jika anda sedang sarat mengandung yang mana boleh terberanak bila bila masa je , maka mungkin Mat akan pertimbangkan jika anda menggunakan perkataan 'mengidam' .. hahahha.. guwau jee.. Mat jeling dah tu .. lalalala..ta tau ta tau ...

Biskut tu diberi nama BENZILA .. bukan BONJELA yer ... kalau nak amik resepi , sila sila la yer ke blog MAT... jgn segan segan .. limited edition tuu...

Sale ! Sale ! Sale !


Leh caya ke semua ni jualan murah di shopping complex ni ?? Tempoh hari , aku pergi Jualan Murah @ Putrajaya ... Aku tengok berpusu pusu orang .. seolah olah harga macam murah giler .. aku pelik tul la .. aku tengok la harga memasing ... coklat , air ... murah mana la sangat ?? coklat aku beli.. ingatkan murah ..rupanya? ketebalan coklat tu lebih nipis dari biasa .. patut la murah ..
Baju .. hurm... takkan t shirt sampai beratus ringgit sebelum potongan ? Kualiti biasa jer ... bukan tahap kain giler babas punya lembut .. bila lepas diskaun , pon masih harga melampau ..

Tu baru kat situ.. belum pusat membeli belah , besar besar ni ... dia kasi taruk harga ratusan pastu bila jualan murah , harga seolah 'runtuh' abis .. haih... tu pon berebut orang beli ... mmg ada yang murah tapi bagi aku tu sebenarnya lebih pada nak habiskan stok ... Mana ada peniaga nak rugi wehh ....

Aku kalau nak membeli pon , aku cari yang betul betul murah .. kalau takat atas RM30 untuk sehelai baju tu , tak payah la.. MAHAL !! takkan la t shirt biasa pon sampai RM30 ? Kalau tak caya kan , korang g tengok t shirt yang mahal dan t shirt yang buat sale tu.. bandingkan kualiti kain walaupun jenamanya sama .. hurm ...

Rakyat Malaysia ni makin mudah ditipu .. termasuk aku ... huh !

Apa kata ...

Makin ramai penjenayah dlm negara kita ni .. sorang sorang buat onar .. Terbaru , kes buat bom buatan sendiri yg mana seorang wanita maut .. bom tu diletakkan dlm kotak di depan rumah dia dan ditaruk 2 bijik limau bali atas kotak tu.. bila perempuan tu angkat , berlaku letupan.. sian..

Banyak lagi la kes dalam suratkhabar , tv .. letih nak cerita .. Apa kata la kan , diorng diorng ni , bila dapat tangkap jer .. bawak g ke PALESTINE .. suruh je diorng berperang kat sana .. bagi diorng rasa takut skit ...bukan sikit tapi banyak la..dari dibazirkan nyawa diorg gitu jer , baik hantar kat sana ... baru la kejam skit ..

Aku tak la kata PALESTINE tu tempat pembuangan banduan tapi nak ajar diorng semua ni... tu yang kes kes kes kes ragut , rompak ... buang bayi tu.. yang perempuan kasi taruk dalam sekolah hamil , yang laki g antar ke PALESTINE .. kasi ada kesedaran sivik skit .. kalau taruk dalam penjara je , tak memberi kesan sangat ... biar diorng main kejar kejar dengan tentera ZIONIS tu .. haa.. baru ada akai ..

Biar diorg tau erti kebebasan sebenar.. biar diorng rasa betapa payah hidup dalam keadaan tidak aman seperti orang awam rasa .. Negara dah aman gini , kasi huru hara lak.. haih ...mentalbolisme btul la diorg ni... nak raya pon susah !

Aku dapat tawaran berlakon filem akhirnya !

Tak sangka .. bukan mudah dapat tawaran berlakon filem ... bersama bintang Hollywood pulak tu .. pergh ..

Puas aku tunggu gak sapa pelakon Hollywood tu ... Tunggu punya tunggu , cerita ala ala BAD BOYS.. fushhh.... dasat woooooo.. dah la aku minat cerita polis entri nih... hahahah .. sekali baru muncul hero hollywood...

Mak aih .. rupanya pelakon tu adalah pelakon yang aku mmg minat giler .. Sly .. atau Slyverster Stallone ... Jalan cerita ? Dasat beb ! Mmg tak penah lagi aku tengok .. Akhir cerita , dia dengan aku aku gak kena tangkap ngan penjahat ..bila hampir hampir nak kena tembak baru datang penyelamat ... heroin Malaysia !!

" Abang .. bangun sahur .. lewat dah ni "

The End terus !! Kaco daun tul .. tak sempat dapat bayaran .. huh ..

Bukan Muslim, Masjid Dan Mainan Politik

oleh : Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

Saya amat bimbang apabila isu-isu agama dipolitikkan. Islam cuba ditafsirkan menurut kepentingan politik masing-masing. Hukum-hakam syarak menjadi mangsa. Permainan politik sanggup menggadaikan segalanya. Amat berbeza antara penilaian berteraskan politik kepartian dengan penilaian yang berasaskan metodologi ilmu dalam Islam.

Politik kepartian sering menilai isu atau sesuatu berasaskan kepentingan (political interest), persepsi dan prejudis. Sementara ilmu Islam yang sahih menilai sesuatu berdasarkan dalil dan fakta. Kebenaran dalam Islam itu buta warna parti atau kumpulan. Kebenaran itu kebenaran, tanpa mengira dari mana dan kepada siapa ia berpihak. Firman Allah: (maksudnya):

“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.” (Surah al-Maidah, ayat 8).

Orang politik datang dan pergi. Parti politik juga demikian. Namun, Islam kekal abadi. Ia menjadi cahaya yang menyinari kehidupan manusia. Orang politik boleh musnah, parti juga boleh hancur. Manusia tidak semestinya bergantung kepada seseorang tokoh atau sesebuah parti. Namun, manusia sentiasa perlukan hidayah Islam yang membimbing ke jalan yang benar. Islam mesti kekal bersih, membimbing semua manusia. Malanglah jika orang politik sanggup mempertaruhkan Islam untuk survival mereka!

Tambah Keliru

Bukan muslim bertambah keliru dengan hukam-hakam berkaitan mereka yang dikeluarkan kebelakangan ini. Fatwa-fatwa ‘ala-Taliban’ yang menggambarkan sikap keras Islam terhadap pihak lain dicadang dan didendangkan oleh sesetengah media. ‘Juru-juru fatwa’ yang boleh ditekan suisnya oleh pihak politik bersedia menunggu. Islam dikaburkan oleh permainan yang seperti ini. Dalam Islam, hubungan dengan bukan muslim bermula dengan terang dahulu, setelah diperjelaskan dan masih ada permusuhan barulah tindakan ‘peperangan’ boleh diambil jika ada keperluan. Ini dalam masyarakat kita ‘perang dahulu’ tanpa sebarang penerangan awal yang jelas.

Saya telah ulas dalam banyak media tentang isu doa kebaikan kepada bukan muslim. Kini timbul pula isu bukan muslim masuk masjid. Ya, isu ini bermula dengan orang politik. Namun janganlah dalam keghairahan hendak menghentam musuh politik, fakta Islam pula yang dimangsakan. Jika kita enggan menerima mereka masuk, itu persoalan lain. Tetapi menggambarkan kepada mereka bahawa Islam melarang mereka sama sekali memasuki masjid, itu boleh menimbulkan salah faham. Islam ala melayu atau Islam yang ada dalam sejarahnya yang gemilang? Rasulullah menerima perwakilan dalam masjid, bagaimana tiba-tiba hari ini masjid diharamkan untuk mereka?!

Masuk Masjid

Ya, para fuqaha (ahli fekah) berbeza pendapat tentang hukum bukan muslim masuk ke dalam masjid. Namun, majoriti fuqaha termasuk dalam Mazhab al-Syafi’i berpendapat bahawa bukan muslim boleh masuk ke dalam masjid jika ada keperluan untuk itu. Pendapat ini disokong oleh beberapa dalil yang kuat. Di samping, ia juga membantu memahamkan masyarakat bukan Islam mengenai Islam. Dalam negara yang berbilang agama seperti negara kita, pandangan ini bukan sahaja kuat dari segi dalilnya, ia juga memberikan kebaikan kepada dakwah Islam itu sendiri.

Dalam hadis al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa:

Nabi s.a.w telah menghantar pasukan (skuad) tentera berkuda dan menawan Thumamah bin Athal yang merupakan kepimpinan Bani Hanifah dari Yamamah. Beliau dibawa ke Madinah dan diikat di tiang masjid Nabi s.a.w. Apabila Nabi s.a.w datang ke masjid dan melihatnya, baginda bertanya: “Apa yang ada engkau dapati wahai Thumamah?”

Jawabnya: “Bersamaku kebaikan, wahai Muhammad! Jika engkau membunuhku, engkau membunuh orang yang punyai darah (berhak dibunuh atau mungkin beliau meminta simpati), jika engkau memberi kurnia, engkau memberikan kurnia kepada orang yang berterima kasih. Jika engkau mahu harta, engkau boleh minta seberapa banyak yang engkau mahu”.

Lalu Nabi s.a.w meninggalkannya. Keesokannya Nabi s.a.w bertanya lagi: “Apa yang engkau dapati Wahai Thumamah?”.

Jawabnya: “Seperti yang aku katakan, jika engkau memberi kurnia, engkau memberi kurnia kepada orang yang berterima kasih”.

Nabi meninggalkannya. Keesokannya lagi Nabi s.a.w bertanya lagi: “Apa yang engkau dapati wahai Thumamah?”.

Jawabnya: “Seperti yang aku katakan kepadamu”.

Lalu Nabi s.a.w memerintahkan: “Bebaskan Thumamah”.

Lalu Thumamah pun keluar pergi ke mata air berdekatan masjid, beliau mandi, kemudian masuk semula ke masjid dan mengucapkan: “Aku bersaksi bahawa tiada ilah (yang diabdikan diri) melainkan Allah dan Muhammad itu Rasulullah”.

Beliau juga berkata: “Wahai Muhammad! Demi Allah, duhulu tiada atas muka bumi yang lebih aku benci daripada engkau, sekarang berubah engkau telah menjadi orang yang paling aku sayangi. Demi Allah, dahulu tiada agama yang lebih aku benci dari agamamu, sekarang berubah agamamu menjadi agama yang paling aku sayangi. Demi Allah, tiada dahulu negara yang lebih aku benci dari negaramu, sekarang berubah negaramu menjadi negara yang paling aku sayangi..”.

Hadis di atas menunjukkan bagaimana Thumamah bin Athal seorang tawanan perang yang menentang kerajaan Nabi s.a.w dibawa masuk ke dalam masjid. Antara tujuannya, agar dia dapat melihat kehebatan ibadah dalam Islam. Sekalipun dia musuh dan tawanan perang, Nabi s.a.w menggunakan pendekatan yang menarik jiwanya sehingga dia akhirnya menganut Islam. Ini dengan cara menempatkannya dalam masjid dan baginda bertanya soalan selama tiga hari lalu memaafkannya. Kesan berada di masjid dan kemaafan Nabi s.a.w, akhirnya kepimpinan musuh tersebut menganut Islam. Hadis ini menjadi bukti bahawa orang bukan Islam boleh masuk ke dalam masjid. Inilah pegangan kebanyakan ulama termasuk dalam Mazhab al-Syafi’i. Kata al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H):

“Hadis ini menunjukkan harus membawa orang kafir masuk ke dalam masjid. Mazhab Syafi’i mengharuskannya dengan izin muslim. Ini merangkumi kafir ahli kitab atau selain mereka”. (al-Nawawi, Syarah Sahih Muslim, 12/435, Beirut: Dar al-Khair).

Majlis Fatwa Tetap Arab Saudi mengeluarkan hukum tentang bukan muslim masuk ke masjid seperti berikut:

“Pendapat yang tepat bukan muslim boleh masuk ke dalam masjid untuk sesuatu kemaslahatan syariah atau sesuatu keperluan tertentu seperti mendengar sesuatu yang membawa masuk ke dalam Islam, atau keperluannya untuk minum air yang berada dalam masjid atau selainnya. Ini kerana Nabi s.a.w mengikat Thumamah bin Athal al-Hanafi dalam masjid sebelum dia menganut Islam, baginda juga menempatkan perwakilan Thaqif dan perwakilan Kristian Najran di masjid sebelum mereka menganut Islam. Ini kerana ada banyak faedah mereka memasuki masjid, antaranya; mendengar ucapan dan nasihat Nabi s.a.w, melihat orang bersolat dan membaca al-Quran dan berbagai faedah besar yang lain bagi sesiapa yang melazimi masjid”. (Fatawa al-Lajnah al-Daimah 6/276. Riyadh: Idarah al-Buhuth)

Luaskan Fungsi Masjid

Kita sepatutnya meluaskan fungsi masjid agar dapat menjadi ‘centre for Islamic Information’ yang mesra pelanggan. Masjid sepatutnya berfungsi menyampaikan Islam kepada setiap pihak; muslim dan bukan muslim. Di negara seperti Malaysia yang berbilang agama dan budaya, kaum muslimin perlulah aktif dan intraktif dalam menyampaikan mesej Islam. Jika masjid dijadikan zon larangan bagi orang bukan muslim sehingga tidak dapat mendekatinya, bilakah Islam akan dapat difahami oleh mereka. Sudahlah dalam negara ini banyak fatwa ala-taliban yang cuba menggambarkan seakan tiada rahmah antara muslim dan non-muslim, ditambah lagi dengan ditutup ruang untuk mereka mendengar ajaran Islam. Masjid digambarkan musuh mereka dan mereka dilarang menghampirinya. Sementara dalam masa yang sama ada pihak bukan Islam yang menjemput muslim dengan hormat ke tempat ibadah mereka serta menghulurkan berbagai bantuan. Akhirnya, kita terus bermusuhan tanpa mencari titik dakwah, atau sekurang-kurang noktah yang mengurangkan sangkaan salah terhadap agama hidayah ini. Ke manakah hala tuju Islam yang hendak kita bawa dalam negara ini?!

sumber : DR.MAZA.COM

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI