Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 7 September 2010

18sx ..Tak boleh tidur ? Meh aku bagi pemuda ..

Khas buat pasangan suami isteri ... yg belum bernikah , sila cari ibu bapa dan minta lakukan untuk anda .. adik pon boleh la.. hehe ..

Bagi pasangan yang ada sijil nikah yg diiktiraf oleh jabatan agama Islam , kadang kadang bila terlalu penat , amat sukar sekali nak tidur .. betul ? Jangan amalkan makan ubat tidur .. bahaya untuk jangka masa panjang ..

Apa yang perlu yang anda lakukan ialah , minta pasangan anda yg anda cintai itu urutkan tapak tangan anda .. Urut dibahagian jari jemari dan belakang tapak tangan .. Urutlah secara perlahan lahan dan penuh manja.. Ikhlas juga penting ... kalau tak rasa cam tangan diurut dek streamroll jer ! Hayatilah urutan pasangan anda itu .. Dijamin belum sempat nak bukak cerita , keretapi dari utara pasti akan sampai !!

Dipercayai juga urutan tapak tangan ini mampu menghilangkan sakit kepala atau pening .. Aku dah cuba .. mmg berjaya .. Satu je pantangnya .. pastikan bila urut tapak tangan tu , bahagian lain tidak terlibat .. kalau tak , naya ! Sakit kepala akan berjangkit pada pasangan anda ! Kenapa ?? Sbb awal pagi dah kena mandi wajib !

Seburuk buruk lagu raya 4U2C , buruk lagi lagu ni ..



Dengar dan nilai sendiri ... sesuaikah?

Pocong oh pocong !

Mungkin aku rabun tapi aku masih tahu ..
Mungkin aku pekak tapi aku masih tahu ..
Mungkin aku bisu tapi aku masih tahu ..
Mungkin aku tempang tapi aku masih tahu ..

Apa yang aku tahu bila aku rabun ?
Apa yang aku tahu bila aku pekak ?
Apa yang aku tahu bila aku bisu ?
apa yang aku tahu bila aku tempang ?

Aku tahu apa yang kau tahu ..
Kau tahu apa yang aku tahu ..
Cuma kau pura pura tak tahu..
bila mana aku cuba memberitahu ..

Perlukah aku membisik ?
Perlukah aku menjerit ?
Perlukah aku menulis ?
Atau perlukah aku membacakan untuk kau ?

Bila aku kata kau marah
Bila aku sebut kau geram
Bila aku bisik kau jerit
Bila aku diam kau tersengih

Jika aku biar aku berdosa
Jika aku berdosa ramai lagi berdosa
Jika mereka berdosa aku lagi la berdosa
Jika aku berdosa kau puncanya

Diam ?
Tengok ?
Jeling ?
Atau nikmatinya ?

Wanita oh wanita ..
Bila ketat mcm pocong
bergerak macam sotong
aku jugak yang kosong !

Korang rasa korang susah ?

Susah sangatkah kehidupan kita nak dibandingkan dengan saudara saudara kita di Afganistan dan juga Pakistan ? Perhatikan betul betul wajah kanak kanak ini .. Selama sebulan mereka dihurungi lalat lalat ini tanpa bekalan makanan.. Begitulah nasib sebilangan mangsa peperangan di Afganistan mahupun mangsa banjir di Pakistan ... Bersyukurlah ... Sekurang - kurangnya antara kita tidak dapat bonus mahupun pulang beraya di kampung tetapi mereka itu ??

Waaaaaaaaaaaaaa...jom jom

Jomm balikkkkkkkkkk !!! Pada yang nak jalan jauh malam ni , hati-hati di jalan raya .. Biar lambat asalkan selamat ! Aku belum nak balik lagi .. huhu.. esok masih lagi kijer .. Ni nak balik cari baju melayu kat umah mak aku nehh.. huhu.. erk.. guna baju akad nikah dulu jer .. Jimat jimat ..

Sekali lagi , biar lambat asalkan selamat tiba ke destinasi yang ditujui .. Kalau mengantuk tu , berenti , bukak laptop ... baca blog ni .. 24 jam update non stop action !!! hahahaha...

Tertinggal kondom dalam ..er...

SAYA mengadakan hubungan intim dengan isteri menggunakan kondom. Selepas bersama didapati kondom itu tiada dan saya rasa ia berada di dalam faraj isteri.

Apakah tindakan yang boleh dilakukan dan apakah kesan kepada isteri jika kondom terbabit masih di dalam farajnya?

MOHD
Pontian, Johor



KONDOM mudah ditarik ­keluar menggunakan jari yang dimasukkan ke dalam faraj. Setelah itu, kondom hendaklah diperiksa sama ada masih utuh atau sudah koyak.

Sekiranya ia sudah koyak, ada kemungkinan sebahagian lagi cebisan kondom terbabit masih tertinggal di dalam faraj.

Anda mungkin memerlukan pemeriksaan atau kepastian doktor melalui pemeriksaan khas menggunakan alat spekulum untuk melihat keseluruhan faraj dan ruangnya.

Sekiranya ia berada buat masa yang lama, kehadiran kondom yang juga sejenis benda asing ini boleh menyebabkan jangkitan kuman sehingga mendatangkan masalah lelehan, bau dan seumpamanya.

Sementara itu, usah bimbang, agak mustahil untuk kondom memasuki ke dalam rahim kerana pintu rahim sangat kecil.

Bagaimanapun, kegagalan fungsi kondom (melindungi zakar anda dari awal penetrasi sehingga anda mengeluarkannya dari faraj) menyebabkan isteri anda terdedah kepada kemungkinan kehamilan.

Kondom terbabit mungkin tertanggal kerana zakar anda sudah kembali mengendur selepas ejakulasi (anda sepatutnya terus menarik zakar keluar sejurus selepas ejakulasi) atau kondom terbabit longgar.

sumber : HMETRO

BA : Aduss... macam ni punya kes pon ada ???

Jelajah Blog Aidilfitri bersama .. Cliche & Cliques

Selamat Hari Raya ... Puan Jururawat kita ni makin rajin .. blogger baru tapi jaaaapp je ramai kenai .. huhu.. bagus bagus.. usaha lagi ...

Er.. nape tetiba aku teringat Japanese Soba eh ?? huhu.. maaf , selingan ..

Kembali ke tajuk utama.. Huih...biskut raya dia... evergreen tuuu.. aku teringat zaman aku kecik kecik.. aku minat biskut ni.. huhu..rindu jadi budak budak .. hahaha... maunya tak , kutip kutip kutip... er , lari lagi ..

Ok ok.. jom g baca apa kata blogger baru kita neh... jgn lupaa .. lupa apa ??? hehehe .. ;) tkkn tengok je kotttt .. aiseyy... i jump , u jump laa..

Jom .. > Cliche & Cliques ( link)

Tak perlu Solat Jumaat jika telah solat Hari Raya ?

SOALAN: Pada tahun ini berhimpuan dua hari raya; hari Jumaat dan eidul Adha (& Aidilfitri), maka apakah hukum yang benar? Adakah kami perlu solat Zohor jika kami tidak Solat Jumaat ataupun Solat Zohor juga gugur (kewajipannya) jika kami tidak solat Jumaat?

JAWAPAN: Barangsiapa yang telah solat hari raya pada hari Jumaat, diberi kelonggaran kepadanya untuk meninggalkan solat Jumaat pada hari tersebut kecuali Imam, maka wajib atasnya mendirikannya (Jumaat) bersama mereka yang hadir untuk bersolat sama ada mereka yang telah solat hari raya atau mereka yang tidak solat hari raya, namun jika tiada sesiapa yang datang (untuk solat Jumaat) gugur kewajipan Jumaat darinya dan hendaklah dia solat zohor.

Para Ulama berdalilkan dalam masalah ini dengan apa yang diriwayatkan oleh Abu Daud dalam Sunan beliau daripada Iyas bin Abi Ramlah al-Syami katanya:

“Aku menyaksikan Muawiyah bin Abi Sufian r.ham bertanya kepada Zaid bin Arqam, katanya: “Adakah kamu pernah meyaksikan bersama Rasulullah s.a.w dua hari raya berkumpul dalam satu hari? Kata Zaid: Ya. Kata Muawiyah: Maka bagaimanakah baginda s.a.w melakukannya (solat)? Jawab Zaid: Baginda solat hari raya dan memberikan keringan untuk solat Jumaat dan bersabda: Barangsiapa yang hendak solat (Jumaat) maka bolehlah dia bersolat”.

Demikian juga dengan apa yang diriwayatkan Abu Daud dalam sunan beliau daripada Abu Hurairah r.a daripada Rasulullah s.a.w bahawa baginda bersabda:

“Telah berhimpun pada kamu di hari ini dua hari raya, maka sesiapa yang berkehendaki telah cukup (telah luput kefarduan) Jumaat daripadanya, sedangkan kami akan melakukannya (solat Jumaat)”.

Ini menunjukkan bahawa diberi kelonggaran daripada menghadiri Jumaat bagi mereka yang solat hari raya dan tidak diberi kelonggaran ke atas Imam kerana sabda Nabi s.a.w: “sedangkan kami akan melakukan Jumaat”.

Demikian juga apa yang diriwayatkan Imam Muslim daripada al-Nu’man bin Basyir r.huma:

“Bahawa Nabi s.a.w membaca dalam Solat Jumaat dan hari raya dengan surah Sabbih (al-A’la) dan al-Ghasyiah, dan kadang-kadang berhimpun dua hari raya maka Nabi s.a.w membaca keduanya dalam kedua-dua solat (raya dan Jumaat)”.

Barangsiapa yang tidak bersolat Jumaat setelah bersolat hari raya maka wajib atasnya menunaikan solat zohor beramal dengan dalil-dalil umum yang menunjukkan wajibnya solat zohor atas mereka yang tidak melakukan solat jumaat.

وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.

Lajnah Tetap untuk Kajian Ilmiah dan Fatwa, Arab Saudi.

Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz – Ketua

Abdul Razak ‘Afifi – Timb. Ketua

Abdullah Ghudian – Anggota

Abdullah Qa’ud – Anggota.

[Fatwa no: 2358, Jil.8 m.s 181].

dan DRMAZA

sumber : FIQH dan SUNNAH ( link )

Jangan bawa beg orang lain

UALA LUMPUR: Polis mengingatkan orang ramai yang pulang berhari raya agar tidak mudah terpedaya dengan permintaan sesetengah pihak yang mahu mereka membawa beg atau bungkusan ke destinasi tertentu.

Ketua Bahagian Narkotik Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur, ACP Kang Chez Chiang, berkata bungkusan tersebut dikhuatiri mengandungi dadah dan taktik itu dikesan berlaku di perhentian bas, stesen keretapi dan juga lapangan terbang sejak beberapa tahun lalu.

Beliau berkata, taktik itu sering diguna oleh pengedar dadah kerana ketika itu orang ramai mahu pulang berhari raya ke seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

"Kita memerlukan kerjasama daripada masyarakat supaya tidak membawa beg kepunyaan orang lain yang tidak dikenali atau menumpangkan apa-apa jenis barang yang mencurigakan," katanya.

Katanya, pengedar dan pembekal akan meletakkan beg atau bungkusan mengandungi dadah di dalam bas, kawasan bagasi keretapi atau menumpang beg orang lain di lapangan terbang.

"Setibanya di destinasi, beg atau bungkusan itu akan diambil pihak kedua sebelum diedarkan," katanya. - BERNAMA

sumber : BHARIAN

Kesilapan blogger yang boleh dielakkan ..

Hurm.. skang ni Nuff dok bz bagi B.E kat blogger blogger di bawah naungannya .. Kira dapat bonus la untuk raya dah hujung tahun ni .. kan kan ?

Maka ramai paparkan jumlah Buff yang dia dapat dan tak lupa juga $$ .. Satu kesilapan ! Kenapa ?? Korang mengundang LHDN secara tidak sedar .. Walaupun tak banyak , tapi mereka tetap mengejar korang ( harapnya tidak la kan ) ..

Tu baru LHDN ... Bagaimana pula jika ada manusia yang PHD .. setelah mengetahui korang mempunyai 'harta' yang menarik sekali untuk di'kebas' maka mereka akan cuba mengumpan korang untuk bertengkar dengan mereka .. Cuba perhatikan blogger blogger lama .. sesekali saja mereka mencerita tentang semua ini .. Mereka lebih gemar mengeluarkan entri entri yang berkait rapat dengan dunia IT , tips dan sesekali peribadi..

Entri berkaitan dengan peribadi kita .. Ramai menyangkakan blog mereka tidak ramai baca atau terdiri dari mereka yang mengenali blogger tersebut .. Bayangkan kalau korang cerita tentang rumah korang .. kat mana korang duduk .. kemudian cerita pulak nak balik kampung .. Bukankah korang telah memberi peluang pada penyangak untuk melesapkan barang barang korang dirumah ? Atau , peluang untuk penyangak mengekori korang setelah mengetahui korang ni jenis ber'$$' ..

Hati hati dalam dunia blogging .. adakalanya kita nampak biasa tapi tidak pada orang lain .. Ada yang perlu kita ceritakan dan ada yang perlu di simpan dalam poket .. Kena fikir sebelum menaip ..

Kawasan panas di Selangor !!

SHAH ALAM : Jalan Kuala Selangor adalah antara kawasan utama dalam senarai kawasan panas di negeri ini kerana ia sentiasa mencatatkan jumlah kemalangan tinggi termasuk mengakibatkan kehilangan nyawa.

Selain itu, Kilometer (KM) 66 Jalan Ipoh-Kuala Lumpur, KM4 MRR2 dari Taman Melati-Plaza Tol Gombak dan KM27 Jalan Kuala Lumpur-Seremban.

KM415-452 Lebuhraya Tanjung Malim-Shah Alam, KM1-4 Lebuhraya Elite, KM 12-KM45 Jalan Klang-Banting, KM16-24 dan KM70-77 Jalan Kuala Kubu, KM 24-69 Jalan Kuala Selangor Sabak Bernam dan KM1.9-2.7 Jalan Banting-Salak Tinggi.

Sehubungan itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar, berkata orang ramai yang berhasrat pulang untuk berhari raya di kampung masing-masing pada minggu ini diingatkan berhati-hati ketika melalui kawasan kemalangan maut terbabit,

Ia perlu diberi perhatian kerana majoriti kes menunjukkan sikap manusia itu sendiri yang tidak sabar, tergopoh-gapah dan tidak mematuhi had laju ketika memandu adalah punca utama kemalangan, katanya ketika ditemui di sini.

Sebelum ini, beliau melancarkan Ops Sikap ke-22 peringkat Kontinjen Selangor, yang membabitkan lebih 800 anggota polis bermula 2 September lalu hingga 17 September ini bagi memastikan kelancaran perjalanan balik kampung sempena sambutan Aidilfitri.

Khalid berkata, semua anggota termasuk yang bukan dari cawangan trafik bertugas sepanjang musim perayaan ini berikutan lalu lintas dijangka semakin sesak dengan pertambahan kenderaan di atas jalan.

"Ops Sikap tahun lalu mencatatkan penurunan lima peratus berbanding 2008 dan pada Ops Sikap kali ini, kami berharap kadar kemalangan terutama kemalangan maut di negeri ini terus berkurangan.

"Kami akan terus bekerja rapat dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) dan syarikat konsesi lebuh raya dalam mencapai objektif itu," katanya.

Sementara itu, Pengarah JPJ Selangor, Yusuff Ayob, berkata sebanyak 269 kemalangan yang mengorbankan 41 nyawa dikenal pasti berlaku di enam lokasi berisiko tinggi di kawasan berkenaan pada tahun lalu.

"Jalan terbabit ialah Jalan KM 415-452 Lebuhraya Tanjung Malim-Shah Alam; KM1-4 Lebuhraya Elite; KM 12-KM 45 Jalan Klang-Banting; KM 16-24 dan KM 70-77 Jalan Kuala Kubu, Rawang; KM 24-69 Jalan Kuala Selangor Sabak Bernam dan KM 1.9-2.7 Jalan Banting- Salak Tinggi," katanya.

Sehubungan itu, Yusoff menasihatkan semua pengguna jalan raya yang pulang ke kampung sepanjang musim perayaan ini untuk membuat pemeriksaan terhadap kenderaan masing-masing terlebih dulu serta mematuhi peraturan lalu lintas.

Jelajah Blog Aidilfitri bersama .. Lily

Pernah dengar biskut raya DRAGON BALL ?? Pergh.. ni kali pertama aku dengar dan tengok .. rasa lom lagi.. hahaa...

Selamat hari raya blogger Lily .. Bos kita ni dah mood raya tu .. hahaa..sabar .. sabar .. biarkan 'dia' datang dengan amannya ... hehe..

Ok.. kad raya Lily dah ada tu termasuk juga kuih kuih raya yang lazat berkrim gitu .. Sebelum kita g serbu curik Dragon Ball dia , kita bermaafan dulu ek.. Maaf zahir batin yer .. dah dah ..jomm.. jgn lupa jadi geng dia sekali .. mariiii .. > LILY ( link )

RAY BAN

Ray ban bukan lagi satu nama asing buat peminat-peminat kaca mata hitam malahan jenama yang telah wujud sejak tahun 1937 kian utuh menunjukan jenama ini mendapat tempat di hati pengumpul dan penggemar sunglasses.

Sedikit sejarah ringkas tentang Ray ban, mula dicipta untuk penggunaan tentera US Air Force untuk menghalang glare ketika melakukan penerbangan, dengan keluaran model awalnya aviator. Pada tahun 1990, BL telah menjual Ray ban kepada syarikat Optical terkemuka Italy iaitu Luxottica dengan harga USD 1.2Billon.

Kini di pasaran, terdapat pelbagai pilihan model Ray ban sesuai untuk digayakan oleh lelaki mahupun perempuan. Kaca mata perlu dipilih berdasarkan beberapa ciri seperti lens yang digunakan, rekabentuk frame, perlindungan dari sinaran ultra violet (UV), coating dan tinted pada cermin serta ciri istimwe lapisan anti-calar.

Ray ban Malaysia | Malaysia Sunglasses merupakan laman rasmi jual beli Ray ban seumpanyanya di Malaysia. Para penggemar Ray ban masih lagi boleh mendapatkan Ray ban vintage dan rare disini seperti model keluaran Bausch&Lomb (BL) atau Olympic Limited Edition serta Ray ban baru dengan harga menarik. Juga terdapat high grade AAAAA di mana kualitinya 99% seperti original.

Model yang mendapat sambutan hangat di Ray ban Malaysia adalah Ray ban Wayfarer 2140. Sememangnya Wayfarer merupakan sunglasses top model selling of the year. Mempunyai gaya classic-modern menjadi Wayfarer sesuai di gayakan di mana-mana majlis atau secara santai.


wayfarer 2140


Pelbagai model Ray ban boleh di dapati di Ray ban Malaysia, juga menyediakan khidmat droshipping,dan kepada yang ingin menjalankan perniagaan kecilan boleh mendapatkan Ray ban dengan harga borong disini. 100& guaranteed satisfied, high quality certified.

Jelajah Blog Aidilfitri .. CekAira

Hehehe.. sebut betui betui CEKAINA...salah tuuuuuuuuu .. CEK AIRA ... haaa..baru betui .. hehe.. Ok , Selamat Menyambut Aidilfitri Aina ... Terima kasih kerana sudi join eh .. hehe

Uik..Cek Aira beraya kat Kelantan eh.. Kita jumpa di sana nanti .. hahaha.. kot mana tau kereta kita berselisih .. angkat la kening eh .. hahaha.. Guwau jer ..

Ok ... cek aira kita ni ada bagi kad raya .. apakah yang ditulisnya ? Begitu juga dengan kuih rayanya .. amboi..dan dan aku terliur tengok .. hahaha.. tak sempat rasa lagi kuih tu.. haaha...

Jom g jengok blognya sambil jadi geng .. hehehe.. mariiiiiiii >> CEKAIRA ( link )

Cadangan Waktu Perjalanan Sempena Aidilfitri 2010

Cadangan Waktu Perjalanan Sempena Aidilfitri 2010

Pada yang nak berjalan jauh atau dekat sekali pun , bolehlah rujuk pada dokumen yang disertakan ini untuk mengelakkan kesesakkan lalu lintas ..


Rancang rancang perjalanan kita .. Hati hati di jalan raya ..

Jelajah Blog Ditutup ...

Maka secara rasminya JELAJAH BLOG AIDILFITRI ditutup .. hehehe ... Ok ... ada 7 lagi blog yang akan dibuat nanti .. Sabar yer ..

Selepas selesai kesemua nanti , kita akan pilih kad raya yang paling cun .. hehehe... kita buat undian ... Pemenangnya akan menghiasi profile picture KELAB BLOGGER - BEN ASHAARI di FACEBOOK selama 3 hari raya ... Raya pertama , kedua dan ketiga... Amacam ? Menarik ? Promosi percuma tuu.. sapa nak bagi kan ??

Tungguuuuuuuuu......

Seronok eh ..

Esok hari terakhir aku kerja .. Aku pon dah mohon untuk amik setengah hari .. nak g periksa kereta sebagai persediaan akhir untuk berjalan jauh .. Bahaya kan kalau kereta dalam keadaan tidak bersedia ..

Berbeza sungguh balik kampung bila guna bas .. awal awal lagi dah kena tunggu kat hentian .. Buat masa sekarang ni hentian bas terutama di Hentian Putra masih belum selesa .. Ruang menunggu di dalam , kecil dan tempat duduk sedikit berbanding mereka yang menunggu bas .. InsyaAllah .. hentian bas di Bandar Tasik Selatan akan siap sepenuhnya tidak lama lagi .. Keselesaan akan lebih ketika itu .. nak tunggu 10 jam pon ok jer kan ? hehehe.. kenapa aku kata gitu ? korang tngok sendiri gambarnya nanti eh ..

Gambar di bawah ni saat aku mula berblogging .. erk .. Stesen ni baru naik .. 7/10/2009 ..

Manakala ni adalah yang terbaru .. Amacam ?? 7/9/2010 )


Untuk ke sini ada 4 cara .. Melalui jalan raya , lrt , erl dan juga komuter ... Senang kan ?

InsyaAllah .. selepas ni pengguna akan lebih selesa .. Di Hentian Pudu Raya pon , pengubahsuaian sedang giat dijalankan ... Tak de la rakyat Malaysia nak hidu asap lagi kan .. hehe.. Cuma , pandai pandai laaaa jaga semua ni .. Kang ada mangkuk berayun asik nak rosakkan segala kemudahan yang ada .. huh !

Jelajah Blog Aidilfitri .. Mahamahu..

Psst... ada blogger jemput ke rumah dia laaa .. marrii mariiii ... pada yang mereka tak tau nak kemana raya nanti , korang pakat la serbu ke rumah dia tau ! hahah... tak caya eh ? Korang baca nanti kat blog dia eh ..

Selamat hari raya buat blogger MahaMahu .. Kad raya yang wajib mereka buat untuk menyertai segmen ini , setakat ni antara yang comel ialah MAHAMAHU .. hehehe ...

Juadah feveret dia , mmg antara aku akan makan setiap kali raya pertama .. tu pon bila g beraya kat umah jiran sebelah .. mmg dia rajin buat masa raya .. sedap wooo ... ok .. kalu nak tau apakah yang aku maksudkan .. jom g serang > MAHAMAHU ( link )

Jelajah blog Aidilfitri bersama .. Mozuba

Huih... cantik header bang ? Hehehe.. Selamat Hari Raya .. Raya mana bang ? hehe .. Tak kira di mana jua anda berada , di harap bergembira hendaknya .. Psst... raya ngan awek ke tahun ni ?? Ke ... membujang ? hhahaha.. guwau jeeee.. Maaf zahir dan batin yer ..

Untuk pengetahuan korang , Mozuba menyediakan kad rayanya yang cun .. Kira kalau anak dara tengok pasti tertawan hati.. Amacam mozuba , aku dah baik punya promosi ni ! Kena bagi duit raya kat aku cam ni .. hahaha..

Biskut raya yang dia sediakan semua jenis yang aku minat .. hahaha.. kita serupa lah... selera yang serupa yer .. Kang ada gak yang pk bukan bukan .. hahaha .. Ok ok .. cerita panjang tamo .. Aku buat auto post ni ... baru kul 5.40 pagi ni ... set untuk pukul ... 6.30 pagi... hehehe...

Pada yang nak baca kad raya online milik Mozuba .. mari mari .. > MOZUBA ( link )

Terserempak ..

Semalam lepas balik melepak berpasangan dengan member aku , aku ngan wife balik terus ke rumah .. Otw balik tu , ikutla satu jalan pintas tu .. nak cepat kata aku .. Bila masuk kat jalan kecil tu , kat depan kitorang ada sebuah lori kecil ...

" Perlahan la pulak lori nih " aku nak mula membebel ..

Apalah gamaknya lori ni dok buat ??? Takkan dok menjamu selera dalam lori tu .. Aku mula nak tensen dengan keadaan tersebut .. Wife aku biasa jer ... Huh..

Tak sampai 5 minit , lori tu berjaya berlalu dari situ .. rupanya jalan lopak lopak .... Bila melalui jalan berlopak tu , terpaksalah memperlahankan kereta kan ? Tak ku sangka pulak ada pocong berdiri kat tempat tu !!!

Antara keluar atau tidak suara aku untuk membaca kalimah al-quran mahupun nak berzikir untuk menguatkan diri aku .. Aku tak perasan wife aku dah .. Yang aku tau aku perlu terus memandu atau ??

Aku mengigil .. Arghhh .. aku kuatkan diri aku... Aku tak percaya pada semua ini .. Mana mungkin .. Aku tau .. Aku tau aku sedang bermimpi.. Aku perlu sedarkan diri aku !

Terbukak mata aku .. Mmg betul la aku mimpi .. Huh.. Boleh pulak mimpi evil dead neh ... nyampah tul aku !

Kami datang nak rayaaaa !!!

"Assalamualaikum .. kami datang nak rayaa niii "

Nak raya atau duit raya ni ? Dari mana asal usul budaya memberi duit raya ni eh ??? Bila beri , adakah kita ikhlas atau sebaliknya ? Bagaimana pula budak budak yang datang tu pulak ? Adakah datang semata nak beraya dengan kita atau mengutip duit raya ?

Apa kata kita baca pandangan dari IKIM

Ramadhan menjelma lagi. Dan walaupun umat Islam baru beberapa hari melaksanakan ibadah puasa, namun apa yang ingin diperkatakan pada kesempatan ini adalah tentang amalan memberi duit raya kepada kanak-kanak. Memang pada Hari Raya kanak-kanak adalah orang yang paling gembira. Selalunya mereka akan pergi ziarah raya dari rumah ke rumah bersama rakan-rakan. Tujuannya bukan untuk menziarah sangat, lebih bertumpu kepada duit raya yang diberi tuan rumah apabila bersalaman.

Duit raya yang dihulur mungkin merupakan suatu 'paksaan' bersedekah. Sebenarnya syarat bersedekah ialah ia mesti diberi dengan ikhlas sekadar termampu. Ada ibu bapa yang memberi duit raya kerana orang lain memberikan duit raya kepada anak mereka. Jika tidak dibalas takut berkecil hati, lantas memberi kerana terpaksa atau menutup malu. Pemberian sedekah begini tentu kurang dari segi keikhlasannya.

Ada juga yang berniat untuk menunjuk-nunjuk semasa memberi duit Raya kepada kanak-kanak. Niat perlu betul, jangan sampai hangus pahala sedekah yang diberi. Seeloknya dimasukkan di dalam sampul agar jumlah wang yang diberi tidak dapat dilihat oleh orang lain.

Kanak-kanak juga harus diingatkan agar jangan hanya berhari raya di rumah orang kaya sahaja. Tujuan asal berziarah pada Hari Raya adalah untuk merapatkan hubungan silaturrahim sesama orang Islam. Oleh itu jangan dipinggirkan mereka yang miskin dan kurang berkemampuan untuk memberi duit raya. Didik anak-anak agar tidak terlalu menjadi mata duitan. Walau macam mana daif pun tuan rumah, mereka tetap gembira menerima kunjungan anak-anak pada Hari Raya.

Anak-anak perlu diberitahu adab ke rumah orang agar tidak cacat tujuan ziarah itu sendiri. Tujuan berziarah adalah untuk bermesra bersama jiran atau saudara-mara sambil bertanya khabar. Jangan pula tidak makan, tidak minum mahupun berbual, tetapi hanya duduk semata-mata menanti sampul duit raya. Ini tentunya bertentangan dengan semangat berziarah untuk bergaul dan mengeratkan lagi hubungan.

Seperkara lagi ada anak-anak yang mengunjungi sesebuah rumah sehingga dua tiga kali semata-mata untuk menambah duit raya. Tuan rumah selalunya tidak menyedari kanak-kanak itu pernah singgah lantas memberikan duit raya sekali lagi. Jangan pula mengambil kesempatan kebaikan tuan rumah untuk membuat duit raya. Berilah peluang kepada orang lain pula untuk menerima duit raya .

Namun sejak akhir-akhir ini didapati semakin ramai yang tidak gemar membuka pintu kepada anak-anak yang datang beraya. Ramai yang 'tutup pagar' takut dikunjungi kanak-kanak yang datang untuk beraya di rumah mereka. Ada yang pura-pura tiada di rumah atau ada yang sedang duduk di rumah tetapi hanya buat tidak tahu apabila kanak-kanak memberi salam dan hendak beraya.

Ada yang malas dan takut letih melayan kerenah mereka. Mungkin juga kerana takut 'terpaksa' beri duit raya kepada kanak-kanak itu. Tetapi jika kita kurang bersedekah di masa-masa lain, masa inilah paling sesuai untuk kita bersedekah kepada kanak-kanak yang datang berziarah. Masa inilah juga kita dapat berkenalan sekurang-kurangnya dengan bertanya "kamu ini anak siapa dan tinggal di mana?"

Luangkanlah sedikit masa untuk anak-anak yang bertandang ke rumah kita. Tidak perlu tunggu 'rumah terbuka' baru hendak melayan mereka. Pamerkan kemesraan dan sifat kasih sayang kepada anak-anak yang datang menziarah . Tetamu yang datang berkunjung ke rumah akan menghapuskan dosa-dosa tuan rumah. Apatah lagi apabila dia mendoakan kesejahteraan kita kerana melayannya dengan baik. Hidup kita akan dilimpahi keberkatan.

Jika kita tutup pintu kepada generasi muda ini, mereka akan bertambah jauh dari kita. Maka jangan pula mereka ini disalahkan jika mereka lebih gemar mendengar nasihat rakan sebaya, internet serta lebih banyak menghabiskan masa di depan kaca televisyen yang sememangnya banyak menyiarkan rancangan menarik semasa Hari Raya.

Harus diingat Hari Raya bukanlah hari untuk bersuka ria semata-semata, sebaliknya ia adalah perayaan keagamaan. Maka cara menyambutnya perlulah mengikut adab dan peraturan agar kita akan mendapat ganjaran dariNya.



Bagaimana ? apa pendapat korang ?? Berat tangan memberi tapi tersenyum mereka yang menerima .. Macam tu jugak kita yang menerima bonus dari boss .. Berat boss nak bagi bonus tapi demi mengembirakan kakitangannya , diberinya .. Ikhlas akan datang kemudian setelah terlihat senyuman terukir di bibir penerima ... Wallahu'alam .

Bunyi guli memalam ..


Hurm.. korang pernah dengar bunyi guli bergolek malam malam tapi takde langsung guli tersebut ?? Huhu.. Dari mana datangnya bunyi tersebut ? Sapa pulak yang main guli malam malam ?

Cuba bayangkan bunyi guli tersebut datangnya dari bilik kosong atau jika anda tinggal dirumah bertingkat seperti flat , condo atau apartment tapi rumah tersebut adalah kosong ?? Apakah yang bermain di kepala korang ? Adakah .. er.. si 'dia' yang sedang bermain ? Beranikah korang naik ke atas dan melihatnya ?

Bagaimana pula jika sedang korang lena tidur tiba tiba terdengar bunyi rantai di seret dari satu sudut ke sudut yang lain sedangkan puncanya tiada penghuni .. Adakah korang rasa korang sedang di 'ganggu ' ?? Apakah yang akan korang lakukan ?? Beranikah korang tinggal seorang diri keesokan malamnya ??
Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI