Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 9 September 2010

Salam dihulur tidak berbalas ..

 

Pernah tak terjadi pada korang ? Dan apakah tindakan korang ? Er... korang menghulur tangan untuk berjabat salam bila tersua namun tidak diendahkan langsung salam anda itu malah dibuat tak tau saja .. Apakah perasaan korang ? Jika kedatangan bulan mulia ini , adakah korang nak pergi beraya ke rumahnya sedangkan dia itu bapa saudara korang sendiri ?

Bagaimana pula korang memiliki kakak ipar yang .. erm... berlagak sombong .. nak jejak kaki kat umah mak mertua dia ( mak korang ) sebulan sekali pon susah .. apatah lagi ramadhan langsung tak nampak muka sedangkan , hari hari dia datang umah mak dia yang berhampiran sangat dengan rumah mak mertua dia ! Apakah perlu diberi muka ?? Jangankan gitu , bila bersua muka dengan mak mertua dia pon boleh buat tak tau !

Kalau aku punya isteri begitu , aku tak cerita banyak .. Kau cantik ke... bijak ke .. kaya ke.... Sila blah ... Banyak lagi perempuan kat luar sana .. aku tak rela bela perempuan yang menyakiti hati mak aku !

Madu raya ...

 

DSC_1169

Malam raya , ada madu... Esok raya pon ada madu .. Malam raya madunya disorok tapi esok pulak takde sorok sorok.. terus keluar panggung punya .. siap 4 madu lagi .. haha..

Best ke bermadu eh ? kalau lelaki yang bermadu , mmg kes naya .. mana boleh lelaki bermadu kan .. nanti tak tau sapa punya anak pulak kan.. masing masing mengaku .. kalau mengaku tak pe , kalau tak nak mengaku ?? haa... Jangan dibuat lelaki bermadu.. dosa woo..

Tapi kalau perempuan bermadu , camana pulak ? Bukankah madu tu manis ? Hehe.. Manis jika kena caranya .. kalau tak kena cara tulah yang biasanya jadi kes 'madu' ni dibenci sangat .. sedangkan madu ni banyak kebaikkannya ..

Cuma masalahnya , lelaki yang giler nak bermadu ni , tak reti nak menjaganya.. Tau nak sedap jer .. bila dah puas.. mula la nak lepas tangan... Tapi bukan semua la kan... ada yg bagus .. kan kan ? hehe..

Jadi yang bermadu tu , esok esok jgn la berperang eh .. kita hidup sekali jer.. tah bila nyawa kita ni diambilNYA .. kan kan ?

Penutup : Jelajah Dapur Ramadhan bersama .. My Photo Eliyaezlinalias

Huih ... ni resepi penutup Ramadhan ... tapi korang leh guna untuk tetamu pada open house nanti .. Cam sedap je .. nama pun dah menarik .. Nama resepinya ialah Tembikai masak merah .. Ingat ikan masak merah je ada atau daging masak merah mahupun ayam masak merah ??? Hahaha.. menarik sih ..

Kalau berminat nak resepinya , mari sini amik .. cepat cepat sebelum dia delete.. >Eliyaezlinalias

Buat semua blogger yang telah sertai segmen jelajah dapur ramadhan , terima kasih atas kesudian anda dan selamat hari raya ...Maaf jika ada terkasar bahasa dan tersilap kata dalam persahabatan kita semua .. Selamat menyambut hari lebaran ...

Bau dara neh ..

Salam Aidilfitri ..

Hehe... korang pernah duduk semeja atau sepejabat dengan lelaki tua yang tak sedar diri ? Yang mana kalau bicara dengan korang ( perempuan ) asik nak menyerong jer .. Bila cakap lurus pasti je dia nak tersenget .. huhu.. Boleh tensen ek ?

Apa yang ada dalam benak korang ( perempuan ) sekiranya terbicara dengan orang orang lelaki cam ni ? Adakah korang akan anggap dia tu sekadar melawak atau ada udang sebalik tom yam ?

Sbg contoh .. katalah korang datang opis dan lalu kat sebelah meja dia , terus ada suara " hurm.. bau dara arrr" .. apakah respon korang ? Nak balas atau diam jer ? Tapi kalau dia , bermakna ok jee bagi korang tu kan ? Maka dia akan buat lagi tu .. mungkin boleh 'lebih ' lagi tu ...

Jadi ??

Jelajah blog Aidilfitri bersama ... Zatul

Penutup jelajah blog Aidilfitri... hehehe..sesuai .. malam raya ..

Selamat menyambut Aidilfitri buat Zatul dan semua rakan rakan yang membaca blog ini .. Diharap anda semua bergembira di hari kemenangan ini ... Jangan sedih sedih ... Ni hari kena gembira ... sbb berjaya melaksanakan ibadah puasa dengan sempurna hendakya .. Berdoalah agar amalan kita diterima Allah .. Sedekahkan Al Fatihah buat mereka yang telah meninggalkan kita .. Doakan kesejahteraan mereka selalu ..

Ok .. mercun dah berbunyi .. Harap takde lagi yang hilang jari .. Lemang dan ketupat dah menari nari .. Ayam dan lembu mula melarikan diri ... Ada kad serta biskut dari Zatul Alwani .. takkan tengok jer , silakakan klik .. >> ZATUL ALWANI ( link )

Terakhir ...

 

" Cepat ... lewat dah ni..dah masuk waktu daahh " Wife aku kejutkan aku dari tidur ..

" Hurm.. " aku terus keluar dari bilik dengan tak berbaju dan hanya seluar pendek  ... hehehe.. Mata terpejam .. Hanya meningati pelan rumah aku , aku teraba raba mencari jalan untuk turun ke bawah ..

Iskh.. awat lain pula rekabentuk rumah ni .. Aku bukak mata aku ... Huk aloh .. aku kat kelantan dah rupanya .. aku ingat aku mimpi je .. hahahha... adoi.. nasib baik tak turun ke bawah macam tu je .. dah la ramai orang kat bawah tu.. kalau tak ? Mau gak aku balik putrajaya malam ni gak !! Naik kapal terbang lagi !!

Apakah ini ??

DSC_1180

Hehe..cubalah teka..buah apakah ini...

Alhamdulillah ..

 

Sampai dahh Kok Lanas ... lepas dari Kuala Krai tu , jalan terus clear .. Aku sendiri pon dah segarkan diri sewaktu kat stsn Petronas tadi .. lega skit .. kalau tak ngantuk aja ..

Setau aku ramai geng geng blogger ada kat Kelantan ni kan ? Tamo buat perjumpaan ke ? huhu...

Berhenti ... lagi berhenti... berhenti lagi ..

 

Ngantuk ..cuaca jap panas jap mendung .. lom nak hujan lagi .. aku harap hujan akan turun .. hehe.. leh bantai tidur .. tapi gaya nak hujan turun macam ada ..

Tadi dah tukar driver .. aku tak larat tahan mata .. kang merbahaya .. 2 kali gak la aku terlelap.. akhirnya aku amik keputusan tukar driver.. bukan apa , sian kat wife gak .. dia penat tak ilang dari ari tu .. jadi dia bawak kejap .. aku tangkap dengkur .. hehe..

Masih berpuasa aku ..tahan .. kasi genap sebulan .. huhu .. malas nak ganti .. insyaAllah nanti buat puasa sunat .. hehe.. kalau tak tergoda dek open house yang pastinya berjela jela jemputannya ... huhu.

Perjalanan ke Kelantan hari ni , kesimpulannya biasa jer .. tiada kesesakkan luar biasa .. cuma tadi sesak kejap kat Bukit Tujuh .. Kawansan tu mmg feveret sbb jalan dia berbukit bukau .. jap lagi nak sampai dah Kok Lanas .. huhu..

Aktiviti merehatkan minda sebentar

DSC_1173  DSC_1149 DSC_1169 DSC_1145 DSC_1172

Masih tak cukup menarik neh.. mau gak aku beli .. hehehe.. insyaAllah ..

Kuala Lipis : Sesak teruk !!!

P9090718 P9090716 P9090713 P9090715

Huih .. nasib baik ada tempat persinggahan .. Umah adik ipar wife aku ... so singgah la .. kebetulan sebelah jalanraya ni jer .. aku pulak mmg dah mula menguap .. ngantuk giler.. semalam tidur kul 2 lebih .. kul 5 bangun dah ... huhu.. Buka puasa ?? heheheh .. ada sambal udang dalam kereta tu .. huhu..

Benta : Huih .. tidak ku sangka !

 

Clear giler jalan .. baru kul 9.15 pagi .. dah sampai sini .. kalau ikut perancangan .. kat sini aku akan tiba pada jam 1 atau 2 petang tapi sebaliknya .. Mmg sms berangkai berkaitan raya pada hari khamis amat berbaloi .. ramai berpusu pusu balik semalam .. hehe..

Tapi menurut berita , belah selatan n utara jalan mula sesak .. betui ka ?  Tak kisah la sesak atau tidak , tapi berhati hati ..

Cuaca kat sini , mendung sekali .. tadi ada jap panas yg membuatkan aku mengantuk seketika .. ni berhenti pon sbb nak ilangkan ngan sambil pekena kopi  membasuh muka .. huih .. awal lagi ni ... silap silap sampai kat Kuala Pilah dalam kul 11 gitu .. sampai Kok Lanas , dalam petang gitu .. Uik .. perancangan sampai malam .. huhuh...

Raub : Kereta bergerak tapi ..

P9090709

P9090708

Bila masuk nak masuk Raub , kenderaan bergerak perlahan lahan .. sehinggakan aku mampu tidur tidur ayam.. haha.. tak la..berlakon tidur je tu .. kena hati hati.. Jarakkan kereta anda ..

P9090706 

Sebelum tu , ada lori kecil depan aku .. bila aku bagi signal untuk potong , ini kereta belakang aku pon sibuk potong .. masalahnya ialah dia potong queue .. patutnya aku potong dulu baru dia boleh masuk tapi bila aku mula potong dia potong aku dengan lori lori tu gak .. Bayangkan dua lorong je tu.. bermakna aku berada  ditengah tengah .. Tak ke merbahaya ??

P9090711

Ni satu lagi.. tak sabar sabar ..patutnya mana boleh masuk lorong kecemasan kan ? Ni dah kira langgar undang undang .. apa dia kira kalau dia sampai kampung cepat , dah boleh terus solat raya ke ???

Ok geng.. aku nak sambung .. ni skang kat masjid Raub .. Tandas , bersih .. mabeles.. Alhamdulillah ..

Destinasi seterusnya ialah Kuala Pilah untuk ke Kok Lanas , Kelantan . Pada yang memberi komen , terima kasih kerana sudi singgah .. Jemput la mai Kok Lanas bagi mereka yang berada di Kelantan .. mana tau boring boring kan .. hehehe

Cam haram bawak kereta !

 

Nasib baik aku yang drive ! Kalau tak sia sia je aku amik pic kereta tu .. Bayangkan jalan dua lorong .. dia dari lorong kanan , dia potong ke kiri dan berada di belakang aku kemudian dia bantai masuk lorong kecemasan yang sempit tu untuk potong kereta aku dan seterusnya masuk ke lorong kanan balik ! huh .. bikin panas ..

Skang ni kat stsn Petronas .. berhenti sat .. Setakat ni , jalan clear .. kat Tol Gombak tadi mmg tenang .. polis mmg duduk di merata rata tempat .. Hentian mmg banyak orang .. nak guna tandas ? adehh .. beratur la yer ..

Nak bertolak dah

Salam .. slmt pgi ... saja je nak bagi tau ... nak bertolak dah ni.. tunggu nak subuh , baru jalan ... target akan sampai malam ni ... Mungkin akan berhenti di masjid bentong dan juga Kuala Lips .. InsyaAllah

Picture 045

Doakan kitorng agar selamat sampai dan dipermudahkan segala urusan .. Terima kasih atas keprihatinan korang yer .. InsyaAllah , kita berjumpa lagi semasa aku berhenti.. Kena drive sorang ni.. kecuali aku tak larat sangat ,baru bagi wife drive.. huhu..

Selamat harijadi BEN !!

Huhu.. terima kasih buat MAT GEBU dan BORAKKOSONG .. Kedua dua sahabat ni berada di negeri yang sama tapi belum bersua .. hehehe .. insyaAllah bila CMG buat open house , kita serbu ramai ramai eh.. haha..

Aku mula berblog sehari sebelum aku balik beraya ke rumah mertua di Kelantan ( Kok Lanas ) .. Tujuan aku masa tu adalah untuk jadikan jadikan perjalanan aku tu sebagai satu diari kenangan hidup aku dan ianya benar benar menjadi kenangan di mana bila aku telah membacanya semula segala perjalanan dan aktiviti aku sepanjang di sana .. hehe.. mmg buat aku tersenyum ..

Sekejap saja masa berlalu .. dan aku berada disini.. Aku ada ramai kawan maya yang telah jadi realiti.. Alhamdulillah.. mereka semuanya adalah sahabat yang jujur dan ikhlas .. Diharap , Syawal nanti aku akan jumpa lebih ramai lagi blogger .. InsyaAllah .. Selamat maju jaya BEN ASHAARI BLOG !

Aku tak malu nak akui...

Aku salah seorang peminatnya .. Malah aku pernah beli cd dan juga vcdnya .. Cuma sejak dia 'terover' aku dah kurang berminat.. Berminat disini adalah berminat terhadap suara dia yer .. Mmg berhantu sangat sangat suara dia .. Apa saja lagu mmg sesuai dengan dia .. Bagi aku .. setakat ni , mmg takde sapa boleh lawan dia .. Mengenai peribadi dia , aku rasa tiada manusia yg sempurna .. Kita tak boleh nak kata setiap artis wajib dijadikan ikon atau pun idola tapi memadailah kehadiran mereka di persada dunia seni ini menghiburkan hati kita di saat saat kita dok tergila lagu dari seberang mahupun dari barat ..

Serius arr... album pertama dan kedua dia , aku miliki dan sampai skang .. hehe .. kadang kadang aku layan .. Sedikit hampa bila dia mengambil keputusan untuk... tapi nak buat camana kan .. jodoh pertemuan milikNYA .. Kita hanya mampu berdoa akan kebahagian mereka .. InsyaAllah .. cuma aku berharap satu hari nanti , dia benar benar menjadi idola kepada peminatnya .. Sebenar benarnya idola dan ikon .. berlandaskan Islam ... insyaAllah ...

Si dia yang akan dibawa nanti sewaktu beraya !

 

kakak@kfc

Hehe... Mira oh mira .. nanti ikut Che Ben g beraya eh .. hehehe .. bawak si mira ni mmg menguntungkan .. Orang akan terhibur dengan telatah dia .. Mula mula je malu .. pastu rumah tu , abis dia takluki ..

Satu rumah paling lama pon dia leh duduk cuma 10-20 minit jer .. pastu ajak balik .. bermakna kalau bawak dia , boleh la pusing satu kampung .. hehe ... cepat skit selesai .. Bukan apa , segan nak duduk lama lama umah orang .. Lagi pon kalau dia ada , meriah skit .. hehe..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI