Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 6 Oktober 2010

Gas , dapur dan kuali ..

 

image

image

image

Bila cukup ketiga tiga ni , masaklah apa pun.. takde sapa nak marah .. Asalkan asap tak ke rumah jiran .. asalkan tak terbakar rumah .. kalau nak bakar gak , pastikan rumah anda je yang terlibat ..  jgn libatkan rumah orang lain .. hehe .. ok ?

Kuali , pastikan bersih jika nak dipinjam pada orang .. begitu juga bila nak pulangkan .. bersihkan dahulu  baru pulangkan ..

Dapur pula , lepas guna .. bersihkan .. basuh semua pinggang mangkuk.. jangan biarkan semalaman atau 2-3 minggu .. kalau nak buat gak , cuba tunggu sampai orang gaji dari myanmar sampai , baru mintak dia basuhkan .. ok ?

Hati- hati bila keluarkan duit di ATM !

 

KUALA TERENGGANU: Polis mengesahkan sindiket antarabangsa yang dikenali sebagai 'geng tepuk bahu' untuk menukarkan kad mesin pengeluaran wang automatik (ATM) memiliki kemahiran membaca nada bunyi pada papan kekunci nombor mesin ATM bagi membolehkan mereka mengetahui nombor pin ditekan mangsa.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Mohd Shukri Dahlan, berkata kumpulan itu didapati bergerak antara dua hingga tiga orang dan berlegar di bank dengan masing-masing mempunyai tugasan sendiri iaitu mendengar nada nombor pin ketika mangsa membuat pengeluaran, memerhatikan gaya dan pergerakan mangsa selain menabur wang di lantai bagi mengalih perhatian mangsa ketika menukarkan kad ATM di mesin.

Beliau berkata, kelalaian segelintir pengguna mesin ATM yang kurang peka untuk mengamalkan ciri keselamatan seperti mengelakkan jarak ketara dengan mesin ATM ketika melakukan pengeluaran wang memudahkan lagi penjenayah menjalankan kegiatan.

"Segelintir pengguna kurang peka untuk mengutamakan aspek keselamatan ketika mengeluarkan wang di mesin ATM. Mereka mungkin menyangka selamat apabila merasakan orang tidak tahu nombor pin keselamatan mereka, tetapi sebenarnya kadang kala tindakan menjarakkan diri dari mesin ATM membolehkan nada pada papan kekunci dibaca dengan lebih jelas.

"Kesempatan inilah yang digunakan penjenayah dan ia dibuktikan selepas kita menyoal siasat tiga rakyat asing yang ditahan di Chukai, Kemaman pada 19 Ogos lalu," katanya.

Akhbar pada Ogos lalu melaporkan, polis menahan tiga warga Peru berusia 30-an hingga 60 tahun mengikut mengikut Seksyen 4(1) Akta Jenayah Komputer 1997 kerana dipercayai terbabit dalam sindiket menipu dengan taktik menepuk bahu mangsa, sebelum bertindak menukar kad ATM dalam kes membabitkan kerugian hingga RM30,000 dalam tempoh dua bulan lalu.

Difahamkan, kumpulan berkenaan kebiasaannya memilih mangsa yang mempunyai banyak wang di dalam akaun melalui pengamatan terhadap cara pemakaian dan kenderaan mangsa.

Mohd Shukri berkata, hasil siasatan, kebolehan membaca dan mendengar bunyi nada nombor pin itu hanya dimiliki seorang daripada tiga suspek.

sumber : Bharian

Ahh... legaanyaa ...

 

Betapa batu atas kepala aku dah diambil semula .. ringan kepala aku .. huhu.. selesai meeting tadi , aku rasa lega sangaatt... huhu ..

Blog tadi agak terabai sedikit dalam minggu ni ... tapi tak pe la.. jangan terabai langsung kan ? hehe... Balik , plan nak g gym...

Bila sampai kat LRT , ada baik punya pengumuman .. Hurm.. LRT ada masalah teknikal.. adeh.. baru pagi tadi ada pemberitahuan betapa pengangkutan awam menerima banyak aduan ... bertambah la plak .. huhu...

Sampai Lrt dah kul 6 lebih.. hurm.. kensel g gym.. lewat dah ... ditambahkan lagi dengan orang yang terlalu padat dalam tu .. Aku sendiri tak boleh berdiri dengan betul .. Tolak menolak la plak .. Aku pening kelapa  kepala dah dalam tu .. rasa cam nak lena je sambil berdiri..

Memandangkan aku tak sempat nak update maka aku blogwalking je la.. Hurm... bnyak gak entri entri menarik yang kawan blogger buat .. Simple ...tapi best ..

Ops . Chinta Canduri .. Tengok tadi ??? hehehe... Sempat tengok last sekali .. CHINTA CANTIK TAPI BERDURI ? Hehehe...

Psst.. untuk awek jer ..

image

image

image

image

Jangan tanya aku ... tanya tokey dia .. hehe .. g kat sini >> EQ

Kasih seorang ayah ... siannya ...

 

JITRA: Seorang pelajar yang sedang menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) cedera di bahagian muka manakala bapanya meninggal dunia akibat ditimpa pokok di sebatang jalan di Kampung Naga di sini, petang semalam.

Ketika kejadian, Nurul Awatif Ahmad, 15, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Anum Tunku Abdul Rahman itu dan bapanya Ahmad Zakaria, 61, dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di kampung itu selepas Nurul Awatif selesai menduduki hari pertama peperiksaan itu.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Supt Sawaludin Hamenudin berkata kejadian berlaku pada 5.30 petang dalam keadaan hujan dan angin kencang.

"Dua beranak itu sedang menunggang motosikal dan ketika sampai di tempat kejadian, sebatang pokok getah tumbang di atas mereka," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Ahmad, yang cedera parah di bahagian kepala meningggal dunia di tempat kejadian manakala Nurul Awatif sedang dirawat di Hospital Jitra.

Ibu Nurul Awatif, Rokiah Abdullah, 40-an berkata suaminya keluar dari rumah dengan menunggang motosikal 4.15 petang dan pada ketika itu angin sudah mula kencang serta hujan renyai-renyai.
"Walaupun cuaca agak buruk arwah tetap mahu mengambil Nurul Awatif," katanya. Sekolah itu terletak lima kilometer dari rumah mereka.

Nurul Awatif, anak bongsu daripada empat beradik, dijangka terus menduduki peperiksaan PMR walaupun masih dirawat di hospital dan hari ini dia akan mengambil dua mata pelajaran.
Jenazah Ahmad dikebumikan di tanah perkuburan Masjid Kampung Naga di sini pada 11 malam tadi. - BERNAMA

sumber : Bharian

Terbaru dari ...

image

Baju baru ni .. baru masuk ... Harga? Kena tanya tuan kedai di > sini

Erk.. Dapat sms dari kubur !

 

JERTIH: "Ibu cepatlah datang segera ke kubur, Siti takut tiada orang lain di sini." Itulah khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar Siti Balqis Mohd Nor, gadis yang mendakwa sering ghaib dari rumah selepas tiba-tiba menyedari berada di perkuburan Kampung Bukit Kenak, kira-kira lima kilometer dari rumahnya tiga hari sebelum Aidilfitri lalu.

image

Siti Balqis (atas), 22, yang menghadapi gangguan misteri sejak dua bulan lalu menyebabkannya sering ghaib dari rumahnya di Kampung Gong Nangka, Apal, di sini mendakwa ketika itu telefon bimbit yang ada bersamanya menunjukkan jam 2 pagi.

“Namun, saya tidak tahu bagaimana boleh berada di tanah perkuburan dan lebih dahsyat saya berada di dua tanah perkuburan pada malam itu.

Selepas tersedar berada di kubur Kampung Bukit Kenak, saya tiba-tiba berada pula di kubur Kampung Gong Rengas, kira-kira 10 kilometer dari rumah kami,” katanya ketika ditemui semalam.
Siti Balqis mendakwa hanya mengetahui kisah kubur berkenaan apabila dibawa semula ke kawasan berkenaan, tetapi hingga kini tidak tahu siapa yang membawanya, apa yang dilihat dan dilakukannya sepanjang lima hingga enam jam berada ‘di alam ghaib’.
Namun, Siti Balqis mendakwa sepanjang di tanah perkuburan itu, dia mendengar orang menangis, meminta tolong dan mengaji al-Quran.
Sementara itu, ibunya, Norizan Said, 47, berkata, pada malam mendapat SMS Siti Balqis, beliau bersama suami serta seorang lagi anaknya bergegas ke kubur berkenaan, tetapi selepas puas mencari, mereka tidak menemuinya.

“Kami bergegas pula ke kubur di Kampung Gong Rengas dan di satu kubur baru, ada bekas seperti diduduki seseorang, tetapi Siti tiada di situ,” katanya dan menambah mereka kemudian ke Balai Polis Jertih pada jam 5 pagi untuk membuat laporan.

Bagaimanapun, sejurus masuk ke rumah kira-kira jam 6 pagi, Siti muncul di depan rumah dengan tubuhnya dibasahi air dan baju berlumuran tanah merah.

Kisah Siti Balqis menggemparkan penduduk daerah ini hinggakan ramai yang sukarela membantu berjaga bersama keluarganya selepas anak sulung empat beradik itu dikatakan ghaib ke pelbagai tempat termasuk siling rumah, atas pokok, dalam mesin pembancuh simen dan atas kubur.

Siti Balqis juga mendakwa dia luka pada tangan dan kaki ketika berada di sebuah mesin pembancuh simen tidak jauh dari rumah dan ketika di atas pokok manggis, di belakang rumahnya.

Dia juga mendakwa ternampak saudara mara dan orang kampung mencarinya, malah ketika berada di sebuah rumah tinggal, dia menyentuh bapa saudaranya tetapi tidak perasan kehadirannya.
Malam tadi, Norizan menggunakan khidmat tujuh bomoh untuk mengubati anaknya secara tradisional dan wakil Berita Harian turut berada di rumah Siti Balqis bagi meninjau dan memastikan dakwaan dia ghaib.

Sementara itu, kalangan ahli agama di negeri ini berpendapat kejadian itu mungkin disebabkan gangguan jin yang cuba merosak keimanan manusia dan cara terbaik mengatasinya ialah amalan zikir dan membaca al-Quran serta solat hajat dan tahajud.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Muhammad Ramli Nuh, berkata kejadian adalah luar biasa tetapi perlu dilihat secara positif dari sudut agama.

Muhammad Ramli berkata, cara terbaik mengatasinya ialah ahli keluarga Siti Balqis sentiasa berdoa kepada Allah meminta dilindungi daripada perbuatan sihir dan diganggu syaitan.

Timbalan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Negeri (Operasi), Omar Musa, pula berkata apa yang dialami Siti Balqis itu mungkin ada kaitan dengan gangguan makhluk halus.

Katanya, keluarga mangsa hendaklah bersabar dan mendapatkan rawatan alternatif perubatan Islam bagi membolehkannya tidak lagi diganggu oleh makhluk halus.

“Tetapi, perlu diingatkan jangan sekali-kali beranggapan apa yang terjadi terhadap Siti Balqis ada kaitan dengan keramat kerana ada makhluk jin yang mahu merosakkan dan menyesatkan pemikiran dan akidah orang Islam,” katanya.  - BHARIAN

Pasti hari ini sangat memenatkan ..

 

Salam .. selamat pagi ..

Sakit tekak .. itu yang aku alami sesedarnya aku dari tidur.. Rasa nak demam pon ada .. cam mengigil gak ni.. Walaupun tidur aku cukup 6 jam tapi aku tak rasa tidur aku berkualiti .. asyik terjaga jer.. Pada mulanya panas ... pastu sejuk pulak.. Tak sedar hujan pagi tadi ..

Kerja pulak ari ni aku rasakan pasti amat banyak .. Bila dah banyak , blog pon pastinya diketepikan dulu ..Wajib tu.. utamakan yang patut diutamakan ..

Alhamdulillah , skang ni aku tak perlu terkejar kejar lagi g opis .. Nak kena bangun seawal 5 pagi ... sbbnya skang aku dah masuk kul 830.. maka aku boleh bangun dalam 6 lebih.. ok la kan ? hehe

G opis pon takde dah nak ternguap nguap .. cool jer .. hehehe... Cuma LRT tu pasti sesak .. ramai orang ... apa nak buat .. kerajaan galakkan guna pengangkutan awam .. guna je la kan ?

Best ke guna pengangkutan awam ? Ok la gak.. perjalanan terurus... dah tau kul berapa ERL datang .. LRT .. segalanya teratur.. kita yang kena disiplin.. tepat pada waktunya .. Tak perlu risau tentang parking .. minyak kereta ..atau nak maki hamum kereta kat depan atau kat tepi.. heheh.. pagi pagi dah kumpul dosa ... Tapi , ye la .. ada jugak kelemahannya ... tu sudah pasti ..

Apa pun , kita mulakan pagi ini dengan senyuman dan berfikiran positif... Erm... nak makan apa ek pagi ni ...

Nak cerita apa dalam blog ?

 

image

Maaf .. bukan entri nak tunjuk menunjuk .. sekadar entri penghargaan buat mereka yang sudi meletakkan link blog aku di blog mereka .. Tak tinggi langsung trafik ni yer.. Jadi , jangan terasa hati..  :) ..

Di dalam rekod Google Analytics , terdapat 1,396 sumber trafik aku .. termasuk juga link  di dalam blog-blog ... Terima kasih .. Terima kasih ..

Satu pencapaian yang bagi aku ... erm.. aku tak sangka langsung .. setahun berblog dan link blog aku dah seramai tu.. Serius , aku tak sangka langsung . Maklumlah , aku ni bukan celebriiti atau orang yang dikenali ..

Ini bermakna .. kalau aku boleh... korang pon boleh , kan ?? Aku tak maksudkan aku dah berjaya ... Bukan bukan .. aku belum lagi berjaya .. sebesar kuman pon tidak langsung .. Cuma pencapaian aku ni , aku sendiri bangga .. Itu jer ..

Entahlah ... kadang kadang , aku tak nak cerita semua ni .. MALAS ! Akan mengundang rasa tidak puashati pada sesetengah pembaca.. Persoalannya , kenapa nak timbul rasa tak senang tu ? Aku bukan jerit kata aku ni popular ?? Aku bukan jerit kata , aku ni bagus ?? Aku cuma nak kongsi.. kongsi apa yang aku rasa .. rasa yang mana aku rasa korang patut jugak rasa ..

Aku nak cerita apa lagi dalam ni ? Orang meluat kalau aku dok cerita kehidupan aku.. aku bukan artis ! Orang meluat aku dok copy paste artikal berita .. Kalau aku tak buat gitu , ada pembaca yang tak tau ? Sbb ada yang tak rajin nak masuk berita online .. Kalau dah terpapar sewaktu diorng berjalan jalan ,pastinya diorng singgah dan baca .. secara tak langsung , maklumat tu tersebar .. kan ?

Tujuan blog juga adalah untuk menyebarkan maklumat .. bukan sekadar dok bercerita begitu begini .. Bagi aku , lebih selamat ambil bulat bulat dari buat analisa sendiri .. Mana tau , salah buat tafsiran , mau kena panggil ke balai .. Malas aku nak susahkan diri aku weh.. Sesekali boleh la.. bila isu isu penting yang melibatkan negara , agama ... nasihat aku , jangan memandai ..

Selain tu , nak cerita apa ??? Sukan ?? Ok jer ..tapi pastikan yang buat ulasan tu , mahir selok belok bab sukan .. jangan main sedap ulas ..

Politk ? Ni bermain dengan api .. Aku tak berminat .. hehehe ..

Hiburan ?? Sesekali boleh la join .. saja dok main tepi tepi jer .. Kalau nak ari ari dok cerita pasal artis , minta maaf la.. tak berminat..

Agama ? Erk..tak layak langsung ... heheh..

Dah tu ?? Argh.. apa susah .. baca je apa yang blogger tu tulis.. tak suka , pangkah je .. tak susah kan ? tak perlu la nak perli .. kutuk sana sini .. mudah jer ..

Kalau rasa nak menulis , buat je blog sendiri .. haa.. tulis je apa nak tulis .. kan ? Tak de sapa nak marah ...

Wallahua'lam ..

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI