Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 15 Oktober 2010

CUEPACS harap kerajaan timbang semula bonus 2 bulan

 

Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berterima kasih atas pemberian bantuan khas kewangan RM500 kepada penjawat awam, namun berharap kerajaan akan mempertimbang semula pemberian bonus kepada 1.2 juta penjawat awam tahun ini.

Presidennya, Omar Osman, berkata pemberian bonus sememangnya sesuatu yang dinanti-nantikan oleh semua penjawat awam setiap kali pembentangan bajet kerana ia dapat meringankan beban mereka.

"Kita bersyukur dan terima kasih walaupun berharap dapat capai sasaran bonus dua bulan seperti agensi swasta yang lain menikmati sehingga empat bulan bonus.

"Kalau tidak dua bulan sepatutnya dapat menikmati sekurang-kurangnya sebulan atau setengah bulan bonus atau RM1,000 hingga RM1,200," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Omar berkata, beliau akan membuat permohonan rasmi kepada kerajaan dengan menghantar surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Isnin ini bagi memohon pemberian bonus dua bulan gaji kepada penjawat awam.

Secara keseluruhannya, Omar menyifatkan Bajet 2011 sebagai komprehensif kerana memberikan beberapa insentif lain kepada penjawat awam termasuk menaikkan elaun guru Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) dan pemansuhan sistem Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).

Mengenai pemansuhan PTK, beliau berkata: "Pemansuhan PTK amat diharapkan, ia menjadi "ubat hati" kepada ketiadaan pemberian bonus kepada penjawat awam tahun ini".

Beliau turut mencadangkan dengan pemansuhan itu, kerajaan dapat menggunakan kos yang diperuntukkan untuk pengurusan peperiksaan PTK kepada pelbagai perkara lain.

"Apabila tiada peperiksaan PTK, kita harap tidak berlaku banyak birokrasi dalam urusan kenaikan pangkat. Kenaikan pangkat dapat dinilai berdasarkan penilaian prestasi serta kecekapan, menghadiri kursus, melihat sumbangan seseorang penjawat awam dan mengikut kekananan," katanya.

Peperiksaan PTK diperkenalkan pada November 2002 yang bertujuan menghapuskan budaya mengampu ketua jabatan dan memastikan hanya mereka yang layak menerima pengiktirafan.

Mengenai perkhidmatan Pegawai Khidmat Singkat yang akan tamat perkhidmatan pada 31 Disember ini disambung untuk tempoh setahun lagi, Omar berkata agensi yang terlibat perlu mematuhinya dan mengharapkan pegawai berkenaaan diserap sebagai penjawat awam tetap.

Omar turut menyambut baik kemudahan penjawat awam memiliki rumah serta memperbaiki syarat membuat pinjaman perumahan dengan menaikkan had kelayakan maksimum pinjaman perumahan kepada RM450,000 berbanding RM360,000 pada masa ini, berkuatkuasa 1 Januari 2011.

"Ini dikira baik, cuma perlu memastikan pelaksanaan berlaku dengan betul dalam kemudahan pinjaman perumahan termasuk kepada keluarga penjawat awam dan tiada pilih kasih termasuk Skim Rumah Pertamaku dapat dinikmati oleh golongan muda yang baru bekerja," katanya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pesara Kerajaan, Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawanteh, berkata kerajaan sentiasa prihatin kepada golongan pesara yang pernah berbakti kepada negara.
Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani, pula berkata bantuan RM500 itu adalah pemberian istimewa terutama kepada bekas tentera. - BERNAMA

Dah puas berpoya poya hari ni ??

 

Penat ? Berakhirnya sudah hari Jumaat kan ? Cuba tanya diri sendiri .. Apakah amalan yang dibuat hari ini kerana Allah ? Apakah dosa yang hari ini yang kita buat yang mana sepatutnya boleh kita hindari namun tidak ingin kita cegahi malah membiarkan ianya melarat ? Ada atau tidak ? Cuba renungi diri dalam dalam ..

Aku pasti ramai sedar .. Hidup dan mati kita ini milik Allah .. Bila bila kita boleh mati .. tapi adakah kita dah bersedia untuk mati ? Apakah yang bakal kita bawa ke sana kelak ? Dah cukup persediaankah ?

Atau ada yang kata , " Ala, kalau nak mati , mati je la.. kat mana mana boleh mati  ! " .. Benar sama sekali .. tapi bagaimana rupabentuk ajal kita pon tak tau ..

image Cuba buka kembali peristiwa yang berlaku kebelakangan ini .. Perhatikan bagaimana rakan rakan kita , saudara mara kita  atau orang orang yang kita kenali , telah pergi meninggalkan kita .. Pelbagai cara dan pelbagai rupa .. Kita pula bagaimana ??

Kalaulah kita seperti robot , bila bateri abis , maka terus berhenti disitu juga .. kan mudah ?  Tapi bersyukur .. kita bukan robot ! Kita adalah makhluk ciptaan Allah yang cukup sempurna !

image Tapi mengapakah kita senantiasa mengatakan tidak sempurna lagi ? Kita hanya manusia biasa .. Akal , ada .. pancaindera .. ada .. Mungkin tidak lengkap namun masih mampu menggunakan akal .. Lainlah kalau kita tidak waras .. Kita tau kan , kelebihan orang tidak waras disisi Allah.. Jangan persoalkan ..

Sebelum kita tidur malam ini ( yang mana belum pasti akan bangun keesokkan harinya ) , cuba renungi segala amalan kita yang telah kita buat hari ini.. Adakah memadai untuk kita bawa seandainya kita dicabut nyawa sewaktu tidur ?

Sama sama kita muhasabah diri ..

Tamo solat la selagi tak ikhlas

Dua adik beradik berborak sebelum tidur ...

Adik : Akak , kenapa akak tak tutup aurat masa keluar tadi ? Kawan adik tu , kakak dia tutup aurat tau.. cantik je nampak ..

Kakak : Akak ni tak tutup aurat pun masih jaga tatasusila tauuu ... Kawan adik tu , kakak dia tu ada pakwe... Haa... walaupun tutup aurat tapi dok berpegangan tangan bila dating .. Baik toksah pakai tudung tau... lagi teruk dari orang tak pakai tudung.. huh

Adik : Oh .. macam tu ke ... kalau gitu tak yah solat gak la kan ... tak yah puasa ... yeahooo.. bestnyaaa...

Kakak : Eh.. mana boleh ... puasa , solat tu kan wajib... tuntutan agama ..

Adik : Tutup aurat tu tak wajib ke kakak ?

Kakak : Wajib ... tapi bila nak buat tu , kena la ikhlas... kalau tak ikhas , tak guna .. tak dapat pahala ...

Adik : Ooo... kalau cam tu sama la kak.. tak yah puasa , tak yah solat.. sbb adik tak ikhlas lagi.. Kawan adik tu puasa sebab nak kurus .. nak diet jer .. bukan sebab Allah pun .. kan kan ..

Kakak : Erkk...

BA : Yang wajib tetap wajib ... Yang berdosa tetap berdosa .. jgn kaitkan .. dosa tak menutup aurat dan dosa melakukan maksiat , lain hukumannya ... Wallahualam...

Aku blogger popular ?

 

Popularkah aku ? Akukah popular ?

Bila ada orang cakap begitu kat aku , " Awak BEN ASHAARI , blogger yang femes tu ke ? "  , maaf .. aku hanya mampu terkedu ! Alangkah indahnya jika benarnya kata kata itu tapi sayangnya , mungkin itu sekadar gurauannya ..

Perlukah aku jadi popular ? Bagus sangatkah ? Ada baik dan buruk ... Jika kita ingin membuat sesuatu dengan blog itu seperti bisnis , populariti blog amat penting. Bila sebut je nama , semua orang kenal .. Maka benar , popular itu penting .

Tapi aku ??? Aku bukan nak buat bisnis ( lagi ) ... tapi ada la perancangan akan datang .. hehe .. Tapi aku bukanlah seperti mana yang mereka ceritakan tu.. POPULAR ?? Huih... malu aku.. malu sbb blog aku ni , orang kata ibarat buku budak tadika.. sekadar untuk contengan dan baru nak kenal huruf ..

Sbb itulah aku sekadar bermain di tepi tepi jer .. nak karang ala ala tesis tu , lom lagi tahap aku.. kalau dah gitu tahap aku , aku terbitkan terus je buku... hehe.. ke E-BOOK .. kan kan ?

Maka dengan ini , silalah gugur perkataan popular itu kerana aku masih belum layak memakainya .. lagi 5 tahun ok la kot .. hehee... POPULAR seiring dengan KEKAYAAN .. waalaahh.. i loike ...

Dulu kan ... masih aku ingat ..

 

Dulu kan .... masih aku ingat kan ... kan ...

image

keluarkan kereta buatan tempatan

image

dan buat ..

image

dan

image

dan

image

ada mulut mulut nakal mengatakan ..

image

Bayangkan kesemua itu tiada ...

Kita di sini menggunakan kereta kereta buatan luar negara ..

Penduduk dan pelancong di Pulau Pinang terpaksa beratur panjang untuk naik feri ..

Tiada mercu tanda.. bila kita ke negara orang, kita takjub dengan kecantikkan bangunan mereka .. tapi bila mereka ke sini ? Atau , bila di sebut MALAYSIA , apa yang ada dalam kepala mereka ?

dan bayangkan bangunan bangunan kerajaan yang masih bersepah sana sini .. bukan setempat seperti yang sedang diusahakan oleh kerajaan agar semua kementerian dan jabatan berada di satu kawasan saja ..

Andaikata , semua wang wang itu diberikan kepada org org miskin , pastinya mereka akan menggunakan dengan sebaiknya ..Tapi jika dilaburkan serta diberi juga pada yang memerlukan (walaupun jumlahnya sedikit ) tapi untuk jangka panjang , mungkin dapat menjana ekonomi negara , secara tidak langsung ..

Bayangkan ... diberi RM10 pada seorang fakir , lalu dibelinya makanan .. habis.. esok pula bagaimana ? Jika wang yang sepatutnya diberi pada fakir itu , dibuat perniagaan , lalu diambil si fakir itu bekerja , bukankah lebih baik ?

Kita tak nampak apa yang mereka cuba lakukan kerana kita hanya dapat lihat secara kasar sedangkan mereka telah melakukan kajian secara terperinci . Yang pentingnya , mereka cuba membangunkan negara hari ini untuk esok , sedangkan ada dikalangan kita cuba membangunkan negara untuk hari ini sahaja !

Terima Kasih buat Perdana Menteri Malaysia , dari dulu sehingga sekarang .. Aku tak perlu berlari ke sana sini utk mengelak dari ditembak musuh ! Aku tak perlu memakai topeng untuk menjerit membusukkan sesebuah negara lain bagi mendapatkan sesuap nasi ..

Walaupun aku cuma kais pagi makan pagi , namun aku tetap bersyukur , sekurangnya makanan yang aku dapat itu mengenyangkan perut serta berkhasiat.

Apa yang mereka buat dibelakang kita , itu antara mereka dengan Allah . Sebagai rakyat , kita ada amanah kita sendiri .. Adakah kita sendiri menunaikan amanah yang diletakkan dibahu kita itu ?

Wallahualam... sekadar pendapat amatur ..

Minat nak berniaga kecil kecilan ?

 

image

Welcome to Kids Secret Wholesale! We have collections such as Guess, Hackett, Baby Gap, Carter's, Old Navy, Burbery, Netx and many more. To qualify for wholesale price, a minimum order quantity (MOQ) must be meet .. Pls click  > KSW

Teks Ucapan Bajet 2011 ( download )

 

Terlepas dengar BAJET 2011 tadi ?? Tak pe.. meh sini.. boleh download di sini .. Jgn risau .. pasti menarik sangat .. hehehe  > BAJET 2011

Simpan duit sekarang .. Tahun depan , SHOPPING !!!!!!! .. Cuti bersalin , 90 Hari !

 

Kenapa ?? kenapa ??? hehehe..

Duti import kira-kira 300 barangan kegemaran pelancong dan rakyat tempatan di antara 3 dan 5 peratus dimansuhkan bagi menjadikan Malaysia syurga beli belah. Perkara ini diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, ketika membentangkan Bajet 2011 di Dewan Rakyat.

Penjawat awam wanita diberi pilihan tentukan sendiri tempoh cuti bersalin bergaji penuh tidak melebihi 90 hari.

Wow .. Bakal ada satu lagi mercu tanda negara !

 

KUALA LUMPUR: Permodalan Nasional Bhd (PNB) akan membangunkan projek bersepadu berharga RM5 bilion, yang membabitkan menara 100 tingkat, yang dijadual siap pada 2020, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Kita berasa sungguh bangga kerana ke mana sahaja kita pergi, semua orang mengetahui tentang Menara Berkembar Petronas.

"Satu lagi mercu tanda yang akan dibangunkan oleh Permodalan Nasional Bhd ialah Warisan Merdeka, yang dijadual siap pada 2020," katanya semasa membentangkan Bajet 2011 di Dewan Rakyat hari ini.

Menara itu akan menjadi menara tertinggi di Malaysia.
Projek itu akan mengekalkan Stadium Merdeka dan Stadium Negara sebagai warisan negara.

Kos projek berjumlah RM5 bilion, dengan menara dijangka siap pada 2015.

UTUSAN

Gambar gambar yang ditapis sewaktu Sukan Dunia ... haih ... sian..

 

imageimage image image image image

image

Siapa laaa yang cari pasal lak ni ? Hina Sultan Johor dalam FACEBOOK tuu

 

JOHOR BAHRU 15 Okt. – Polis Johor kini menyiasat kewujudan satu akaun dalam laman sosial Facebook yang dikatakan menghina institusi kesultanan Johor.

Facebook itu didakwa menuduh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang mengurniakan 11 kereta dan lapan motosikal berkuasa besar untuk kegunaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) baru-baru ini sebagai perbuatan membazirkan wang rakyat. – Utusan

 

BA : Malaysia ni , belum ada akta kebebasan bersuara .. maka ... simpan je dalam hati kalau ada rasa tak puashati tu ..

Filem Mr.Bean akan datang ..

image

Kira dah ada anak la nanti yer dalam filem ni ? Comel .. cam ayah dia gak kan ? Jangan kaki ngelat dah le yer ... Bean Jr... hehehe.. Buang 'a' , jadi BEN ..hahahaha

Milik Siapakah Header Ini ? - 8

image

Syarat dan peraturan ada di sini . Semua jawapan akan disiarkan serentak , bila tiba masanya ... Baru menarik .. kan kan ? Yang paling pantas akan menang ..

Cukup besar tak gambar ni ? hehehe...

Iphone 4 mudah retak berbanding yang lama ?

image

image

Baca sendiri yer kat > sini

Bila kawan makan kawan ..

image

Tengok betui betui ... Jangan sedap dok 'belasah' kawan dari belakang.. Ada kawan lain jugak dok belasah kita dari belakang .. haaa.. Faham ?

Selagi sikap pemandu tidak berubah ..

 

Baru sampai Kuala Lipis . Bertolak dari Putrajaya , selepas subuh .. Pandu dengan agak laju agar berada di atas Karak sebelum kereta banyak namun masih mematuhi undang undang .. Baik kan ? hhehe

image Bersaparan dulu kat sini ,D'Paya Serai

Singgah kat Kuala Lipis . Sebelum tu berenti kat stesen Petronas .. ngantuk .. tukar drive ...

image  Dan sebelum tu , nyaris nak bertembung ngan sebuah kereta yang tiba tiba keluar dari simpang ! Haih.. nasib baik aku sempat ngelak.. nak brek mmg tak boleh tak .. giler !

Huh...

Jangan tengok !!

image

image

image

image

BA : Erk ... nak pegsan sat ..

Kejam ? Sadis ? Brutal ? Salah sapa ..

Pengaruh tv ?? Kebelakangan ini aku lihat kat kat tv atau movie , terlalu banyak cerita yang mengajar penontonnya menjadi seorang yang bijak mengatur strategi dalam dunia jenayah ..

Walaupun tujuan mereka adalah untuk memberi pengajaran dan tauladan namun sedikit sebanyak ianya memberi idea buat mereka yang dahaga melakukan jenayah !

Contoh .. CSI , walaupun bagus tapi disebabkan dalam tu ada memberi pengajaran bagaimana jenayah dilakukan dan cara mengesan jenayah , secara tidak langsung penjenayah mampu mengubah cara operasi mereka ..

Skang aku dok tengok movie di ASTRO bertajuk JOYRIDE 2 .. hurm.. sangat sadis dan giler ... pembunuhan yang dilakukan sangat tidak masuk akal namun itulah yang berlaku di dunia sekarang ..

Lumba kereta ? Pergaduhan kongsi gelap ? Dari mana wujud ? Dengan dijadikan movie maka berjuta orang akan menontonnya dari merata tempat dan akhirnya ? Menjadi ikutan !

Hurm... bukan semua akan jadikan sesuatu filem itu pengajaran dalam kehidupan ... bagi yang mengambilnya sebagai idea untuk melakukan jenayah , bagaimana ???

Hurm...

Akhirnya ... kami berpisah jua.. Setakat ini saja jodoh kami ..

 

image

Selamat tinggal DIGI .. Aku kan pergi jauh , mengembara ... mencari... BE yang lainnn ... huuhuhu..

image

Berapa kutipan untuk satu BE ni je ? Boleh la buat belanja tambang g kerja sebulan .. huhuh.. rezeki.. Alhamdulillah .. Cepat kasi metered .. aku mau cashout !! Nanti hujung tahun leh dapat sekali ngan bonus .. hehehe ..

APA ????? BONUS ???  Psst.. dengar ada ..cuma tak tau berapa je.. Yekeee ??  ;)

Ehhhh .... macam tak percaya laaa ??? 

image

Dia mai balik ???? Yesss... yesss.... mmg ada jodoh diantara kita rupanya !! Mau kasi tambah lagi eh ??? hehehehe ... tq tq tq... ingatkan tk sayang dah kat aku si DIGI ni ... huhu

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI