Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 31 Oktober 2010

Aku teringin jadi dia ...

 

Aku teringin jadi Bill Gates .. Hidup senang lenang.. harta melimpah ruah .. tiada apa yg perlu difikirkan ..

Atau aku teringin jadi seperti David Beckham ... penuh dengan glamour .. ke sana ke sini .. peminat terjerit jerit ..

Atau aku teringin  jadi seperti Shah Rukh Khan .. Dengan dunia tersendiri .. senantiasa di puja  sana sini ..

Ah .. mereka ini seolah tiada masalah .. Senyuman terpatri kemas dibibir mereka seolah tiada masalah .. Alangkah bahagianya mereka ..

Tapi sedarkah kita berapa ramai ingin jadi seperti kita ??? Menyangkakan kehidupan kita lebih lengkap berbanding mereka ? Kita duduk di dalam restoran mewah walaupun hanya makan nasi goreng kampung sedang mereka duduk di tepi jalan mengemis hanya untuk nasi kosong ??

Tidakkah kita sedar berapa ramai ingin jadi seperti kita yang ingin mandi bersama air dingin lagi bersih walaupun di dalam bilik air yang kecil sedangkan mereka terpaksa mengunakan baldi untuk mengangkut air di sungai keruh ? 

Kita mengeluh makan maggie setiap hari kerana salah kita sendiri ! Membazir dengan berjoli sana sini .. Tahukah kita betapa mereka sujud syukur kiranya dapat sebungkus maggie itu ??

Hurm ... adakalanya kita terlupa .. ada lagi malang dari kita .. kita senantiasa nampak yang diatas dan teringin berada bersama mereka ..

Kalau hanya memegang cangkul tapi duduk berborak , masakan tanah akan berbakti pada kita ?

Kalau kita asyik menuding jari mencari salah orang , masakan kita boleh berlari bersama mereka ?? Hurm..fikirkanlah ..

Isnin .. Selasa .. Rabu .. dan seterusnya .. Kita lalui dengan mengeluh di dalam diri .. Fikirkan mereka di Merapi sana .. Apakah Isnin mereka sama seperti kita ? Dulu sama .. sekarang ??

Hurm .. 

Sampai bila bila takkan cukup ..

 

Hurm... ramai teringin nak dapat trafik tinggi .. Dari 10 nak ke 100.. dari 100 , kata nak 1000 pon cukup la.. dari 1000 nak ke 100,000 ...hinggalah ... ermm.. tak tau la berapa ..

Bagaimana nak dapat semua tu ? Entah .. guna cara bijak ? Atau guna cara , kerja keras ? Terpulang pada kreativiti masing masing...

Apakah sasaran sebenarnya ? $$ ? Kepuasan ? Glamour ? Suka suka ? Masing masing ada sasaran tersendiri ..tak perlu nak bertelingkah mengenainya .. Yang penting biarlah adil dan jujur .. tidak perlu menjatuhkan orang lain untuk naik ..

Bukan mudah nak mencapai kejayaan.. Apa yang mereka nak cumalah kejayaan..tapi pahit getirnya ? Berapa ramai mampu laluinya bersama ? Nak berjaya bukan mudah.. mereka akan kata kita gila .. mereka akan kata kita tamak .. mereka akan kata kita membuang masa ... Tapi bila berjaya ? Berapa ramai akan kata , dia itu kawan aku .. aku kenal dia lama dah .. hakikatnya ? Berapa ramai yang menyokong sebenarnya ?

Haih .. aku sendiri mengalami semua itu .. tapi aku bukanlah berjaya mana pon .. sebesar zarah pon masih lagi belum boleh dibanggakan.. kalau ikutkan hati aku , nak je aku bagi .. " INI ENTRI TERAKHIR AKU .. SELAMAT TINGGAL SEMUA " .. tapi bolehkah aku ? Ada yang akan tersenyum riangkah ? Jangan risau .. Selagi otak aku masih mampu berfikir , selagi itu jari aku terus menari ...

Mana yang paling mudah ? Menjual burger tiap tiap malam selepas bekerja atau apa yang sedang aku buat sekarang ini ? Ada yang kata mereka mampu pakai kereta besar hanya jual burger tapi aku nak tau .. berbaloikah ? Puaskah ? antara jual burger dan menulis blog , walaupun aku tak kaya hari ini , tapi aku tetap berpuashati ! Maaf..aku bukan hina penjual burger tapi perumpamaan jer ..

Walaupun aku bukan penulis tapi aku bersyukur keranan aku mampu membangkitkan semangat mereka tatkala mereka memerlukannya ..

Cerita apa yang patut diceritakan di dalam blog ?

 

Korang dah buat kajian berkenaan entri apa yang menarik pembaca di blog korang ? Sepanjang aku berblog .. er, baru setahun jer .. hehe.. aku dah cuba bermacam macam entri ... mencuba segalanya .. nak tau mana satukah yang mampu menarik mata mereka untuk mengklik untuk ke blog aku ...

1 ... cerita pasal artis ... kira gossip artis la ..kalau ada gambar , lagi best !

2 ... isu semasa .. terkini dan panas di pasaran .. pun sama.. kalau ada gambar , lagggiiii seronok ..

3 ... seks ? Kalau ada berbaur baur seks , pastinya ada yang teringin nak klik ...

4 ... soal jawab agama .. yang ni pon ramai suka baca .. Alhamdulillah ..

5 ... sukan ? Yang ni lelaki je suka ... hehe.. perempuan kurang sedikit ..

6 .. soal jawab jantina .. yang ni pon ramai suka baca .. sbb boleh membantu mereka secara tidak langsung terutama bagi mereka yang malu bertanya ...

7 .. resepi masakan ? erk.. dalam blog aku takde masakan .. tapi ada gak yang tersesat kt sini ..

8 .. kehidupan seharian penulis blog ? Hellooooooooooooooooooo.... kitorang bukan artis.. sapa nak tau apa yang kita buat hari hari ??? Sapa kata takde ??? Ada ... ada yang suka baca ....

 

Haa... itulah yang antara antara citarasa pembaca blog aku .. Korang dah buat kajian ?

Andaikata korang pengundi di DUN GALAS..

 

Aku pasti ramai yang mengikuti secara jauh atau dekat perkermbangan pilihanraya kecil Galas , Gua Musang di  Gua Musang ..

Bagi yang berpengalaman ,pasti mengetahui sapa yang patut dipilih kan ?  Aku pasti juga ramai yang meluat dok tengok  lakonan lakonan 'mereka' di dalam tv mahupun media elektronik .. kan ?

Tak pe..andaikata korang ni pengundi di DUN GALAS , siapakah yang akan korang pilih ? Jangan risau .. aku dah buka peti undi kat sebelah tu .. Korang pilih je mana korang nak ..

Aku buat ni sbb aku pasti ramai pembaca aku terdiri dari mereka yang bijaksana dalam memilih pemimpin yang berkelayakan.. kan kan?  Ok.. malas nak bebel panjang panjang .. mari kita jayakan peti undi tersebut ... hehe

Mengejar 100 ribu UV sebulan ...

 

Tinggi tu .. nak dapat 100 ribu UV bermakna aku kena dapat 5ribu UV sehari ... Tak mustahil sebenarnya tapi di usia blog aku yang baru setahun jagung ni , mmg satu cabaran lebih lebih lagi aku bukan main isu isu panas  untuk mendapatkan SEO yang baik ..

Aku dalam dunia blog ini hanya sekadar untuk melepaskan apa yang terbuku dihati aku yang mana selama ini wife aku jadi mangsa mendengar segala luahan hati dan sekarang korang pulak jadi mangsanya .. hehehe..jgn marah aa..

image

Alexa ranking terbaik pernah aku dapat ialah 72 ribu ... hurm.. Untuk perbaiki ranking tersebut , trafik harian perlu naik ... macam naik tangga gitu.. tak boleh turun .. kalau turun , maka alexa pon turun la.. ala , macam bayang bayang blog la dia ni .. blog naik , dia pon sibuk nak naik .. nak kata pe ka n?  Tapi kegunaan dia banyak woo... Nak tau kelebihan alexa? sila google.. macam macam korang jumpa ... rajin rajin la membaca sendiri ..

Ok... berkaitan dengan 100 ribu UV ni.. bagaimana aku nak dapat .. hurm...aku tak terpikir lagi sebenarnya .. dan malas nak pikir... biarlah dia naik sendiri .. malas nak terkejar kejar .. biarlah masa je menentukannya ... kan ?

Mereka ini beria ria sewaktu nak jer ... kan ?

 

Bila dah dapat ? Habuk pon tarak eh ? Erm... Patutkah dibuat satu  perumpamaan baru iaitu JANJI PILIHANRAYA yang membawa maksud , apa saja pengundi mahukan parti akan menunaikan walaupun mustahil ... amacam ?

Dah macam satu trend , kalau ada je pilihanraya terutama yang kecil , berpusu pusulah parti parti datang ke kawasan tersebut dan berlumba lumbalah menabur janji manismu terhadap pengundi  disitu ..

Cuba tengok balik kembali keadaan di sebelum berlakunya pilihanraya .. Siapakah  wakil rakyat disitu ? Parti manakah yang berkuasa di situ.. Apakah pembangunan serta perubahan yang telah mereka buat di situ ?

Aku terperasan sesuatu berkaitan janji pilihanraya .. Sebelum ini , parti yang berkuasa di situ tak terpk ke nak buatkan masjid kat situ ? Padahal kalau tak silap aku parti tu gak berkuasa ! Kenapa tiba tiba baru terpikir nak buat masjid ???? Sebelum ni apa cerita ? Hurmm..

Aku rasa mulai skang kan ... Mana mana wakil rakyat yang tak menjalankan kerja mereka , semua pengundi atau penduduk di situ patut hantar surat atau memo kepada ketua @ pemimpin mereka !! Jangan lupa kuasa rakyat ...

Takkan nak tunggu mana mana wakil rakyat meninggal baru nak datang tengok kawasan dan bagi itu ini kot ? Jangan memanjang nak perbodohkan rakyat... Aku rasa mereka pon dah pandai .. masa pilihanraya , mintak jeeee apa pon.. suruh buat masa tu gak !! Jangan tunggu menang.. haa.. amacam ?

Aku bukan la nak menghasut tapi jgn lupa , yang atas tu bekerja untuk yang dibawah .. yang dibawah ni bekerja untuk diatas .. 1MALAYSIA  1PASUKAN 1SEMANGAT 1KEJAYAAN !!!!

Yess ... Dapat gak sebijik superbike !

 

Dari dulu aku impikan sebuah superbike .. Yang aku gilerkan ialah dari jenis HONDA CBR ! Akhirnya semalam dapat gak aku merasa .. Tak aku sangka sungguh !!

Bila motor tu di tangan aku , aku mula belajar menunggangnya .. Ehem.. sebenarnya kan .. aku minat motor tapi tak reti nak pandu.. ok ? hehehe .. Bukan tak reti sebenarnya cuma aku ni .. segan skit kat motor .. Bukan pe , aku boleh jadi 'hantu' atau hilang kewarasan fikiran bila dah pegang handle tu .. Tak caya ? Hehehe...

Dulu , aku tak suka memandu kereta gak .. Mmg tak suka langsung ! Aku dah ada lesen kereta pada tahun 2002 kalau tak silap aku dan aku mula pandu kereta .. erm.. awal tahun ni , 2010 .. ok ? Tak sampai setahun lagi tapi .. ermm.. rasanya dah satu Malaysia aku jelajah ... hehehe...

OK.. berbalik dengan motor aku ni , aku pelik ... adakah motor ni baru punya atau mmg khas buat untuk beginner seperti aku ? Erk... takkan 500CC pon ada beginner cam kamera dslr tu ???  Kat handle tu ada tulis , UNTUK ANAK ANAK , UNTUK AYAH , SEDERHANA , LAJU , SUPER HALILINTAR ..  Takkan Honda buat gitu kot ????

Macam perli aku je kan ? Ah.. aku tak kisah la... aku start enjin.... mula gerak.. bawak dengan kelajuan yang amat dasyat sehinggakan apek kayuh basikal tua boleh potong aku dengan selamba... Huh.. pelan sangatkah ? Malu tul !!!

Aku berhenti untuk isi minyak .. Pergh.. letak yang berkualiti punya .. Jaga enjin la katakan ... hehehe... sayang woo..bukan senang nak dapat motor .... huhu ... Siap je isi minyak , aku pon hidupkan enjin .. Tiba tiba .... " Bang , bangun ..solat subuh " ... Erk

Aku pon tanpa banyak cerita ..bangun.. sebelum wife aku seterika badan aku  !! huhuh...acah je.. berani dia buat !!! hahahaha.. ops.. aku bermimpi rupanya .. patutlah pelik .. sbb tak mungkin aku akan beli motor punya !! hehehe..

Laporan Trafik Oktober 2010 aku punya

image

Ni minggu lepas punya .. Yang atas tu laa.. yang bawah ni , minggu minggu sebelumnya tapi dalam bulan Oktober tahun ni laa... kalau tahun lepas di bulan ini , mmg la sadis.. heheh ..

image

Maaf la yer ... tak tinggi pon .. Bukannya ada isu sangat pon dalam blog aku ni.. Nak kata dok cerita pasal gossip artis tu , seminggu sekali tu ada la.. nak cerita pasal politik pon gitu gak .. Blog aku ni lebih pada cerita cerita biasa jer .... tak reti sangat nak tarik trafik melalui SEO .. Almaklumlah , blogger picisan jer ...

Bagi mereka yang ternganga tu , tak perlu luas luas .. ni sikit je kalau nak dibandingkan blogger blogger lama yang lain .. Tapi tak pe .. hahaha.. mana tau satu hari nanti kan.. berkat doa korang .. aku meletop.. hahaha.. guwau je.. malas nak meletop.. nanti orang kutuk.. yang macam ni pon ada orang kutuk.. kan kan ? Baik aku bercanda di pasiran pantai... kita bermadu asmaraaaa... kita berduaaaa.... tu diaaa... keluar dah lagu sudirman ..ahaks...

Selamat berhujung minggu.. nak iron baju.. nak iron chef... tebas rumbut... malasnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

Rancangan FAMILI SARJANA di Astro ..

 

Sebuah program yang aku rasa sedang dalam rakaman akan muncul di kaca television  ( hanya untuk pelanggan ASTRO ) tidak lama lagi .. Rancangan yang diberi nama FAMILI SARJANA itu adalah rancangan kuiz kekeluargaan terbaru yan membawa pendekatan berlainan berbanding program kuiz sedia ada .

Program ini membawa pendekata perkongsian ilmu dalam keadaan santai dan hiburan ringan tetapi mencabar peserta dengan pelbagai soalan yang berkaitan lima perkara utama yang terkandung dalam Rukun Islam. Secara tidak langsung , penonton di rumah turut memperoleh ilmu  daripada soalan yang dilontarkan... Tu kata kata Pengurus saluran Astro Oasis , En. Izelan Basar ..

Kata dia lagi ... huih.. penat aku taip balik nih .. kalau pihak Astro baca ni ,patut bagi aku 3 bulan free sewa astro nih.. hehe ..promosi percuma niii ... hehe .. ok ok..sambung.. Dia kata lagi , ada 8 saringan yang perlu dihadapi oleh setiap keluarga yang mengambil bahagian sebelum 4 keluarga terbaik akan layak ke pusingan separuh akhir dan hanya dua akan masuk final .. Hadiahnya pula ialah pakej umrah ..

Tu dia bagitau la.. pastinya macam macam lagi ada kan .. hehehe .. Diorg dah buat pon pemilihan ari tu kat Bukit Jalil... tu la korang , lambat sangat baca paper... hehe..

Ok.. diharap dengan adanya rancangan begini , anak anak kita mahupun kita sendiri dapat menimba ilmu dan mengasah kembali pengetahuan agama kita .. InsyaAllah dan terima kasih Astro kerana menjalankan tanggungjawab anda ...

Perlukah aku memboikot Alamanda dan KLCC ?

 

Hurm... lama dah aku dengar isu berkaitan pihak pengurusan pusat beli belah menaikkan kadar sewa kepada peniaga sehingga terpaksa mengosongkan premis perniagaan mereka .. Kesian ..

Antara yang dah jadi mangsa ialah Zaida Collection's . Di dalam artikal sebuah suratkhabar no 1 online , Berita Harian , Zaida memberitahu dia dah buat pengubahsuaian kedainya seperti yang diminta oleh pihak pengurusan sebanyak RM100,000 dan RM300,000 pada peringkat awal pembukaan butiknya namun kontraknya ditamatkan juga .. Hurmm..

Beliau yang dah meniaga disitu sejak 2004 , pada mulanya mengalami kerugian kerana Alamanda belum lagi popular tetapi bila lama kelamaan , bila makin ramai pengunjung , mereka mula menaikkan kadar sewa sehingga RM16ribu sebulan ! Tu pon dia masih mampu bayar ... Huih..

Buat pengetahuan korang, pihak pengurusan ALAMANDA turut mengendalikan SURIA KLCC ... hurmm.... isu ni dah berlarutan sejak Ogos ari tu.. dalam internet pon dah banyak dah bising cuma aku terlepas pandang dan tiada bukti .. skang ada la.. tu pon lama dah .. 1 oktober 2010 pnya artikal..

Isunya , aku rasa mereka ni memandang rendah peniaga tempatan .. kalau ada peniaga tempatan , seolah tempat tu tak high class... huh.. kira selayaknya mereka ini berniaga di Carrefour atau Tesco atau pasar malam je ?? Nak kena nihh.. kang boikot ramai ramai kan.. sapa rugi ? Suruh je pelancong asing tu g window shopping kat situ ! Huh... Tamak !!

Hukum Wanita Bersanggul Dan Baju Berwarna

 

image

Soalan : Dr MAZA, sekarang ini menjadi trend wanita menyimpan sanggul tinggi. Begitu juga ramai wanita yang memakai pakaian yang menutup aurat tetapi berwarna. Tidakkah wanita hanya patut berwarna gelap? Apakah muka itu boleh jadi aurat? Apakah hukum dalam perkara-perkara seperti ini? Ada yang kata semua itu haram, tidak penuh syarat pakaian Islam dan ada pula yang kata boleh. Apakah pandangan Dr Asri dalam hal ini?

Jawapan Dr MAZA: Terima Juliana atas soalan yang dikemukakan. Syabas juga kepada saudari kerana prihatin soal pakaian wanita dalam agama kita. Wanita amat tinggi nilainya dalam Islam. Oleh kerana tingginya harga wanita dalam agama ini, maka mereka dijaga dan dipelihara oleh Islam dengan sebaiknya agar tidak tercemar atau dipandang serong. Di sini, saya nyatakan beberapa perkara berikut;

1. Peraturan pakaian wanita dalam ajaran Islam adalah bertujuan memelihara ketinggian nilai wanita dan membezakan mereka dengan wanita-wanita lain yang tidak mementingkan nilai kemuliaan. Serta mengelakkan mereka terdedah kepada gangguan orang atas andaian mereka golongan murahan. Firman Allah: (maksudnya)

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan jilbab (pakaian) mereka ke atas tubuh mereka; cara yang demikian untuk mereka lebih dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah al-Ahzab, ayat 59).

Maka, asas dalam membuat reka fesyen pakaian seorang wanita muslimah hendaklah berteraskan pakaian yang memberikan gambaran yang pemakainya seorang wanita yang baik dan tidak bertujuan menarik nafsu atau meransang lelaki dengan pendedahan, warna yang melampau, rekaan fesyen yang memberikan nilai yang negatif dan seumpamanya.

2. Sebelum kita pergi lebih jauh, wajar kita tahu bahawa dalam kalangan fuqaha (sarjana fekah) ada yang agak ketat pandangan mereka mengenai aurat wanita, dan ada yang sederhana. Bahkan ada yang longgar sehingga menganggap soal jilbab dalam ayat Surah Al-Ahzab di atas hanya berkaitan wanita-wanita Arab sahaja. Ini seperti yang dinyatakan oleh al-Syeikh Muhammad Tahir Ibn ‘Asyur ketika memperkatakan ayat tersebut:

“Ini peraturan yang meraikan kebiasaan Arab. Maka kaum yang tidak memakai jilbab, maka tidak terbabit dengan hukum tersebut” ( Maqasid al-Syariah al-Islamiyyah, ms 228, al-Basair li Intaj al-‘Ilm).

Ada juga yang ketat sehingga menganggap wanita keseluruhannya aurat; termasuk wajah mereka. Dengan itu golongan ini mewajibkan niqab (purdah). Namun jumhur (majoriti) ulama berpendapat bahawa diri wanita memang tidak boleh didedahkan kepada kepada lelaki bukan mahramnya, tapi dikecualikan muka dan tapak tangan. Dalam Mazhab Hanafi, dilonggarkan sedikit lagi, maka pergelangan kaki diizin. Ini kerana pergelangan kaki sesuatu yang sukar untuk dielakkan terdedah, terutama wanita yang bertugas dengan tugasan tertentu dan pada zaman dahulu pula tidak kecanggihan stokin seperti sekarang.

3. Pada saya, pendapat jumhur (mijoriti ulama) yang menganggap wajah wanita dan tapak tangan bukanlah aurat yang wajib ditutup merupakan pendapat yang kuat berteraskan dalil-dalil yang kukuh. Antara hujah yang kuat dalam hal ini firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31(maksudnya):

“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”.

Berpandukan ayat ini pihak jumhur berhujah dengan dua perkara: pertama; maksud “kecuali yang zahir daripadanya” ialah wajah dan tapak tangan. Ini sama seperti yang ditafsirkan oleh Ibn `Abbas, Umm al-Mukminin`Aisyah, `Abdullah bin `Umar, Anas bin Malik, Abu Hurairah, al-Miswar bin Makhramah dan lain-lain. Al-Syeikh al-Albani r.h. mendetilkan perbincangan ayat tersebut dalam kitabnya al-Radd al-Mufhim membukti bahawa muka dan tapak tangan bukannya aurat bagi wanita muslimah dan beliau menyenaraikan riwayat para sahabah yang memegang pendapat ini.

Kedua; ayat di atas menyatakan “dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”. Allah hanya memerintahkan agar ditutup bahagian dada yang terdedah disebabkan belahan leher baju. Ini bermaksud wanita diperintahkan agar tudung kepala mereka dilabuhkan sehingga menutup bahagian dada yang terdedah kerana belahan leher baju. Bahagian belahan leher yang mungkin mendedahkan dada dan sekitarnya itu perlu ditutup. Ayat ini tidak langsung menyebut agar mereka menutup wajah mereka. Kalaulah wajah itu adalah `aurat, maka sudah pasti ayat ini akan turut memerintahkan agar mereka menutupnya juga. Oleh itu al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi menyebut dalam al-Muhalla: “Ayat adalah dalil bahawa diharuskan membuka wajah, tidak mungkin sama sekali difahami selain dari itu”

4. Adapun sanggul; terdapat hadis Nabi s.a.w. di mana seorang wanita bertanya Nabi s.a.w:

“Wahai Rasulullah! Saya seorang wanita yang mempunyai sanggul yang tebal, apakah saya mesti merongkaikannya untuk mandi junub? Jawab Rasulullah s.a.w: “Tidak! Hanya memadai engkau mencurahkan sebanyak tiga kali, kemudian engkau sirami dirimu dengan air, maka engkau telah bersuci” (Riwayat Muslim).

Hadis ini menunjukkan Rasulullah s.a.w tidak membantah wanita ini mempunyai sanggul yang besar. Bahkan diberikan kemudahan kepada mereka yang bersanggul untuk tidak merongkaikannya ketika mandi wajib.

image Gambar Hiasan

5. Adapun pakaian wanita yang berwarna bukanlah satu kesalahan selagi warna itu secara lojik itu tidak membawa kepada pandangan yang serong ataupun buruk terhadap dirinya. Ini kerana wanita pada zaman Nabi s.a.w, bahkan isteri-isteri dan anak perempuan baginda juga memakai pakaian berwarna. Begitu banyak riwayat yang membuktikan hal tersebut. Antaranya apa yang disebut oleh Aishah bint Sa’d:

“Aku melihat enam dari isteri-isteri memakai pakaian mu’asfar (berwarna merah)” (Riwayat al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

Mu’asfar bermaksud dicelup dengan ‘usfur iaitu sejenis tumbuhan yang menghasilkan warna merah. Said bin Jubair meriwayatkan bahawa beliau lihat sesetengah isteri Nabi s.a.w bertawaf di Kaabah memakai pakaian mu’asfar (Riwayat Ibn Abi Syaibah). ‘Umar bin Al-Khattab apabila melihat lelaki memakai warna mu’asfar, akan memarahi mereka dan berkata: “Tinggalkan ini untuk wanita” (al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

6. Begitu juga “Anas bin Malik melihat Umm al-Kalthum puteri Rasulullah s.a.w memakai selendang daripada sutera bersulam emas” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Ini menunjukkan pakaian jenama mahal, halus dan berwarna yang menawan iaitu keemasan. Dalam riwayat al-Bukhari juga: “Isteri ‘Abd al-Rahman bin al-Zubair datang mengadu kepada ‘Aishah. Kata Aishah r.a: “Dia memakai pakaian berwarna hijau”.

7. Maka kata al-Imam Ibn ‘Abd al-Barr (463):

“Adapun wanita maka ulama tiada perbezaan pendapat bahawa harus mereka memakai warna mu’asfar (merah), mufaddam (tersangat merah), warna ros, merah tanah” (al-Tamhid, 16/123, Muassasah al-Qurtubah).

Apa yang disebutkan ialah warna yang digunakan pada zaman tersebut. Sebahagian warna yang dilarang kepada lelaki, tetap dibenar perempuan. Ada keluasan dalam masalah ini.

8. Maka wanita boleh untuk bersanggul, membuka wajah mereka dan berpakaian berwarna. Asas yang penting yang mesti dijaga hendaklah penampilan mereka tidak memperlihatkan seakan mereka wanita yang kurang baik, atau ‘memburu lelaki’ atau apa yang boleh menimbulkan sangkaan pada kebiasaannya. Warna dan jenis pakaian dinilai berdasarkan kepada anggapan sesebuah masyarakat juga. Di samping ketetapan syarak, apa yang menjadi persepsi sesebuah masyarakat mengenai sesuai fesyen hendaklah diambil kira. Ini berdasarkan ayat tadi: (maksud) ; “cara yang demikian untuk mereka lebih dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu”.

-WWW.DRMAZA.COM -

Mangsa nahas bas cerita detik ngeri

 

KUALA LUMPUR: Terlantar di katil hospital dengan kaki bersimen, Mohd Hafifi Yahya kini tidak pasti sama ada impiannya untuk menjadi anggota tentera mampu menjadi kenyataan.

"Lepas belajar, saya ingin menjadi seorang tentera. Tapi saya tidak pasti boleh jadi lagi ke tidak kerana setahu saya kerja-kerja beruniform memerlukan syarat seseorang itu yang tidak mempunyai sebarang kecederaan,” katanya dengan nada sedih.

Mohd Hafifi, 19, patah kaki serta bercalar di tangan dan bahu dalam kemalangan berhampiran Genting Sempah semalam dan kini masih ditempatkan di Hospital Selayang dekat sini.

Seramai tujuh orang Belia 4B dari Baling, Kedah, maut dalam kemalangan tersebut sementara 39 lagi, termasuk dua pemandu, cedera ketika bas rombongan itu menuruni Genting Highlands.

Menceritakan detik sebelum kemalangan, Mohd Hafifi berkata dia agak tidak selesa dengan keadaan bas semenjak bas itu bertolak dari kampungnya Kampung Baru Siong.

“Saya dah rasa lain macam ketika berada dalam bas itu. Air pendingin hawa menitik dan macam-macam bunyi kedengaran dalam bas,” katanya.
Katanya, ketika pemandu bas membrek secara mengejut kesemua penumpang tercampak ke bahagian belakang bas.
Dia yang duduk di barisan belakang sekali, berkata tragedi ngeri itu tidak akan mampu dilupakan sepanjang hayatnya.

Bagi Mohd Akram Abdul Mustafa, 19, selain mengalami kecederaan di bahagian kepala, dia juga kehilangan adiknya yang terkorban dalam kemalangan itu.

Pelajar Institusi Kemahiran Belia Negeri (IKBN) Kuala Perlis itu berkata kehilangan adiknya amat dirasai.

“Dalam bas saya duduk di sebelah tingkap. Masa bas terbalik saya bangun dan melihat adik saya dah tiada. Masa bas terbalik adik saya terseret sehingga ke dalam longkang,” katanya.

Akram tidak ditemani ibu bapa dan saudara-mara di Hospital Selayang kerana mereka menguruskan jenazah adiknya Mohd Faimi Abdul Mustafa, 17, di kampung.

Turut berada di Hospital Selayang ialah seorang ibu tunggal yang kelihatan sunggul melihat anaknya Mohd Ajril, 15, yang menerima 15 jahitan di kepala.
Norhaizam Hasan, 37, berkata anaknya sempat berpatah balik sebelum menaiki bas dan menciumnya sebanyak tiga kali.
“Ia sesuatu yang luar biasa dan hati saya tidak beberapa sedap selepas itu,” katanya.

Di Hospital Kuala Lumpur, seorang mangsa yang dikenali sebagai Mohd Adib berkata dia dapat melihat sendiri bagaimana bas yang dinaikinya berlanggar dengan sebuah kereta.

"Saya sedar semasa kejadian berlaku. Saya duduk di tempat duduk belakang dan nampak kejadian itu berlaku dengan pantas. Saya hanya sedar sudah berada di hospital ini," katanya yang masih kelihatan lemah serta ditemani beberapa sanak-saudara.
Dia yang masih trauma dengan kejadian itu tidak mengetahui telah kehilangan kaki kanannya.

Katanya dia bernasib baik kerana kedua-dua adiknya tidak mengikuti rombongan berkenaan. - BERNAMA

-BHARIAN ONLINE-

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI