Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 6 November 2010

Suasana kiamat di UGM selepas hujan abu, kerikil

 

SOLO: Suasana sepi serba putih tanpa sebarang pergerakan seperti dunia telah kiamat, itu adalah gambaran Fakulti Perubatan Universiti Gadjah Mada (UGM) Yogyakarta, 26 kilometer dari Gunung Merapi, yang dinyatakan seorang penuntut Malaysia.

Letusan Gunung Merapi yang paling dahsyat pada 12.46 pagi semalam mengakibatkan ratusan penduduk di sekitar gunung berapi paling aktif di dunia itu terkorban akibat terkena awan panas manakala ramai lagi yang cedera.

Semburan awan panas "wedhus gembel" setinggi 8,000 meter itu telah menerbangkan hujan abu volkanik dan hujan kerikil ke kota Yogyakarta, ibu kota lama Indonesia.

"Keadaannya amat menyeramkam sekali, kereta yang diselimuti abu putih kelihatan seperti tidak pernah dicuci selama beberapa tahun.
"Terasa seperti saya dan sahabat saya sahaja yang terselamat daripada kiamat pada masa itu apabila kami berjalan di kawasan fakulti itu jam 6.45 pagi menuju kelas semalam," kata Srijesh Sobha Kumar, 20.

Penuntut tahun pertama dari Kepong, Selangor itu berkata apabila menerima SMS bahawa semua penuntut Malaysia di universiti itu akan dipindah dan dihantar pulang ke Malaysia, beliau menjadi cemas kerana bimbang akan ketinggalan daripada kumpulan itu.

Bantuan seorang pelajar senior membawanya pulang ke asrama dengan motosikal pada masa itu benar-benar melegakan hati, apalagi apabila mendapat tahu semua penuntut lain sudah bersedia untuk dipindahkan.

Itulah pengalaman yang tak akan dilupakan Srijesh yang sejak awal tahun ini telah mengalami beberapa peristiwa baru yang mengejutkan dalam kehidupannya iaitu gempa bumi, ribut taufan dan demonstrasi anti-Malaysia di kota Yogyakarta.

Srijesh yang menceritakan pengalaman itu di sini hari ini, berkata hujan abu dan kerikil yang turun di Yogyakarta pada malam itu juga menjadikan beliau berasa takut keadaan lebih buruk akan berlaku di Yogyakarta.

"Tengah malam itu masa kami hendak memotong kek Deepavali, kami terdengar bunyi guruh yang kuat di langit, bunyi itu berulang-ulang tanpa henti dan tak lama lepas itu kami dengar bunyi batu-batu kecil menimpa bumbung di atas tingkap asrama.

"Orang tempatan kata jika Merapi sudah menurunkan hujan kerikil, ia akan diikuti dengan gempa bumi, inilah yang paling menakutkan saya," katanya.

Srijesh yang menunggu untuk pulang Malaysia dengan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pagi esok bersyukur kerana Kerajaan Malaysia telah membuat keputusan untuk membawa pulang penuntut Malaysia di sini.

Seorang lagi pelajar Nur Taufiqah Idris, 22, dari Greenwood, Gombak, Selangor berkata beliau bersyukur mereka akhirnya akan dibawa pulang ke Malaysia setelah beberapa kali menunggu saat ini.
"Kami telah bersedia dengan beg pakaian sejak Merapi meletus kali pertama pada 26 Oktober lepas dan apabila hujan abu volkanik turun pada Sabtu lalu, saya sudah ketakutan," katanya.

Sementara itu, Ketua Multimedia, Penerbitan dan Komunikasi Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia cawangan Yogyakarta, William Chin Jian Wei, 22, berkata persatuan itu telah bersiap sedia dengan sistem komunikasi yang telah teruji dalam usaha menyebarkan maklumat penting kepada penuntut Malaysia.
Penuntut tahun empat fakulti perubatan UGM itu berkata, sistem komunikasi melalui penghantaran SMS itu dapat menyampaikan pesanan penting dan nasihat agar penuntut bersedia untuk dipindahkan pagi semalam.

Presiden Kelab UMNO Luar Negara cawangan Yogyakarta, Mohd Hafiezulniezam Mohd Hasdin, 25, berkata sejumlah 386 penuntut Malaysia akan dihantar pulang ke Malaysia awal pagi esok.
Difahamkan penuntut itu akan diterbangkan p

ulang dengan pesawat C130 TUDM awal pagi esok.
Chin berkata, 21 pelajar kedoktoran UGM memilih untuk tidak pulang ke Malaysia sebaliknya akan tinggal di Solo sehingga keadaan selamat kerana mereka terikat dengan tugasan klinikal. - BERNAMA

-BHARIAN-

 

Sedih teringatkan dia ...

 

Alhamdulillah ..selamat sampai kat Sungai Buloh .. Jauh jugak rupanya Muara tu ek ... Sepanjang perjalanan tu , mata aku kuyu jer ..tahan ngantuk ..

Tiba-tiba Suria.fm memutarkan sebuah lagu yg bisa membuatkan hati aku sayu .. Teringatkan zaman sekolah serta nasib penyanyi tu .. Aku membesar bersama sama rakan di sekolah dengan lagu lagu dia.. hehe..

Sapa tak kenal Saleem ? Kalau dia buat blog , pasti meletop letop letop wooo.. tak payah blogwalking .. Asal post je entri , berdesup desup orang masuk blog dia , kan ? Aku pon sah sah g gak .. hehehe..

Sayangkan Saleem.. Suara mmg dah kaw kaw best.. Unik .. menarik .. huhu.. tapi salah pilih jalan .. Hurm... Harapnya Saleem tak lagi terjebak dengan menda tu dah ..

Keyrill dan Azzey , minat lagu kat bawah ni tak  ?

Erk.. heeeellpp !!

 

CSC_0394

Erk.. alhamdulillah .. kenyang sudah .. nak amik gambar makanan , tak sampai hati .. kot ada yang tak makan lagi , ada yang terliur dibuatnya .. berdosa lak aku .. kan kan ..

Camana makanan kat sini ? Layanan ? Suasana ? Harga ? Erk... Makanan .. Menyelerakan .. Layanan ? Memuaskan .. Harga ? Belum bayar lagi .. Bintang ? I luv it !! erk.. Suka suka .. tak payah bagi bintang ... Bagi aku , tip top .. Kira tak nyesal la datang sini ..

Perancangan selepas ini , tidur kat umah umah adik ipar je .. esok je balik Putrajaya .. Dah tak larat nak drive .. mata kuyu jer .. Kepala pon ada pening pening skit ..

Ops .. tadi ada blogger tanya aku , bagaimana nak dapat graf / carta yang aku buat dientri yang sebelum ini .. GOOGLE ANALYTICS nama dia .. korang kena register dulu , kemudian dapatkan code html dan pasangkan di blog korang .. Ok ?

Ngantuk ar ... Ops.. gambar di atas tu gambar aku bersama anak buah aku , Ammar ... hehe..

Tegarkah aku ? @ Muara , Klang ..

 

Sementara tunggu makanan sampai dan solat maghrib , masa yang aku ada tu aku gunakan untuk update blog .. Untuk menjawab soalan kawan kawan tadi tu , aku tak bekesempatan lagi .. Maaf yer ..

DSC_0387 DSC_0389Mmg dah jadi tabiat aku sejak aku mengenali dunia blog dan FB , aku akan update di mana mana saja setiap kali aku berhenti.. Tak kira jalan jauh atau jalan dekat ...

Bukan kemaruk atau tegar tapi aku amalkan entri 'segar dari ladang' .. kalau dah simpan simpan tu , tak best dah nak bercerita sbbnya 'feel' tu dah takde ..

Skang ni adik ipar aku g order makan.. dia g pilih ikan apa nak di makan ... Aku ? Aku makan je apa saja diorng pilih .. Kalau tanya selera aku tentang ikan , aku hanya gemar ikan pari dan keli .. hehe..

Makin lama makin ramai orang datang .. Patutlah Muara ni jadi sebutan orang dari dulu lagi .. Ini kali pertama aku jejakkan kaki di Tanjung Harapan ini .. Banyak kali dah orang ajak aku datang sini tapi aku je liat skit sbbnya aku bukan kaki 'seafood' .. Aku pengemar ayam ... haaha..

Harap harap tak hujan .. hehe..

@ Tanjung Harapan , Klang ..

 

Hurm... rezeki jgn ditolak kan ?

Hari ni punya projek mmg panjang ... Dari Low Yatt Plaza ke KLCC kemudian ke Cheras seterusnya ke Muara , Klang ...

Ke Low Yatt Plaza , aku g upgrade htc aku .. Sememangnya pekerja dia PDA EXPERT ni tak banyak cerita .. dia tak perlu mintak resit atau sebagainya.. Dia cuma tanya beli mana kemudian tengok hp... Dia tanya apa masalah , check dan terus kemaskini ... senang .. Layanan pon tip top.. tanya je la apa soalan berkenaan pda , mereka akan jawap tanpa dolak dalih .. Dan aku plan nak tukar ke HTC HD7 .. terkini di pasaran yang mampu bersaing dengan IPHONE4 .. Dengar bagus lagi dia .. hehehe..

Selesai urusan aku , ke KLCC lak untuk selesaikan urusan wife aku bersama CLINIQUE .. Biasa la orang perempuan .. pantang dapat baucer free , mesti nak g amik .. bila dah g amik maka sempat la sambar satu dua barang kat situ ..

Area  Bukit Bintang tadi mmg sesak dengan kereta .. mmg terpusing pusing nak cari jalan keluar .. nasib baik dapat gak lari dari kesesakkan lalu lintas kat situ dan terus menuju ke Cheras .. Nak ziarah orang tua aku ... Hurm.. sakit lagi tangan dia .. Aku dok mencari kat mana ada tukang urut yang bagus berdekatan dengan Cheras .. Ada sapa tahu ? hehe..

image

Dan skang ni kat Tanjung Harapan , KLang ... nak makan malam kat sini.. Ada ore nak belanja .. hehee..

Permulaan jual 'blog' ..

Bulan pertama aku berblog .. aku hanya dapat ini ..image

Komen yang sedikit saja.. Bermula entri pertama aku bertajuk KEINSAFAN ke entri yang dapat sambutan hangat , BLOG PERLU DIDAFTARKAN , BLOG BEN ASHAARI DIJUAL dan banyak lagi ...

Apa yang aku buat ialah , menaip dan terus menaip tanpa rasa jemu .. Itu dari segi entri ..

Dari segi promosi blog , aku gunakan medium paling hangat dipasaran iaitu FACEBOOK .. Aku cipta KELAB BLOGGER -BEN ASHAARI .. Pada mulanya aku letak nama KELAB BLOGGER tapi bila ramai buat kelab masing masing , maka aku tambahkan di situ nama aku ..

image

Ada yang minta aku letak je KELAB BLOGGER dan buang nama BEN ASHAARI tu .. Persoalannya .. kenapa aku perlu berbuat demikian padahal aku sorang jer yang beria ria mempromosi , invite rakan rakan , buat segmen itu ini untuk menjual nama KELAB BLOGGER - BEN ASHAARI ini ? Mmg ada rakan yang tolong tapi itu pon selepas aku minta mereka berbuat demikian dan terima kasih atas pertolongan itu .. Aku tak lupakan jasa korang ..

Jumlah terkini ahli KELAB BLOGGER BEN ASHAARI adalah 6,016

Kelab ini mendatangkan kebaikkan untuk semua blogger .. Disinilah dijadikan tempat post entri masing masing terutama buat blogger baru .. Ada gunanya juga kan ?

Lagi cara aku 'jual ' blog aku tu dengan gunakan 'mereka' yang gemar tagged aku di FACEBOOK.. Aku tinggalkan komen dan juga url blog aku .. hehe.. promosi jugak tu kan ? Apa lagi ek.. haaa... setiap hari aku akan tinggalkan ucapan harijadi kepada rakan rakan FB beserta url blog .. Tak lupa juga .. sms.. dalam sms aku , aku sertakan url blog ...

Mmg nampak murah cara promosi ini .. Jangan lupa , gedung kain terkenal di Malaysia , Jakel menggunakan pekerja pekerjanya memberi flyers di tepi jalan jer .. Habib Jewels.. dan banyak lgi.. cara itulah paling murah tapi berjaya ...

Sebab itulah aku kata , blogger kena kreatif .. kreatif dalam penulisan , promosi blog dan sebagainya .. Jangan terlalu bergantung sangat pada cara klasik walaupun cara klasik tu mendatangkan hasil.. Cuba pelbagai cara lain ..

Entri seperti ini dah aku buat sebelum ini tapi memandangkan ramai blogger baru , maka aku buat sekali lagi.. Bukan re-post yer.. aku taip baru .. huhuh..

Semoga berjaya yer..

Rahsia kejayaan blog ..

 

Segalanya dari sini .... blog korang sendiri ...

image

Terima kasih .. Aku tak pernah minta mereka meletakkannya di bloglist mereka .. Dan alhamdulillah , mereka dan korang semua sudi meletakkannya di dalam blog ... Terima kasih ,terima kasih ..

Aku tak tau la.. Mmg dua tiga hari ni aku hari aku bersyukur sebab usia blog aku dah mencecah 1 tahun ..er.. berapa bulan eh.. haa.. satu bulan dan tak lama lagi aku pulak yang akan mencecah 34 tahun .. tua dah kan ? Sapa sangka lelaki ini boleh berada di tahap ini dalam tempoh setahun  tanpa gunakan 'helikopter' ?

Kejayaan blog aku ini terletak pada ... RAKAN RAKAN BLOGGER itu sendiri ..

image

Buat masa sekarang ada 1,726 sumber trafik aku dan jumlah mereka yang meletakkan link di blog mereka ada 1,720 .. Hurm.. ramai yang sudi yer.. Jutaan terima kasih !!!!!!!

Maaf la yer .. macam kelas sejarah lak .. hehe .. Maka sebenarnya naiknya blog ini kerana blog korang juga .. Tak perlulah korang nak kagum atau rasa rendah diri atau pon iri hati pada blog ini ..  ok ?

Ops... satu lagi.. Aku tak pernah pinta mana mana blog suruh buatkan entri ' TERIMA KASIH BEN ASHAARI ' ! Mereka melakukannya atas keikhlasan diri mereka .. Sama juga sewaktu kali pertama aku berkenalan dengan MAT GEBU dan kesudian dia meletakkan berkawan dengan aku lalu aku juga membuat entri penghargaan buatnya sebagai tanda terharunya aku ..

Sebab itulah aku kata , blogger kena saling bekerjasama untuk sama sama naik ..  Apa guna kondem mengondem sedangkan kita sama sama dok merangkak ? Tutup monitor , habis terus dunia maya ! Kembali ke dunia realiti .. betul tak Mr Ceym ?

Dulu , aku mulakan blog ini dengan tak tau apa apa .. Ada blogger tinggalkan mesej kat aku ajak exchange link .. Aku kata giler ke budak ni ??? Yang aku tau money exchange .. Takkan link nak tukar pon di ajak ajak ? Iskh .. dan satu lagi ... blog aku ni , orang baca pon tak de pastu nak ajak tukar ? Buang karan jer tukar dengan aku ni haa...

Itulah perasaan aku .. Kita tak tau rezeki kita dalam dunia blog ini . Pucuk pangkalnya adalah usaha dan nasib .. hehehe..Ada yang berusaha tapi belum lagi rezekinya ... Tapi bila 'datang' , korang tak tertahan tahan pulak !  ..

Ok ? Aku harap mulai hari ini , korang senantiasa bersemangat bila melakukan apa jua perkara yang korang terlibat .. Belajar , bersukan , bekerja ... Semua orang boleh berjaya selagi mana dia ingin berjaya !! Dahulukan mana yang patut didahulukan ... Okeh ??

Pelik ?? Jangan pelik

image Jumlah FOLLOWER pada petang tadi , jam 4:05

image

Dan ini pula pada jam 2 pagi berikutnya dengan jumlah 47 ribu kunjungan mesra dari rakan rakan ... Alhamdulillah .. terima kasih ..

Penambahan yang aku tak sangka dan sepantas ini menambahkan lagi keyakinan aku bahawa terdapat sesuatu yang menarik minat mereka ..

Adatlah bukan ? Dari 1000 tu belum tentu 100% menyukai kita .. tapi jangan amik jumlah yang kecil itu .. amik majoriti .. tu yang sepatutnya bukan ?

Dunia ini cukup indah untuk kita berkongsi .. Awan yang membiru .. Udara yang nyaman .. Matahari yang menyinar .. Bulan yang terang benderang .. Cukup indah .. Kenapa perlu dicemarkan dengan satu perasaan yang sepatutnya tidak perlu ada dalam hati kita ?

Aku bermula dari 1 UV ... dan kini aku berakhir dengan 3 ribu hingga 4 ribu UV tanpa bantuan sesiapa.. Semangat yang datang dari rakan rakan bloggerlah segalanya .. Tanpa mereka , blog aku ini tiada erti .. tapi aku akan terus menulis walaupun tiada pembaca .. Kerana aku mmg suka ..

Pelik ? Jangan pelik .. inilah hakikat yang perlu aku terima atas segala penat lelah aku selama setahun .. Berapa ramaikah blogger yang mampu bertahan selama setahun tanpa sehari pon bercuti dari mengupdate bognya ?? Maka inilah hasilnya .. Jangan hairan dan jangan pelik ... Jangan tengok masa dia berdiri tapi tengok sewaktu dia merangkak ...

Terima kasih kerana sudi singgah walaupun tak suka dan tak faham mengapa dan kenapa .. Yang penting apa yang diperolehi .. Dan apa yang dibawanya bersama ..

Adakalanya kita hanya nampak pelangi itu cantik tapi tak tau kenapa dia muncul .. Adakalanya kita bencikan panas terik sedangkan ada yang mendoakan kemunculanya .. Adakalanya mereka takutkan hujan sedangkan ada yang menagih setitis darinya ... Maka , tadahkan tangan .. berdoa .. bersyukur .. dan istighfar ..

Ya Allah ... Jauhkanlah kami dari perasaan hasad .. murahkan kami dengan rezekiMu .. Berkatilah hidup kami .. Amin ...

Semoga Berjaya , Wanda

Bila pakwenya cuba bunuh makwenya ..

 

Pergh.. aku tak sangka betul .. Dalam tak sengaja perkara tu boleh berlaku .. Adakalanya kita tak sangka langsung perkara malang boleh berlaku pada kita sekiranya kita tidak berhati hati.. Mungkin kita rasa orang lain boleh menduga tapi sebenarnya tidak langsung .. Kita kena amik segala kemungkinan yang boleh berlaku ..

Tadi , di masjid Putra, Putrajaya ada la satu pasangan ni asyik mengambil gambar .. Biasanya pada cuti umum , Masjid Putra menjadi tarikan pelancong ..Maka kereta akan penuh dikawasan parking .. Berlambakla kereta di kiri kanan bahu jalan .. Dari dua lorong jadi satu lorong ..

Si pasangan ni punya la baek punya posing .. Ada satu babak tu dia suruh makwe dia posing sambil menyangkung kat atas jalan raya yang mana aku rasa kalau ada pemandu kereta tak perasan , boleh sauk terus dia !! Bengong tul pakwe dia tu.. sampai hati suruh posing kat tempat sibuk !!! Dah abis lokasi ke apa ??

Kadang kadang , kita kena berfikir 2 kali untuk membuat sesuatu perkara .. Yang pertama , kenapa ? Dan yang kedua , kemungkinan yang boleh berlaku .. peratusan sesuatu perkara buruk boleh berlaku maka dengan itu kita boleh berhati hati ...

Biar nampak tidak bijak dari mmg tak bijak ! Betul tak Eka ...

Unstoppable Blogger pilihan malam ini

 

image

Baru lepas tengok kat Alamanda tadi .. Selepas membaca review dari NADIA , keinginan menonoton cerita lakonan Denzel Washington semakin kuat .. Akhirnya malam tadi , jam 11 malam .. g tngk la cerita tu kat Alamanda ..

Best ke ? Waaalaahh !!! Cerita ni mmg takde putar belit .. dari mula sampai abis , mmg tak senang duduk .. Menarik sangat untuk ditonton .. Dan cerita ini berdasarkan dari kisah benar .. hehe .. Berapa bintang ? Hurm... 4 bintang dari aku .. hehe.. Susah nak dapat 5 bintang woo .. hehe.. tu pendapat aku la..

Sahabat Blogger Malam ini : Aswani , Autumn Leaves dan Tasha

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI