Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 24 Disember 2010

Pemenang SAYALAH BLOGGER ITU !

image

Paling pantas dan tepat gitu >> MAKCEK BUKAN NENEK

image

Kedua terpantas dan tepat >> Gadis Lollipop

image

Ketiga terpantas dan tepat >> FIFYMEOW

dan mereka yang telah menghantar jawapan... Terima kasih .. Terlewat dan ada kurang tepat.. hehehe .. Anda akan tetap disenaraikan nanti..

Auww.. teruja i .. hehe..

 

Haaa.. dah dah .. kang ada pulak isu aku ni 'donut' lak .. Elooo... kuih keria okeh !!

Kerja korang dah abis... pasni kerja aku lak.. nak tengok satu satu blog yang antar  jawapan tu .. Soalan no 5 tu yang paling bahaya.. sbbnya jawapannya berdasarkan jumlah penyertaan  yer .. hehehe.. penting tu ... Kena fikir berkali kali ..

Untuk soalan GADIS NAKAL tu.. mmg lawak .. tau nape ? Sbb GADIS NAKAL tu munculkan diri dengan memberi komen .. adeh.. terbahak bahak aku gelak .. haih.. macam macam laaa peel blogger ni yer ..

Tunggu kul 1130 ni untuk tutup jawapan soalan no 5 tapi penyertaan boleh dihantar sehingga jam 12 .. hehehe.. Blog manakah yang bakal menghiasi blog BEN ASHAARI sepanjang hujung minggu ini ? Kita nantikan yer .... hehehe..

Apa pon , aku sendiri tak duduk diam memikirkan soalan yang nak bagi.. Bukan pe .. nak bagi senang , tak best.. nak bagi susah , kesian lak .. Tapi yang penting , mencabar.. kan kan ?

Harap semua terhibur.. korang ada masa lagi untuk ubah jawapan .. sebelum jam 1130

200 BLOG MENCARI HARTA KARUN : Soalan 5 - THE END

 

Hehe.. tak sabar yer.. sabar sabar.. kita bagi semua merasa ... kan kan ?

IKLAN sat

image

Nak tau khasiat dan kelebihannya ? > SUFFAH

 

Ok .. tiba untuk soalan terakhir dan soalan paling susah dan berhantu ... hehehe .. sabar sabar .. Sediakan terlebih dahulu satu entri ... Pastikan ada ;

  1. Header BEN ASHAARI BLOG sebagai tanda hak cipta terpelihara segmen ini ..
  2. Tajuk Segmen ini dan linkkan ke entri ini ...
  3. Masukkan semua jawapan
    1. JAWAPAN PERTAMA (soalan 1 )
    2. JAWAPAN KEDUA  ( soalan 2 )
    3. JAWAPAN KETIGA ( soalan 3 )
    4. JAWAPAN KE EMPAT ( soalan 4 )
    5. JAWAPAN KE LIMA

Ok... dah sediakan entri tu ? Sekarang tiba masa untuk soalan ke LIMA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SOALAN : RASA RASA KORANGLAH KAN .. BERAPA RAMAIKAH YANG AKAN HANTAR JAWAPAN MEREKA NANTI .. TAK KIRA BETUL ATAU SALAH ??  HANYA NAK JUMLAHNYA SAJA ..

Sila hantaran jawapan anda sebelum jam 11.30 malam ini (24/12/2010 ) .. Kiraan  penyertaan adalah sehingga jam 1130.. lepas dari tu , tak dikira dah ..  Maknanya , jumlah dia tu dikira hingga jam 1130 laa.. ok ?

Dan akhir sekali .. sila beri pendapat anda mengenai segmen 200 BLOG MENCARI HARTA KARUN ini .. TIDAK KURANG dari 100 patah perkataan .. TIDAK KURANG yer !!

Ok.. mulakan .. ops.. paste url entri jawapan tu kat entri ini yer ... terima kasih ....

Sama sama kita doakannya ..

 

Baru terbaca komen seorang rakan blogger .. dia terpaksa tarik diri dari segmen aku sbb mendapat khabar berita bahaawa kakaknya mengalami kemalangan dan sekarang berada di hospital ..

Sahabat kita meminta kita sama sama mendoakan keselamatan kakaknya .. Untuk lebih lanjut > zaza

Temu janji Dr Mahathir dengan Shah Rukh Khan pada Krismas

 

NEW DELHI: Apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di Mumbai menjelang Hari Krismas, beliau akan menjadi tetamu kehormat bintang pujaan Bollywood, Shah Rukh Khan.

Dr Mahathir dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, kedua-duanya kini melakukan lawatan peribadi ke India, akan tiba di pusat kewangan India hari ini, dan Shah Rukh Khan akan menjadi tuan rumah kepada negarawan ulung itu

"Apabila beliau dapat tahu saya akan datang ke India, beliau kata saya mesti pergi ke Bombay (Mumbai).

"Beliau lebih daripada seorang sahabat daripada peminat. Saya kenal dengannya sudah agak lama. Filem terakhir beliau yang saya tontoni ialah My Name is Khan," kata Dr Mahathir.

Shah Rukh Khan dijangka menganjurkan jamuan teh istimewa untuk meraikan pasangan itu di kediamannya di Mumbai pada Hari Krismas.
Sepanjang lawatan dua hari beliau ke Mumbai, Dr Mahathir dijadual melawat ke Yash Raj Film Studio - iaitu studio filem terulung India.

Dr Mahathir adalah tokoh kedua bertemu Shah Rukh Khan dalam tempoh kurang dari seminggu, selepas Presiden Russia, Dmitry Medvedev mengadakan perjumpaan dengan aktor berkenaan di Mumbai pada Rabu lalu.

Medvedev melakukan lawatan rasmi ke India minggu lalu.
Konsul Besar Malaysia di Mumbai Wan Zaidi Wan Abdullah juga akan meraikan kunjungan kenamaan itu dalam majlis jamuan malam.

Dr Mahathir akan menamatkan lawatannya ke India dengan mengunjungi Kerala selepas Mumbai.

Pada Khamis, beliau bertemu Perdana Menteri India, Manmohan Singh di Delhi.


- BERNAMA ( BHARIAN )

Hadiah Utama 200 Blog ?

 

Hehehe.. Respek !! Aku saja nak patahkan semangat diorng dengan memberi soalan yang mengarut .. Perghhh .. masih ada yang mampu ikut tuuuu .. Walahweeiii .. Kalau duduk kat Putrajaya ni , sah sah aku ajak lepak kat SR ..

Disebabkan kepayahan serta kegigihan mereka ini , blogger yang paling tepat dan pantas ... 3 teratas .. blognya akan di promosi 2 hari berturut-turut.. iaiti Sabtu dan Ahad .. Hujung minggu biasanya  mempunyai pembaca / blogger yang berlainan .. kan kan ?

Hurm.. dasat la korang .. aku mmg kagum ! Semangat ni kalau diterapkan ke dalam blog , sah sah senang je dapat blog yang diminati ramai .. Tahniah ! Kalah semangat juang aku.. huhu..

OK.. soalan no 5 malam ni , tak semudah 1,2,3 dan 4 yer .. Bukan takat berair bijik mata , tetapi lubang hidung serta telinga pon pastinya berair ... hehhehee...

Bagi yang tertanya tanya apakah semua ini , ini adalah satu segmen mencari harta karun yang dah lama aku ingin buat sejak mula berblog lagi.. Alhamdulillah , sekarang dah jadi kenyataan ..

Oh ya.. kalau ada yang terfikir , kenapa aku tak bagi hadiah duit atau barang je ? Bukan tak nak.. boleh ..tapi bukan itu tujuan aku mengadakan segmen ini.. Tujuan aku adalah untuk memberi mereka semangat berblogging .. Keyakinan diri .. Semua itu tak boleh dibeli dengan duit .. Kena cungkil dari dalam diri tu ... kan ?

Jika berminat nak join , masih belum terlambat .. malam ni baru tutup...  nak ? Hehehe.. segalanya dibawah tanggungan sendiri yer.. hehe.. kot tensen ke.. tergile jap ke.. hehehe.. guwau .. jom , kelik sini.. eh..klik sini

200 BLOG MENCARI HARTA KARUN : Soalan 4

 

 

image 

soalan : Blog ni ada buat satu bisnis ... Apakah bisnis yang dibuat olehnya ? Berikan url blog ini .. Senang je kan ?

Soalan 5 akan menyusul jam selepas jam 8 malam ini ... Tungguuuuu ...

 

IKLAN

imageMinat buat kek ? Atau nak menempah kek ? Lanjut > sini

Syiah: Mazhab Atas Nostalgia Sejarah

 

Oleh Prof Madya Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin

www.drmaza.com

Syiah adalah satu mazhab yang hidup atas ‘nostalgia’ lampau. Muharram adalah salah satu musim golongan Syiah menzahirkan tangisan mereka terhadap sejarah. Isu pembunuhan Saidina Hussain yang sudah berlalu empat belas kurun yang lepas diwarisi secara dendam yang tidak berkesudahan. Ramai yang menjadi mangsa kemarahan itu. Dendam itu bukan sahaja terhadap mereka yang terlibat dalam krisis lampau tersebut, tetapi turut dibabitkan mereka yang selepas itu yang enggan berkongsi tafsiran politik yang sama. Maka, Ahlus Sunnah menjadi sasaran ‘kemarahan warisan’.

Syiah sebenarnya bukan bermula dengan isu pokok dalam Islam. Ia hanya bermula dari sebuah aliran politik atau dalam istilah ‘politik kepartian’ lalu dibina dan dibajai sehingga menjadi dogma agama yang tidak dapat dibuang lagi. Isu-isu yang berkaitan dengan polisi pentadbiran pada zaman Saidina Uthman, diambil kesempatan oleh pihak tertentu untuk membina aliran politik pada zaman tersebut. Hari demi hari, dalam usaha mengukuhkan ‘parti’ dan menambah pengikut maka pelbagai nas-nas mula diberikan tafsiran yang mempunyai kepentingan politik, bahkan diwujudkan nas-nas baru bersifat politik yang sengaja diada-adakan.

Emosi

Ertinya, krisis politik dalam kalangan umat Islam selepas kewafatan Nabi s.a.w telah diwarisi secara emosi dan kekeliruan. Emosi di sini bermaksud isu-isu itu dilihat hanya pada sudut kehendak aliran politik tertentu, atau sentimen tertentu tanpa cuba merongkaikannya atau memahaminya secara holistik. Isu khalifah atau kepimpinan yang cuba dijadikan warisan keluarga Nabi s.a.w (Ahlul Bait) jika diterima akan menafikan sifat Islam sebagai agama yang tidak berteraskan nepotism atau kepentingan keluarga.

Kelayakan manusia dalam kepimpinan menurut nas-nas Islam yang dipegang dalam aliran Ahlus Sunnah wal Jama’ah adalah berasaskan kemampuan (al-quwwah) dan amanah (al-amanah). Sistem warisan dalam kepimpinan seperti yang dipegang oleh Syiah akan mengujudkan kasta aristocrat atau bangsawan yang akhirnya mereka dianggap infallible (maksum) yang tidak boleh dipertikaikan. Ini kerana kelayakan kepimpinan itu bukan kerana penguasaan mereka terhadap konsep kepimpinan sebaliknya secara warisan yang akhirnya mereka bagaikan wakil Tuhan yang menerima wahyu. Lalu mereka sentiasa dianggap benar dapat segala tindakan. Maka dengan itu akan terbengkalailah ruh syura dalam pemilihan kepimpinan.

Kekeliruan

Adapun, di sudut kekeliruan warisan ia membabitkan kepercayaan pengikut Syiah terhadap apa yang diwarisi dari fakta-fakta sejarah. Peristiwa-peristiwa sejarah lampau telah diwarisi turun temurun secara yakin tanpa mereka menyemak ketepatan fakta-fakta tersebut, atau ia sebenarnya hanya desus-desas politik atau tokok-tambah riwayat atas kepentingan politik.

Berasaskan apa yang mereka baca atau warisi mengenai cerita-cerita buruk para sahabat Nabi s.a.w khususnya Abu Bakar, ‘Umar, Uthman, Muawiyah, ‘Amr bin al-‘As atau selain itu, mereka telan bulat-bulat bersama dengan kebencian dan kemarahan ‘politik warisan’. Mereka tidak sempat lagi bertanya sejauh manakah kebenaran fakta tersebut, kerana berita buruk itu adalah berita ‘musuh politik’ mereka. Demikian itu seperti yang kita lihat musuh-musuh politik apabila bertarung antara satu sama lain. Kisah buruk musuh semua ditelan bulat-bulat dan disebarkan seluas-luasnya.

Hal ini bermula sejak penghujung pemerintahan ‘Uthman bin ‘Affan. Fitnah bermula. Dia dituduh menyalahgunakan kuasa, menjaga kepentingan keluarga dan pelbagai lagi. Walaupun sejarah mencatatkan Saidina ‘Uthman telah menjawab semua isu tersebut dengan hebat dan mantap, tetapi jawapan-jawapan itu tidak pernah sampai kepada mereka, kerana mereka enggan membaca atau mengetahui kebenaran musuh politik mereka.

Sebenarnya, Saidina Uthman telah cuba membendung gerakan fitnah yang dilancarkan oleh seorang yahudi bernama Abdullah bin Saba –suatu watak yang diakui kewujudannya oleh sumber Syiah dan Sunni-. Dialah yang mencanangkan kempen menjatuhkan ‘Uthman. Dia campuri isu-isu politiknya dengan pelbagai tafsiran agama, termasuklah kononnya ‘Ali bin Abi Talib ialah warisan Nabi s.a.w dalam kepimpinan politik. Rakyat terpinga-pinga. Mereka tiada pengalaman politik seperti itu.

Khalifah Uthman yang warak itu menulis surat rakyat:

“Aku mengambil pegawai-pegawaiku dengan persetujuanku pada setiap musim. Sejak aku memerintah, aku telah jadikan umat ini dikuasai oleh al-Amr bi al-Ma’ruf dan al-Nahy ‘an al-Munkar. Tidak dikemukakan suatu kes kepadaku atau kepada para pegawaiku melainkan aku berikan kepada mereka hak mereka. Tiada bagiku atau keluargaku hak yang menyentuh rakyat jelata melainkan diberikan kepada rakyat. Penduduk Madinah telah memaklumkan kepadaku bahawa ada golongan yang dicerca secara sembunyi, atau sesiapa sahaja yang mendakwa sesuatu, apabila cukup tempohnya maka ambillah kembali haknya di mana sahaja dia berada, daripadaku atau pegawaiku ataupun dia bersedekahlah (maafkanlah). Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada orang-orang yang bersedekah (memaafkan)”. Apabila surat ini dibaca di setiap negeri maka rakyat jelata pun menangis dan mereka berkata: “Sesungguhnya telah bergerak di kalangan umat ini kejahatan” (Al-Tabari, Tarikh al-Tabari, 4/342. Beirut: Rawai’ al-Turath al-‘Arabi).

Namun oleh kerana reka cerita itu atas kepentingan politik, maka fitnah terus disebarkan. Para sahabat Nabi s.a.w tidak terpengaruh dengan fitnah itu, tetapi ia mempengaruhi mereka yang bukan sahabat yang hidup di zaman tersebut. Sehingga para pemberontak datang ke Madinah, berdialog dengan ‘Uthman sendiri. Segala fitnah telah ‘Uthman jawab dengan kemas. Mereka terbungkam. Para sahabat yang menyaksikan mengakui hujah-hujah ‘Uthman.

Antaranya Uthman berkata:

“Ketahuilah ketika aku dilantik menjadi khalifah, aku adalah orang ‘Arab yang paling banyak mempunyai unta dan kambing. Namun sekarang tidak ada bagiku melainkan dua ekor unta yang aku gunakan untuk menunaikan haji… mereka mengatakan bahawa aku sayangkan kaum keluargaku dan memberikan mereka harta. Sebenarnya, perasaan sayangku kepada kaum keluargaku tidak menyebabkan aku bertindak kepada mereka adalah daripada hartaku sendiri. Aku tidak pernah menghalalkan harta benda orang Islam untuk diriku, tidak juga untuk sesiapa. Demi Allah! Aku tidak pernah mengambil sedikit pun harta atau cukai dari mana-mana wilayah..” (Al-Tabari, Tarikh al-Tabari, 4/348).

Apa yang pasti tulisan Syiah tidak akan memetik hal ini. Kerana, ini bukan apa yang mereka mahu.

Riwayat Sejarah

Namun, disebabkan fitnah berterusan, khalifah Uthman dibunuh. Selepas pembunuhan ‘Uthman, dunia Islam terus tidak tenteram. Fitnah makin banyak. Berbagai cerita ditokok tambah. Dari cerita politik Saidina ‘Uthman sehingga berlarutan isu Perang Jamal, Siffin, pembunuhan Saidina Hussain dan pelbagai lagi. Buku-buku sejarah mencatatkan pelbagai perkara yang bercampur aduk antara satu sama lain. Cerita-cerita bercanggahan antara satu sama lain. Ada riwayat pro-syiah dan ada yang pro-sunni. Kesemuanya bergantung kepada perawi (narrator).

Jika dia fanatik syiah seperti Abu Mikhnaf dan Hisyam bin Saib al-Kalbi maka buruk ‘Uthman, Mu’awiyah dan lain-lain. Kitab al-Umam wa al-Muluk atau dikenali dengan Tarikh al-Tabari yang menjadi pegangan sejarah Sunnah dan Syiah itu meriwayat pelbagai riwayat yang bercanggahan antara satu sama lain. Ini kerana, al-Imam al-Tabari (w. 310) mencatatkan apa sahaja yang sampai kepadanya; tanpa mengambil kira samada sahih ataupun palsu. Ini kerana beliau membiarkan agar para pembacanya menilai berdasarkan sanad-sanad yang dikemukakan dan membuat pembandingan sendiri. Ini disebut sendiri oleh al-Tabari dalam mukadimahnya:

“Apa yang terkandung di dalam kitabku ini tentang sebahagian kisah orang yang terdahulu; antara berita tersebut ada yang menyebabkan pembacanya merasa pelik atau pendengarnya merasa jelik. Ini kerana dia tidak dapat menerimanya sebagai sesuatu yang benar atau sesuatu yang hakikat. Maka hendaklah dia mengetahui bahawa berita-berita tersebut bukan datang daripadaku, tetapi ia datang daripada orang yang menyampaikannya kepadaku. Aku telah meriwayatkannya seperti yang disampaikan kepadaku”.(Al-Tabari, Tarikh al-Tabari, 1/8).

Kita semua tidak menyaksikan apa yang sebenarnya berlaku. Demikian juga al-Tabari. Hanya catatan dalam pelbagai rupa yang ada. Membaca sejarah Islam memerlukan pengetahuan tentang disiplinnya. Maka kita hendaklah mematuhi arahan al-Quran: (maksudnya)

“Wahai orang-orang yang beriman! Sekiranya datang kepada kamu orang yang fasik membawa sesuatu berita maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan kamu itu“.(Surah al-Hujarat: 6).

Justeru Ahlus Sunnah mengambil pendirian yang berbeza dalam isu sejarah ini dengan Syiah. Kata al-Imam Ibn Taimiyyah (w. 728):

“Ahlus Sunnah wal Jama’ah wa al-Jama’ah berlepas diri daripada sikap golongan al-Rafidah (syiah) yang membenci dan mencerca para sahabat. Mereka juga berlepas diri daripada sikap golongan al-Nasibah yang menyakiti Ahl al-Bayt dengan perkataan dan perbuatan mereka. Ahlus Sunnah wal Jama’ah mengambil sikap mendiamkan diri tentang pertelingkahan yang berlaku antara para sahabat. Mereka mengatakan bahawa kisah-kisah yang diriwayatkan tentang keburukan para sahabat, antaranya adalah dusta atau ia sengaja ditokok tambah atau dikurangkan atau diubah daripada ceritanya yang asal“ (Ibn Taymiyyah, Al-’Aqidah al-Wasattiyyah, hlm. 201).

Atas kedukaan sejarah yang ditokok-tambah itu, atau direka berdasarkan keperluan politik itu, dibina pula berbagai doktrin dan dogma agama yang lain sehingga Syiah akhirnya lahir menjadi satu mazhab yang besar yang akan mewarisi dendam sejarah dari zaman ke zaman. Saya pernah menulis sebuah buku berjudul Pertelingkahan Para Sahabat: Antara Ketulenen Fakta dan Pembohongan Sejarah. Persoalan ini telah saya jelaskan dengan lebih terperinci.

 

 

Syiah adalah satu mazhab yang hidup atas ‘nostalgia’ lampau. Muharram adalah salah satu musim golongan Syiah menzahirkan tangisan mereka terhadap sejarah. Isu pembunuhan Saidina Hussain yang sudah berlalu empat belas kurun yang lepas diwarisi secara dendam yang tidak berkesudahan. Ramai yang menjadi mangsa kemarahan itu. Dendam itu bukan sahaja terhadap mereka yang terlibat dalam krisis lampau tersebut, tetapi turut dibabitkan mereka yang selepas itu yang enggan berkongsi tafsiran politik yang sama. Maka, Ahlus Sunnah menjadi sasaran ‘kemarahan warisan’.

Syiah sebenarnya bukan bermula dengan isu pokok dalam Islam. Ia hanya bermula dari sebuah aliran politik atau dalam istilah ‘politik kepartian’ lalu dibina dan dibajai sehingga menjadi dogma agama yang tidak dapat dibuang lagi. Isu-isu yang berkaitan dengan polisi pentadbiran pada zaman Saidina Uthman, diambil kesempatan oleh pihak tertentu untuk membina aliran politik pada zaman tersebut. Hari demi hari, dalam usaha mengukuhkan ‘parti’ dan menambah pengikut maka pelbagai nas-nas mula diberikan tafsiran yang mempunyai kepentingan politik, bahkan diwujudkan nas-nas baru bersifat politik yang sengaja diada-adakan.

Emosi

Ertinya, krisis politik dalam kalangan umat Islam selepas kewafatan Nabi s.a.w telah diwarisi secara emosi dan kekeliruan. Emosi di sini bermaksud isu-isu itu dilihat hanya pada sudut kehendak aliran politik tertentu, atau sentimen tertentu tanpa cuba merongkaikannya atau memahaminya secara holistik. Isu khalifah atau kepimpinan yang cuba dijadikan warisan keluarga Nabi s.a.w (Ahlul Bait) jika diterima akan menafikan sifat Islam sebagai agama yang tidak berteraskan nepotism atau kepentingan keluarga.

Kelayakan manusia dalam kepimpinan menurut nas-nas Islam yang dipegang dalam aliran Ahlus Sunnah wal Jama’ah adalah berasaskan kemampuan (al-quwwah) dan amanah (al-amanah). Sistem warisan dalam kepimpinan seperti yang dipegang oleh Syiah akan mengujudkan kasta aristocrat atau bangsawan yang akhirnya mereka dianggap infallible (maksum) yang tidak boleh dipertikaikan. Ini kerana kelayakan kepimpinan itu bukan kerana penguasaan mereka terhadap konsep kepimpinan sebaliknya secara warisan yang akhirnya mereka bagaikan wakil Tuhan yang menerima wahyu. Lalu mereka sentiasa dianggap benar dapat segala tindakan. Maka dengan itu akan terbengkalailah ruh syura dalam pemilihan kepimpinan.

Kekeliruan

Adapun, di sudut kekeliruan warisan ia membabitkan kepercayaan pengikut Syiah terhadap apa yang diwarisi dari fakta-fakta sejarah. Peristiwa-peristiwa sejarah lampau telah diwarisi turun temurun secara yakin tanpa mereka menyemak ketepatan fakta-fakta tersebut, atau ia sebenarnya hanya desus-desas politik atau tokok-tambah riwayat atas kepentingan politik.

Berasaskan apa yang mereka baca atau warisi mengenai cerita-cerita buruk para sahabat Nabi s.a.w khususnya Abu Bakar, ‘Umar, Uthman, Muawiyah, ‘Amr bin al-‘As atau selain itu, mereka telan bulat-bulat bersama dengan kebencian dan kemarahan ‘politik warisan’. Mereka tidak sempat lagi bertanya sejauh manakah kebenaran fakta tersebut, kerana berita buruk itu adalah berita ‘musuh politik’ mereka. Demikian itu seperti yang kita lihat musuh-musuh politik apabila bertarung antara satu sama lain. Kisah buruk musuh semua ditelan bulat-bulat dan disebarkan seluas-luasnya.

Hal ini bermula sejak penghujung pemerintahan ‘Uthman bin ‘Affan. Fitnah bermula. Dia dituduh menyalahgunakan kuasa, menjaga kepentingan keluarga dan pelbagai lagi. Walaupun sejarah mencatatkan Saidina ‘Uthman telah menjawab semua isu tersebut dengan hebat dan mantap, tetapi jawapan-jawapan itu tidak pernah sampai kepada mereka, kerana mereka enggan membaca atau mengetahui kebenaran musuh politik mereka.

Sebenarnya, Saidina Uthman telah cuba membendung gerakan fitnah yang dilancarkan oleh seorang yahudi bernama Abdullah bin Saba –suatu watak yang diakui kewujudannya oleh sumber Syiah dan Sunni-. Dialah yang mencanangkan kempen menjatuhkan ‘Uthman. Dia campuri isu-isu politiknya dengan pelbagai tafsiran agama, termasuklah kononnya ‘Ali bin Abi Talib ialah warisan Nabi s.a.w dalam kepimpinan politik. Rakyat terpinga-pinga. Mereka tiada pengalaman politik seperti itu.

Khalifah Uthman yang warak itu menulis surat rakyat:

“Aku mengambil pegawai-pegawaiku dengan persetujuanku pada setiap musim. Sejak aku memerintah, aku telah jadikan umat ini dikuasai oleh al-Amr bi al-Ma’ruf dan al-Nahy ‘an al-Munkar. Tidak dikemukakan suatu kes kepadaku atau kepada para pegawaiku melainkan aku berikan kepada mereka hak mereka. Tiada bagiku atau keluargaku hak yang menyentuh rakyat jelata melainkan diberikan kepada rakyat. Penduduk Madinah telah memaklumkan kepadaku bahawa ada golongan yang dicerca secara sembunyi, atau sesiapa sahaja yang mendakwa sesuatu, apabila cukup tempohnya maka ambillah kembali haknya di mana sahaja dia berada, daripadaku atau pegawaiku ataupun dia bersedekahlah (maafkanlah). Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada orang-orang yang bersedekah (memaafkan)”. Apabila surat ini dibaca di setiap negeri maka rakyat jelata pun menangis dan mereka berkata: “Sesungguhnya telah bergerak di kalangan umat ini kejahatan” (Al-Tabari, Tarikh al-Tabari, 4/342. Beirut: Rawai’ al-Turath al-‘Arabi).

Namun oleh kerana reka cerita itu atas kepentingan politik, maka fitnah terus disebarkan. Para sahabat Nabi s.a.w tidak terpengaruh dengan fitnah itu, tetapi ia mempengaruhi mereka yang bukan sahabat yang hidup di zaman tersebut. Sehingga para pemberontak datang ke Madinah, berdialog dengan ‘Uthman sendiri. Segala fitnah telah ‘Uthman jawab dengan kemas. Mereka terbungkam. Para sahabat yang menyaksikan mengakui hujah-hujah ‘Uthman.

Antaranya Uthman berkata:

“Ketahuilah ketika aku dilantik menjadi khalifah, aku adalah orang ‘Arab yang paling banyak mempunyai unta dan kambing. Namun sekarang tidak ada bagiku melainkan dua ekor unta yang aku gunakan untuk menunaikan haji… mereka mengatakan bahawa aku sayangkan kaum keluargaku dan memberikan mereka harta. Sebenarnya, perasaan sayangku kepada kaum keluargaku tidak menyebabkan aku bertindak kepada mereka adalah daripada hartaku sendiri. Aku tidak pernah menghalalkan harta benda orang Islam untuk diriku, tidak juga untuk sesiapa. Demi Allah! Aku tidak pernah mengambil sedikit pun harta atau cukai dari mana-mana wilayah..” (Al-Tabari, Tarikh al-Tabari, 4/348).

Apa yang pasti tulisan Syiah tidak akan memetik hal ini. Kerana, ini bukan apa yang mereka mahu.

Riwayat Sejarah

Namun, disebabkan fitnah berterusan, khalifah Uthman dibunuh. Selepas pembunuhan ‘Uthman, dunia Islam terus tidak tenteram. Fitnah makin banyak. Berbagai cerita ditokok tambah. Dari cerita politik Saidina ‘Uthman sehingga berlarutan isu Perang Jamal, Siffin, pembunuhan Saidina Hussain dan pelbagai lagi. Buku-buku sejarah mencatatkan pelbagai perkara yang bercampur aduk antara satu sama lain. Cerita-cerita bercanggahan antara satu sama lain. Ada riwayat pro-syiah dan ada yang pro-sunni. Kesemuanya bergantung kepada perawi (narrator).

Jika dia fanatik syiah seperti Abu Mikhnaf dan Hisyam bin Saib al-Kalbi maka buruk ‘Uthman, Mu’awiyah dan lain-lain. Kitab al-Umam wa al-Muluk atau dikenali dengan Tarikh al-Tabari yang menjadi pegangan sejarah Sunnah dan Syiah itu meriwayat pelbagai riwayat yang bercanggahan antara satu sama lain. Ini kerana, al-Imam al-Tabari (w. 310) mencatatkan apa sahaja yang sampai kepadanya; tanpa mengambil kira samada sahih ataupun palsu. Ini kerana beliau membiarkan agar para pembacanya menilai berdasarkan sanad-sanad yang dikemukakan dan membuat pembandingan sendiri. Ini disebut sendiri oleh al-Tabari dalam mukadimahnya:

“Apa yang terkandung di dalam kitabku ini tentang sebahagian kisah orang yang terdahulu; antara berita tersebut ada yang menyebabkan pembacanya merasa pelik atau pendengarnya merasa jelik. Ini kerana dia tidak dapat menerimanya sebagai sesuatu yang benar atau sesuatu yang hakikat. Maka hendaklah dia mengetahui bahawa berita-berita tersebut bukan datang daripadaku, tetapi ia datang daripada orang yang menyampaikannya kepadaku. Aku telah meriwayatkannya seperti yang disampaikan kepadaku”.(Al-Tabari, Tarikh al-Tabari, 1/8).

Kita semua tidak menyaksikan apa yang sebenarnya berlaku. Demikian juga al-Tabari. Hanya catatan dalam pelbagai rupa yang ada. Membaca sejarah Islam memerlukan pengetahuan tentang disiplinnya. Maka kita hendaklah mematuhi arahan al-Quran: (maksudnya)

“Wahai orang-orang yang beriman! Sekiranya datang kepada kamu orang yang fasik membawa sesuatu berita maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan kamu itu“.(Surah al-Hujarat: 6).

Justeru Ahlus Sunnah mengambil pendirian yang berbeza dalam isu sejarah ini dengan Syiah. Kata al-Imam Ibn Taimiyyah (w. 728):

“Ahlus Sunnah wal Jama’ah wa al-Jama’ah berlepas diri daripada sikap golongan al-Rafidah (syiah) yang membenci dan mencerca para sahabat. Mereka juga berlepas diri daripada sikap golongan al-Nasibah yang menyakiti Ahl al-Bayt dengan perkataan dan perbuatan mereka. Ahlus Sunnah wal Jama’ah mengambil sikap mendiamkan diri tentang pertelingkahan yang berlaku antara para sahabat. Mereka mengatakan bahawa kisah-kisah yang diriwayatkan tentang keburukan para sahabat, antaranya adalah dusta atau ia sengaja ditokok tambah atau dikurangkan atau diubah daripada ceritanya yang asal“ (Ibn Taymiyyah, Al-’Aqidah al-Wasattiyyah, hlm. 201).

Atas kedukaan sejarah yang ditokok-tambah itu, atau direka berdasarkan keperluan politik itu, dibina pula berbagai doktrin dan dogma agama yang lain sehingga Syiah akhirnya lahir menjadi satu mazhab yang besar yang akan mewarisi dendam sejarah dari zaman ke zaman. Saya pernah menulis sebuah buku berjudul Pertelingkahan Para Sahabat: Antara Ketulenen Fakta dan Pembohongan Sejarah. Persoalan ini telah saya jelaskan dengan lebih terperinci.

image

Apapun, hari ini Syiah telah wujud. Mereka adalah warisan sejarah silam. Tangisan dan amarah yang tidak bersudahan. Hanya atas cerita lama, mereka meriwayatkan sengsara. Soal sejauh manakah ketulenan cerita bukan lagi persoalan. Namun bagi kita, sikap yang adil adalah berdialog dengan mereka. Mereka umat Islam dan ada kelebihan tersendiri. Mereka mazhab yang lahir dari isu politik, maka mereka sangat mahir berpolitik. Bagi kita, menghukum tanpa berhujah adalah sikap yang tidak adil. Berhujah tanpa sudi mendengar hujah orang lain, adalah keras kepala. Ahlus Sunnah sederhana dalam segala hal.

200 BLOG MENCARI HARTA KARUN : Soalan 3

 

image IKLAN > ALINAC SHOPPE

 

Bagi yang berminat nak menyertai pencarian harta karun ini , bolehlah rujuk pada SOALAN PERTAMA di sini ..

Ok .. untuk soalan ke 3 ... jeng jeng jenggg ...

        "GADIS NAKAL "

Berikan nama blogger ini dan url blognya ...

;) Senang banget neh ..

200 BLOG MENCARI HARTA KARUN : Soalan 2

 

Ok.. sekarang tiba masa untuk soalan 2 ... heehhe .. tak pe. aku kasi mudah jer .. hehehe ...

Soalan 2 begini rupanya :

image Berikan nama pemilik blog , url dan tajuk entri terakhinya ...

Sila simpan dulu jawapan sehingga soalan ke 5

 

IKLAN : Minat photography ?? Jom klik sini

200 BLOG MENCARI HARTA KARUN : Soalan 1

 

image Soalan 1 ditaja oleh Delicious Cuppies

 

Hehe.. aku tau... mesti ada yang tiru jawapan kan ? Jadi , aku buat cara terbaru .. hehehe .. Semua soalan dikumpul terlebih dahulu ...  Semuanya ada 5 soalan ..  Rujukan blog di sini ..

Sila kumpul dulu jawapan sehingga soalan 5 .. hehehe.. Bila dah cukup 5 jawapan , barulah ikut arahan seterusnya .. hehehe ... okeh ?

SOALAN 1 :

" sepatutnya hari nih hari yang gembira buat aku.. untuk meluangkan masa dengan keluarga tersayang.. walaupun tak selalu menyebut, hati ini sentiasa katakan sayang.. mana mungkin aku membenci mereka yang telah bersama2 dengan aku selama hari ni...

Nama pemilik blog entri ini ..

Doktor sudah bebel ..

 

Hurm.. lama gak aku tunggu giliran aku .. Bila sampai , maka masuk dengan muka sakit.. hehehe.. mmg sakit pon ..

Doktor lelaki.. aku tak pernah jumpa lak dia kat klinik ni.. Chewah.. macam selalu sangat jumpa doktor kat klinik ni..hehehe .. Muka garang giler. ..terus ilang mood.. hahaha..

Pastu dia tanya aku... "ASHAARI... hurm.. asal mana ? "

" Err.. sini jer.. cheras .. " jawab aku ..

"Bukan Sg. Penchala ? " Dia tanya lagi ..

Amboi doktor ni.. nak buat lawak pulak... hahaha.. Faham tak maksud doktor tu ? Hehehe.. Al-Arqam daaa..

Kemudian dia tanya aku... " sedap badan ? workout ? "

Aku sengih jer la .. Pastu dia tanya sakit apa sambil tu dok berborak pasal workout ni.. Dia kata dia minat , tapi takde masa .. Ramai kawan dia yang buat badan ni , mmg nampak best la.. sasa dan mantap .. Dia ada tanya aku , ada amik steroid ke tak , suppliment segalanya laa.. Adeh... aku jawab je la tak.. takat suplimet biasa je.. sbb kos tinggi sangat .. Steroid tu aku tak sentuh..bahaya ..

Bla bla bla.. aku mintak dia check tekanan darah aku .. Erk.. 150 atas .. tinggi tu dia kata.. dia tak percaya .. Dia suruh aku rileks.. Gulp .. Dia cuba sekali lagi ... Sama gak ..

Okeh ... pasang telinga !  Bla bla bla bla bla ... pasal darah tinggi dan kesannya .. hurm.. mmg menakutkan la... dia kata aku patut kena suntik dah ni.. tinggi sangat... Dengar je la ... takut pon ada.. hehe..

Settle .. keluar .. Amik ubat.. g jemput wife aku .. Apa pon doktor tu mmg best.. walaupun serius tapi pandai bergurau .. Aku rasa ..cam aku gak .. hahaha .. serius je muka .. tapi ??

500 blog!

Aku kat klinik ni..ramai pulak yang sakit eh..orang kata musim..hurm dari hari tu aku dengr menda yg sama,iaitu musim sakit..hehe..dari awal tahun hingga hujung tahun..

Dalam keboringan ni maka aku terfikir satu idea yg menarik begitu..iaitu PENGUMPULAN 500 blog dlm tempoh 24 jam ! aku cadang nak buat satu hari sebelum tahun baru.. amacam??

Rasa rasa boleh tak dpt ?

Hebahan ...

 

Ada 3 hebahan yang aku nak buat sebelum g klinik .. hehe.. Sekadar membantu rakan rakan blogger ..

OK.. yang pertama , http://shaofie.blogspot.com/2010/12/segmen-privasi-dialog-terbaiklah.html  ....

Kalau minat contest , boleh cuba yang ni , http://symuzzamir.blogspot.com/2010/12/first-contest-iphone4-ke-blackberry.html ..

Dan yang ni kalau boleh aku minta rakan rakan blogger hebahkan yer .. Terima kasih ..

PENIPUAN PENIAGA ONLINE ! Bukti Kashfee Anggun DICOPEK!!!

Selesai ...

 

Pengumpulan 200 blog dari pukul 1 pagi hingga 8 pagi ,menakjubkan !  Tak sangka diwaktu pagi gitu masih ramai 'berjalan-jalan' .. Terima kasih .. tunggu petang nanti yer .. lepas solat Jumaat .. hehehhe..

Hari ni aku terpaksa mc .. dah seminggu demam .. kat opis asyik bersin dan selsema .. Sian pulak kat kawan opis .. nanti berjangkit pulak.. Karang baru nak g klinik .. check.. asal malam je mesti demam ..

Okeh .. Mesti ramai tertanya mengapa aku tetiba nak kumpul 200 blog .. hurm.. aku takde nak membuktikan apa apa pon ..sekadar saja nak kumpul 200 blog dan buat satu permainan .. Ehem.. Permainan melalui blog ?? Bukankah menarik gitu ? Hehehe..

Sebenarnya , bukan mudah nak bermain permainan di dalam blog ni .. arahan terpaksa diberi dengan jelas dan mudah .. Walaupun permainan ni nampak simple tapi sebenarnya ianya satu aktviti yang menguntungkan pada mereka yang terlibat .. BLOGWALKING  ..

Sambil mencari , jadi follower dan tinggalkan jejak .. senang senang je kan ?  Dan paling utama , dapat merapatkan lagi persahabatan ... Dalam 200 buah blog tu , aku dapat lihat , banyak blog baru .. hurmm.. bukankah itu satu pencapaian yang baru ?

BEN ASHAARI TANPA SEGMEN ? Sekarang aku nak dikenali dengan SEGMEN .. hehehe .. Tanpa segmen siapalah aku kan ? Begitu juga Chong Wei tanpa raketnya .. ada sapa berminat nak berkenalan dengan dia ? Adaa.. setiap manusia ada kelebihannya .. Kalau ditarik yang itu pastinya ada yang lain .. Itulah manusia ..

Apa pon , jutaan terima kasih atas sokongan korang semua .. Aku tau , korang bukan taksub tapi sekadar memberi sokongan tak berbelah bagi pada aku .. Dan aku terharu ! Taksub dan menyokong berbeza  yer ..  Dan aku bukan artis untuk mereka teruja dengan aku..

200 Blog tersenarai ..

 

OKeh.. dah cukup.. Satu segmen sebagai persediaan petang ini .. Kenapa petang ? Sbb malam pon leh join sekali la kan ? Hehehe.. adil dan saksama ..

Apakah bentuk segmen itu ?? Tunggguuuu ...

  1. http://kucingmeowpusak.blogspot.com
  2. http://ciputsedut.blogspot.com
  3. http://www.sayapmalam.com
  4. http://syazrini89.blogspot.com
  5. http://areliff-mastermindz.blogspot.com
  6. http://zaza96.blogspot.com
  7. http://ila-alia.blogspot.com
  8. http://pearl-jade86.blogspot.com
  9. http://burungman.blogspot.com
  10. http://ladygreen3011-ayuni.blogspot.com
  11. http://sisiberbeza.blogspot.com
  12. http://www.wooferstorm.com
  13. http://nurazilaismail.blogspot.com
  14. http://arasimatasepet.blogspot.com
  15. http://noorhidayahsalmat.blogspot.com
  16. http://banyaktehkereta.blogspot.com
  17. http://eringilegambar.blogspot.com
  18. http://sekamarrindu2009.blogspot.com
  19. http://fiarcacoutura.blogspot.com
  20. http://ustazakmal.blogspot.com
  21. http://cik-emma.blogspot.com
  22. http://greatzulfiqar.blogspot.com
  23. http://qilarazak.blogspot.com
  24. http://gadishlollipopinwonderland.blogspot.com
  25. http://hishyamuddin.blogspot.com
  26. http://mohdsyafiqrosli.blogspot.com
  27. http://tintayu17.blogspot.com
  28. http://chuffedsyakirah.blogspot.com
  29. http://diyanayaccob-deqdeq.blogspot.com
  30. http://nohfee.blogspot.com
  31. http://falihinjasmy.blogspot.com
  32. http://syazanaamira.blogspot.com/
  33. http://lekatlekitgurl.blogspot.com
  34. http://ceriteracikciput.blogspot.com
  35. http://b0lat.blogspot.com
  36. http://goldazone86.blogspot.com
  37. http://sweetdyba.blogspot.com
  38. http://syaznursyazani.blogspot.com
  39. http://meiyadesire.blogspot.com
  40. http://homosapiensz.blogspot.com
  41. http://sinarpelangipagi.blogspot.com
  42. http://atienabern.blogspot.com
  43. http://iqbalhakimi.blogspot.com
  44. http://husnaahmad.blogspot.com
  45. http://feezavavivilavi.blogspot.com
  46. http://farahuhibbuislam.blogspot.com
  47. http://pcar19.blogspot.com
  48. http://yanglurus.blogspot.com
  49. http://bulanpurnama89.blogspot.com
  50. http://azwazeemohddaim.blogspot.com
  51. http://www.amirizzat.com
  52. http://zieadikchuwetz90.blogspot.com
  53. http://mymedium-tiha.blogspot.com
  54. http://najmieanwari.blogspot.com
  55. http://mynemie.blogspot.com
  56. http://kringg.blogspot.com
  57. http://sukasukicikin.blogspot.com
  58. http://skyjuicemyself.blogspot.com
  59. http://farahizzatyrodzi.blogspot.com
  60. http://arolpunyeblog.blogspot.com
  61. http://sayaialahsaya.blogspot.com
  62. http://suziesanjidisini.blogspot.com
  63. http://cintaneenacinta.blogspot.com
  64. http://chicadepink.blogspot.com/
  65. http://nurulsnotfunny.blogspot.com
  66. http://matkeli1000.blogspot.com
  67. http://dillaadillastory.blogspot.com
  68. http://akuhidupini.blogspot.com
  69. http://booboo-chacha.blogspot.com
  70. http://www.zulikram.com
  71. http://cikmimmie206.blogspot.com
  72. http://admiralhafiz.blogspot.com
  73. http://sweetdyba.blogspot.com
  74. http://eqeen-azmee.blogspot.com
  75. http://thesmuff91.blogspot.com
  76. http://daddydian.blogspot.com
  77. http://thesmuff91.blogspot.com
  78. http://chicadepink.blogspot.com
  79. http://mentositubiru.blogspot.com
  80. http://tuudia.blogspot.com
  81. http://nurapple.blogspot.com
  82. http://anakekupukertas.blogspot.com
  83. http://qimayraportal.blogspot.com
  84. http://ayujazari.blogspot.com
  85. http://cikyuz87.blogspot.com
  86. http://www.masterfaiz.com
  87. http://aqubudaknerd.blogspot.com
  88. http://mieraluve.blogspot.com
  89. http://tengkunizam.blogspot.com
  90. http://mysweetyummy.blogspot.com
  91. http://missmeera.blogspot.com
  92. http://t0matopink.blogspot.com
  93. http://episodkehidupanku.blogspot.com
  94. http://empayarbintangtiga.blogspot.com
  95. http://cik-emma.blogspot.com
  96. http://pupel.blogspot.com
  97. http://jieare92.blogspot.com
  98. http://mimieaiza.blogspot.com
  99. http://johnjeninz.blogspot.com
  100. http://t0matopink.blogspot.com
  101. http://piqasweety.blogspot.com/
  102. http://smileandsmilealwayz.blogspot.com
  103. http://sicomot-comel.blogspot.com
  104. http://psychologyupsi.blogspot.com
  105. http://diariummi.blogspot.com
  106. http://daunputihmerah.blogspot.com
  107. http://syazberry.blogspot.com
  108. http://cacingpanas69.blogspot.com
  109. http://akuwanblur90.blogspot.com
  110. http://khaiartzfar.blogspot.com
  111. http://sayecekla.blogspot.com
  112. http://storymoryglory.blogspot.com
  113. http://aidachentaluq.blogspot.com
  114. http://www.shahazrin.com
  115. http://iemam112.blogspot.com
  116. http://akubersamacahya.blogspot.com
  117. http://ettylukeman.blogspot.com
  118. http://wamozuwaha.blogspot.com
  119. http://pu3nurhamziela.blogspot.com
  120. http://adikakhairy.blogspot.com
  121. http://paradise2lurve.blogspot.com
  122. http://jejariruncing.blogspot.com
  123. http://nukilanakukahini.blogspot.com
  124. http://kyralovelious.blogspot.com
  125. http://misztrex.blogspot.com
  126. http://ceritaindahkami.blogspot.com
  127. http://loqkimagri.blogspot.com
  128. http://matkeli1000.blogspot.com
  129. http://hafizahismail.blogspot.com
  130. http://cikguiqlima.blogspot.com
  131. http://fishlol.blogspot.com
  132. http://mawarplastik.blogspot.com
  133. http://maiqadeejazzz.blogspot.com
  134. http://negative46.blogspot.com
  135. http://mawarplastik.blogspot.com
  136. http://juanyuan.blogspot.com
  137. http://faqarabduljalil.blogspot.com
  138. http://papamama-cintasuci.blogspot.com
  139. http://euriqqaraffar.blogspot.com/
  140. http://blogsikacamata.blogspot.com
  141. http://mazha-2010.blogspot.com
  142. http://hamidi-econs.blogspot.com
  143. http://kesayanganayahibu.blogspot.com
  144. http://kuronofu91.blogspot.com
  145. http://alkisahdaku.blogspot.com
  146. http://maikorner.blogspot.com
  147. http://sinujasheffie.blogspot.com
  148. http://nadzmy88.blogspot.com
  149. http://adorablenyza.blogspot.com
  150. http://nizbudakart.blogspot.com
  151. http://pzulaiqazulkifli.blogspot.com
  152. http://henshinterritory.blogspot.com
  153. http://sukapadahijau.blogspot.com
  154. http://mekygearhead.blogspot.com
  155. http://luahan-hati-matika.blogspot.com
  156. http://khairedzaimy.blogspot.com
  157. http://reality2fantasy.blogspot.com
  158. http://bilajejarimamamenari.blogspot.com
  159. http://pinkpearllady.blogspot.com
  160. http://puiltyeqa.blogspot.com
  161. http://amyshuhada.blogspot.com
  162. http://sayasalahka.blogspot.com
  163. http://zakmalstory.blogspot.com
  164. http://fa10-sekadarmencuba.blogspot.com
  165. http://beayr.blogspot.com
  166. http://shahjiehan.blogspot.com
  167. http://sufeenan.blogspot.com
  168. http://dunieamir.blogspot.com
  169. http://era070789.blogspot.com
  170. http://kitakesitu.blogspot.com
  171. http://sayebuatblogini.blogspot.com
  172. http://bluediamondfaizah.blogspot.com
  173. http://falihinjasmy.blogspot.com
  174. http://hazirah89.blogspot.com
  175. http://nurfiyda.blogspot.com
  176. http://penjejak-mimpi.blogspot.com
  177. http://ninenov91.blogspot.com
  178. http://journey42morrow.blogspot.com
  179. http://symuzzamir.blogspot.com
  180. http://www.mimie1678.com
  181. http://aidillahhaimi.blogspot.com
  182. http://cakapsenang.blogspot.com
  183. http://apezsshah.blogspot.com
  184. http://nottygirlz.blogspot.com/
  185. http://viwygarage.blogspot.com
  186. http://theupcomingwriter.blogspot.com
  187. http://ceritakami81.blogspot.com
  188. http://dirahpunyerblog.blogspot.com
  189. http://tienalovesick.blogspot.com
  190. http://www.borakkosong.com
  191. http://ultradya.blogspot.com
  192. http://iniceritanina.blogspot.com
  193. http://pinkygirltalk.blogspot.com
  194. http://farahshafy.blogspot.com
  195. http://dauzshanley.blogspot.com/
  196. http://azfar9897.blogspot.com
  197. http://emmaazwin.blogspot.com
  198. http://blueberrycheese3324.blogspot.com
  199. http://resepihidupku.blogspot.com
  200. http://amirahbazilah.blogspot.com
  201. http://luvyuall.blogspot.com
  202. http://diyaedhayaa.blogspot.com
  203. http://miszemie.blogspot.com
  204. http://viniyamey.blogspot.com
  205. http://eyqaatiqah.blogspot.com
  206. http://simplyakuogosh.blogspot.com
  207. http://lampoh09.blogspot.com

Setiap kali aku tergelincir ..

 

Ini bukan kali pertama aku tergelincir .. Berkali kali dah .. masalahnya bukanlah aku cuai tapi disebabkan entah dari mana datangnya kulit pisang ataupun pasir tu haaa ..

Yang menariknya .. setiap kali aku tergelincir , aku bangkit kembali dan berjalan dengan lebih pantas lagi .. Dan pastinya ada diantara mereka tidak berkenan dengan kepantasan aku ini maka ditaburnya lagi agar aku tergelincir .. Alhamdulillah.. aku tergelincir tapi terselamat .. Ada rakan sudi menjadi tempat aku berpaut ..

Yang pastinya kali ini , yakni esok .. aku akan mintak sebanyak 200 blog lagi untuk segmen baru aku !!  Setiap kali aku tergelincir , mereka harapkan aku cedera tapi ternyata silap.. aku bangkit.. aku senyum .. dan aku akan kembali .. kembali untuk meluaskan jajahan aku ..

Riak ? Bukan riak .. takbur ? Pon bukan .. angkuh ? Bukan .. tapi semangat .. semangat membuktikan bahawa sesungguhnya anak melayu ini pantang dicabar !  Walaupun bersenjatakan keyboard , aku akan terus mara .. dan mara .. sehingga aku mencapai kepuasan yang diluar dugaan !

InsyaAllah .. aku dah rasa erti kepayahan dalam hidup .. dan pastinya kepayahan itu adalah guru dalam kejayaan aku ini ..

Satu pinta ku ..

 

Sahabat sekalian .. maaf aku pinta terutama buat PENDEKAR BERKUDA .. Tiada niat untuk mendabik dada atau bersikap angkuh .. Terlalu penat diri ini diperkecilkan .. Ya , aku tau blog aku ini blog picisan .. Tiada sebarang cerita .. info ... Aku tak boleh main sedap bercerita sekarang .. 'Tangan aku diikat sebelah' .. Maka buat masa sekarang ini , apa yang boleh aku buat ialah berhibur bersama rakan blogger .. Satu cara yang aku buat namun membuahkan hasil.. Bukan trafik tetapi gelak tawa dan senyum riang .. malah ramai diantara mereka telah saling kenal antara satu sama lain .. Alhamdulillah.. tercapai hajat aku .. Trafik ? Sama je dari dulu hingga sekarang .. Masih tidak mampu mengatasi MAT GEBU ! Hehehe..

Buat rakan sekali , satu pinta aku .. aku tau kalian adalah sahabat aku di dunia maya ini mahupun dunia realiti .. Bagi mengelakkan rasa sakit hati bagi mereka yang tidak mengemari aku ini , apakata tidak perlu lagi ada kata pujian atau sebarang penghargaan buat blog aku ini ... Cukuplah doa kalian buat aku dan semua saudara seagama kita .. 

Tujuan aku berblog bukan mengejar populariti .. Hanyalah untuk mencari kepuasan dalam meluahkan rasa hati di samping cuma membuktikan pada diri ini yang aku juga boleh maju ke hadapan dgn cara tersendiri ..

Akhir kata , sekali lagi .. demi mengelakkan sebarang fitnah , kalau boleh jangan ada lagi kata pujian ... InsyaAllah .. aman dunia kita ...

Apa yang aku dan kau mahu ..

 

Aku nak berblog seperti kamu ..

Entah rezeki aku tiba dulu ..

Mereka berkata aku penipu ..

Tapi apakah mereka tahu ?

 

Siang malam aku berjaga ..

Mengerah otak mencari idea ..

Mencari kelainan dari mereka ..

Namun sebaliknya aku dapat ..

 

Jika aku mengikut kata mereka ..

Terkinja kinja mereka melompat kegirangan ..

Jika aku menafikan kehendak mereka ..

Ayuh teruskan penentangan selagi daya ..

 

Ada aku kisah ?

Jari aku .. keyboard aku ..

Setiap bulan aku bayar bil ..

Satu sen aku tak minta ...

Atas nama BEN ASHAARI .COM itu

Aku menyanyi ..

Terpekik Terlolong  ..

Seperti kamu ..

Tapi ada aku kisah ?

Bak kata Hanis ,

Ini belog saya ...

Bak kata Nabil ..

Lu apa kisah !

Jutaan terima kasih buat anda semua ..

 

Disini aku senaraikan mereka yang sudi menyertai segmen SAYALAH BLOGGER ITU sepanjang hari tadi .. hehehe .. Terima kasih yer ..

  1. Norfa
  2. nazirulhazwan~
  3. ♥NuR SyAFiQah♥
  4. zati
  5. Ujang9897
  6. Indra Amirrul
  7. Mizz Farah
  8. cik senah
  9. Admiral Hafiz
  10. sha_qistina
  11. syaz rini
  12. secantikmanis
  13. -✿ Ayu ✿-
  14. axelida
  15. Qaseh dalia adelia
  16. myra ♥ zul _ 4eva
  17. misz nana
  18. fatimah :)
  19. najmie anwari
  20. ❤ C!K MAZ's❤
  21. Noor Faezah Mazli
  22. K.I.S.S
  23. Indra Amirrul
  24. Penjejak Mimpi
  25. K.I.S.S
  26. aima in luv
  27. MamaEma
  28. ZeRa OsHiN
  29. Ejen 010
  30. Nor ' Atikah bt NorBaki
  31. Sepatu Hijau
  32. Tengku Nizam
  33. Syazana Aziz
  34. nur adam
  35. oALIFFo
  36. nur adam
  37. -✿ Ayu ✿-

Terima kasih atas kesudian anda semua .. Apakah patut segmen ini dihentikan ?

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI