Bila cinta itu pergi ....

 

Retak sudah kasih sayang kerana menurut kehendak keluarga ..  Cinta yang terbina bertahun lamanya terpaksa dihanyutkan...  Hurm.. tiada apa mampu dikatakan lagi .. Hanya menurut kata.. Jika tidak derhakalah dia ..

Ok .. kalaulah korang .. kalaulah korang kan... bercinta dengan er.. dh tentu la orang kan.. dengan kekasih korang tu la.. Tapi tup tup , dapat sms dari orang tua di kampung .. pewwitt... Ingat jugak mak aku kat aku yer.. Tapi rupanya bukan bertanya khabar .. " Supriseeee .. anakanda dah bertunang " .. Gulp ..

Nak berjuang demi cinta ??? Ditolak mentah mentah .. Apatah lagi tunang tu lak kita kenal.. Mak aih.. mmg tak suka giler kat dia .. Tapi dia pandai tackle orang tua kita .. haaaaa... camana tu ?

Entahlah... bagi mereka yang dah berumahtangga dengan pasangan kekasihnya dulu tu , sangatlah beruntung.. bagaimana pula dengan mereka yang 'aku terpaksa , kau terpaksa ' ?

17 ulasan:

  1. panjang mana jodoh & cinta itu hanya Allah yang tahu.... dan kita harus juga berusaha pertahankan...

    BalasPadam
  2. Aku belum kahwin~
    Tak tau lagi perasaan terpaksa tue..
    Hehe~ tapi harap2 lah dpt bersama dgn org yg kita impikan..
    Kalau tak dpt pun, semua itu ada hikmah..
    Kan Allah itu ada agenda terbaik tuk setiap hambaNya.. =))

    BalasPadam
  3. skang ni dah tak macam dulu2 lagi..sometimes ade pilihan keluarga yang baik2 beriman n dpt jd ketua keluarga yang baik..tapi ade jugak yg last2 bercerai berai..sbb tak bersefahaman..mmg byk pilihan yg baik2 tp zaman skang ni xleh nak caye bulat2.. cane ngan hati dan perasaan sendiri..perkahwinan kan tak boleh di paksa... hurmm kalau jadi kat dalia .. mmg menagis air mata darah ..coz dia dah kenal n kita dah kenal dia..mana nak cr org yg dah serasi ngan kita.. ade jugak org kate brcinta lepas kawen seronok..tp kalau dua2 ok..kalau terpaksa di paksa ..mana nak cr kebahgian tu.. hurmm ~ tmbah2 lgsung xkenal ..xdiberi kesempatan utk kenal hati budi lagi...xmo3x!kdg2 mak ayah kena paham jiwa anak2..tgk dulu pilihan anak2 bagus or tak tentukan lah..jgn pulak smpai memaksa..uhuu ..tp restu dtgn diorang ..kalau bercerai nak salah kan sape??

    BalasPadam
  4. ada hikmah disebaliknya..yang kita tak tahu.
    hehe..saya pun tak tau sangat. maklumlah..masih student. pakwe pun tak de. haha..

    BalasPadam
  5. panjangnye Qaseh mengurai ni..

    restu ibubapa penting..

    Jemput keALL IN ONE

    BalasPadam
  6. setiap ibu bapa nk yg terbaik utk anak. tp x salah kiranye "ku dan kau yg terpaksa" tu meluahkan pendapat jgk pd org tua..

    BalasPadam
  7. sadis la kalau cm tu..ada gak family pernah kena mcm ni..

    BalasPadam
  8. syukur parents bertimbang rasa dalam hal ni...

    sy ulas pendek di sini.. http://www.munirahizzan.com/2011/01/terpaksa-dan-dipaksa.html

    BalasPadam
  9. redha je la... sebab, hakikatnya, kalau kita berkahwin dengan pilihan kita pun, tak semestinya kita akan bahagia...

    BalasPadam
  10. err..kalo diri sendiri yg tepaksa tu xtau la camner rasanya.tp rasa lebih sakit kot kalo nk dpt brita dari pasangan kita yg dia tepaksa tinggalkan kita coz tpaksa tima pilihan famly,.huhuhuhu

    BalasPadam
  11. kalau jodh tak kemna pun.hehe coz org tua dulu2 pun kan fmily yg tentukan pasangan drg BA..bahgia je pun smpi skg ni,kdg2 kawin kerna suka sesama ni lagi tak bes..baru kwin dua tiga bulan dah cerai,heheee skdr perhati keadan semasa dn ini pndangan perbdi sy BA,.heheee

    layaaaann

    BalasPadam
  12. CINTA MEMERLUKAN PENGORBANAN..

    sy bercinta ngan hubby sjak dari bangku skolah.tp bila dia melanjutkn pelajaran ke uitm, kami clash dan sy berkenalan ngan sorg mamat lain.

    setelah kami declare nk kawen lps sy abih SPM (cinta monyet gak ni), hubby dtg masuk meminang walaupun dia xabih blaja lg. Mak sy mmg berkenan ngan hubby dan xbape suka ngan mamat yg sy tgh bercinta ketika itu.lalu pinangan hubby pun mak terima. so, sy terpaksa tinggalkn mamat tu dan melangsungkn perkahwinan dengan hubby.

    Alhamdulillah, skang da masuk 10 tahun kami kawen, dan pilihan ibu nyata membawa berkat.Sy amat bahagia sekarang.

    Point saya sebenarnya... sama ada kita berkahwin pilihan sendiri atau org tua.. segalanya terpulang pada kita bagaimana kita mencorak perkhwinan itu nanti.kalau hitam kita pilih..hitam la jadinya. Yang penting, kita cuba buat yang terbaik untuk membahagiakan rumahtangga kita.InsyaAllah...

    p/s: jenguk la ye.... ;D
    http://whenmamaliezaberblogging.blogspot.com/

    BalasPadam
  13. bercinta pon belum pernah, bertunang jauh sekali apelagi nikah kawin.. maka... belum ade jawapan. tapi, ikut kate mak saye.. beliau lagi suka saye pilih sendiri tapi perlu approval dari beliau dulu..

    BalasPadam
  14. aku terpaksa, kau terpaksa...rasanya sgt demmet

    BalasPadam
  15. macamne pulak klu aku terpaksa kau terpaksa dalam istilah lain

    aku terpaksa : sebab pertunangan ditentukan keluarga - ada org tgh - anak kena patuh & takleh katakan tak - takut derhaka or even dah kata tak pun still no choice untuk halang pertunangan ni utk jadi

    kau terpaksa - org yg nak ditunangkan untuk kau tu org lain yg carikan -ada org tgh - org tu cantik la kan - ramai peminat - ramai kenalan - tak setaraf dgn ko tapi sbb luaran kau sanggap terpaksa - kau ada experience yang org tak nak kat ko - mungkin sbb kau tak layak utk org tu smpi alasan tepat utk lari dr kau ialah aku ade laki lain - kau terpaksa sbb takut membujang smpi tua - kau terpaksa jugak terima wlu gadis cantik ni tolak kau mentah2 sbb tak suke lgsg kat ko tp gadis cantik tu tak de choice utk kate tak - aku terpaksa td

    faham - jodoh pertemuan ditangan tuhan - tapi kalau hati dua org ni mcmni kau terpaksa aku dipaksa akan bahagia ke sampai hujung nyawa???

    apa nasihat abg ben utk si gadis mahupun si lelaki td??

    BalasPadam
  16. erkk, hanya mampu menangis kot. tp nsb baik family sy tak macam tuh. huhu.

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.