Jom kritik blog ..

by - Rabu, Januari 19, 2011

 

" Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah. " - Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhari ( link )

Masih lagi dengan kata kata dia ... Apa kata mereka yang teringin mengkritik blog orang lain tu berfikir dahulu .. Tanya apakah niat sebenar... apa benar nak kritik untuk membantunya atau sekadar nak melepaskan geram ..  Jika nak melepaskan geram , cuba tanya .. apakah ganjaran yang akan diterima ? Seronok sangatkah menyakiti hati mereka ? cuba tanya diri sendiri , apa hukum menyakiti hati orang ? Atau terasa angkuh sangatkah sehingga merasakan diri tu terlalu besar ?

Hurm.. Orang kita ni , seronok melagakan ..dilagakan .. bertepuk tangan.. tersenyum sinis .. ketawa riang .. menangis tu dah pasti .. Tapi kejayaan ?? Berapa ramai yang mengecapi kejayaan ? Jangan sangka bila dah memilik segulung ijazah atau belajar di luar negara dah kira berjaya ..

Lihat bagaimana Tan Sri Syed Mokhtar dulu ...

‘‘Saya bersekolah setakat tingkatan lima tapi tak sempat ambil peperiksaan kerana tidak mampu bayar yuran."

Apa yang dia lakukan ialah usaha .. kecekalan hatinya membuatkan dia dimana sekarang ..  Bila dah berjaya .. bukannya merendahkan orang lain sebaliknya membantu mereka yang memerlukan bantuan ..

Apakah menjadi satu kesalahan atau menjijikkan jika membantu mereka yang memerlukan ?

Dunia blog adalah dunia ilmu .. Tergila gilakan trafik sebenarnya adalah satu cabaran seperti mana dalam bidang perniagaan .. Satu cabaran .. Bagaimana nak mendapatkan trafik yang tinggi.. Belajar dan mengkaji .. Trafik itu pembaca .. Pembaca yang singgah ke blog kita lalu membaca kemudian pergi dengan membawa intipati yang ada walaupun sebesar kuman..

Apakah keseronokkan yang dapat dengan mengkritik mereka dengan tiada sebarang info yang sepatutnya membantu mereka yang dikritik tu ? Kononnya kritikan pedas.. Cermin diri sebelum lemparkan kritikan pedas tu ...

Ok.. makan time..  Aku , malas nak amik tau mereka yang mengkritik aku dari jauh atau dekat .. Aku tau di mana aku... Bukan sombong tapi aku tau mereka tak senang dengan kehadiran aku.. apakah perlu aku pergi baru mereka puashati dan melenyap segala fitnah dan kekalutan ini ? Neh.. aku takkan mengundur diri ...

You May Also Like

19 comments

  1. lebih baek beri kritikan membina daripada kritikan mengutuk...
    itu yang lebih baek..

    BalasPadam
  2. sapa ben ashaari tak tau lah maklum lew blogger baru..yg pasti ben ashaari byk membantu blogger2 baru..

    BalasPadam
  3. haah, baik judge diri sendiri dulu.....

    BalasPadam
  4. dunia skrg mmg macam ni..penuh ng manusia yg berhati kuali..tau nak jatuhkan kawan sendiri je..nk berjaye dgn gunakan kelemahan org lain..so, mmg x bleh trus mengalah even berjuta nk kte kalah...hhahahh

    BalasPadam
  5. manusia tak penah puas bro. tak boleh tgk bangsa sendiri senang.

    BalasPadam
  6. cayalah abg ketul2...hehehe..marah tak gua panggil ketul2 nie..marah tak pggl dah


    erm...gua ada buat entri isu BW nie..dh dpt jwpn..tak semua salah..hehehe

    BalasPadam
  7. jgn risau ben...

    30hb nie pasti kau akan di senangi.. even datang lambat

    klik link nie untuk ke
    BroFramestone Blog

    BalasPadam
  8. ku pon penah dikutuk dulu hu3 manusia la katakana tak lekang dari kutukan

    BalasPadam
  9. mmg susah nk puaskan hati semua org..kita cume perlu buat yg terbaik semampu yg boleh...

    BalasPadam
  10. byk org xsenang tgok org lain berjaya..tp diri sendiri xmahu usaha..

    Jom Lawat Blog Bardboo

    BalasPadam
  11. salam, anggaplah kritikan tu sebagai kritikan yang membina....jangan mengutuk atau mencemuh sudah itu dah kategori lain...bagus en ben krn tidak mengalah.....kami tahu apa yang en ben buat adalah betul dan berkesan...

    BalasPadam
  12. Berantang maut sebelum ajal..itulah yang kita mahu.... jadikan kritikan sebagai cabaran.

    BalasPadam
  13. xpatut dieorang buat gitu..dieorang mang xterpikir pasal kesan dan akibat bile buat perkare camtu.. jgn mengalah abang ben!!

    BalasPadam
  14. banyak PHD dari memberi sokongan =)

    BalasPadam
  15. Keep on wrting bro ben.. walaupun skrg ni sy selalu busy, tak sempat nak komen/tulis entry.. tapi sy sentiasa curik masa tuk bce blog bro ben.. Biarkan mereka dgn dunia fantasi penuh kritis mereka.. ;)

    BalasPadam
  16. org kutuk kita,kita trima je la..hehheee

    BalasPadam
  17. org tu dpt dosa. abg ben dpt pahala. insyaallah ^_^

    BalasPadam
  18. sekali kepala mereka keras mcm batu dan perangai cam ketam batu.... sampai bila pun tak maju.....

    BalasPadam