Rabu, 23 Februari 2011

Benarkah kita punya sahabat di zaman ini ?

 

Sahabat paling agung .. paling susah dicari ganti ialah sahabat sahabat Nabi Muhammad s.a.w  .. Kalau kita baca kisah mereka , atau dengar hadis mengenai mereka mereka itu , sesungguhnya mereka cukup bertuah berada di zaman itu !

Terlalu banyak kisah sebenarnya yang kita boleh jadikan panduan dan teladan namun berapa ramai antara kita yang mengambil ikhtibar dari persahabatan mereka itu ? Hurm..

hurm.. persahabatan .. atas dasar apa persahabatan terbentuk sebenarnya .. Ke arah manakah perjalanan persahabatan itu  ? hurm... bukan sesuatu yang mudah untuk menentukan keikhlasan persahabatan itu ..

Teruji sedikit , berapa ramai yang undur diri  ? Berapa ramai akan membantu ? Entah la ... dunia sekarang ni , segala bantuan perlu ada balasan .. Bukan segalanya percuma dah ...

Hidup kita ni belum benar benar teruji sebenarnya .. Andaikata kita cacat dan lumpuh.. siapa sebenarnya yang sanggup jaga kita ? Andai berlaku , berapa ramaikan yang akan bersabar melayan karenah kita ?

Itu baru sahabat .. Kita sendiri sebagai anak , bila orang tua minta bantuan sedikit , terus je jawab ' takde duit ' atau ' takde masa ' ... Astagfirullah al a'zim ... Itukah balasan kita ?

Terlalu banyak pengalaman hendak dikongsikan bersama sebenarnya... Blog aku ni , di waktu ini ramai pembaca muda .. Maka letakkanlah segala niat , KERANA ALLAH .. insyaAllah ...segalanya membuahkan senyuman kerana ikhlasan kita ..

35 komen :

apisv2 berkata... [Reply to comment]

jeritan sahabat, kekal di hargai;)

ria berkata... [Reply to comment]

mg susah dpt seorang sahabat abg ben. .huhuhu.. sahabat maria seorang jer. .

Sunah Mohammad berkata... [Reply to comment]

terima kasih enchek ben~ :) malam ni entri2 semua pasal sahabat je..hehe..

DiriKu berkata... [Reply to comment]

memang betul...hari tu g ceramah...sahabat Nabi sangat hormat pada Baginda..haish..sekarang pun ada juga yang hormat kawan..kena mencari lah :)

bun berkata... [Reply to comment]

sahabat??
em,paling tersentuh bab ibubapa minta bantuan anak
em,bukan saye tapi ade.
em,tadi baru kene tazkirah kejap :(
sedih,...

AdyBudika berkata... [Reply to comment]

http://www.adybudika.com/2011/02/cinta-vs-persahabatan.html Entri aku pasal sahabat...

Namun macam yang aku baca kat atas...takkan sama...dengan para SAHABAT....

Perkongsian berguna untuk semua..thanks ben

HAJAR hasan berkata... [Reply to comment]

insyaALLAH. terima kasih encik ben kerana mengingatkan.

Shahazrin berkata... [Reply to comment]

kadang-kadang persahabatan yang kita nak hulurkan pada seseorang tak disambut pun. Keihklasan persahabatan akan sentiasa diuji. Ada dikalangan kita, bila dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi.

dhiyakira berkata... [Reply to comment]

suke entry ni..penuh makna

Pembawa_Wacana berkata... [Reply to comment]

Memang susah nak dapat sahabat... sebab tu sahabat ni sangat berharga...

Mat Gebu berkata... [Reply to comment]

Hmm...mat gebu pun terus terang kat sini mengaku, mat gebu bukan sorang sahabat yang sempurna..sekadar yang termampu jee....

yna fazlyna berkata... [Reply to comment]

sahabat? hum selama hari ni yna lum pernah jumpa sahabat yang betul2 sahabat

kue ziya berkata... [Reply to comment]

sahabat ? susah dicari .. juga sukar ditemui

MofiDhouse berkata... [Reply to comment]

sahabat.... sahabat sejati memang payah nak jumpa sekarang... sahabat happy time banyak... sahabat time susah... susah jumpa.. lau jumpa pun kadang2 ambik kesempatan pulak... emmm

mas.saari berkata... [Reply to comment]

sahabat waktu gembira memang ramai tapi sahabat waktu sedih susah dicari..

Cik Wanie Ghani berkata... [Reply to comment]

entahlah bro,
skg nie susah nak cari sahabat yg btul2 sahabat,
sahabat dikala senang mmg ramai,sampai x terkira,
tapi sahabat bila sedih,
mmg susah wooo.....

Ct Arina berkata... [Reply to comment]

sahabat ramai. yg sejati tu ssh nk cakap =,=

Haris Khairuddin berkata... [Reply to comment]

betoi. manyak betoi..
kawan suka senang dicari kawan duka tu yg payahnya.
apepon letakkan semua niat HANYA KERANA ALLAH.

AMMAR YASIR berkata... [Reply to comment]

Kawan mudah dicari tapi sahabat tu yang susah nak cari

noorcahaya berkata... [Reply to comment]

sekarang mmg susah, tp sahabat dari kecil till now still ada, malah sentiasa nasihat sesama ke arah yg lebih baik...

Izamir Ridzwan berkata... [Reply to comment]

"bila orang tua minta bantuan sedikit , terus je jawab ' takde duit ' atau ' takde masa ' ... Astagfirullah al a'zim ... Itukah balasan kita ?"

kacang llupa kulit dah tuh

Mutiara Bernilai berkata... [Reply to comment]

salam

baru nak jenguk2 n nak kenal2 sape en Ben ni..

ni post ptame dr En Ben yg mutiara bace, n i'm touched..sgt bmakna post ni..sgt2..

thanks~

kay_are berkata... [Reply to comment]

memang susah nak cari sahabat sejati.. ade kat luar sane, cume bile akan berjumpe je.. yang kite x tau

aizamia3 berkata... [Reply to comment]

yup... bila difikir-fikirkan balik, aku punyai sahabat yang macam mana ye? masih mencari erti sahabat sebenar dalam hubungan dengan teman-teman rapat.

Dda Ly berkata... [Reply to comment]

sahabat, susah nak cari zaman skang..kalau kawan tu banyak..huhu

:)

aree8686 berkata... [Reply to comment]

Salam... satu nasihat yang baik, memperingatkan semua kawan2 serta diri saya.. terima kasih bro...

SaYraH WonDerLanD berkata... [Reply to comment]

Sahabat waktu gelak memang ramai.
tapi Sahabt menangis sangat susah nk cari.

Are-Gya berkata... [Reply to comment]

sahabat time senang je bnyk

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ berkata... [Reply to comment]

sahabat?? saya fobia dengor perkataan tuh..sahabat lar yang paling mmebuatkan saya tkaut nak bersahabat lagi..susahnya nak cari sahabat sjeati kan..yang ada ialah sahabat yang time suka2 happy2...kalo ada pun saya rasa harus diletakkan dalam kawalan...xmo dah terkena dengan sahabat cenggini....family jerlah jadi sahabat kot..itu boleh dipercayai!!

risa berkata... [Reply to comment]

kite memang ramai kawan..tp sahabat tu memang takde...zaman sekarang lebih elok jadikan pasangan kite sebagai sahabat..itu yg lebih penting kan en.ben:)

bonadsayang berkata... [Reply to comment]

sahabat sejati akan selalu temankan kita tak kira dlm susah atau senang.bonad syg kwn2 bonad :)

azzey berkata... [Reply to comment]

yg pasti....sahabat sejati sukar dicari..:(

Awan Biru berkata... [Reply to comment]

Kita mungkin punya ramai kawan tapi sahabat mungkin belum tentu ada.

~nsar~ berkata... [Reply to comment]

baik... rapat... kamceng... tp bila hidup dah sendiri2... abih tinggalll... sori kengkawan2... bukan lupa.. slalu ingat.. tapi......hurmmm

Qaseh dalia adelia berkata... [Reply to comment]

sahabat ?sebelum kita nak cr sahabat yg sejati ..kita kena jadi sahabat yg sejati ..alhamdulillah kat dunia luar dalia ade 3 sahabat sejati ...dr sekolah hgga skrg n smpai bila2..n dunia maya pun byk sebenarnya ..cuma kita kena latih diri kita supaya jadi seorg sahabat yang baik ~ insyaAllah yup semuanya kerana Allah s.w.t

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI