Benarkah kita punya sahabat di zaman ini ?

 

Sahabat paling agung .. paling susah dicari ganti ialah sahabat sahabat Nabi Muhammad s.a.w  .. Kalau kita baca kisah mereka , atau dengar hadis mengenai mereka mereka itu , sesungguhnya mereka cukup bertuah berada di zaman itu !

Terlalu banyak kisah sebenarnya yang kita boleh jadikan panduan dan teladan namun berapa ramai antara kita yang mengambil ikhtibar dari persahabatan mereka itu ? Hurm..

hurm.. persahabatan .. atas dasar apa persahabatan terbentuk sebenarnya .. Ke arah manakah perjalanan persahabatan itu  ? hurm... bukan sesuatu yang mudah untuk menentukan keikhlasan persahabatan itu ..

Teruji sedikit , berapa ramai yang undur diri  ? Berapa ramai akan membantu ? Entah la ... dunia sekarang ni , segala bantuan perlu ada balasan .. Bukan segalanya percuma dah ...

Hidup kita ni belum benar benar teruji sebenarnya .. Andaikata kita cacat dan lumpuh.. siapa sebenarnya yang sanggup jaga kita ? Andai berlaku , berapa ramaikan yang akan bersabar melayan karenah kita ?

Itu baru sahabat .. Kita sendiri sebagai anak , bila orang tua minta bantuan sedikit , terus je jawab ' takde duit ' atau ' takde masa ' ... Astagfirullah al a'zim ... Itukah balasan kita ?

Terlalu banyak pengalaman hendak dikongsikan bersama sebenarnya... Blog aku ni , di waktu ini ramai pembaca muda .. Maka letakkanlah segala niat , KERANA ALLAH .. insyaAllah ...segalanya membuahkan senyuman kerana ikhlasan kita ..

35 ulasan:

  1. jeritan sahabat, kekal di hargai;)

    BalasPadam
  2. mg susah dpt seorang sahabat abg ben. .huhuhu.. sahabat maria seorang jer. .

    BalasPadam
  3. terima kasih enchek ben~ :) malam ni entri2 semua pasal sahabat je..hehe..

    BalasPadam
  4. memang betul...hari tu g ceramah...sahabat Nabi sangat hormat pada Baginda..haish..sekarang pun ada juga yang hormat kawan..kena mencari lah :)

    BalasPadam
  5. sahabat??
    em,paling tersentuh bab ibubapa minta bantuan anak
    em,bukan saye tapi ade.
    em,tadi baru kene tazkirah kejap :(
    sedih,...

    BalasPadam
  6. http://www.adybudika.com/2011/02/cinta-vs-persahabatan.html Entri aku pasal sahabat...

    Namun macam yang aku baca kat atas...takkan sama...dengan para SAHABAT....

    Perkongsian berguna untuk semua..thanks ben

    BalasPadam
  7. insyaALLAH. terima kasih encik ben kerana mengingatkan.

    BalasPadam
  8. kadang-kadang persahabatan yang kita nak hulurkan pada seseorang tak disambut pun. Keihklasan persahabatan akan sentiasa diuji. Ada dikalangan kita, bila dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi.

    BalasPadam
  9. Memang susah nak dapat sahabat... sebab tu sahabat ni sangat berharga...

    BalasPadam
  10. Hmm...mat gebu pun terus terang kat sini mengaku, mat gebu bukan sorang sahabat yang sempurna..sekadar yang termampu jee....

    BalasPadam
  11. sahabat? hum selama hari ni yna lum pernah jumpa sahabat yang betul2 sahabat

    BalasPadam
  12. sahabat ? susah dicari .. juga sukar ditemui

    BalasPadam
  13. sahabat.... sahabat sejati memang payah nak jumpa sekarang... sahabat happy time banyak... sahabat time susah... susah jumpa.. lau jumpa pun kadang2 ambik kesempatan pulak... emmm

    BalasPadam
  14. sahabat waktu gembira memang ramai tapi sahabat waktu sedih susah dicari..

    BalasPadam
  15. entahlah bro,
    skg nie susah nak cari sahabat yg btul2 sahabat,
    sahabat dikala senang mmg ramai,sampai x terkira,
    tapi sahabat bila sedih,
    mmg susah wooo.....

    BalasPadam
  16. sahabat ramai. yg sejati tu ssh nk cakap =,=

    BalasPadam
  17. betoi. manyak betoi..
    kawan suka senang dicari kawan duka tu yg payahnya.
    apepon letakkan semua niat HANYA KERANA ALLAH.

    BalasPadam
  18. Kawan mudah dicari tapi sahabat tu yang susah nak cari

    BalasPadam
  19. sekarang mmg susah, tp sahabat dari kecil till now still ada, malah sentiasa nasihat sesama ke arah yg lebih baik...

    BalasPadam
  20. "bila orang tua minta bantuan sedikit , terus je jawab ' takde duit ' atau ' takde masa ' ... Astagfirullah al a'zim ... Itukah balasan kita ?"

    kacang llupa kulit dah tuh

    BalasPadam
  21. salam

    baru nak jenguk2 n nak kenal2 sape en Ben ni..

    ni post ptame dr En Ben yg mutiara bace, n i'm touched..sgt bmakna post ni..sgt2..

    thanks~

    BalasPadam
  22. memang susah nak cari sahabat sejati.. ade kat luar sane, cume bile akan berjumpe je.. yang kite x tau

    BalasPadam
  23. yup... bila difikir-fikirkan balik, aku punyai sahabat yang macam mana ye? masih mencari erti sahabat sebenar dalam hubungan dengan teman-teman rapat.

    BalasPadam
  24. sahabat, susah nak cari zaman skang..kalau kawan tu banyak..huhu

    :)

    BalasPadam
  25. Salam... satu nasihat yang baik, memperingatkan semua kawan2 serta diri saya.. terima kasih bro...

    BalasPadam
  26. Sahabat waktu gelak memang ramai.
    tapi Sahabt menangis sangat susah nk cari.

    BalasPadam
  27. sahabat?? saya fobia dengor perkataan tuh..sahabat lar yang paling mmebuatkan saya tkaut nak bersahabat lagi..susahnya nak cari sahabat sjeati kan..yang ada ialah sahabat yang time suka2 happy2...kalo ada pun saya rasa harus diletakkan dalam kawalan...xmo dah terkena dengan sahabat cenggini....family jerlah jadi sahabat kot..itu boleh dipercayai!!

    BalasPadam
  28. kite memang ramai kawan..tp sahabat tu memang takde...zaman sekarang lebih elok jadikan pasangan kite sebagai sahabat..itu yg lebih penting kan en.ben:)

    BalasPadam
  29. sahabat sejati akan selalu temankan kita tak kira dlm susah atau senang.bonad syg kwn2 bonad :)

    BalasPadam
  30. yg pasti....sahabat sejati sukar dicari..:(

    BalasPadam
  31. Kita mungkin punya ramai kawan tapi sahabat mungkin belum tentu ada.

    BalasPadam
  32. baik... rapat... kamceng... tp bila hidup dah sendiri2... abih tinggalll... sori kengkawan2... bukan lupa.. slalu ingat.. tapi......hurmmm

    BalasPadam
  33. sahabat ?sebelum kita nak cr sahabat yg sejati ..kita kena jadi sahabat yg sejati ..alhamdulillah kat dunia luar dalia ade 3 sahabat sejati ...dr sekolah hgga skrg n smpai bila2..n dunia maya pun byk sebenarnya ..cuma kita kena latih diri kita supaya jadi seorg sahabat yang baik ~ insyaAllah yup semuanya kerana Allah s.w.t

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI