Rahsia Mencuri Hati Pembaca - Lagi ?

by - Sabtu, Februari 05, 2011

 

Yer .. yang tadi tu cuma asas .. Apa kata kita masuk ke dalam lagi ...Okeh ?

SEBARKAN ... SEBARKAN.. SEBARKAN ... SEBARKAN NAMA BLOG ANDA ! Itu yang aku tekankan pada rakan rakan blogger semalam sewaktu di gathering blogger ..

Yang manakah lebih berkesan ? Berita yang disampaikan melalui lisan atau bacaan ? Mereka lebih gemar mendengarnya dari membacanya .. Kenapa ??? Sbb bila menyampaikan melalui lisan , pasti akan ada 'ajinamoto' atau penambah rasa agar lebih sedap cerita tersebut ..

Aku amik contoh.. Seorang budak sekolah membaca membaca berita mengenai blogger berpendapatan tinggi melalui penulisan blog .. Budak tu takkan berminat nak buat blog punya sbb baginya yang layak ada blog ni orang dewasa jer .. Tapi jika dia mendengarnya dari rakan sekolahnya yang mana dia sendiri ada blog dan ayahnya jua ada blog dan telah pon menjana pendapatan melalui blog tersebut, apakah dia tidak akan tertarik ?

Jika ya , blog manakah yang akan dijadikan contoh terlebih dahulu ? Budak tu akan suruh rakannya tu pergi ke blog ayahnya .. Lisan bukan ? Dan budak tadi pon akan bercerita pada ayah , ibu dia mengenai dunia blog ..

Ok.. aku baru dapat satu mail di FACEBOOK dari seorang rakan lelaki yang baru add aku .. Aku tak kenal tapi aku terima kehadirannya ..

"salam... ape kabar ... i difahamkan oleh wife ...you adalah diantara blogger yang glamourr...hebat turrr....i kagum ...tq."

Bila hati pembaca berjaya di curi , kita sudah ada pembaca setia .. apa yang perlu kita buat selanjutnya ialah mengekalkan momentum tersebut.. Jangan terlalu tinggi atau membiarkannya jatuh ..

Bagaimana .. perluaskan lagi 'kehidupan' kita .. Ceritakan dengan jujur mengenai kehidupan di depn mata kita .. Mereka bukan nak tau pasal ekonomi negara.. masalah dunia.. tapi kadang kadang mereka nak keluar dari pemikiran berat mereka.. mereka nak releks ..

Jadi apa yang kita ceritakan pada mereka ? Sebuah kisah ringan yang mampu kita bermain dengan emosi mereka.. Kita cuit sedikit hati mereka.. Jika sebelah pagi , kita cuba buatkan mereka tersenyum.. beri mereka mood bekerja.. bagaimana ? Itu tugas anda sebagai blogger ...

You May Also Like

18 comments

  1. wah.. nt leyh pomote kt sedare mara.. hehehe..

    BalasPadam
  2. berat gak tugas blogger ni..
    ermmm....

    BalasPadam
  3. lagi dari BA..kumpul lagi kumpul..tq BA!

    BalasPadam
  4. jom jom mencuri... curi hati readers..

    BalasPadam
  5. thanks ben dan DTS..

    setiap ilmu/tips, ayu selalu kutip bawa pulang...

    insyallah, selagi bernafas ayu akan menulis...

    BalasPadam
  6. kalau byk post dlm english, org nk baca x?

    BalasPadam
  7. nak promote mcm mna ni en ben,Fb tkde ni...heheee nanti kol sodara mara je la..huhuhuu

    BalasPadam
  8. ohh..gitu ko...okey2!!!!thanks yea en.ben...ari2 de terbace citer sal en.ben kt satu magazines nie....xtually u r my idol..hihi=)nice meet u here,~

    BalasPadam
  9. ye..bg sy promosi tu sgt penting..tak kenal maka tak cinta kan bg ben..=)

    BalasPadam
  10. Nice tips...boleh cuba jugak nanti...

    TQ En Ben..

    BalasPadam
  11. promte lebih ni. kene blaja marketing heee :)

    BalasPadam
  12. betul sgt apa yang abg ben ckp...saya sokong..^___^..nice tips bro..

    BalasPadam
  13. rupanya byk kelemahan sy dlm blogging neh. huhu.

    BalasPadam
  14. saye pon masih tak tau nak aktf betul2 blog ni..suke tengok blog yg dah maju2 macam ur blog:)

    BalasPadam