Sekadar berhati hati dalam dunia blog ..

by - Jumaat, Februari 04, 2011

 

Pesanan untuk semua sebenarnya .. Kita dalam dunia maya ni seronok sangat bila bercerita .. Letak gambar kemudian update tentang aktiviti harian kita .. Mmg best..

Faham.. kita bukanlah berlagak artis atau diva .. cuma sekadar berkongsi .. Tapi kadang kadang , perbuatan kita tu disalahgunakan oleh mereka yang berniat sebaliknya .. Mereka boleh mengambil kesempatan terhadap 'kecuaian' dan kelalaian kita ..

Contoh .. Aku seorang awek yang ramai kenal la.. haaa.. tak leh sebut nama.. nanti kena saman.. Ok ok.. aku letak je la nama aku Lois Lane .. Awek superman yang cun.. hehehe ...  Maka aku pon tulis laa.. " Esok nak balik kampung.. Sg Petani .. "

Maka si Lex Luthor ni pon dapat tau.. camana dia tau ? sah sah dia baca blog awek aku ni .. Eceh.. dan dan aku superman .. hahaha .. Maka si Lex ni pon bawak kuncu kuncu dia ke sana untuk menculik LL ni di kala aku bz berblogging.. Superman pon berblog .. nak rekodkan 'penerbangan' dia ..

Nampak tak bahaya di situ ? Kita sedap bercerita tapi sebenarnya kita mendedahkan bahaya terhadap diri kita sendiri.. Dan aku tak nafikan aku kerap melakukannya .. Jadi sama sama kita fikirkan semula ..

Dan gambar gambar yang tiada kaitan dengan kita .. contoh jiran sebelah / suami /isteri / anak / atuk/ nenek atau sapa sapa saja , kalau boleh kita sorokkan , kita sorokkan .. Cukup sekadar bercerita .. Bayangkan aku berceritan tentang baby yang comel ... Comel bangat neh.. cam aku dulu dullu laaa.. hehe.. tak tau nak bagi contoh sapa dah .. aku tau aku comel.. jadi aku je la contoh terbaik.. hahaha..

Ok sambung.. Bila aku bercerita , kat mana aku tinggalkan dia .. rumah sapa .. sapa yang selalu datang jemput .. wife keje mana .. Secara tidak langsung , aku dah beri infomasi kepada mereka yang berniat tidak elok  dan memudahkan kerja mereka untuk melakukan perbuatan terkeji seperti menculik ..

Begitu juga rutin harian .. Pergi kerja.. balik kerja.. kalau perempuan tu , tak yah la cerita .. Cam aku ni lain la.. sapa nak culik aku kan ? 90kg ni !! pastu janggut pon beruban dah .. Harta ? laptop ni jer tinggal.. haaa..berbaloi ? Rogol aku ? Ada sapa teringin ke ??? hahahha.. aku guwau  jer..

Jadi , berhati hati .. diulangi.. berhati hati bila bercerita .. Jika maklumat itu terlalu peribadi yang kelak boleh menyushkan diri sendiri , elakkan berkongsi dengan mereka yang tidak kita kenali ..

Ada yang tanya kenapa aku tak nak letak gambar wife dalam blog ? Bukan tak nak.. nak jer.. tapi pernah terjadi pada aku , gambar wife aku dijadikan isu bila mereka tak dpt cari isu terhadap aku .. hurm.. Bagi aku , kalau nak benci aku sekali pon , benci aku.. jangan babitkan orang lain... Tapi faham faham je la manusia.. Tak dapat kita , orang lain yang kita sayangi jadi sasaran ..

Ok.. sekian .. ops.. ni ada satu contest.. kalau berminat nak join , silalah .. > UMAR

You May Also Like

28 comments

  1. ben....
    sampai saat ini ko dan zla tetap the best blogger..

    psst...aku nak pi shopping di...toot~, agak2 ada yang teringin ikut ker? hehehe

    BalasPadam
  2. bahaya2....

    hurm....boleh promot contest ke....hahaha...

    BalasPadam
  3. betul tu.. saya pun sentiasa igtkan diri sendiri jugak..

    BalasPadam
  4. gambar wife pun dijadikan isu? pelik betul..tak de keje langsung

    BalasPadam
  5. stuju sgt2...mmg bahaya kalo org thu sume benda...

    BalasPadam
  6. betol2..stuju.. skrg dah lenih berhati2. ingt pesanan abg ben yang ni..=)

    tapi still tak setuju..abg ben comel ke masa kecik dulu? teeettttt.. hahahhahaha..

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum! sebab itulah saya tidak suka bercerita hal peribadi dan keluarga saya di blog. Dulu pernah jugak letak wajahku yang dianugerahkan Allah ini di blog tapi buang..takut kena naya kat orang lah...

    p/s: takut gak berblogging ni sebab ada jugak blogger yg menceritakan keadaan (tempat dan sebagainya) di alam maya.

    p/s 1: penjenayah pun mungkin ada blog. hahaha

    BalasPadam
  8. ha'ah ek skang nie mcm2 boleh jadi. sbb tu jrg ltak gamba full. kang ada org bomoh ke photoshop ke. scary =_="

    BalasPadam
  9. tulah, sbb tu kdg2 kne jadi mystery...

    BalasPadam
  10. betul juga, kdg2 ia mendedahkn kita kps bahaya tnpa kita sedar...

    BalasPadam
  11. tq ben..hehe.selamat saya jauh.so x lah bahaya.kui3.

    BalasPadam
  12. tetiba je rasa berdebar baca ebtri ni..mula fikir pasal entri2 aku sebelum2 ni.ouch!

    BalasPadam
  13. btul 2 abg ben... jgn sbb sibuk bercerita kat blog, nant tiba2 angin x der, ribut x der.. tau2 dh terkene... time 2 kite blew telopong jew lah.. btol x??

    BalasPadam
  14. tanx bro ben.INfo yang sangat2 berguna.saya pun hampir terlupa pasal benda camni.tq again.tersedar dari lamuan sikit.mintak link kan post ni kat blog saya bro?

    BalasPadam
  15. bravo encik Ben...
    semoga encik Ben dapat memberi nasihat dan panduan pada blogger's yang masih muda dan mentah dalam mengharungi liku liku hidup ni...

    muchas gracias...

    BalasPadam
  16. sangat berSETUJU dengan saudara !
    terima kasih atas ingatan :)

    BalasPadam
  17. betul,betul,betul.....kerana itu cukuplah penyair senja hanya penyair senja...aceceh...salam abg ben...;)

    BalasPadam
  18. dtg bertamu mmbritahu cara mmberi salam

    BalasPadam
  19. thx abg BEN!
    tak pernah terfikir lak.

    BalasPadam
  20. oke pas niyh akn lebeyh berhati2.. tengs ats info yg berguna.. ;)

    BalasPadam
  21. setuju dengan apa yg Ben nak sampai dalam entri ni. Kadangkala terlalu nak berkongsi cerita, kita sampai lupa memikirkan kesan daripada entri yang kita buat tu.

    * kadang2 saya letak juga gambar suami, anak & anak murid :)

    BalasPadam
  22. tu yg pling takot..kenkdg blogger bgtau..almost details..fuh..thanks for that..

    BalasPadam