Hurm .. malang betul nasib aku ..

by - Jumaat, Mac 18, 2011

 

Hurm... selalu aku mengeluh ... memikirkan nasib aku .. Yelah , teringinkan sesuatu tapi tak pernah nak dapat .. Bukan tak berdoa.. dah pon .. Tapi kenapalah aku tak dapat apa yang aku nak ? Kenapa orang lain boleh ?

Hurm... Bila tengok kawan kawan aku .. nak kata diorng ni spesis berkopiah tu , tak la tapi senang je hidup diorng ... apa diorng nak semua dapat .. semudah itu .. Kalau buat dosa sekali pon , tanpa rasa bersalah .. Iskh... senang pulak rezeki diorng kan ?

Tapi bila difikir fikir sebenarnya , aku terlupa .. sebenarnya hidup aku ni senang sangat dah ... Aku tak merempat kat mana mana pon ... Makan aku masih mewah .. Rezeki tak putus putus .. walaupun tak banyak namun aku tak perlu mengemis di tepi jalan untuk menagih simpati orang !

Apa yang kurang sebenarnya ? Sebenarnya takde apa pon yang kurang .. Cuma belum tiba masanya lagi .. Segala yang berlaku sebenarnya adalah dugaanNya .. Kalau sekecil ini pon kita dah mengeluh , bayangkan perintahNya yang paling mudah , kita engkar setiap hari ...

Kita mintak pekerjaan yang bergaji besar .. Allah suruh solat dan berdoa .. Tapi buat ala kadar .. asal buat .. Camana tu ? Allah suruh menutup aurat jer.. susah ? Tapi kita mintak kehidupan mewah ..

Kita terlupa sebenarnya .. Allah dah beri pelbagai nikmat tapi kita yang tak reti bersyukur.. Oksigen yang kita sedut setiap hari , tak perlu bayar.. Bayangkan jika kena bayar macam kena bayar bil air tu.. camana ?

Tu pon masih nak mengeluh.. Astagfirullah al'azim.. berdosanya aku...

You May Also Like

35 comments

  1. satu benda yg ALLAH paling tak suke dan murke bila hambaNYA mengeluh atau keluh kesah..huhuhu sentiasa bersyukur dengan nikmat dariNYA..kan kan kan

    BalasPadam
  2. setiap insan Allah dah tetapkan rezeki masing2..cuma kdg2 manusia ni x puas dgn apa yg dorang dpt..bersyukurla dgn apa yg kita miliki sekarang..Insyaallah Allah lipat gandakan rezeki kita.amin.:)

    BalasPadam
  3. bleh lingkop syarikat nk beli oksigen -.-"

    BalasPadam
  4. bersyukurlah dengan apa yang kita ade..kalau Dia dah tarik balik nikmat tu, ke mana agaknya kita nak pergi..??

    BalasPadam
  5. bersyukurlah dengan apa yang kita ade..kalau Dia dah tarik balik nikmat tu, ke mana agaknya kita nak pergi..??

    BalasPadam
  6. tau takper............
    masing2 dgn habuan masing2 tak kira pangkat darjat atau apa sajer..:)

    BalasPadam
  7. oppssss!!!!...macam ayat suzie jer bila di landa keresahan dan sedikit ujian dari-Nya...kekadang diri ini lupa setiap kesusahan tu adalah ujian untuk menguji adakah diri ini masih ingat pada-Nya...dan tanda diri ini masih disayangi-Nya sebab bila terasa susah kita akan ingat pada-Nya dan mohon keampunan dan pertolongan dari-Nya...kan..kan..kan...

    BalasPadam
  8. susah senang..kekayaan kemiskinan yang ALLAH berikan cuma 1 ujian untuk hambaNYA ingat atau pon tidak kepadaNya..sama ada alpa atau pon tak..

    BalasPadam
  9. susah senang..kekayaan kemiskinan yang ALLAH berikan cuma 1 ujian untuk hambaNYA ingat atau pon tidak kepadaNya..sama ada alpa atau pon tak..

    BalasPadam
  10. tu la.. kita selalu leka dan alpa dgn duniawi ni..

    :(

    BalasPadam
  11. saye pon kadang² bile di duga, selalu mengeluh..tp lepas tu teringat kesusahan orang lain, mcm tak bersyukur plak kite...urmm..insaf sekejap je..nnt di duga lg, mengeluh lagi..adoi!

    BalasPadam
  12. Insya-Allah, ada hikmah di sebalik-nya..
    mungkin sesuatu yang lambat dapat itu lebih manis bila kita perolehi nya nanti..

    BalasPadam
  13. Kita tak sedar nikmat yang dilimpahkan atas kita..yg kita tau kita tak pernah cukup dan kita sentiasa nak lebih walhal apa yg kita dapat lebih dari mencukupi

    BalasPadam
  14. Yaap hidup perlu sederhana...

    Ada org perjlanan hidupnya sukar dan berliku tapi ada org yg dipermudahkan perjalanan idupnya...

    Doakan supaya kita semua tidak tergolong dalam golongan yg rugi di dunia dan rugi di akhirat... amin

    BalasPadam
  15. muhasabah diri....ramai mcm tu masa muda..masa berjalan ....lalui pelbagai ujian ..sentiasa muhasabah tanda Allah SWT sayangkan kita & mahu kita dekat denganNya

    BalasPadam
  16. setiap apa yang kita miliki itu adalah anugerah darinya, jangan sesekali kita mengeluh atau sebagainya kerana bersyukur itu dapat memberikan kita lebih dr segalanyaa.. Dunia ini hanyalah sementara kan..yang kekalnya adalah amalan kita...bersyukur dgn apa yang ada..sekiranya kita dpt yang lebih itu adalah bonus dalam diri kita...muhasabah diri sendiri lar pulak kat sini..

    btw...nice entry!!

    hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    BalasPadam
  17. skali skala pernah rase 'down' cenggini..

    manusia de kelemahan & kekurangan yg x dpt larik dr rase cenggini kan

    tp bile 1 mase tu Allah makbulkan pe yg kite doa slalu tu, mmg rase nye mcm tak caye!!!! kelip2 mate hingat mimpi ke..

    tapi...alhamdulillah akhernye Allah dah makbulkan rupenye doa kite..

    mcm tao je pe yg en BA maksudkan.. kalo betul la.. same la mcm saye.. menunggu slame 2thn lbih.. sabar bnyak2 ye.. n3 ni mengingatkan sy jugek..

    wahhh telebih taip sudah.. mcm n3 plak ni hehehehhe

    BalasPadam
  18. Allah tolong hambanya dengan pelbagai cara..

    BalasPadam
  19. tak per Ben.. sebenarnya bukan doa2 kita x d makbulkan Allah.. cuma mungkin Allah telah mengantikan ianya dengan sesuatu yang tak perna kita fikirkan selama nie.. Sesuatu nikmat yang tak kita duga kan... ;)

    BalasPadam
  20. lebih baik hidup berserdahana,
    kekangan dan masalah pun kurang..
    bersyukurlah apa yang kita ada....

    kaya x semestinya akan senang selama-lamaya kan???

    BalasPadam
  21. suke entry nih =) rezeki yang kita dapat juga berbentuk ujian..samada kita nak bawak ke jalan Allah atau tidak... adakah dengan limpahan rezeki menjadikan kita manusia lebih bersyukur atau lebih hanyut..

    BalasPadam
  22. nimat yg Allah bg sgt bsar & x terbyar...
    cuma sikap manusia yg punya nafsu sentiasa x berpuas hati ngan ape yg ade...
    x kaye...mntak jd kaye...dah kaye nak
    kaye lg...mcm tu laaa...
    seharusnya kite bersyukur kpd Allah..
    Allah tahu ape yg terbaik untuk hambaNya...

    BalasPadam
  23. betul tu.manusia tak pernah puas dengan apa yang dia peroleh.

    BalasPadam
  24. dayah pun selalu jugak terfikir mcm mana abg ben fikir..Kenapa kita tak seperti org lain boleh dikatakan dapat apa yg dia mahu tapi bila fikirkan balik mesti ada silapnya dalam diri kita sendiri yang mana mungkin Allah belum lagi nak curahkan rezeki itu dekat kita..

    Apa2 pun kita patut bersyukur dgn apa yang Allah swt dah berikan ini..

    BalasPadam
  25. bersyukur dan jgn cpt mengeluh. =.=

    BalasPadam
  26. Sabar Abang Ben...
    Nie ade entry ttg upin&ipin
    http://wwwmohdridwan.blogspot.com/2011/03/banggenye-aquw.

    BalasPadam
  27. abg ben.. betul tu.. kte slalu meminta dia memberi mcm2.. tapi kita x pernah buat ape yg dia minta.. apa yg dia minta xpernah berdasarkan wang ringgit.. padahal kita minta kemewahan.. tol x? dia selalu memberi tapi kita payah membalas..tapi jiran memberi sepinggan kuih sebok kita membalas sedulang nasi.. nmpak tak? betapa kita alpa dan lupa pada dia yang banyak memberi pengorbanan...lebih hebat bila dia bagi kita kebahagiaan..tapi kita? biat dia murka... perasan tak? kenapa kita mcm nie? ya Allah... kita perlu muhasabah diri sebelum terlambat...

    *tuju pada semua umat Islam dan diri eyqa sendiri...*

    BalasPadam
  28. bila susah mengeluh, bila senang tak ingat nak bersyukur tapi pikir berjaya sbb usaha sendiri. itu la sifat manusia hasil hasutan syaitan. Aku pon kadang2 mengeluh gak.. hehe!!

    BalasPadam
  29. tetiba aku tersentak pulak...Hurmmm..

    BalasPadam
  30. Mengeluh!! Tetapi menyedari kesilapan diri adalah sesuatu yg baik sebenarnya.. Sekurang-kurangnya!! Kita sedar dan cuba mEmbuka ruang utk memuhasabahkan diri!! :)

    Cheer up!!

    BalasPadam
  31. betul2...tak elok mengeluh...hidup di Malaysia ni aman...tak de bencana alam macam negara lain...kite patut bersyukur...hidup senang n dapat ape yang kite nak sebenar nye salah 1 ujian untuk kite

    BalasPadam
  32. sepatutnya kita kena selalu bersyukur sbb masih lagi diberi nikamt terbesar, NIKMAT IMAN. bukan senang nak dpt n bukan senang nak jaga. n x semua org yg diberi nikmat tu. walaupun ramai yg mengaku Islam, tapi berapa ramai yg benar2 menjaga iman dia?? fikir2kan...??

    apa diharap nikmat sementara andai diberi nikmat abadi yang hakiki.
    (ceywah, bermadah pujangga lak kan..)

    BalasPadam
  33. salam en.ben

    kekadang kita rase dah buat semuanya.dah usaha sedaya upaya sampai ada yg kata 200% usaha dicurahkan.ye ke? cuba check balik...

    solat? - dah buat
    doa? - dah buat
    usaha? - hari2 berusaha
    tapi,

    solat 5 waktu mmg buat tp solat hajat, tahajjud dan lain2 solat sunat belum buat.mmg tak wajib tp tujuannya untuk dekatkan diri dengan Allah.bila solat comfirm berdoa.usaha pula ditingkatkan dr masa ke semasa.pelbagaikan cara penyelesaian dan tidak bergantung pd 1 cara usaha shj.

    sebenarnya cepat/lambat, mendapat atau tak mendapat apa yg kita nak itu adalah rahsia Allah.ada hikmah disebaliknya.kalau kita tahu semua tu, sudah tentu semua org akan berhenti berusaha dan bila susah je kita solat dan berdoa.bila senang manusia lupa Allah.hidup senang dan mewah, sehat itu semua suatu ujian drp Allah.ada yg kita mmg ditakdir takkan dpt didunia akan diberikan diakhirat kelak.

    BalasPadam
  34. betulll~~!!!bersyulur r pe yang ade walaupon x sekaya n x semeriah mane pon rezeki kte :))

    BalasPadam