Makin kita kaya , makin kita kedekut !

by - Jumaat, Mac 11, 2011

 

Pergh.. serius.. selagi tak terantuk , selagi tu kita akan kedekut .. Makin banyak masuk , makin susah nak keluar.. Bila pergi ke shopping , dengan mudah je duit tu abis .. Kenapa itu berlaku ?

Seorang rakan aku tadi bercerita pada aku .. Pernah dia hanya ada RM10 jer hasil pemberian seorang rakan .. Duit yang dia ada tu , cukup untuk seminggu ! Dia pelik ... Tak  abis langsung duit dia .. duit itulah yang dia guna untuk tambang , makan dan sebagainya ...

Bila dia fikir fikir kembali ... keberkatan duit itu .. Duit itu diperolehi dari sumber yang halal.. dicarinya dengan titik peluh yang ikhlas .. amanah ..maka hasilnya juga diberkati Allah ..

Cuba kita fikir kembali ... duit yang kita perolehi.. berapa pantaskah ianya abis ? Cuba fikir sumber dan keberkatannya .. Apakah kita benar benar amanah terhadap pekerjaan kita ? Setiap minit dan setiap saat ? Sebab tu rezeki susah nak  melekat dengan kita kan ?

Berbalik pada topik .. Berkait rapat dengan keberkatan rezeki kita .. hurm... Kenapa kita kedekut dengan harta kita ? Kalau kita kata kita penat penat bekerja siang dan malam , ikhlas kerana Allah .. aku rasa tak susah kita nak sedekah pada orang kan ? Malah kita lagi seronok nak bersedekah.. Nak berkongsi hasil rezeki kita ..

Cuba kalau kita dapat dari cara yang tak betul ? Rasa rasa mudah tak kita nak sedekah ? Kalau kita sedekah sekali pon , apakah niat sebenarnya ? Wallahualam ...

"Kekayaan tidak membawa erti tanpa ada keberkatan. Dengan adanya keberkatan, harta/rezeki yang sedikit akan dirasakan seolah-olah banyak dan mencukupi. Sebaliknya tanpa keberkatan akan dirasakan sempit dan susah meskipun banyak harta." sumber ( link )

Hurm.. patutlah ramai antara kita tak pernah cukup kumpul harta .. hurm... Makin banyak makin tak puas .. Astagfirullah al'azim ..

You May Also Like

10 comments

  1. another reason yaya rasa because duet yang sikit tu kite sangat sedar duet tu je kite ade so akan gune dengan sebaek mungkin. but if ade duet banyak SIKIT, perasan macam ade BANYAK GILE then spend tak tentu hala sampai x sedar duet da abez gune.

    BalasPadam
  2. betul..memang realitinya gitula..x puas dengan apa yang ada...sibuk sgt cari harta,sampai lupe harta terpenting yg kita ada sudah lama ditinggalkan..

    BalasPadam
  3. Tp skrg..byk anak2 yg lupa tntg keberkatan dari mak ayah..
    sikit-sikit tak cukup duit..
    nk bt cmne..mata hati ditutup..
    elaun 600 pn blh bg mak..(ambik berkat lulus exam Lembaga)
    apatah lg org yg bergaji..

    BalasPadam
  4. perkara seperti inilah yang menakutkan Hanim... huhuhu

    BalasPadam
  5. saya pernah dgr kawan saya kata sbb dia punya ilmu agama agak bagus. Kalau kita nakmurah rezeki, sebahagian dari rezeki kita dpt tu disedekahkan. tak kiralah dlm cara apa sekalipun, derma ke, belanja kawan ke.

    Lagi satu, kalau anak kita perangai dia teruk, barangkali ada kaitan dgn sumber duit yg kita guna utk makan minum anak2.. haaaa..risau kan..

    BalasPadam
  6. Mudah2an kita tak termasuk dalam golongan macam tu kann...

    BalasPadam
  7. Yang ni...akak sokong sangat2

    BalasPadam
  8. Kedekut takkan menjadikan kita kaya pun, sebaliknya harta itu akan ditarik tanpa di sedari

    BalasPadam
  9. Sifat manusia adalah cerminan hasil dari mana darah itu terbentuk..dan darah pula terhasil dengan makanan yang dimakan..dan makanan yang dimakan itu dibeli dari punca???? tepuk dada tanyalah selera.

    BalasPadam
  10. biasa lar tu abg ben kan..manusia ni xpernah nak bersyukur dgn apa yg mereka ada..kalo dah lebih skit nak lebih lagi kan..kalo yg mmg dah load dr awal..perangai diorg lain tao..xde megah2 ker..tp kalo yg starting susah pastu tetiba jadi senang dan kaya.. yang itu mmg akan jadi angkuh dan sombong..xcaya?? heheee...mmg ada..



    Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    BalasPadam