Mudah buat blog kan ?

by - Rabu, Mac 02, 2011

 

Tak susah sebenarnya nak buat blog ni... Senang je .. kan ? Dalam tempoh masa sejam , dah boleh punya blog yang comel gitu .. Disbbkan itulah , aku rasa jumlah blog dalam Malaysia ni makin naik .. Dan publisiti di dlm media cetak sedikit sebanyak membantu menaikkan lagi industri blog ini.. Eceh.. dah boleh dipanggil industri ke? Kalau dah boleh menjana pendapatan , rasanya boleh dah kot .. kan ?

Tapi mereka terlupa.. buat blog tak sama cam makan aiskrim.. G kedai , beli .. pastu makan.. Kenyang sudah ! ... Blog berbeza.. kena maintain .. kena ada entri .. paling kurang pon 1 entri seminggu ... Tu kira dah power dah tu ..

Macam aku ni , yang masih lagi bertatih dlm dunia blog ini ... perlu ada sekurangnya 10 entri sehari.. Dulu aku buat 20-30 entri .. Tapi sekarang aku kurangkan .. kot la ada yang muak kan ?

Musuh utama untuk maintain blog ini ialah masa dan idea .. Mmg sukar nak dapat idea jika terperuk di satu satu tempat .. jika kita bergerak atau gemar membaca , tak susah .. amat mudah untuk dapatkan idea ...

Semua blogger teringin nak naik .. teringin punya ramai pembaca .. Tak susah sebenarnya .. Amat mudah .. tapi yang susah ialah , untuk mengekalkannya !

You May Also Like

28 comments

  1. betul tu, nak naik senang tapi nak kekal tu susah..

    BalasPadam
  2. betul..betul..aihh payahnyer..
    smbil garu2 kpala dpn lappy ;p

    BalasPadam
  3. selamat malam ben

    kutip lagi info........lama2 kita sama2 pandai yer...amin

    BalasPadam
  4. Buat blog memang senang ! Dulu takde blog. Sekarang dah ada dua. Walaupun dua-dua tah hapa-hapa.... Hahahahaha

    BalasPadam
  5. aiyarkkk...patot la rasa cm kurang je bro ben buat entry..rupa2nya bro ben sndri kurangkan..

    setuju! nak buat entry yg best bukan senang..susah betol nk perah otak utk buat entry..2 pon blom tntu org nk baca..sob..sob..sob ^__^

    BalasPadam
  6. btol tu en. ben.. nk naik lebih mudah daripada untuk mengekalknnye.. (walaupon nak naik ne agak susah gak lah... hehe )

    BalasPadam
  7. betul tu...buat blog sangat la mudah..tapi untuk mencorak blog itu sendiri, mengikut acuan kita dan dapat menarik perhatian orang lain sgt2 la susah.ramai orang boleh buat, tapai tak ramai yg boleh berjaya.

    BalasPadam
  8. betol 2..tapi BA nie bnyak idea btol la..sy nk buat 3 entry sari pom da pusing2 kpla..hehe...thniah!!

    BalasPadam
  9. Boleh buat 10 entri satu hari tu dah kira cukup hebat ler.
    Cikgu tie nak 1 entri satu hari pun belum tentu boleh.huhuhu......

    BalasPadam
  10. buat blog mmg senang sign up ja...semua leh buat,skrg bdk sklh pn dah leh buat blog!tp betul tu kalau nak cri idea buat entry kena luaskan pandangan...membaca dll

    BalasPadam
  11. yeah!!! betul tu ben... musuh yg pling utama idea dan masa!!!! nak naik mudah, nak maintain tu susah woo!!!

    BalasPadam
  12. nk mantainance blog susah kan?hehhe

    BalasPadam
  13. Betul tu bro... tinggal kejap je dalam dua tiga hari aritu pun dah susah nak naik balik...

    Jom Join Bloglist aku..:)

    BalasPadam
  14. naik dan kekal...sama2 susah..hehe

    BalasPadam
  15. 1 hari 1 entry dh ckp bnyk le 2 ben!!
    kalu idea ada masa x dea x guna jgakkan!!

    BalasPadam
  16. yeah..nak kekal kan mmg susah kan bro..nice entri..

    BalasPadam
  17. betol sangat2 tu. saper tak nak ramai pembaca.. sy pun NAK!! ngeee~

    BalasPadam
  18. bro ben memang selalu update.. x terkejar sy nk baca..hehehe.. terima kasih atas nasihat ben pada entry kali ni :)

    BalasPadam
  19. nak perah idea kadang2 susah juga..
    hrm..

    BalasPadam
  20. sokong oart bila rajin membaca tue..bila kita rajin membaca..banyak yang kita tahu..dan itu dah boleh menjadi pencetus idea untuk update blog.?

    BalasPadam
  21. mudah buat blog tapi susah nak maintain... kena idea byk, huhu

    BalasPadam
  22. nak naik bagi saya perit gakla.. Nak carik apa yang pembaca suka pastu nak pelbagaikan apa yang pembaca suka baca pastu dalam masa yang sama, nak cuba related kan entri tu antara kita dengan pembaca..

    Pendapat saya, kalau tak relatekan diri kita dengan pembaca dalam entri, macam tak seronok... Pernah gak saya jadi macam ni.. tak lama lepas tu 'lost' sekejap.. Sekarang ni pelan-pelan baiki balik masalah ni..

    Tang nak kekalkan tu, betul cakap abg, memang susah..Pun pernah jadi kat saya... Masa tu blog saya dah ada pembaca, walaupun tak ramai tapi alhamdullillah.. Tapi sebabkan saya tak fikir nak kekalkan, habis semuanya.. isk..

    Jadi nak kekalkan tu, boleh tak bagi tips/hint sedikit? Entri ke punca utama nak kekalkan tu? Kalau dari segi entri, macam mana kita nak konsisten hasilkan entri yang best untuk pembaca?

    Lainlah kalau update 1 hari sekali atau seminggu 2/3 kali je.. Memang kita ada banyak masa untuk buat entri yang best... Tapi kalau jenis update lebih dari 1 entri sehari, macam mana kita nak sentiasa dapatkan idea yang best tu?

    Abang pun tahu kan? Kalau pembaca tengok entri kita mula-mula best, lepas tu tak best, kemungkinan besar diaorang dah tak interested lagi dengan blog kita.. Macam saya kena tu..

    Atas sebab ni jugak saya ada terfikir.. Mana lagi berbaloi, update sehari sekali tapi entri mantap, best atau update banyak kali sehari tapi cuma 1, 2 entri je best..

    BalasPadam
  23. adoii 1 en3 pon dh dikira ok...tp ngah usha tuk cr idea2 tuk blog

    BalasPadam
  24. cik nak wat 1 n3 sehari pom dah kontang kepala.. ~

    BalasPadam
  25. Memang mencabar...terutama blog masak2....serius nih..

    BalasPadam
  26. kata-kata ben membuatkan sya bersemangat nak berbelog! thanx

    BalasPadam
  27. hahaha..BA ni wat lawakla..msh bertatih yer..meh nak pimpin..hehe..10 entry pun dla x terkejar..laju sgt kot BA bertatih ni..tp betol kate BA, nak menten tu ssh..nak2 bile dh naik org akan mula cari kesalahan walaupun dulu org x pndg pun entry kita..

    BalasPadam