Tak mati dek kritikan ..

by - Sabtu, Mac 05, 2011

 

Ini bukan entri sakit jiwa atau aku kena serang dek lalat mahupun tungau .. takde takde takde ... Saja nak bagi tips dan panduan buat blogger blogger yang baru nak bertapak dan sedang meningkat naik ..

Ya... terima kasih .. aku tau aku tak layak bagi tips atau panduan memandangkan blog aku ni pon tak bagus mana kan ? Tapi ada aku kisah ? Yang kata gitu , sbb dia dengki jeeeee... Aku tau blog aku bagus..Kenapa aku kata gitu ? Sbb aku yang buat.. Kalau aku tau blog aku tak bagus , baik tutup je.. Kenapa aku perlu semakkan lagi kepala pembaca dengan kehadiran blog aku ni kan ? Hehe..

Bukan riak .. bukan berlagak .. tapi hakikat.. Kita perlu ada keyakinan terhadap apa jua yang kita buat.. Kalau asyik nak melutut je  , susah la.. Apakah diorang je layak berdiri ?? Cuba fikir eh .. korang kata blog korang tak bagus .. Itu bermakna penulisan korang jugak tak bagus.. Tapi dimana korang sebenarnya ? Ada yang sedang belajar di UNIVERSITI .. ada yang bekerja dalam bidang profesional atau paling tidak pon , lulus SPM dah pon..

Ini bermakna korang ada ilmu.. ada pendidikan.. apa yang kurang cumalah pengalaman dan juga teknik mahupun kreativiti.. Semua itu boleh didapati dengan kerajinan dan usaha .. Perlu ada semua itu.. Mana ada pemain bola sepak  dunia lahir terus main untuk kelab dunia ? Semua bermula dari bawah ! Jangan terlalu merendah diri sangat .. Boleh , mmg patut merendah diri tapi sehingga merasakan diri tu tak berguna , itu dah salah !

Allah cipta manusia dengan pelbagai kelebihan .. Apa yang perlu kita buat , ialah cari dan cungkil .. Mungkin korang kata korang tak berbakat dalam dunia blog ni .. mungkin dalam bidang lain .. Heloo... blog cuma penulisan .. Korang takkan tak reti buat karangan ?? Semua orang belajar buat karangan.. apa yang perlu korang buat ialah pendedahan..Banyakkan belajar dari membaca artikal artikal berilmu dan juga yang santai santai ..

Berblog macam memandu kereta... Amik kelas ... belajar memandu.. Dan sila pandu diatas jalan raya .. Ikutilah peraturan yang ditetapkan.. Apakah mereka yang bagus saja boleh memandu kereta diatas jalan raya ? 

Sesiapa saja boleh berblog ! Cuma bukan semua boleh maju dalam dunia blog .. Kenapa ? KEMAHUAN ! dan juga SEMANGAT ! tak lupa juga kehendak ALLAH .. tapi itu boleh berubah dengan doa kita kepadaNYA .. itu dah berbalik pada KEMAHUAN bukan ?

InsyaAllah ... Aku boleh , korang ?? LAGI LAAA BOLEH !! Kritikan ?? Helloooo.... diorg yang kritik tu sapa ? Pemenang ANUGERAH NOBEL ?? Pemain bolasepak terbaik dunia ? Atau bekas perdana menteri ?? Diorg tu sama jee cam kita .. Berlagak pandai padahal KOSONG !

Maka , berkongsilah pengalaman dan pendapat korang tentang dunia ini kepada pembaca pembaca blog ! Niatkan kerana ALLAH... Syurga Allah yang kita mahukan .. InsyaAllah ..

You May Also Like

37 comments

  1. SAYE PUN BOLEH.. TU SEMUA BERMULA DARI BELOG ABANG BEN ASHAARI JUGA.. TANPA ABANG BEN ASHAARI DULU, TAK DE LA BELOG SAYE t_t

    BalasPadam
  2. MEKASIHHHHH BANYAK BANYAK!

    SYUKRAN JAZIIILANNNN!

    THANK YOU VERY MUCH!!!

    BalasPadam
  3. yup...kite mesti bersemangat waja..
    thnx bro...:)

    bro...tlg promote blog newbie cm sy bley???

    BalasPadam
  4. hehehe... yang penting niat kita.. :)

    BalasPadam
  5. semangatnya yuyu nih

    prince, usaha tangga kejayaan... usaha keras sikit, nnt kita akan merasai kemanisan berblogging.. ok?

    BalasPadam
  6. mendalam betul maksud bro ben...

    stiapp kejayaan takkan berhasil atau muncul tibe2 tanpa usaha..

    dan...keberkatan dr Allah.

    BalasPadam
  7. tau xpe bro ben.. sy ne baru 2 bln berblogging.. selalu gak kena kutuk.. haha.. wat bodoh sudeyyyy :)

    BalasPadam
  8. good tips bro!
    semangat!!!

    eppy blogging to all =)

    BalasPadam
  9. usaha dan terus berusaha....bantu membantu antara satu sama lain dalam masyarakat adalah satu sifat yang sangat mulia....begitu juga lah dalam dunai blog..kita x boleh idup tanpa sokongan kawan2 yang lain....

    BalasPadam
  10. mati kerana ajal bukan kerana kritikan an an..;)

    BalasPadam
  11. Yes... Betul Kata Abg ben... Jgn terlalu merendah diri.. Tapi jgn pulak riak.. Kenapa org lain boleh? kenapa kita tidak... Padahal kita sama2 ada pancaindera yg sama Allah berikan... Think it, Pilihan di tangan kita.. Hanya kita yg mampu mencorak diri kita... Then, jgn jadikan blog sebagai sesuatu yg tidak baik... jadikan ia sesuatu yg santai tetapi penuh dengan perkongsian ilmu yang baik untuk kita sama-sama membaiki kehidupan kita... InsyaAllah. Entri yang baik untuk dikongsi bersama... I like it :)

    BalasPadam
  12. tahniah ben. Dunia blog ni dunia yang luas. Bila kita buka laman blog, bererti itu rumah kita. Ikut suka kita la nak hias atau nak renovate. Blog kita dikunjungi bermakna mereka semua tetamu kita. Dalam islam pun menekankan maraikan tetamu yang berkunjung ke rumah kita. Mungkin ada yang tidak singgah ataupun lalu sekejap tetapi tidak masuk rumah. Tahu-tahu nak kritik, tuan rumah pun tak kenal. Dalam pengalaman saya kritikan itu saya ambil sebagai cabaran. Bidang kerja saya sekarang memerlukan attitude macam tu. So ben, kita enjoy je. apa nak kisah, takkan sebab seorang dari 1 juta kita nak layan, baik layan yang 1 juta tu. cikaboom...

    BalasPadam
  13. yeah!!tq abg ben..smngt sy yg hmpir padam dtg smule dgn nsiht2 abg ben..tq3..wee~happy smule nk berblog..

    BalasPadam
  14. Dah dua kali bro angkat blog saya.... tenkiu very much bro!!! Walaupun tak ramai lagi visitor... tapi dah meningkat banyak sejak dari awal saya berblog....

    BalasPadam
  15. teruskan menulis
    teruskan berblog

    BalasPadam
  16. walopon belog nad biasa2 aje..tp nad akn lebih smgt ag utk upkan belog nih..bukan ape just utk kepuasan diri sdiri..

    jom jengok cni n bagi komen membina utk nad yer...kalo la incik ben nih jengok..nad akn berbangga sgt2....=)

    http://nadiemsharmz.blogspot.com/2011/03/ceq-jadi-pemanah-asmara.html

    BalasPadam
  17. Biar apa orang kata..hanya kita yang kenal diri kita dan tahu apa yang kita mahu..Kalau kita tak enjoy berblog ni..buat apa kita terjun ke bidang ni..tentulah ada kemanisannya..Akak x ramai follower pun, tp.. tetap minat nak mengetuk keyboard ni..:)Suka baca blog mcm En Ben ni yang dah berpengalaman...

    BalasPadam
  18. tak mati dek kritikan.. tapi mengguris hati je kan BA.. lalu kena bijak menangani.. motivasi lagi ye BA.. tq..
    JOM KE: ALL IN ONE

    BalasPadam
  19. Kritikan selalunya buat kita waspada,pujian selalunya buat kita lalai

    BalasPadam
  20. jika selalu dikritik boleh matikan semangat...

    BalasPadam
  21. sentiasa berkata positif tentang diri kita..kenapa mesti nak kata buruk tentang diri sendiri..bila kita positif automatik sekeliling kita akan jadi mudah

    BalasPadam
  22. betol2 . tapi kalau pemandu yang tak bagus mungkin akan menyebabkan kemalangan kan ?

    BalasPadam
  23. apa orang nak kata lantak diaorang la..mulut orang bukan kita boleh tutup kan..dia kutuk dapat dosa..kita berblog dapat duit lg..

    BalasPadam
  24. tetiba plak saye pon rasa blog saye bagus! Ekekeke saya memang bagus..lantak korang lah nak baca ke idak...hahahaha yg penting idola saya en.ben udah polo saya kannnnn...tenkiu2

    BalasPadam
  25. setakat ni tak tergugat dengan kritikan cuma mengambil dari sudut positif kritikan yg dtg. bergantung pada jenis kritikan juga.. kalau real2 nak membunuh, harus kita bunuh dia dulu sblm kita mati, ye tak?? Apa juga benda yang kita buat paling penting usaha, cekal & tawakal..

    BalasPadam
  26. As-salam.....
    tq abg Ben. Alhamdulillah saya jumpa blog ni. saya pun dah tak engat mana saya dapat alamat blog ni. maybe kat page org lain kottt.apapun semoga abg ben dan kiter semua berjaya. Bagi saya follwer tu mmg penting. tp nak org follow kita tu pasti kita kene jadi somebody kan.InsyaAllah saya akan usaha belajar dan belajar.

    BalasPadam
  27. huhhuu suka sgt rangkap 2nd dr bawah. XD

    okay2 fatin pun boleh jugak !! weee :D

    BalasPadam