Camana nak bagi orang suka dengan blog kita ?

by - Isnin, Jun 20, 2011

 

Pertanyaan dari blogger pilihan senantiasa BEN ASHAARI , NAMEE ..

"saya pun selalu fikir mcm mana lah nk buat org suka dengan blog kita. nk buat org datang dan terus datang...itu yg mencabar tu..aiyoyo..ben selalu bw berapa banyak kali sehari? dulu mse mule2 start lah "

Jawapan :

Kita tak boleh buat orang suka blog kita .. Apa yang boleh kita buat ialah , pancing mereka masuk ke blog kita .. Kemudian kita hidangkan 'makanan seenak mungkin' .. dan seterusnya terpulang pada penilaian mereka sendiri.. Samada mereka suka atau tidak , terpulang .. Bagi aku mudah .. kalau mereka suka , mereka akan klik butang FOLLOW dan tinggalkan komen.. Termasuk juga cik ANON tu.. walaupun komen mereka negatif termasuk caci maki , itu bermakna mereka sayang kat aku.. Yelah , komen untuk meningkat mutu blog aku.. Bab caci maki tu , aku maafkan je la.. Bagi aku  , mereka 'masih pendek akal " dan 'kebudakan' lagi ..  :)

Jangan paksa pembaca suka dengan blog kita .. Kita patut paksa diri kita untuk memikirkan dan mengeluarkan entri yang 'berbisa' .. Ya , berblog mmg ikhlas tapi kalau asyik dok dengan ikhlas memanjang tapi frust sbb tak de pembaca , pening gak kan ?

Kita ada kemampuan... buktikan yang kita mampu hasilkan penulisan yang bijak , sesekali sekala .. Sebab tu korang berani bukak blog ! Hanya mereka yakin dalam bidang penulisan akan memberanikan diri membuka blog !!

Jawapan soalan ke dua .. Berapa kali aku blogwalking ? Hurm... Aku akan blogwalking setiap pagi ... bila tunggu erl dan lrt.. hehehe.. malam ? Tak sempat.. nak blogwalking je , wife dah blogwalking belakang aku sambil menjeling ! Tak reti reti nak tidur ke ???

You May Also Like

64 comments

  1. blogging semakin mencabar, kena pikir isi best2 :D

    BalasPadam
  2. betul bro entry yang menarik akan membuat orang akan singgah blog kita dan mungkin terus terikat dengan blog kita...

    BalasPadam
  3. akak pun biasanya bw pagi2..
    dan malam..
    waktu lain tak sempat la..

    BalasPadam
  4. ayat yang last sekali tue best..
    sebab cute mum selalu buat kat suami bila die sibuk layan fb sampai terlupa nak tido..
    huhu..

    BalasPadam
  5. HAAHAAHA kelakar lah ayat last..isteri dah menjeling. x reti nak tdo ke ? haha.

    alryte thanks abg ben bg tips.. jarang ada blogger popular cam abg ben yang care pasal blogger2 baru ni.

    BalasPadam
  6. susah-susah dahulu, senang-senang kemudian kan :)

    BalasPadam
  7. yg penting usaha :)
    jujur
    ikhlas

    ayat last xleh blah tu..

    BalasPadam
  8. abg ben,
    lps baca entri ni, sy teringat lagu:kalau suka katakanlah..kalau benci, kata tak sudiiii..hihihi....;D. nak bt entri yg berbisa tu mmg bt kita terpaksa korban masa dan fikiran. Tp, bagi sy, kalau kita menulis dgn hati, mengolah dengan rapi, pasti, orang suka dan dtg lagi.;D btw, tq for da tips;D. slmt mkn angin.hihi

    BalasPadam
  9. wah , cepat dan tangkas sangat nih. baru jap td saya comment entry ben. terima kasih sbb begitu efisyen :) serious, saya banyak belajat dr ben. dr dulu x kenal ben, sampai skang dah masuk 5 bulan sy berblog sy byk belajar dr ben. entry ben banyak buat sy berfikir dan berpusing2 dalam kepala fikir apa yg ben smpaikan dr entry ben,

    btw, thank u so much :)

    BalasPadam
  10. Good info untuk newbie macam saye... Makasih~~

    BalasPadam
  11. ermmm.nice abg ben :)
    nasihat dan tips yg bagus

    BalasPadam
  12. kehkehkeh...bab wife blogwalking tu yg xleh blah tu.

    BalasPadam
  13. Hati orang sukar untuk dijangka. Biarlah kita menulis blog kerana kegemaran kita. Jadi, kita tidak rasa apa2 jika blog kita tak ramai pembaca. Pesanan daripada blog EDtv!

    BalasPadam
  14. very gud info for me and bloggers :P nia buat xleh buang dari bloglist nie , t trlps entri berbisa , zaass !

    BalasPadam
  15. entri Namee dah super power dah..,


    just byknya sikit entri dlm sehari lg ok kot..=)


    sbb kalau nk tggu komen byk mmg kena biar jer entri..tp kalau nk iklankan blog bykkan sikit entri..

    dah lama2 sikit baru kita kurang kan entri...=)

    pendapat..=)

    BalasPadam
  16. bgi org baru macam sya ni kan nak mghasilkan karya yg betul2 mantop mmg mncabar dek akal ni ha...tpi insyaAllah..lama kelamaan bolehla tu..yer tak bro???

    BalasPadam
  17. semangkin lama semangkin mencabar...persaingan sihat

    BalasPadam
  18. entri berbisa..? sume tu terletak pada bakat gak tuh... kalo dah benak kepala, mmg kurang berbisa laa gamaknya...

    BalasPadam
  19. hahaha.comel.bila isteri blogwalking belakang sambil berkata, tak reti nak tidur...saya suka yg tu. =)

    BalasPadam
  20. mmg btol btol mncabar .
    cam jwab soalan akaun .
    uwAAaaaaa~

    BalasPadam
  21. bagi saya tetap kena ada tapak yang selesa dulu dlm dunia blog kemudian mantapkan entri tak kira apa tema yg kita pilih untuk entri. Banyakkan membaca.. Insyaallah lebih banyak info & ilmu yang kita dpt utk manafaat sendiri, blog & org lain.

    BalasPadam
  22. rata-rata yg dtg blog kak liza adalah kaum ibu. mungkin isi lebih pd hal anak2 & keluarga. semua itu dtg dari apa yg kak liza rasa & lihat dan mungkin yg menarik perhatian kak liza. hidup kak liza dilingkungi anak2 kecil & mula remaja, ahli keluarga lain & masyarakat pelbagai status... menulis dari hati.. barulah isinya ada.

    BalasPadam
  23. macam saya nie masih baru dalam dunia blog....sekali terjebak syok gak rasanya.....apa yang saya nampak dalam berblogging nie idea mestilah asli jangan cut n paste artikel orang jer....kalau nak boleh cuba olah sendiri supaya idea tu menampakkan kematangan kita....peace no war....

    BalasPadam
  24. salam ben..

    ya...entry is the heart of blog...tetapi nak mendapatkan killer entry tu yang mengambil masa yang lama...

    bagi saya kita perlu banyak membaca terutamanya hasil penulisan blogger2 famous...cuba kaji cara penulisan mereka...gabungkan mengikut selera kita..finally let the reader valued what we wrote...

    BalasPadam
  25. kadang2 terfikir gak..bila nak klik publish tu mesti terlintas dalam hati.."ada sangat ke org nak baca entry aku?" jadi sy terfikir bialah entry ni untuk menjadi kesadaran atas diri sendiri..apa yg saya dapat..adalah kepuasan dari cara itu.. tidak semua mimpi dan harapan akan terwujud sesuai dengan keinginan kita..sebab Tuhan tau yg terbaik untuk hamba2nya..jadi yg terbaik untuk sy adalah terus menulis,dan membaca.. :)

    BalasPadam
  26. abang Ben masih buat blogwalking ker..naper x pernah masuk blog bui..?hihi..mcmlah blog bui bgs sangat kan..hehe

    tp tu lah,kita x leh nak paksa org..biar semua nya tjdi secara spontan..kalau org suka,alhamdulillah..kalau org tak suka,tak apa..

    BalasPadam
  27. saya sangat setuju dengan comment cik zainal. sbb tu sy banyak mmbaca dr menulis stakat ni. sy baca entry ben paling byk skali dan hanis zalikha. untuk tengok corak penulisan dan entry yg betul2 menusuk kalbu. mostly entry ben..banyak membuat org berfikir dan kemudiannya..oh betul lah apa yg dia ni cakap.

    sbb tu sy pelik kenapa lah ada yg kata blog ben bodoh. tak reti baca agaknya. saya ni penggemar bacaan bahasa inggeris je sebenanrnya. tp blog ben mmg fully melayu...saya boleh terima 100% sbb gayabahasa yg gila best. tersirat 1000 makna.

    BalasPadam
  28. betul tu..dulu selalu ingat saye berblog untuk saye sendiri. buat entry pun layan jiwa sendiri..pastu pikir balik,baik aku bukak diary tulis pakai pen warna warni..

    insap dah lepas tu..
    pastu buat entry ade isi sikit.. tapi blog saye ni more personel dan pendapat ^^ baru namenye blog berkongsi pendapat dan infomasi^^

    tapi xbanyak infomasi pun^^

    haha((<< komen macam nak buat entry^^))

    ape ape pun terima kasih la sentiase ingatkan kami sesame blogger..

    komen ujang saye setuju sangat~
    tapi takut nak buat macam tu^^

    BalasPadam
  29. memang betul pendapat encek beng..kalau nak jadi blogger kena berani buat entri pedas2 ye tapi saya kurang berani nak buat penulisan pedas2..perlu ke saya tutup saja blog saya tu??hehe.. :)

    BalasPadam
  30. kalau semua follower kat sini follow saya....hehehe...Untung ape?
    menulis apa yg tersirat di hati je...

    BalasPadam
  31. mcm mna nak tlis entry berbisa. kalo lappy takde dpn mate, otak mula ligat nak bercerita. bila dah lappy tersedia dpn mata, suma nya mcm org buta saja.. ideapun dah lari bertempiaran.. tak mampu nak kejar.. emmm..

    BalasPadam
  32. huhuhu susah nye nak wat entry best ..

    BalasPadam
  33. sedang mencuba utk bg entri yg berbisa hihi neway sekarang saya dah berani buat segmen.Walopon agak2 takut kalau takde respon kan.Tapi alhamdulillah 1st segmen pon boleh tahan.Ngee selalu join segmen abg ben,dpt lah belajar tips2 sikit kan.Thanks abg ben :)

    BalasPadam
  34. tapi ada sesetengah blog ni saji makanan enak hari hari tapi takde hit dan feedback.macam mana pulak tu?

    BalasPadam
  35. bila baru buka blog, memg mncabar sbb nak ramaikn folower..

    bila dah ramai folower, mncabar sbb kna pikir entry yg best plak sbb nak maintain kan pmbaca setia..

    meh tengok, " kenape laleki hensem tak da makwe ? "

    BalasPadam
  36. tips yg jarang2 dapat .. thanks :)

    BalasPadam
  37. hehhe.. nice entry.. tapi bagi saya la, blogger baru jangan terlampau pikir nak cepat naik... pesanan untuk diri sendiri gak... :)

    BalasPadam
  38. thanx abang ben..saya banyak belajar dari abang ben..saya masih lagi belajar. cb curi apa yang patut dari abang ben.hehe...

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  39. Cik Ben guna apa blog walking masa tunggu erl dan lrt tu?

    BalasPadam
  40. sy sgt2 bersetujulah dgn apa yg abg ben 10 kita dok ckpkan tu... semuanya pusing sana pusing sini balik2 kita lah yg pengerak utama, semuanya bermula dr kita... gunakan akal tuk tarik pembaca dgn entri2 bernas dan berkualiti... dgn semua tu lah org akan sukakan blog kita. Paksa2 org suke blog kita takkan bawak blog kita kemana2 pn...lg org tak suke ade lah kalo main paksa2 ni hahaha...

    http://izznchaa.blogspot.com/2011/06/entri-baru-abg-ben-memang-power-camana.html

    BalasPadam
  41. Thnx Bro Ben..Tips yg berguna.. Semua bermula dgn usaha keras


    Entri bes kat sini Sikap Pemandu Malaysia | Stereng Kereta Bukan 1 Isyarat

    BalasPadam
  42. betul2,dunia blog semakin mencabar so kena ade kelainan dalam blog kita supaya dapat lebih reader..:)
    jom jenguk post baru pasal:

    fakta menarik tentang senyuman

    BalasPadam
  43. Memang kena byk2 baca en3 blogger yg dah berjaya mcm abg ben ni...indirectly leh improve gaya penulisan jadi lebih b'bisa... :-)

    BalasPadam
  44. sy suka member2 masuk blog sy, tp dunia member2 sy lebih pada FB..nak bagi diorg masuk blog kena share kat FB. blogger tak minat sgt citer personal ni kecuali yg betul2 ummpphh

    BalasPadam
  45. camner saya leh suka blog anda ye ben?lupa lak isu apa dulu..mungkin sbb anda tak lokek ilmu kongsi tips ngan kami

    BalasPadam
  46. kekadang tu terasa susah juga nak bblog nie,sebabnya bial takde idea nak dikongsikan, maka xde la entry yg menarik..^^

    BalasPadam
  47. Namee pun pernah tanya saya...saya jawab memang susah nak buat semua suka kita, tapi untuk nak ramai suka kita itu tak mustahil...

    BalasPadam
  48. oooo cam tu cara ben....saya pun barummg susah nak naik. tapi itu tak penting yg penting saya suka dengan blog. salam kenal guys.

    BalasPadam
  49. seronok ade peminat untuk blog kita...dan dapat banyak komen untuk blog macam blog ny...

    BalasPadam
  50. wahai incik beng, kemana menghilang .. =.='
    menanti entri yg seterusnya :)

    BalasPadam
  51. Tu namanya bini sayangkan laki Encik Ben oiii.....hikhikhik

    BalasPadam
  52. dari pengomen blog ni pun boleh dapat ilmu..best2..=)

    BalasPadam
  53. yup btul tu....jangan paksa pembaca suka dengan blog kita...jika kita paksa, identiti blog kita akan berubah sedikit demi sedikit dr yg sepatutnya....

    yg penting kemampuan kita untuk berblog...cayo2.. :)

    BalasPadam
  54. ske entri ni..dila newbie..sokln ni memg sentiasa ad kat fkiran tem bkak blog..tp dila rs..ni kan blog kite sendiri..org ske atw x, terpulangla..^_^yg pentg, ad blog ni dpt rmi shbt baru..ske3!!

    BalasPadam
  55. betul setuju sgt2 gan Ben.. update aje selalu blog kita.. xkisahlah pasal apa.. janji ikhlas dr diri sendiri... suka @ tak suka.. tu depa punya pasal ler.. wpun depa xsuka.. tp if kita update selalu lelama depa suka jgk.. coz depa dtg blog kita.. hehehe.. belasah ajelah labuuuu....

    BalasPadam
  56. hihihi..ayat last yg tak tahan, tak reti2 nak tidoq ka?...jd la tuuuu...pi tidoq duluuuu, esok sambung lagi....buat auto post jerrrr....

    BalasPadam
  57. senang kata bila buat entri jadi la diri sendiri. Tak yah jadi orang lain atau berpura-pura. Kalau kita memang dah suka menulis automatik kita tau apa yang kita nak tulis... :)

    BalasPadam
  58. Ben sekarang paling lewat kena masuk tido = jam 2 pagi sebab dah minum air buah zuriat.

    Buwehehehehe... :-p

    Entri terbaru: Gambar Dulu-Dulu...

    BalasPadam
  59. blogwalking tanpa broadband apakah gunanya ~ haih sedih betul la. smpai skrg aktiviti bw yg abg ben buat ni, sy tak blh nak buat lg. sbb ofis lil bz. mmg tak sempat nak bw. then balik rumah ntenet pn takde ~ sadis kn? huu T___T

    BalasPadam
  60. sonok baca blog abg.ben ni..sy ni baru g dlm dunia blog dan penulisan sy dlm blog pun masih berterabur..mihehehe..
    sy ni silent reader tp ni 1st time sy komen kat cni...

    BalasPadam
  61. Baru jumpa belog NAMEE, betullah lah abang beng. Best entry entry dia. padanla baru berblog dah tinggi followers dia :) & setuju dgn apa dia cakap.. abang beng nye belog mmg ada byk makna tersirat. yang wat kite berfikir pastuu. huhu

    BalasPadam
  62. bila nak santai kat blog azarazlan nie. HEHE. http://azarthegilagila.blogspot.com

    BalasPadam