Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 31 Julai 2011

"Jangan cepat putus asa , sahabat ! "

 

"Hari ni , aku kat atas.. esok lusa .. sapa tau kan ? "

Benar... satu ketika dulu , aku pernah di bawah .. serius sahabatku ..  Aku pernah berada di tempat kau dulu .. Mungkin aku tak seteruk kau tapi aku memahami situasi kau tu ..

Sahabat , nikmat Allah ni ada macam macam .. Jangan sangka hanya dengan tiada pekerjaan , sesungguhnya telah DIA tarik segala nikmatNya .. Atau kita belum punya kerja , kita tidak merasa lagi akan kenikmatan hidup ..

Jangan fikir begitu sahabat .. Sesungguhnya Allah memberi kesempurnaan yang tidak mungkin orang lain nikmati .. Mungkin kesempurnaan yang kita inginkan itu tidak kita rasakan tapi tahukan betapa ada manusia inginkan kedudukan kita ini ?

Tadi , sewaktu aku memberhentikan kereta di kawasan rehat dan aku pergi membersihkan diri.. Aku terlihat dua orang lelaki.. Tinggi .. dari belakang nampak segak begitu .. Seorang berkacamata hitam dan bertopi. .dan sorang lagi berpakaian biasa ..

Aku perhatikan yang berkaca mata hitam.. Dia berjalan dengan meletakkan tangannya di bahu seorang lagi rakan lelakinya .. Hurm.. Aku perhatikan mukanya .. Terus aku mengucap panjang .. Walaupun tidak jelas , tapi aku rasa jika dia membuka cermin matanya dan topinya pasti , kita tak sanggup melihatnya ! Itu saja yang boleh aku katakan .. Lantas aku mengucapkan syukur kepada Allah .. Tempohari aku baru mengeluh kerana sebijik jerawat naik di dagu aku.. Hanya sebijik !! Sedangkan apa yang aku lihat tadi , sangat sangat .. hurm... cukup disitu ..

Kawan , aku pernah menganggur selama beberapa tahun .. Tahukah orang sekeliling aku memandang aku bagaimana ? Tahukah setiap malam aku merintih merayu memohon dimurahkan rezeki dari Allah ? Aku malu berdepan dengan masyarakat .. Mereka memandang aku seperti penyangak .. Kutu ..

Dan alhamdulillah .. Aku dimurahkan rezeki ... Ada kerja.. Ada pendapatan sampingan.. Dan paling penting , aku dikurniakan isteri yang cukup memahami kehidupan aku ini .. Berganda rezeki aku .. Serius kawan .. Namun begitu , masyarakat tetap memandang aku sinis kerana masih belum ada zuriat .. Semua itu aku tolak tepi ..
Jika ajal aku tanpa waris , maka aku terima .. Sesungguhnya , nikmatNya pada aku sudah terlalu banyak .. Aku sendiri sudah malu ... DiberiNya lebih dari apa yang aku pinta .. tapi apa yang aku berikan sebagai tanda aku syukur kepadaNYA ???

Kawan .. sebelum kita mengeluh mengatakan betapa tidak adilnya Tuhan , kita perhatikan hidup kita semula .. Apakah yang tidak kena sebenarnya ? Apakah kita melakukan kemungkaran ? Apakah kita tidak ikut segala kata-kataNya ??

Fikirkan semula sebelum kita mengangkat kedua tapak tangan dan merintih bertaubat serta memohon keberkatan hidup ...

34 komen :

tyka berkata... [Reply to comment]

sangat bermakna kata kata bang beben ..

rezeki , jodoh , ajal di tangan Allah S.W.T

ada rezeki mendapat anak .. ada lah.. mulut orang bang .. biasa lah...

hari-hari perlu bersyukur.. setiap saat , biasakan lah lidah kita dengan zikrullah

Sunah Sakura berkata... [Reply to comment]

alhamdulillah...

aimie amalina berkata... [Reply to comment]

waa
terharu dgn entri abg BA yg ni..
huuu
yee
baekk
mimi x putus ase cri keje
huk3
2 bulan dah
waaaa~ moge ade rezeki itu

cik ana berkata... [Reply to comment]

betul jugak..saya pun kdg2 ada jugak merungut muka jerawat la,itu la ini la.. tapi kan abg ben kenapa bila kita usahakan sesuatu tak kan dapat walaupun kita melakukan kebaikan dan tak melanggar perintahNya? kenapa orang lain yang tak jujur bekerja dapat lebih bonus dari orang yang bekerja jujur??

mcm ni lah berkata... [Reply to comment]

Alhamdulillah sykur,..

Areliff berkata... [Reply to comment]

Allah maha pemberi..jgn kita putus asa meminta darinya.then lepas dia memberi jgn pula kita melupakannya :))

selendang merah berkata... [Reply to comment]

terima kasih abg ben atas nasihat tu..

kadang-kadang kita sebagai manusia nie susah sangat nak bersyukur..tanpa kita sedar ada lagi orang yang lagi teruk pada kita..seharusnya kita perlu sentiasa bersyukur kerana setiap yang Allah jadikan pasti ada sebabnya...selamat malam abg ben @ sifu ..^_^

Iffah Afeefah berkata... [Reply to comment]

sayu sngt papa ben

ermmm

takpela y penting hati kite

pedulikan org kate

bape lame kite ley ikutkn kate org?

ermmmmmmmm

nikmat y diberi terlalu tinggi dibanding dgn amaln kite..

tak ttgung rase nk mintak lagi nikmat lain...

ezza alias berkata... [Reply to comment]

well written abg ben. sy nak muhasabah diri.

BEN ASHAARI berkata... [Reply to comment]

@cik anajgn lupa .. Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kita tidak tahu ..

BiNtaNg HaTi berkata... [Reply to comment]

sangat terkesan dgn entri ni..apa pun mesti positif & optimis dalam kehidupan...pasrah & redha dgn segala ketentuan krn mungkin ada hikmah yg tersembunyi yg kita tak sedar...bersyukurlah krn masih diberi kesempatan utk bernafas di muka bumi ini...

cik ana berkata... [Reply to comment]

betul.. tapi kadang-kadang sedih teramat sangat.. macam study jugak kita usaha bagai nak rak tapi orang lain yang tak study dan tiru masa exam boleh berjaya... kadang2 nak usaha tuh rasa macam dah fed up..

N A T A S Y A ツ berkata... [Reply to comment]

Alhamdulillah, syukur dengan nikmat Allah.

Terima kasih abang Ben.

saya da banyak lalai. . .

abang da buat saya sedar kembali.

AMMAR YASIR berkata... [Reply to comment]

Sungguh perit bila berada dibawah..

Ungu Violet berkata... [Reply to comment]

hanya Allah saja yg lebih Maha Mengetahui apa yg terbaik utk diri kita..

bersangka baik lah kita dengan Allah...

usaha, sabar dan redha..

pasti ada ganjarannya..

InsyaAllah..Amin!

::contengan hati::)) berkata... [Reply to comment]

huwaaa buat pertama kali nye baca entry sambil menangis,,,

sebab sedang berputus asa skrg bro,, terima kasih entry ni macam tau-tau je T_T

BEN ASHAARI berkata... [Reply to comment]

@cik ana

:) senyum cik ana .. Anda mencari ilmu untuk kegunaan diri sendiri .. dan ilmu itu akan disebarkan pada masyarakat , insyaAllah .. atas titik peluh cik ana sendiri ..

Mereka yang tiru camana ? Apakah yang mereka ada ? Kelulusan apa yang hendak mereka banggakan ? Percayalah , bila sampai masa , mereka menyesal sangat sangat kerana meniru ..

aesh came berkata... [Reply to comment]

Huu~ Alhamdulillah.. mmg selalu merungut lebih dr bersyukur, terlupa semua yg berlaku dlm hidup, baik/buruk ada hikmah..Semua yg ditakdir keatas kita sebenarnya mengikut kemampuan kite..tp tu la..kdg2 akal & emosi terlebih kuasa sudah..

faridah nazurah berkata... [Reply to comment]

rezeki manusia tak siapa yang tahu abang.. yang penting berusaha. mana tau esok lusa abang dapat rezeki (anak) yang lebih bawa tuah. sabarlah ye

Luqeem™ berkata... [Reply to comment]

semuanya telah tercatat dalam luh mahfuz..nak ubah catatan tu, perlulah kita terus berdoa, berdoa dan mengharap kepadaNya. Allah itu Maha Pemurah kepada manusia.

alepridz berkata... [Reply to comment]

nice entry bro... spechless...

cik ana berkata... [Reply to comment]

betul jugak kan..yg pnting apa yg sy dapat tuh atas titik peluh sy.. berdosa pula sy selalu merungut yg sy ni selalu takde rezeki dan tak pandai... sesungguhnya sy hamba yg tak tau bersyukur.. terima kasih abg ben, bagi sy kesedaran ni.. dah dapat jawapan bagi persoalan yg dh lma terpendam.. =)

azu berkata... [Reply to comment]

Ben, bersyukur dgn setiap pemberianNya..semua ada hikmat buat yg mengerti maksudNya..;)

DaYaU berkata... [Reply to comment]

muhasabah utk diri, elok la dah nak masuk ramadhan ini, mudah-mudahan terkesan kepada hati sesiapa yg membaca telah entri ini.

ZIPPO MILLER berkata... [Reply to comment]

yes betul saya menangis saban malam, boleh dikatakan setiap hari, dahulunya seorang yang pering dan rakan-rakan amat mengemariku dengan telatah lawak ku, tapi dengan sekelip mata sifat keriangan saya tu berubah dan saya menjadi seorang pendiam...angkara pengangguran..dan saya tahu ada hikmahnya saya di Tag... Tq bro...anda membuka mata hati ku...

mindaKhayaLan berkata... [Reply to comment]

allah ada tujuan dan perancangan yang sempurna untuk kita...kelemahan kita sekarang adalah kejayaan kita untuk masa depan..cuba kita fikir berapa banyak nikmat yang allah berikan kepada kita hari ini berbanding kekurangan nya...

Phoenix (نعيم امين) berkata... [Reply to comment]

Macam tu la hidup...ianya ibarat seperti roda...kadang2 di atas...dan kadang2 di bawah...kalau dulunya kita di bawah...sekarang kita berada di atas....apa yang penting Abg Ben...tunjukkan yang kita ni seorang hamba yang bersyukur kepada Pencipta....bukan seorang yang melupakanNya masa senang....
"harga selautan syukur, hanya setitis nikmat Tuhan di bumi"

Chempaka Sari berkata... [Reply to comment]

BEN, saya tak tau nak komen apa ni sbb sedih sangat. Saya dah memang tengah sedih ni,memang bangun sbb nak bukak laptop tulis entry meluahkan perasaan. Entry tu publish pada 1 ogos nanti. Saje taknak kecoh harini. Pasal orang yang pandang rendah jugaklah. Pstu, bukak je blog Ben, la... lagi tambah sedih saya. Sama-sama kongsi perasaan lah kiranya kan? Thanks Ben. SEmangat balik..

Betulah buat blog ni banyak kebaikannya. Semasa habis tulis ayat yag terakhir kat entry sedih tu, tetiba tarik nafas panjang gila dan terus rasa lega.

Alhamdulillah....

khunsuriyatit berkata... [Reply to comment]

Adikku Ben:
fokus pada impian...
pekakakkan telinga apa org nak kata pasal kita..
jgn peduli hal org lain..
yg penting fokusss impian & cita-cita....
bukan apa...selalunya bila kita terlalu care sgt pada org...sampai akan memudaratkan diri kita...motivasi kita menurun...
ingt..Manusia sering saja lebih cenderung mencari-cari kelemahan seseorang meskipun kelebihan lebih jelas ada pada seseorang... Biarkan...satu ketika nanti, keadaan yang akan menjawab persoalan mereka tarhadap anda...
Hadapinya dengan senyuman, semua yang terjadi pasti ada hikmahnya.Insyaallah..

Qaseh dalia adelia berkata... [Reply to comment]

betul abg .. org salu pandang sinis kalau menganggur or kerja biasa2 sdgkan kerja tu halal ,n bagi kita ada kaki suatu yang biasa tapi bagi yang kudung itu sangat luar biasa , bersyukur .. rezeki ni byk , ada yg di berikan harta tapi segi lain dia masih tak dapat .. so abg pun jgn putus asa jugak ye =) insyaAllah ... rahsia Allah kita tak tahu , yg pasti semua adlh ujian ... sob3x

izwannizam ruslim berkata... [Reply to comment]

tak dapat kerja bukan masalah sgt sebab masih diberi nikmat nyawa untuk kita terus usaha mencari pekerjaan itu.kalau nikmat nyawa ditarik balik dan dlm ketidaksempatan untuk menjadi hamba terbaik,itu barulah rugi

izwannizam ruslim berkata... [Reply to comment]

@cik ana salam...ilmu yg diperolehi secara halal lebih bermakna berbanding ilmu hasil meniru.keberkatan ilmu tu yg penting.sebab ilmu yg halal & bermanfaat itulah yg bantu kita di kemudian hari untuk mencukupkan amalan2 lain yang tak sempurna...

puteri cahaya. berkata... [Reply to comment]

sedih la entri ni... :'(

zaza berkata... [Reply to comment]

memg setiap hari nak tido & lepas bangun mesti berdoa dimurahkan rezeki untuk dapt kerja.. setiap kali hp berbunyi, dgn harapan org nak pgil interview.. mmg sedih bile org asyik tny dh dpt keje ke blm.. tp xpelah mgkin bukan rezeki lg.. btul kate abg ben, mgkin kerja y kita xdapt tu bukan y terbaik untuk kita :-)

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI