Ego sangatkah kita ??

by - Khamis, Julai 21, 2011

 

Perlukah ? Perlukah kita ada ego dalam diri kita yang mana akhirnya menyusahkan diri kita sendiri ? Kononnya pemaaf namun di lubuk hati masih terpendam rasa dendam atau terpahat luka lama .. Perlukah semua itu ?

Hurm.. aku seorang yang pendendam .. seorang yang mudah marah .. Cepat terasa hati .. Geram .. Buruk sangka .. dan banyak lagi penyakit negatif ada di dalam hati aku ni .. Tapi itu dulu .. Alhamdulillah , masa mengajar aku erti kehidupan ... Setiap saat amat berharga bagi aku .. Setiap saat satu sedutan nafas ... Andai kesalahan itu merupakan satu kesilapan , sapalah aku untuk menghukum sehingga ke akhir hayatnya ? Sedangkan nabi ampun umatnya ... ni kan kita pula sesama kita .. Jangan lupa , nabi pon manusia.. Lagi besar tanggungjawab dan peranannya .. Malah setiap langkahnya adalah kerana Allah S.W.T... Kita ?? Camana kita ?

Hurm.. aku seorang hamba yang cukup hina dan cukup kerdil di sisi Allah.. Terlalu cacatnya aku ini .. Aku belajar memperbaiki diri sedikit demi sedikit .. Aku tidak inginkan kesempurnaan .. Aku cuma inginkan rahmat Allah.. Aku cuma inginkan keberkatan dariNYA .. Aku tau hidup aku di atas dunia ini cuma sementara .. Entah sebentar nanti aku mati.. entah esok aku mati .. apakah gunanya segala ego itu ? Jika ego itu mampu menahan aku dari mati , mmg aku mahukan ego itu ..

Aku tak mahu ada benci dalam diri ini.. Aku tahu aku tak boleh menghalangnya tapi aku boleh menyekatnya .. Aku perlu ada kesedaran diri .. Aku perlu tau aku ini manusia .. Kau pon begitu juga ..

Kapal mana yang sempurna ? Bila berada atas lautan , pastinya akan berkarat jua... Jika tidak mahu berkarat , letak saja dalam muzium .. Sedarlah diri kita ... Selagi ada sifat negatif dalam diri , selagi itulah tubuh kita tidak sihat .. Kanser hati paling nazak ..

Hurm.. Biar berparut berkali kali .. Kerana kita tau itulah perjalanan hidup kita .. Terima ketentuanNya .. Kita tak inginkannya tapi itulah dugaanNya .. DugaanNya itulah tanda kasih sayangNya .. Apakah kita leka ? Apakah kita lalai ? Pada sapa kita merintih merayu tatkala dugaan menimpa ? Lihat mereka yang ketawa mengilai ngilai di kala melakukan segala dosa .. Apakah mereka ingat Tuhan mereka ? Kita ?

Hurm.. insaflah manusia.. insaflah BEN ASHAARI .. kita sama walaupun tak serupa ..

You May Also Like

21 comments

  1. mm.kdg2 sy pn ego gak.maaf tp smpan dendam.
    dlm ms yg sme minta ampun kat Tuhan supaya dosa kita diampunkan. kita tak berniat nak mcm tu. doakanlah supaya org yg bt jahat kpd ku sedar akn ksilapannya.

    BalasPadam
  2. Boleh lah kita mula kan dari detik ini.....dan terima kasih untuk entri anda yang begitu bermakna pada "aku" dan mereka2 semua....

    BalasPadam
  3. Ben,,
    sangat tak suka mereka yang ego tinggi.. memarahi orang lain untuk menutup kesalahan sendiri.. memutarbelit situasi agar pekung didada tertutup, sedangkan sudah tarang lagi bersuluh, egonya yang tinggi membuat orang lain membenci..

    Namun.. tindakan sendiri adalh berdiam diri,, smengharapkan agar dia sendiri sedar.. tapi akan sedarkah dia jika tak diteguri?..

    Habis tu macamna nak buat..
    Yang kurang sedar diri tu berusia jauh lebih tinggi.. Kadang kadang bila fikir.. termalu sendiri bagi pihak orang itu tadi..

    erk.. faham ke tak faham..
    fuhh lega dapat luah kat sini..

    Marilah sama membaiki diri kita semua ye Ben..

    BalasPadam
  4. muhasabah diri sebentar...
    dulu saya pun seorg pemarah dan pendendam..tapi bila dah meningkat dewasa sikap tuh kian pudar kerana tak ada untungnya kita pemarah dan pendendam...memaafkan orang adalah 1 amalan mulia..diri ni belom tahu banyak pahala atau tidak..sekurang-kurang bila belajar memaafkan orang dapat jugak ia pahala kan...ya,tiada manusia yang sempurna selain dari Nya..sya pun taknak ada perasaan benci tuh dalam diri tapi sebagai manusia kita kadang2 tak lepas jugak dengan perasaan itu..bila tersedar kita msti buang perasaan tuh jauh2..supaya hati kita tak da pnyakit 'kanser hati paling nazak' bak kata abg ben kan..hehehe...
    semoga niat kita tuk memperbaiki diri akan dirahmati Allah kan...aminn...

    BalasPadam
  5. hurm sedangkan Nabi ampunkan umat..tapi tulah kadang2 bila org dah buat sesuatu yg mnykitkan sangat dekat kita mmg agak susah nak maafkan tu yg jadi dendam kadang2...tapi siapalah kita nak hukum kesalahan org lain

    BalasPadam
  6. ben..macam mana plak kalau saya maafkan dia tapi saya tak dapat lupa apa yang dia dah buat pada saya untuk jatuhkan saya sebab cemburu dengan kehidupan saya?

    saya bukan dendam cuma saya tak boleh lupa dengan fitnah dia? so bila dia ajak berkawan semula, saya taknak. dia minta promote barang dia di blog pun saya ignore je. sebab dia dah fitnah besar kat saya masa kat university. tapi Alhamdulillah saya punya record baik and orang lebih trust saya dari dia.

    adakah saya masih tidak maafkan dia?

    BalasPadam
  7. tersentuhnye =)
    abg ben, mekaseh dgn entri ini =)

    BalasPadam
  8. @Namee Roslan hurm.. ben nak bagi nasihat pon bukan pandai sangat tapi bukankah Allah dah menyebelahi namee ? apakah perlu menyimpan perasan itu lagi ? Apakah perlu menghukumnya ?

    Bagi ben , dia mintak bantuan kita , kita bantu dia bererti kita bukan seperti mana yang dia sangkakan sebelum ini .. Pasti dia akan malu sendirian ...

    Samada dia insaf atau tidak , itu antara dia dengan Allah .. Kita berdoa minta perlindungan dari Allah dari segala fitnah di dunia..

    BalasPadam
  9. kita sebagai seorang manusia..tak semuanya sempurna..pasti ada kekurangannya...

    malah,sikap negatif sebegitu jugak la yang akan hancurkan diri kita sendiri nanti...

    sikap ego pasti akan buat kita ni jadi insan yg lupa diri..selalu anggap apa yang kita buat semuanya betul...

    sama2 la kita perbaiki diri ke arah yg lebih baik dari hari ke hari...tak salahkan utk berubah ke arah kebaikan... (^^,)

    BalasPadam
  10. ego trlalu murah.. humble trlalu mahal :)


    http://eleventx.blogspot.com/2011/07/aku-seorang-blogger.html

    BalasPadam
  11. sama2 lah kita muhasabah diri~ =)

    BalasPadam
  12. terasa diri teramat hina disisi Allah... :(

    BalasPadam
  13. sokong sy pon sdg belajar dri kesilapan lepas...

    BalasPadam
  14. ego tolak tepi la :)
    btw thanks bang ben .. tazkirah dihari jumaat :)

    BalasPadam
  15. nabi berkata orang yang paling kuat sekali adalah orang yang mampu menahan dirinya ketika marah.

    BalasPadam
  16. bumi mana x ditimpa hujan ...

    aku x sempurna dan selalu tersilap ..
    apa aku harapkan hanya rahmat tuhan selalu ada utk ku ...

    ego? siapa aku utk berlaku ego ...insaallah bila kau knl diriku ...aku x seperti itu ...

    mudahah dijauhi aku dari bersifat egois krn akhirnya aku akan kembali ke dalam tanah jua ...:)

    BalasPadam
  17. saya kadang-kadang ego jugak. berdendam. saya lebih senang diam dan lama-lama akan lupa sendiri. bukan apa, cuma harap nak dengar maaf je sekali. tapi sekarang ni kalau muhasabah diri sendiri, lupa semua benda tu dan dah maafkan semua orang.

    BalasPadam
  18. Ego itu Perlu...
    visit me...
    http://www.sweetsourmemoir.blogspot.com

    BalasPadam
  19. Ego...perasaan yang mesti ada di dalam manusia...cuma ia dikawal oleh akal. Jika ego melebihi daripada akal...maka akan terjadi sifat yang ego yang tidak terkawal.

    BalasPadam
  20. Teringat kata2 yang sahabat saya bagi dan nak share kat sini...."Maafkan dia...lupakan sengketa...dan InsyaAllah, hati akan tenang"....Dan ternyata kata2nya benar...hati kita akan tenang setenang-tenangnya selepas tu....(@ Namee Roslan)

    BalasPadam