Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain ..

 

Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita ..

Hurm... tak keja pagi ni .. Dah keje berturut dari hari Sabtu Ahad ari tu .. Hari ni nak rehat ..tak kira.. penat banget minda dan fizikal .. Jadi , aku nak lepak sambil tengok tv.. kalau ada idea baru update blog .. hehee..

Sejak pagi tadi , aku dok layan kuliah agama kat tv9 .. Hurm.. lama betul tak bagi makan rohani aku nih.. Terasa kosong sungguh .. Lama sangat nih.. Astagfirullah al'azim ..

Dulu rajin la .. masa ada sorang kawan tu.. dia dok kasi dvd serta cd cd ceramah agama .. Sejak dia pindah tu , jarang dah ada bekalan .. kecuali dok baca kat internet .. hurmm..

Dan pagi ni , dua perkara aku sedar ... pertama .. Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain .. Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita .. Maksudnya , jika kita kenang , kita akan jadi pengungkit dan juga pendendam .. Hurm..

Kedua , syukur .. Syukur amat mudah dilafazkan .. tapi syukur bukan saja dilafazkan tetapi perlu disusuli dengan amal soleh .. kalau tidak syukur kita tertolak ..

Bukan apa , kebaikan kita dan syukur kita tu belum tentu lagi diterima Allah .. jadi kita kena buat dengan penuh keikhlasan sebagaimana yang diajar nabi s.a.w .. InsyaAllah ..

32 ulasan:

  1. salam bro
    ya,lupakan kebaikan kita pada orang,
    itulah salah satu petua kita awet muda,:).
    thanks for sharing.

    BalasPadam
  2. pasang cd ceramah kat keta sambil on the way gi dan balik keje...terisi masa tu lbh berfaedah..eheheh

    BalasPadam
  3. betul tu..

    lupakan kebaikan kita kepada orang lain,
    lupakan kejahatan orang terhadap kita,
    ingat kebaikan orang kepada kita,
    ingat kejahatan kita terhadap orang lain..

    BalasPadam
  4. rohani kita memang memerlukan makanan setiap hari, macam badan kita jugakan?

    tentang bersyukur, betul tu, belum tentu diterima Allah.., macam ikhlas juga, kita je cakap ikhlas tapi....siapa yang tahu ia benar2 ikhlas, walaupun diri sendiri

    BalasPadam
  5. Tapi ada masanya kita kena lupakan kebaikkan sesaorg disebebkan fikirkan kejahatannya pada kita..huhuhuhu

    BalasPadam
  6. BERSYUKUR dan REDHA .. 2 perkataan yang paling mudah nak kita sebut bila menasihati orang lain, tapi, bila tiba masanya untuk dilakukan oleh diri kita, rasa sangatlah payahnyee .. Kenapa yee .. Setan banyak sangat kot ... hehehe

    BalasPadam
  7. maksud lupakan supaya tidak timbul riak di hati..

    BalasPadam
  8. Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain .. Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita<--Susah tu tanpa keazaman dan semangat yang tinggi. Sape mampu lakukan ni mmg terbaek...

    BalasPadam
  9. sangat terbaik entri encek beng hari ni sampaikan saya sendiri x tau nak komen macam mana.. :) erm..komen sikit la walaupun x de kaitan sangat ngan entri..pada diri saya sendiri sangat mudah untuk mengingati kebaikan orang lain pada diri saya tapi sangat susah untuk melupakan perkara yg menyakitkan bila hati sudah terluka..

    BalasPadam
  10. "Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain .. Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita .." - BA.

    Sobb..Sobb..sangat setuju nak2 pulak pagi nie mmg tgah emo dgn sifat seorang manusia ;'( Tq Abg Ben !

    BalasPadam
  11. Salam ben. akak agak sedih pagi ni, sbb ada blogger otai remove akak dari friends.. akak rasa dia marah sbb selalu join segmen Ben, tp bila segmen dia tak join..huhu. patut ke macam tu..kan x baik memutuskan silaturrahim tiba2..tapi ye lah..itu hak masing2 kan..:((

    BalasPadam
  12. Yupp. Betul tu. X perlu mengungkit, nanti xde pulak pahala. Huhuhu.

    http://sayasibudakopto.blogspot.com/2011/07/akhirnya-ben-ashaari-bangga-dengan-aku.html

    BalasPadam
  13. Sifat Pendendam-- cuba berubah.. Jom..

    BalasPadam
  14. mudah diungkap tapi sukar dilaksanakan.....

    BalasPadam
  15. abg ben terima kasih entri nie kerana mengingatkan, ermm buat benda dgn seikhlas hati..

    BalasPadam
  16. alhamdullilah..terasa juga hati yang diri sendiri x cukup makan rohani..

    BalasPadam
  17. selamat merehatkan minda anda BA...

    BalasPadam
  18. betul.. orang yang ungkit ni xdapat apa pun.. ibarat batu yang licin, pastu kena hujan.. nothing left.

    BalasPadam
  19. betul tu abg ben...bila kita kenang apa yang orang buat kat kita, hati kita terus jadi hitam..dendam..marah..benci...pastu mulut pulak duk maki hamun,,kan dah tambah dosa.. baik kita buat tak tau jer... pasti Allah akan bersama kita.

    BalasPadam
  20. bkn x nak lupekan .. cume hrp org akan hargai jek

    BalasPadam
  21. orang buat baik pada kita, kita ingatkan. orang buat jahat pada kita, kita lupakan.

    kita buat baik pada orang kita lupakan. kita buat jahat pada orang, kita ingatkan.

    BalasPadam
  22. slm abg ben. linda nak minta izin nak pinjam petikan dlm prggan ke 5 tu ye.. nnt kalau linda buat entry, linda backlink abg ben blik ye.. :)

    BalasPadam
  23. Alhamdulillah...

    Iman tu ada turun naiknya...tapi kalau kita tak usaha untuk islahkan diri kita,iman pun duduk situ je tak naik2...huhuhu

    InsyaAllah niat baik kita akan dipermudahkan...aameen...:)

    BalasPadam
  24. betul kalau ingat2 balik jadi pengungkit lak .. nampak lah sangat ketidakikhlasan ituu ~ keikhlasan pun boleh hilang kalau duk mengungkit2 ..

    BalasPadam
  25. Memberi dan meminta maaf juga perlu.. lakukan setiap hari.. jangan tunggu Raya :)

    BalasPadam
  26. mengungkit mesti berlaku bila kite terlalu marah...segala benda keluar...kecewanye time ni...

    BalasPadam
  27. memang susah nak buat. cuma mungkin perlu dijadikan amalan setiap masa. mula2 memang susah. lama2 baru biasa.

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  28. KDG2 memaafkan juga susah kalau tak dari hati. tapi bila fikir manusia mmg tak pernah sempurna, so, maafkan saja dan doakan mudah2an org yang kita maafkan itu menjadi lebih baik...


    sifu Ben, Cik Semut nak cari kawan2 polkadot.. ape patot cik Semut buat? boleh sifu Ben bantu?

    BalasPadam
  29. this is best bro ! :)
    nak update buat status .
    baru sy terfikir,kalau kita tak lupakan kebaikan yg kita buat kat org,kita akan jadi seorang yang suka mengungkit, MASYAALLAH !

    BalasPadam
  30. lupakan segala kebaikan yang telah kita buat pada insan lain untuk mengelakkan perasaan riak di dalam jiwa dan juga lupakan segala keburukan/kejahatan yang mereka dah buat pada kita untuk meghapuskan perasaan dendam kesumat yang tiada noktahnya. Syaitan tidak akan berhenti menyesatkan kita, apa yang perlu kita buat dekatkan diri dengan Allah SWT supaya kita tidak tergolong dalam kalangan org yg tersesat.

    BalasPadam
  31. dalam banyak2 orang..hanya satu je orang yg saya xkan lupakan kesalahan dia kat saya. fitnah dengan niat nk jatuhkan saya sbb dengki. fitnah nya amat besat. ;)

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI