Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 26 Julai 2011

Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain ..

 

Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita ..

Hurm... tak keja pagi ni .. Dah keje berturut dari hari Sabtu Ahad ari tu .. Hari ni nak rehat ..tak kira.. penat banget minda dan fizikal .. Jadi , aku nak lepak sambil tengok tv.. kalau ada idea baru update blog .. hehee..

Sejak pagi tadi , aku dok layan kuliah agama kat tv9 .. Hurm.. lama betul tak bagi makan rohani aku nih.. Terasa kosong sungguh .. Lama sangat nih.. Astagfirullah al'azim ..

Dulu rajin la .. masa ada sorang kawan tu.. dia dok kasi dvd serta cd cd ceramah agama .. Sejak dia pindah tu , jarang dah ada bekalan .. kecuali dok baca kat internet .. hurmm..

Dan pagi ni , dua perkara aku sedar ... pertama .. Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain .. Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita .. Maksudnya , jika kita kenang , kita akan jadi pengungkit dan juga pendendam .. Hurm..

Kedua , syukur .. Syukur amat mudah dilafazkan .. tapi syukur bukan saja dilafazkan tetapi perlu disusuli dengan amal soleh .. kalau tidak syukur kita tertolak ..

Bukan apa , kebaikan kita dan syukur kita tu belum tentu lagi diterima Allah .. jadi kita kena buat dengan penuh keikhlasan sebagaimana yang diajar nabi s.a.w .. InsyaAllah ..

32 komen :

ummu berkata... [Reply to comment]

salam bro
ya,lupakan kebaikan kita pada orang,
itulah salah satu petua kita awet muda,:).
thanks for sharing.

Fad berkata... [Reply to comment]

pasang cd ceramah kat keta sambil on the way gi dan balik keje...terisi masa tu lbh berfaedah..eheheh

c genk bah ne berkata... [Reply to comment]

betul tu..

lupakan kebaikan kita kepada orang lain,
lupakan kejahatan orang terhadap kita,
ingat kebaikan orang kepada kita,
ingat kejahatan kita terhadap orang lain..

yatie Awang berkata... [Reply to comment]

rohani kita memang memerlukan makanan setiap hari, macam badan kita jugakan?

tentang bersyukur, betul tu, belum tentu diterima Allah.., macam ikhlas juga, kita je cakap ikhlas tapi....siapa yang tahu ia benar2 ikhlas, walaupun diri sendiri

Sis-Lin berkata... [Reply to comment]

Tapi ada masanya kita kena lupakan kebaikkan sesaorg disebebkan fikirkan kejahatannya pada kita..huhuhuhu

GreenAppleKu.com berkata... [Reply to comment]

Hai Ben. : )

AdiaLuze berkata... [Reply to comment]

BERSYUKUR dan REDHA .. 2 perkataan yang paling mudah nak kita sebut bila menasihati orang lain, tapi, bila tiba masanya untuk dilakukan oleh diri kita, rasa sangatlah payahnyee .. Kenapa yee .. Setan banyak sangat kot ... hehehe

Adzriel @ Liza AB berkata... [Reply to comment]

maksud lupakan supaya tidak timbul riak di hati..

petuapakar berkata... [Reply to comment]

Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain .. Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita<--Susah tu tanpa keazaman dan semangat yang tinggi. Sape mampu lakukan ni mmg terbaek...

Mrs.Yie berkata... [Reply to comment]

sangat terbaik entri encek beng hari ni sampaikan saya sendiri x tau nak komen macam mana.. :) erm..komen sikit la walaupun x de kaitan sangat ngan entri..pada diri saya sendiri sangat mudah untuk mengingati kebaikan orang lain pada diri saya tapi sangat susah untuk melupakan perkara yg menyakitkan bila hati sudah terluka..

TheMuks [SCC] berkata... [Reply to comment]

"Lupakan segala kebaikkan yang pernah kita buat pada orang lain .. Dan lupakan segala keburukan yang pernah mereka buat pada kita .." - BA.

Sobb..Sobb..sangat setuju nak2 pulak pagi nie mmg tgah emo dgn sifat seorang manusia ;'( Tq Abg Ben !

ariana's berkata... [Reply to comment]

Salam ben. akak agak sedih pagi ni, sbb ada blogger otai remove akak dari friends.. akak rasa dia marah sbb selalu join segmen Ben, tp bila segmen dia tak join..huhu. patut ke macam tu..kan x baik memutuskan silaturrahim tiba2..tapi ye lah..itu hak masing2 kan..:((

Mrs. Farhan berkata... [Reply to comment]

Yupp. Betul tu. X perlu mengungkit, nanti xde pulak pahala. Huhuhu.

http://sayasibudakopto.blogspot.com/2011/07/akhirnya-ben-ashaari-bangga-dengan-aku.html

nur berkata... [Reply to comment]

Sifat Pendendam-- cuba berubah.. Jom..

ain1914 berkata... [Reply to comment]

mudah diungkap tapi sukar dilaksanakan.....

Alya Esprézzo berkata... [Reply to comment]

abg ben terima kasih entri nie kerana mengingatkan, ermm buat benda dgn seikhlas hati..

yuyu berkata... [Reply to comment]

alhamdullilah..terasa juga hati yang diri sendiri x cukup makan rohani..

Mrs. Norrie berkata... [Reply to comment]

selamat merehatkan minda anda BA...

aiman berkata... [Reply to comment]

betul.. orang yang ungkit ni xdapat apa pun.. ibarat batu yang licin, pastu kena hujan.. nothing left.

Adylia Qarissa berkata... [Reply to comment]

betul tu abg ben...bila kita kenang apa yang orang buat kat kita, hati kita terus jadi hitam..dendam..marah..benci...pastu mulut pulak duk maki hamun,,kan dah tambah dosa.. baik kita buat tak tau jer... pasti Allah akan bersama kita.

fazurybeuteq berkata... [Reply to comment]

bkn x nak lupekan .. cume hrp org akan hargai jek

harrazdani berkata... [Reply to comment]

orang buat baik pada kita, kita ingatkan. orang buat jahat pada kita, kita lupakan.

kita buat baik pada orang kita lupakan. kita buat jahat pada orang, kita ingatkan.

haslinda berkata... [Reply to comment]

slm abg ben. linda nak minta izin nak pinjam petikan dlm prggan ke 5 tu ye.. nnt kalau linda buat entry, linda backlink abg ben blik ye.. :)

~CiK TiNieY~ berkata... [Reply to comment]

Alhamdulillah...

Iman tu ada turun naiknya...tapi kalau kita tak usaha untuk islahkan diri kita,iman pun duduk situ je tak naik2...huhuhu

InsyaAllah niat baik kita akan dipermudahkan...aameen...:)

Qaseh dalia adelia berkata... [Reply to comment]

betul kalau ingat2 balik jadi pengungkit lak .. nampak lah sangat ketidakikhlasan ituu ~ keikhlasan pun boleh hilang kalau duk mengungkit2 ..

Oh Oeya berkata... [Reply to comment]

Memberi dan meminta maaf juga perlu.. lakukan setiap hari.. jangan tunggu Raya :)

TeAqArH berkata... [Reply to comment]

mengungkit mesti berlaku bila kite terlalu marah...segala benda keluar...kecewanye time ni...

NasZ berkata... [Reply to comment]

memang susah nak buat. cuma mungkin perlu dijadikan amalan setiap masa. mula2 memang susah. lama2 baru biasa.

MOHD NASER.com

Semut Senyum berkata... [Reply to comment]

KDG2 memaafkan juga susah kalau tak dari hati. tapi bila fikir manusia mmg tak pernah sempurna, so, maafkan saja dan doakan mudah2an org yang kita maafkan itu menjadi lebih baik...


sifu Ben, Cik Semut nak cari kawan2 polkadot.. ape patot cik Semut buat? boleh sifu Ben bantu?

Shalina Samsudin berkata... [Reply to comment]

this is best bro ! :)
nak update buat status .
baru sy terfikir,kalau kita tak lupakan kebaikan yg kita buat kat org,kita akan jadi seorang yang suka mengungkit, MASYAALLAH !

Dya berkata... [Reply to comment]

lupakan segala kebaikan yang telah kita buat pada insan lain untuk mengelakkan perasaan riak di dalam jiwa dan juga lupakan segala keburukan/kejahatan yang mereka dah buat pada kita untuk meghapuskan perasaan dendam kesumat yang tiada noktahnya. Syaitan tidak akan berhenti menyesatkan kita, apa yang perlu kita buat dekatkan diri dengan Allah SWT supaya kita tidak tergolong dalam kalangan org yg tersesat.

Namee Roslan berkata... [Reply to comment]

dalam banyak2 orang..hanya satu je orang yg saya xkan lupakan kesalahan dia kat saya. fitnah dengan niat nk jatuhkan saya sbb dengki. fitnah nya amat besat. ;)

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI